Behöver tips för att dölja powerhead.

#1 - 14 juni 2004 13:41
Hej,

Har ni några bra tips på hur man kan dölja ett powerhead med filtermatta?

Har tänkt att skaffa ett extra powerhead för ytterlig cirkulation för mina malawis.
Tanken var egentligen att bygga filterhörna, men eftersom jag inte har plats för fiskarna när akvariet är torrlagt (det måste man väl?) är det inte aktuellt.

Tänkte använda powerheaden med en bit filtermatta (som beskrivs här på zoopet), inte för filtreringens skull utan mest för att powerheaden inte ska bli full med gojs för snabbt.

Jag vill dölja pumpen och den blå filtermattan med något men vet inte vad! Några tips! Jag kan som sagt inte tömma akvariet.

Tänkte om man kan bygga en stenformation av frigolit på samma sätt som man bygger en bakgrund. Problemet är bara hur jag får denna att sjunka eller fästa vid powerheaden med filtermattan.

Några bra idéer?
/Kid

p.s. Sorry för det långdragna inlägget! :)
#2 - 14 juni 2004 13:45
Luta några rötter mot filtermattan alt. stapla upp lavasten e.d.
Myzco
#3 - 14 juni 2004 14:34
köp en hink att ha fiskarna i under tiden. dom kostar bara en tia!
#4 - 14 juni 2004 14:34
Inga rötter med Malawi tack!

Jag har samma "problem", jag har "löst" det genom att stapla 3st lavastenar på varandra mot filtrer och emot glaset. Sen har jag en stor microsorium som är fäst på den översta stenen som däljer pumphuvudet.
#5 - 14 juni 2004 14:37
Ok tack för tipsen!

Rötter och lavasten, visst!

Microsorium, är det en växt?
Har lite svårt att komma så högt då mitt akvarie är 60 cm högt. Om pumphuvudet står vid vattenytan måste jag ju ha 60cm sten!!?

Myzco, kan inte ha fiskarna i en hink så länge! Det tar tid för silicon att härda och så ska det köras in!!?

Några fler förslag?
/Kid
#6 - 14 juni 2004 15:08
ja det är en växt, javaormbunke.
Du behöver 3stenar, en på 25cm, två på 15cm, där har du 55cm, allt du behöver. Se bara till att de står MKT stabilt.
#7 - 14 juni 2004 15:12
Kanske inte är så bra att stapla grejer för att dölja filtret eftersom du ska kunna ta ut det. Det finns billiga bakgrunder som du kan köpa och sedan dela som du vill ha den eller så kan man använda barkbit men det är kanske inte så bra eftersom du har Malawi.
#8 - 14 juni 2004 15:16
Jag har samma problem, med samma fiskar! Slangarna till mitt ytterfilter döljs ganska effektivt av en mkt stor anubias (50 cm), medan mitt powerhead är helt blottlagt. Ska dock testa att siliconera ihop stenar och stapla;)
(är inte malawisar de bästa av fiskar:D)

Mvh malawi´n
#9 - 14 juni 2004 15:48
Ursprungligen skickat av malawi´n

Jag har samma problem, med samma fiskar! Slangarna till mitt ytterfilter döljs ganska effektivt av en mkt stor anubias (50 cm), medan mitt powerhead är helt blottlagt. Ska dock testa att siliconera ihop stenar och stapla;)

(är inte malawisar de bästa av fiskar:D)

Mvh malawi´n

En smak sak.

Gurami är min favorit ;-)
#10 - 14 juni 2004 16:38
Du kan ju silikona ihop en hög stenar utanför akvariet och låta det torka, och sedan luta dem framför filtret. Som malawin skrev.

Och ja, malawi är de bästa av fiskar [;)]

Mvh. Martin
#11 - 15 juni 2004 06:48
Jo, funderat på att silikonisera ihop stenar.
De lättaste stenarna jag kan komma på är lavastenar, men tycker inte rikigt om dessa då de är för vassa när fiskarna vill klia sig. Någon annan lättare sten? Hålsten är grymt, men fortfarande för tungt.

Men som jorgen41 säger så är jag inte så glad för att använda riktiga stenar då de ska flyttas då filtret ska rengöras. Försöker att pilla så lite som möjligt på tunga grejer i karet!

Som sagt så undrar jag om man inte kan göra frigolit-stenar/formation?
Någon som har en bra idé om hur man kan få denna att sjunka?
Kan som sagt inte silikona i karet då den är bebott!

malawi_voodoo:
Blir inte din ormbunke söndertrasad av fiskarna?

Tack allihopa!
/Kid
#12 - 15 juni 2004 10:02
javaormbunkar brukar vara tåliga växter, precis som anubias. Det kan nog vara svårt att få fast frigolit i karet, om du inte vill siliconera och samtidigt inte ha ngt tungt. Frigolit har en extrem lyftkraft, vilket gör så att det nästan enda alternativet är att siliconera fast det i botten, som jag ser det.
En annan sak vore om du skruvade fast frigoliten i en stor platta, som du sedan begraver under sanden och de befintliga stenarna. En jobbig sak dock...Sedan är det bara att skruva bort frigoliten när du vill ha bort den!

Mvh Malawi´n
#13 - 15 juni 2004 10:12
malawi´n:
Hmm, det där var ju faktiskt en idé!
Man skulle kunna fästa frigolit-formationen/stenarna på en skiffersten eller något liknande så slipper man tynga ned plattan!
Tack för idén! =)

Fäster silikon på sten, tro?
Hur skruvar man fast frigolit (på en sten eller nåt liknande)?? Går inte frigoliten sönder?

Några andra idéer?

/Kid
#14 - 15 juni 2004 11:32
Silicon fäster på sten, det var därför de rådde dig till det innan;)
man skulle kunna använda plastskruvar (rekommenderad). Skruva får man göra försiktigt, så går det nog:P

Mvh Malawi´n

Annons