behöver tips med inredning!

#1 - 5 oktober 2010 21:30
Hej,
Är osäker på ifall jag lägger tråden på rätt ställe, ifall så inte är fallet får mod gärna flytta den, tack

Behöver lite tips och hjälp då jag köpt mitt första lite rejälare akvarium!

akvariumet är ett juwel vision 450
-High lite T5 belysning
-Doppvärmare Juwel 300w
- Invändigt Juwel filter med 6 olika filter Pumpkapacitet 1000 l/tim

Jag kan väl egentligen ingenting, förutom baskunskaper som jag samlat på mig genom några år med ett 50 L.

Då till saken....:)
Jag har tänkt att ha akvariumet som en "rumavdelare", så att båda långsidorna blir synliga.
akvariumet skapar ett litet mysigt hörn i rummet där jag har ett skrivbord. Sötvatten.

*min tanke är att ha ett vrak i akvariumet, detta är cirka 100cm, tankens hellängd är 150cm, så vraket kommer verkligen vara i blickfånget om man säger så...:p
*har också tänkt mig att ha väldigt ljus botten... för att försöka fånga lite söderhavs känsla!
*kortsidan som är mot väggen kommer kläs in i fin bakgrundsväg, även pumpen.

tror detta kan blit rätt fint.
är dock lite rädd för att det kommer kännas tomt.... iom att man ser rakt igenom.

Det jag söker nu är tips och ideer!

hur kan jag fylla upp resterande yta på ett bra sätt?
mycket höga växter?
fiskar som skulle passa?
trivs de flesta fiskar med ljus botten?
ect ect...

något kanske har provat något liknande eller sätt, och kan ge mig feedback innan jag drar igång!
får akvariumet på måndag

Tack så mycket för svar!
#2 - 5 oktober 2010 23:32
100 cm vrak. Nästan en hel eka du kastar ner i karet ju ;)
Nä men vad är detta för vrak? Brukar normalt sätt inte gilla för mycket platssaker eller ikke naturliga saker i akvarium men det kan ju faktiskt vara lite coolt.
#3 - 6 oktober 2010 04:38
Kan bli coolt! Varför inte köra på vallisnerior i växtväg?
#4 - 6 oktober 2010 09:32
tulle89 skrev:
100 cm vrak. Nästan en hel eka du kastar ner i karet ju ;)

Nä men vad är detta för vrak? Brukar normalt sätt inte gilla för mycket platssaker eller ikke naturliga saker i akvarium men det kan ju faktiskt vara lite coolt.

Hittade den i en affär(typ 1400:-), fastnade för den direkt... hyfsat verklighetstroget och detaljerat. Jag har aldrig gillat "platssaker" heller utan viljat eftersträva en så naturlig inredning som möjligt, men alltid haft en förkärlek till vrak... (in the wild) sen jag fick in denna iden i huvudet har den etsats sig fast... så bara att köra på å se vart det bär!

huvudoron är fortfarande att det kommer kännas tomt.. i vanliga fall har man det ju mot en vägg, å trycker in så mycket grejer man kan längst bak... nu kommer det så helt fritt men en hel eka i;)
#5 - 6 oktober 2010 09:41
du får la bygga med höga växter i mitten rötter o vraket i mitten o så att indredningen flyter ut mot rutorna. asså preis om man göär med ett vanligt kar bara att du gör det åt båda hållen :) så hade jag gjort iaf. höga vallis gigante i mitten tex.
#6 - 6 oktober 2010 09:54
Ja sen kan jag tycka att det blir lite av charmen att kunna se rakt igenom det också. Behöver inte vara fullproppat med växter.
#7 - 6 oktober 2010 09:58
Hade jag valt inredning, något som jag tänkt att jag skall göra i framtiden när jag skall bygga in mitt akvarie då det kommer att synas i 2 rum.
Då jag tänkt mig göra en egen 3D bakgrund och istället för att placera den mot rutan så hade jag tänkt placera den i mitten av akvariet, då där kommer att finnas genomgående hål på varsin sida av bakgrunden där fiskarna ska kunna simma igenom och runt så man kan se dem från båda hållen :)
#8 - 6 oktober 2010 10:00
Miliimli skrev:
Kan bli coolt! Varför inte köra på i växtväg?

tack för tipset, ja dom är fina! va tror du om att ha ljus sand som botten? trivs växer med det?
tack
#9 - 6 oktober 2010 10:08
hannesc skrev:
du får la bygga med höga växter i mitten rötter o vraket i mitten o så att indredningen flyter ut mot rutorna. asså preis om man göär med ett vanligt kar bara att du gör det åt båda hållen :) så hade jag gjort iaf. höga vallis gigante i mitten tex.

mmm sant! akvariumet har ju en väldig djup i mitten, (runt 65-70) så där har man bra yta att leka med:) hade väl nästan tänkt mig att ha ett stort "skogsparti" nånstans, som i princip döljer vraket totalt... lite småtankar på ett stort stenrös mot kortsidan som är imot väggen.
hittar inga bilder på vallis gigante, har du nån länk?
tack
#10 - 6 oktober 2010 10:10
tulle89 skrev:
Ja sen kan jag tycka att det blir lite av charmen att kunna se rakt igenom det också. Behöver inte vara fullproppat med växter.

håller med, man för börja med några stycken å känna sig för... tills man hittar en bra balans!
#11 - 6 oktober 2010 10:12
Hallander skrev:
Hade jag valt inredning, något som jag tänkt att jag skall göra i framtiden när jag skall bygga in mitt akvarie då det kommer att synas i 2 rum.

Då jag tänkt mig göra en egen 3D bakgrund och istället för att placera den mot rutan så hade jag tänkt placera den i mitten av akvariet, då där kommer att finnas genomgående hål på varsin sida av bakgrunden där fiskarna ska kunna simma igenom och runt så man kan se dem från båda hållen :)

det lär bli läckert! lycka till med det:)
#12 - 6 oktober 2010 10:15
bengtarne skrev:
håller med, man för börja med några stycken å känna sig för... tills man hittar en bra balans!

Jo precis. Sen får man tänka på att växterna blir rätt stora efter ett tag också så :)

Här är en bild på jattevallisneria.
http://www.moje-akvarium.net/pic/rostliny/vallisneria/vallisneria-gigantea-02.jpg
#13 - 6 oktober 2010 11:06
bild på jätte vallis i mitt kar.
#14 - 6 oktober 2010 19:40
tack båda för fina bilder, några vallis plantor ska lätt få ett nytt hem snart!

Har idag inhandlat 75 kg ljust finkornigt grus/sant som heter "calciumcarbonat"(?)
Det skall dock innehålla enhel del kalk. så har tänkt tvätta det noga nu under 1veckas tid ( får karet nästa tisdag )
och sedan tillsätta ph-sänkande medel för att få lagom nivå för att exempelvis tetror skall trivas

låter det okej?
#15 - 6 oktober 2010 19:44
Den här tråden bedöms värdelös innan bilder på vraket ligger här!

:D
#16 - 6 oktober 2010 20:10
hehe ok, ska försöka
#17 - 6 oktober 2010 20:11
bengtarne skrev:
tack båda för fina bilder, några vallis plantor ska lätt få ett nytt hem snart!

Har idag inhandlat 75 kg ljust finkornigt grus/sant som heter "calciumcarbonat"(?)

Det skall dock innehålla enhel del kalk. så har tänkt tvätta det noga nu under 1veckas tid ( får karet nästa tisdag )

och sedan tillsätta ph-sänkande medel för att få lagom nivå för att exempelvis tetror skall trivas

låter det okej?
Kalsiumkarbonat som bottenmaterial i ett akvarie låter helt galet i mina öron , nån som vet vad det kan göra med vattnet?
#18 - 6 oktober 2010 20:29
här är ekan... hehe
den är väldigt mycket finare i verkligheten med detaljer osv
min kamera är gammal och riktigt dålig hehe

&

#19 - 6 oktober 2010 20:34
http://www.kalkforeningen.se/html/prodgrupp.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalciumkarbonat
http://sv.wikipedia.org/wiki/Droppsten
Verkar vara mycket kalk. Vad som händer med vattnet vet jag inte, men direkt farligt verkar det inte vara.
#20 - 6 oktober 2010 20:43
om inte annat får dom härdas lite:)
#21 - 6 oktober 2010 21:18
beror ju på vad du ska ha för fisk. eller tema. ska du ha SA så skulel jag lämna tillbaka sanden. SA vill ha mjukt vatten med lågt pH. har du sån sand med massa kalk kommer pH o hårdheten höka markant o det passar till malawi, tangnayika o viktoria.

så tänk till en gång till. snygg o billig sand är Julas blästersand. eller biltemas blästersand ( lite ljusare)
Bilagor:
#22 - 6 oktober 2010 21:20
Nu är jag bara en rookie i sammanhanget, men är den där "ekan" gjord för att ligga i vatten? Finns det inte en risk att färg och trä löses upp över tid om den inte är anpassad? Materialet ser väl ut att vara trä? bara en tanke.
#23 - 7 oktober 2010 06:51
hannesc skrev:
beror ju på vad du ska ha för fisk. eller tema. ska du ha SA så skulel jag lämna tillbaka sanden. SA vill ha mjukt vatten med lågt pH. har du sån sand med massa kalk kommer pH o hårdheten höka markant o det passar till malawi, tangnayika o viktoria.

så tänk till en gång till. snygg o billig sand är Julas blästersand. eller biltemas blästersand ( lite ljusare)

hej
hmm vet ej vad SA är, men formodar att det möjligen är syd amerikanska?
jag ska väl ha ganska standard till en början ivarjefall.. med bl.a tetror ect vet dock ej vart de härstammar ifrån.
men tack så mkt! ska avakta med att öppna påsarna å forska lite om detta!
#24 - 7 oktober 2010 06:54
Johan82 skrev:
Nu är jag bara en rookie i sammanhanget, men är den där "ekan" gjord för att ligga i vatten? Finns det inte en risk att färg och trä löses upp över tid om den inte är anpassad? Materialet ser väl ut att vara trä? bara en tanke.

hehe jag kallade det bara eka för att någon sa det tidagare i tråden pga dess storlek;)
men näe, det är ett akvarievrak, materialet är nån fiber/plast grej
tack för omtanken ändå:)
#25 - 7 oktober 2010 07:34
Kan tipsa om sanden vi har i vårat 720.
Den är väldigt ljus, nästintill vit och är vanlig "akvariesand".

Inköpt på Hornback för 99:-/25kg

Bilder kan du se under vår projekttråd "720 Sydamreika" :)
#26 - 7 oktober 2010 07:43
bengtarne skrev:
hej

hmm vet ej vad SA är, men formodar att det möjligen är syd amerikanska?

jag ska väl ha ganska standard till en början ivarjefall.. med bl.a tetror ect vet dock ej vart de härstammar ifrån.

men tack så mkt! ska avakta med att öppna påsarna å forska lite om detta!

helt rätt att SA är sydamerika. Sorry om jag svävar iväg i akvarie-termer :P

tetror kommer från sydamerika.

pratade i en annan tråd igår om att det är många som bara köper ett kar o sen fyller på med fisk som de tycker verkar fina utan att titta på deras behov.

akvaristens främsta egenskap är tålamod o skynda långsamt. tänk igenom vilka fiskar du vill ha o läs på vad de har för behov i form av strl på kar, pH o Kh o temp etc. o sen välj inredning efter det. titta i zoopets artbeskrivning. massa info om olika fiskar :D
#27 - 7 oktober 2010 10:24
snyggt vrak du har, vad är det du ska ha för fiskar i ditt akvarie? En del av dina fiskar kommer säkert att bosätta sig där inne :).. Jag hade tyckt det varit snyggt om du hade haft tex vallis på sidorna av ditt vrak så att det täcker en hel del på vänster och höger sida sen några låga växter framtill på båda sidorna då du hade kunnat ha det väldigt likt så det ser identiskt ut på båda sidorna, lite som Hallander prata om innan. Nu har du ju redan köpt din sand men annars tycker jag att Julas blästersand är riktigt snyggt och lätt att fixa med, även väldigt billigt är det, dock har jag hört att denna sand inte är så bra för växternas rötter men enligt många personer på zoopet så gillar dem det mycket, antar att det beror lite på vad du ska ha för växter då.. dock tror jag inte att det är julas sand i sig som är ett problem utan jag tror att det problemet finns till all fin sand.
#28 - 7 oktober 2010 11:02
växter trivs jättebra i den sanden. iaf gör de det både hos mig o Dre.
#29 - 7 oktober 2010 11:38
Även hos mig med :D får nästan ansa varje dag :P
#30 - 7 oktober 2010 11:56
samma här
#31 - 8 oktober 2010 12:47
hej igen, ska köpa ny sand idag och lämna tillbaka den kalkiga.. har kollat lite på julas / biltemas blästersand som ni tipsat om i tråden ( har bara sett den på bilder) men den känns inte helt rätt för mig. jag tycker den känns lite plottrig och ser nästan lite smutsig ut ifall man tittar noga. Jag skulle vilja ha en 100% ljus sant nästintill helvit, men ändå inte kännas fejk om ni förstår va jag menar...

tänk er en riktig vit caribbean strand... sån vit sand

några tips? ( kanske är för kräsen hehe )
#32 - 8 oktober 2010 12:51
Hellsson skrev:
Kan tipsa om sanden vi har i vårat 720.

Den är väldigt ljus, nästintill vit och är vanlig "akvariesand".

Inköpt på Hornback för 99:-/25kg

Bilder kan du se under vår projekttråd "720 Sydamreika" :)

ja precis! typ sådan sand, riktigt fin! Har dock inte tillgång till nån hornbach affär :( vet du vad den heter?
#33 - 8 oktober 2010 12:54
Helt vit sand utan kalk tror jag blir svår att hitta faktiskt. Då är nog blästersanden de nörmsta man kommer tyvärr.

Edit -- Den var faktiskt väldigt ljus Helsson! Får bli en runda till hornbach då då ;)
#34 - 8 oktober 2010 13:14
tulle89, verkar kanske inte bättre, men julas är ju väldigt fin den också! så är ju inte hela världen... men hade varit gött ändå med kritvit;)

@hannesc, vet du något ställe i jkpg trakten som har riktigt vit kalkfri sand? tack:)
#35 - 8 oktober 2010 20:45
naa det är väl bara biltemas sand isåfall. du skulle ju kunna köra på marmorkorss men den tenderar att bli grå med tiden dvs inte så snyggt.
#36 - 8 oktober 2010 20:49
har ett litet men dock surt problem. va både på jula å biltema idag. Julas blästersand va typ sandfärgad ( beach typ). Biltema hade bara olivfärgat samt beach ( hur det nu stavas hehe )

Jag måste verkligen lösa detta. vill ha vit, finkornig sand
alla tips är välkomna!:)
Bilagor:
#37 - 8 oktober 2010 20:52
na det är svårt att få vit sand utan hög kalkhalt. men visst. kör på ciklidgrus ( det jag har i mitt malawi) kritvitt o sen får du l köra i massa rötter o sänka ph med torv o så.

julas sand är ju skitsnygg!! precis som man vill ha i ett SA-kar.

varför så fast vid vitt???
Bilagor:
#38 - 8 oktober 2010 21:12
hannesc skrev:
na det är svårt att få vit sand utan hög kalkhalt. men visst. kör på ciklidgrus ( det jag har i mitt malawi) kritvitt o sen får du l köra i massa rötter o sänka ph med torv o så.

julas sand är ju skitsnygg!! precis som man vill ha i ett SA-kar.

varför så fast vid vitt???

hehe jag har byggt upp en bild i huvudet.... vill ha riktigt vit söderhavs sand till mitt vrak. den kontrasten skulle bli spektakulär!
måste hitta... undra om nån affär kan special beställa?
#39 - 8 oktober 2010 21:15
måste säga med ordentligt ljus så blir julas sand nästan vit. men kör på ciklidgrus men kom fört på nått sätt att hålla Ph nere.
#40 - 8 oktober 2010 21:32
hannesc skrev:
måste säga med ordentligt ljus så blir julas sand nästan vit. men kör på ciklidgrus men kom fört på nått sätt att hålla Ph nere.

jag tyckte den såg väldigt grå ut, men kanske ändras i vattnet har juu ingen erfarenhet at detta. va det längesen du köpte ditt?
om nu ph-värdet blir för högt.. va händer?
#41 - 9 oktober 2010 12:32
finns det discusar som håller sig i 6-8 cm storlek eller blir samtliga 15-20CM tids nog?
#42 - 9 oktober 2010 16:18
Tänk också på att ju vitare sand du har, desto fortare ser man skit som lägger sig uppe på och bildas under vattennivån.
#43 - 9 oktober 2010 17:43
Glöm inte heller att färgen på sanden beror på akvariebelysningen, det måste nämnas! Olika lysrör har olika färgtoner. Enkelt sagt kan man säga att det finns de som går i blått, rött, gult och klarvitt. Givetvis med variation däremellan.

Julas sand är väldigt ljus det är den. Jag tror att om du tar den sanden och sen sätter i blåtonade rör som man oftast använder i saltkar och malawikar så kommer du säkert nå den effekt av söderhavston du är ute efter. Rör med blå ton brukar heta saker i stil med "marine" och liknande. Gå in på http://saurama.aqua-web.org/ och kika så ser du hur dramatiskt olika ljustoner olika rör har.
#44 - 9 oktober 2010 17:45
Måste förtydliga att om du enbart använder blåtonade rör blir det nog overkill men 50/50 blåa och vita rör kan jag gissa ger dig rätt känsla av söderhavsstrand.
#45 - 10 oktober 2010 12:00
danne0301 skrev:
Tänk också på att ju vitare sand du har, desto fortare ser man skit som lägger sig uppe på och bildas under vattennivån.

mmm värt att tänka på. kan bli så att jag får nöja mig med julas. blir nog kalasbra ändå

Måste förtydliga att om du enbart använder blåtonade rör blir det nog overkill men 50/50 blåa och vita rör kan jag gissa ger dig rätt känsla av söderhavsstrand.

tack för länken och iden, väl värt att kolla upp! dock har jag juwel akvarium och om jag fattat det rätt har de "egna" fästen... vilket säkerligen minskar utbudet..
#46 - 11 oktober 2010 13:33
hannesc skrev:
....

Hej!
Har du varit ute och kollat på Baskarp sand?
Dom kan ju faktiskt ha tipp topp grejer!
eller tror du ev. fiskarna kommer må dåligt av det?
#47 - 11 oktober 2010 13:43
baskarpsand verkar inte vara några problem att ha i kar. har läst runt lite att folk har det i akvarium .sen vet jag inte hur det är med färgen på den. om jag fattat det rätt är den lite mörkare än julas sand. men det är nog marginellt.
#48 - 11 oktober 2010 14:59
hannesc skrev:
baskarpsand verkar inte vara några problem att ha i kar. har läst runt lite att folk har det i akvarium .sen vet jag inte hur det är med färgen på den. om jag fattat det rätt är den lite mörkare än julas sand. men det är nog marginellt.

Lokal "odlat" så att säga.. Baskarps sandtag har kanon fin sand, använder det i alla min kar..

http://www.zoonen.com/res/user/2399528/galleri/2561681/2009-12-10-helbild_orig_SE.jpg
#49 - 11 oktober 2010 17:11
jasså det kör du med ;) najs kar piloten :P
#50 - 11 oktober 2010 17:19
har kollat runt på samtliga tänkbara ställen i jkpg trackten, men verkar förvånansvärt svårt att få tag i helvit finkornig kalkfri sand. ska ringa till baskarp imorgon. finns nått brogårds sand i habo också. har även för mig att det finns något liknande i lekeryd.
tack för svar! återkommer om resultat.. får mitt akvarium imorgon
#51 - 12 oktober 2010 04:02
hannesc skrev:
jasså det kör du med ;) najs kar piloten :P

Wounders of the world men så är det, tackar! :-)

bengtarne skrev:
har kollat runt på samtliga tänkbara ställen i jkpg trackten, men verkar förvånansvärt svårt att få tag i helvit finkornig kalkfri sand. ska ringa till baskarp imorgon. finns nått brogårds sand i habo också. har även för mig att det finns något liknande i lekeryd.

tack för svar! återkommer om resultat.. får mitt akvarium imorgon

Jag köpte min sand ifrån Swedol. Då ca 1år sedan, sålde dom blästersand i form av baskarpssand...
#52 - 14 oktober 2010 13:26
hej
Nu har jag äntligen fått hem mitt akvarium!
Ska bli fantastiskt kul att dra igång det här. kommer inte kunna fylla på vatten förens nästa vecka pga bakgrunden.
Håller på att arbeta på en fisklista, men har på senare tid fått upp ögonen för discusar... men de verkar rätt tråkiga. är mest ute efter ett levande akvarium...
Läste att kardinaltetror går bra ihop med discusar, men hur är det med många andra "standard" fiskar så som mollys, svärdbärare, guppis?

rekommendera gärna andra fiskar som går bra ihop med discusar, helst maxlängd på 10cm

tack:=)
#53 - 14 oktober 2010 13:40
skulle också gärna ha tips om "vattenuppstarten" läste i "mitt första akvarium guiden" här på zoopet ifrån 2007 att dosera i vattenberedningsmedel och flytande bakteriekultur även växtnäring ifall man planerar mycket växter.
är detta fortfarande aktuellt? eller har nya strategier uppkommit med åren...hehe
är även detta något som ska tillämpas vid vattenbyterna?
tack
#54 - 14 oktober 2010 13:51
Halloj Bengtarne!
Kardinaler går utmärkt till Discus, det gör en massa andra tetror också, samt en hel del små fina ciklider. Visst, discusar upplevs av många som tråkiga, men det är tvärt emot vad man tror en väldigt intressant ciklid med massor av personlighet och intressant yngelvård. Att ha en grupp discusar majestätiskt svävande i ett kar är, tycker jag, alltid vackert!
Här är en liten film från mitt 960-kar med vildfångad discus och en rejäl samling tetror av olika sort; Glödbandstetra, Kejsartetra, Rosentetra - ett gäng olika dvärgciklider, Apistogramma, Nyckelhålsciklider och flera olika malar, bland andra Golden nugget.:)
#55 - 22 oktober 2012 21:23
Tjena, Ha varit lite dålig på att lägga upp bilder efter att jag bad om inredningstips hehe. Så tänkte ja kunde göra det nu, har tyvärr inte fått tummen ur att bli goldmedlem så få bli några länkar tillsvidare! Ska fixa medlemskap snart...:P

Kör det fortfarande som rumsavdelare men just för tillfället är det rätt tomt i väntan på att flytta över 11 diskusar som håller på att växa till sig i ett annat kar!

Så här ser det ut nu, diskusarna ska inte flytta över på några månader så
(famsida)

(baksida)

(några av diskusarna)

Hittade några andra bilder på hur det bl.a sett ut tidigare

Sista bilden va under en svacka när jag inte orkade ansa utan lät dillen leva sitt eget liv:)
#56 - 26 oktober 2012 17:40
Häftigt .....
hade nog byggt lite på höjden med sten..... små mot rutan större in mot mitten och vraket på toppen, stark belysning sedan mossa eller småbladiga växter, som på sikt kommer att täcka delar i vraket. kanske någon småbladigt i något av hålen som får sticka upp.
#57 - 27 oktober 2012 10:38
Vraket är sen länge borta men tack ändå!:)

Annons