Behöver tips och har några frågor

#1 - 9 maj 2009 15:37
Kan ju börja med att jag har köppt 2 nya rör ett för växter och ett för fiskarna men behöver mer näring ska jag köra på PMDD eller har ni andra tips ??
2: jag har Windelöv kan jag fästa den på röter och om med vad??
3: och hur länge bör jag ha lyset på för växterna ??
#2 - 9 maj 2009 17:02
kimpo skrev:
Kan ju börja med att jag har köppt 2 nya rör ett för växter och ett för fiskarna men behöver mer näring ska jag köra på PMDD eller har ni andra tips ??

2: jag har Windelöv kan jag fästa den på röter och om med vad??

3: och hur länge bör jag ha lyset på för växterna ??

1. pmdd, det billigaste och bästa
2. osäker vad det är för växt, latinskt namn? tunn fisklina använder jag när jag fäster fungerar bra
3. standard är 10 - 12 timmar, växterna lär inte behöva mer
Bilagor:
#3 - 9 maj 2009 17:18
Nilsrolf skrev:
1. pmdd, det billigaste och bästa

2. osäker vad det är för växt, latinskt namn? tunn fisklina använder jag när jag fäster fungerar bra

3. standard är 10 - 12 timmar, växterna lär inte behöva mer

Tack för svar

Kommer med en till fråga om Co2 anläggning skriv för och nackdelar pris på bra men änkla. Och vad man behöver för saker
Bilagor:
#4 - 9 maj 2009 19:48
kimpo skrev:
Tack för svar

Kommer med en till fråga om Co2 anläggning skriv för och nackdelar pris på bra men änkla. Och vad man behöver för saker

Enda nackdelen är väl att det kostar lite grann, i och för sig också att ph:t landar ned en bit, beror ju på kh:t, men kan ju vara en nackdel beroende vad man önskar för ph i akvariet, fördelen är ju att de flesta växterna växer enormt med rätt gödning, här finns ett antal bra trådar och länkar om olika sätt att fixa det, enklast och bäst tycker jag är att köpa de olika delarna själv och fixa en gammal "brandtub" till co2:n, kostar väl en 2 500:- i alla fall för att komma igång, men går att göra billigare, en del kör ju mäsk
#5 - 3 juni 2009 17:41
Var ner och köpte Växtnäring som heter aquatic Super-Gro:D som dom rekomenderade.Ska testa det nu ett par måndader annars får jag se om jag får tag i PMDD. Så tänkte jag ska det va lite ljus och ``mycket´´ Näring ?? eller hur ska det vara?

aquatic Super-Gro Innehåller Kväve, fosfor,kalium, järn,koppar, zink, mangan, magnesium
#6 - 3 juni 2009 19:24
Var ner och köpte Växtnäring som heter aquatic Super-Gro:D som dom rekomenderade.Ska testa det nu ett par måndader annars får jag se om jag får tag i PMDD. Så tänkte jag ska det va lite ljus och ``mycket´´ Näring ?? eller hur ska det vara?

aquatic Super-Gro Innehåller Kväve, fosfor,kalium, järn,koppar, zink, mangan, magnesium
#7 - 5 juni 2009 19:38
nån som har svar ??
#8 - 7 juni 2009 12:04
Funderar på att bäställa Pmdd men vet ej vad jag ska bäställa/ välja. För om man kollar på tex http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=24&Itemid=84 så finns där ju
PMDD med NutriSi
PMDD med Micro+
vilket är det man bör välja ??:confused:
Guest
#9 - 7 juni 2009 12:17
Men det står på sidan vilket du skall välja.
Vet du inte ditt PH så ta med Micro+.
#10 - 7 juni 2009 19:46
kimpo skrev:

Kvävet i Super-Gro är i ammoniumform till skillnad från PMDD som bara innehåller kväve iform av nitrat.

Ammonium triggar algodling till skillnad från nitrat.
#11 - 10 juni 2009 15:34
defdac skrev:
Kvävet i Super-Gro är i ammoniumform till skillnad från PMDD som bara innehåller kväve iform av nitrat.

Ammonium triggar algodling till skillnad från nitrat.

Kan ju börja med att säga att dit växtakvarium var mycket snyggt.
Tycer du/ni andra att jag ska skippa Super-Gro ?. Om så ska jag isåfall beställa PMDD.(PMDD med Micro+ var det nån som tycket).
Men fattar inte ska jag beställa en påse KN03, en påse KH2PO4 ok en med K2S04. Eller vad är det jag ska beställa?
Jo och jag vill att det ska vara ett tag så hur mycket ska man beställa har ett 220L?
Guest
#12 - 10 juni 2009 20:39
Har du ett PH över 7, så köp ett trepack Micro+. (då får du allt du behöver)
Det räcker ett tag. (ca 1år)
#13 - 10 juni 2009 20:56
Anettejt skrev:
Har du ett PH över 7, så köp ett trepack Micro+. (då får du allt du behöver)

Det räcker ett tag. (ca 1år)

Ok har ett PH runt 6,5-7.Kalla mig gärna smartskalle men fattar inte ska jag beställa en påse KN03, en påse KH2PO4 ok en med K2S04. Eller vad är det jag ska beställa?:confused:
Guest
#14 - 11 juni 2009 00:50
kimpo skrev:
Ok har ett PH runt 6,5-7.Kalla mig gärna smartskalle men fattar inte ska jag beställa en påse KN03, en påse KH2PO4 ok en med K2S04. Eller vad är det jag ska beställa?:confused:

http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=2

Och så beställer du trippelpacket, så får du allt som räcker i över 1år.
Detta blandar du sen i 3st 500ml flaskor, men det står på sidan hur du skall gå tillväga.
#15 - 11 juni 2009 10:11
Är det [COLOR=#ff0000][COLOR=black]Trippel pack med NutriSi jag ska beställa då ??[/COLOR][/COLOR]
#16 - 11 juni 2009 10:19
kimpo skrev:
Är det [COLOR=#ff0000][COLOR=black]Trippel pack med NutriSi jag ska beställa då ??[/COLOR][/COLOR]

Micro+, som Anettejt skrev just innan..
#17 - 11 juni 2009 10:23
Finns trippelpack med Micro+ också. Jag har funderat på att köpa den.
Nu är jag inte heller riktigt med på det här men..
Man beställer "Portions PMDD Micro+" då får man hem 3 påsar som ska blandas ner i 3 flaskor (en påse i varje flaska) med 500ml vatten. Sen tillsätter man en viss mängd ur varje flaska beroende på hur stort akvarium man har.
Alltså beställer man inte en påse KN03, en påse KH2PO4 och en med K2S04, utan man får som allt i ett kit.
Har jag förstått det här rätt då?
#18 - 11 juni 2009 10:24
aa ok tack
#19 - 11 juni 2009 18:56
Har en fråga till [:o]. Men om CO2 flytta gärna om frågan ligger fel.
Jag kollade i vårt skaferi och hittade en äldre model av Kolsyremaskin (Ingen sodastreamer). Så kolla jag på Co2 paketet och där står det Pure CO2 och det går ju att dricka. Då fick jag en ide skulle det gå att ha i akvariet ??
#20 - 11 juni 2009 19:14
Ja en mycket enkel variant är att ha en uppochnedvänd kopp i akvariet där du varje dag puffar in lite CO2 med sifonen (antar att det är typ en gräddsifon du menar som man laddar med små gröna CO2-patroner).
#21 - 11 juni 2009 20:20
defdac skrev:
Ja en mycket enkel variant är att ha en uppochnedvänd kopp i akvariet där du varje dag puffar in lite CO2 med sifonen (antar att det är typ en gräddsifon du menar som man laddar med små gröna CO2-patroner).

den vi har ser ut som en gräddsifon. man Fyller flaskan med vatten skryvar på huvudet sätter i CO2-patronen och får kolsyratvatten. hmm låter intresant. men varför en uppochnedvänd kopp förklara gärna mer
#22 - 11 juni 2009 20:31
Därför att det är den enklaste lösningen du kan göra utan behöva bygga något.

Gasen i koppen kommer under dagen sakta lösas upp och ge en liten liten berikning på CO2 i vattnet.
#23 - 11 juni 2009 20:33
defdac skrev:
Därför att det är den enklaste lösningen du kan göra utan behöva bygga något.

Gasen i koppen kommer under dagen sakta lösas upp och ge en liten liten berikning på CO2 i vattnet.

Är det betre att köra på mesk ??
#24 - 11 juni 2009 21:05
Ja du får ner betydligt mer gas, men kan då även riskera att gasa ihjäl firrarna. Kräver lite fingertoppskänsla att få den att jäsa jämnt och fint.
#25 - 11 juni 2009 21:23
har du några bra tips ??
#26 - 12 juni 2009 05:20
Ja, om du ska köra mäsk så skaffa en CO2-trappa (http://www.hagen.com/img/aquatic/products/a7698.jpg ). Då blir det mycket svårt att gasa ihjäl fiskarna samtidigt som du ändå får stabil CO2-tillförsel.

Försök även att sköta mäsken. Använder du bara CO2 lite då och då får du förmodligen toffsalger. Det är förresten ett generellt tips när det gäller växter - att hålla så stabila förhållanden i akvariet som du kan. Växter gillar stabilitet.
#27 - 12 juni 2009 07:27
Tack för ett bra svar men då väntar jag nog ett tag och skaffar en ``riktig´´ Co2 anlägning. Men ska se om jag kan göda upp växterna någerlunda med flytande näring först.

Annons