Behöver tips 27.5l

#1 - 30 mars 2010 19:57
Hej jag håller på att göra ett akvarium som kommer bli 27.5liter stort och jag undrar vad man kan förväntas kunna ha i det jag har själv tänkt lite på en kampfisk eller räkor men jag vet ej vad "minimum" gränsen för att dem ska trivas i är för nåt:confused:
Skulle gärna vilja ha lite råd på olika fiskar/eller annat tex räkor och växter därtill man kan ha i det.
Denne "rokkie" är mkt tacksam för svar [:o]
Mvh Pontus.
#2 - 30 mars 2010 19:58
Är du djurvän kör du på räkor/snäckor.
#3 - 30 mars 2010 20:00
Ok ska kolla på ?red crystal räkor? eller vad dem heter isåfall.
Tack :)
#4 - 30 mars 2010 20:41
Nu blev jag förvirrad detta är kopierat ifrån mitt första akvarium att tänka på tråden.

den första tumregel du har att tänka på 1liter vatten / 1 cm fisk. Det är måttet på den vuxna fisken man räknar på och det innebär helt enkelt att en fisk som blir t.e.x 15cm stor som fullvuxen vill ha minst 15 liter vatten att röra sig i.

Och om jag ska ha ett 27.5liter stort akvarium så borde man kunna ha en 27.5 cm stor fisk däri eller är jag ute och cyklar?
#5 - 30 mars 2010 20:52
Pontusosd skrev:
Nu blev jag förvirrad detta är kopierat ifrån mitt första akvarium att tänka på tråden.

den första tumregel du har att tänka på 1liter vatten / 1 cm fisk. Det är måttet på den vuxna fisken man räknar på och det innebär helt enkelt att en fisk som blir t.e.x 15cm stor som fullvuxen vill ha minst 15 liter vatten att röra sig i.

Och om jag ska ha ett 27.5liter stort akvarium så borde man kunna ha en 27.5 cm stor fisk däri eller är jag ute och cyklar?

Måste säga att du är helt ute och cyklar. Vi säger att en guldfisk ska ha 300 liter, och att guldfisken blir 30cm när den är stor. Det betyder att du kan ha 10st fullvuxna guldfiskar i ett 300 liters akvarium.

Förstod du?
Förresten så är det där 1liter vatten 1cm fisk vilseledande, kolla igenom artiklarna här uppe så hittar du snart en bättre :)

Lycka till!
#6 - 30 mars 2010 20:56
Tack för svaret :)
#7 - 31 mars 2010 14:36
Fick glasen idag och jag har räknat ihop att det blir minst 30Liter.
Kommer att bli en progekt tråd ihopsättningen av karet och utsmyckningen också :)
Mvh
#8 - 7 april 2010 18:19
Hej. Du kan visst ha fisk i burken. Frågan är hur mycket jobb du vill lägga ned. Kampfiskar (om det är Betta splendens du menar) tycker jag personligen är en styggelse, men det finns vissa typer av mindre vildformer av Betta du skulle kunna ha. Vidare skulle du kunna kolla in de vackra små fiskarna i släktet Parosphromenus, blir inte stora och är stillsamma.

Vad menade jag då med mycket jobb? Om du vill att dessa fiskar skall bli fler (och det vill man) måste du se till att de har mycket mjukt och surt vatten, torvfiltrerat är ett bra sätt att få det. Samtidigt vill de gärna ha levande föda, i vart fall Parosphromenus.

Annars kan du alltid ha någon vacker killi i burken,de är rätt svåra att slå ihjäl, lättodlade och äter generellt det de får dock inte torrfoder.
#9 - 7 april 2010 21:35
Pontusosd skrev:

den första tumregel du har att tänka på 1liter vatten / 1 cm fisk

Du inser själv orimligheten i den gamla "tumregeln" som uppstått på nåt konstigt vis av nån inte så vis människa;)

Och vad du ska ha i ditt akvarium får du avgöra men i mitt 27L har jag ett stimm på 8 dvärg rasbora (boraras brigittae) och 6 amanoräkor och mycket växtlighet och även flytväxter och det funkar jättebra (ca 3år nu):)
#10 - 20 juli 2010 13:46
Oj glömde bort min tråd xD Akvariumet hushåller en Jätte fin Kampfiskhane nu och det blev på ca 30 liter :)
#11 - 20 juli 2010 17:09
joelvuo skrev:
Måste säga att du är helt ute och cyklar. Vi säger att en guldfisk ska ha 300 liter, och att guldfisken blir 30cm när den är stor. Det betyder att du kan ha 10st fullvuxna guldfiskar i ett 300 liters akvarium.

är det bara jag som inte hänger med här?
#12 - 20 juli 2010 17:50
sagodjuret skrev:
är det bara jag som inte hänger med här?

Kanske, 30cm=ca fullvuxen guldfisk. 30(antal cm per fisk) multiplicerat med 10 (antal fiskar) blir 300cm totalt. Vilket motsvarar 300liter. Alltså kan du ha ungefär 10st fullvuxna guldfiskar i ett 300 liters utan att det blir överbefolkat. Men regeln stämmer inte riktigt... Om man har ett kar på 10liter betyder det inte att man kan ha en fisk som är 10cm lång. Men på ett ungefär funkar regeln, men man får ta lite hänsyn till akvariets längd respektive fiskens.
#13 - 20 juli 2010 18:39
och inte minst dess aggressivitet och levnadssätt/beteénde!
#14 - 21 juli 2010 17:07
Så då funkar min lilla kampfisk i mitt 30 litrar? :O
hehe
#15 - 28 juli 2010 21:36
Pontusosd skrev:

hehe

Fungerar och fungerar, det blir jobb med vattenkvalitet och liknande men inreder du med mycket växter och liknande kan kampfisken trivas. Själv skulle jag nog inte kampfisken där.
Hej. Du kan visst ha fisk i burken. Frågan är hur mycket jobb du vill lägga ned. Kampfiskar (om det är Betta splendens du menar) tycker jag personligen är en styggelse, men det finns vissa typer av mindre vildformer av Betta du skulle kunna ha. Vidare skulle du kunna kolla in de vackra små fiskarna i släktet Parosphromenus, blir inte stora och är stillsamma.

Vad menade jag då med mycket jobb? Om du vill att dessa fiskar skall bli fler (och det vill man) måste du se till att de har mycket mjukt och surt vatten, torvfiltrerat är ett bra sätt att få det. Samtidigt vill de gärna ha levande föda, i vart fall Parosphromenus.

Annars kan du alltid ha någon vacker killi i burken,de är rätt svåra att slå ihjäl, lättodlade och äter generellt det de får dock inte torrfoder.

Det är det här jag inte förstår. Varför är kampfiskar en styggelse? Få fiskar kan klara sig lika bra genom olyckor scenarios som kan ske i en akvarievärld. Det är en sak om fisken har någon nedsatt livskvalitet av aveln med det är knappast fallet med de flesta kampfiskarna.
#16 - 31 juli 2010 17:59
KAmpfiskar är INTE en styggelse Punkt
#17 - 31 juli 2010 20:00
Vad jag menade var alla de märkliga odlingsformer som finns av Betta splendens. Ingen skulle (förhoppningsvis) komma på idén att avla fram hundar med två meter långa ben eller katter med en halvmeter långa öron.

Just att man är inne och tafsar på naturen tycker jag är lite märkligt, men smaken är ju som baken.
#18 - 31 juli 2010 21:18
Ne men vem bestämmde att afganhundar eller pudlar skulle se ut som dom gör man får väll bara acceptera vad folk tänker eller gjör så länge ingen tar skada av det.
#19 - 31 juli 2010 21:31
Pontusosd skrev:

hehe

ja det kommer funka utan problem om du sköter det, byte 20-40% vatten en gång varje vecka. ha en liten pump som passar för ett 30Liters kar. denna pump sätter du på lägsta utflöde så det inte blir så strömt i vattnet och gärna riktar den så inte utflödet forsar över hela ytan. sätt i en doppvarmare som du vrider till lägsta på 25-27grader. mata den varannan dag med så mycket som den precis äter upp på 15min. som sagt det ska nog inte bli några problem.
#20 - 2 augusti 2010 10:39
Pontusosd skrev:
Ne men vem bestämmde att afganhundar eller pudlar skulle se ut som dom gör man får väll bara acceptera vad folk tänker eller gjör så länge ingen tar skada av det.

Som jag sa smaken är som baken.
#21 - 2 augusti 2010 10:57
Flaxss skrev:
ja det kommer funka utan problem om du sköter det, byte 20-40% vatten en gång varje vecka. ha en liten pump som passar för ett 30Liters kar. denna pump sätter du på lägsta utflöde så det inte blir så strömt i vattnet och gärna riktar den så inte utflödet forsar över hela ytan. sätt i en doppvarmare som du vrider till lägsta på 25-27grader. mata den varannan dag med så mycket som den precis äter upp på 15min. som sagt det ska nog inte bli några problem.

Jag vill nog hävda att har du EN eller några kampfiskar i 30 liters kar så behöver duinte byta nåt vatten, endast fylla på vatten allteftersom det dunstar. Måste du byta upp till 40% varje vecka så är det något allvarligt fel.... OT så tycker jag att många här förespråkar vattenbyten i en omfattning som framstår nästan hysterisk.
#22 - 2 augusti 2010 11:07
Du vet att det som dustar är rent vatten? Med andra ord kan man inte minska något ämne i karet genom påfyllning så det kommer antagligen byggas upp med tiden. Har man tur Tas näringsvärden upp av växterna i balans men allt annat som kan finnas i kranvattnet och liknandes kommer öka. ;)
#23 - 2 augusti 2010 11:27
Du vet att det som dustar är rent vatten? Med andra ord kan man inte minska något ämne i karet genom påfyllning så det kommer antagligen byggas upp med tiden. Har man tur Tas näringsvärden upp av växterna i balans men allt annat som kan finnas i kranvattnet och liknandes kommer öka. ;)

japp... visst är det så som du säger... men ett kar balans tar hand om det mesta. Kodordet är nog "övermatning" dvs att vi i allmänhet tror nog att våra vänner behöver mycket mer mat än vad de gör för att må bra bara för att de alltid är beredda att äta :)i Och jag reagerade bara på föreslagna vattenbyten i hysterisk omfattning... :)
#24 - 3 augusti 2010 09:43
platoman skrev:
japp... visst är det så som du säger... men ett kar balans tar hand om det mesta. Kodordet är nog "övermatning" dvs att vi i allmänhet tror nog att våra vänner behöver mycket mer mat än vad de gör för att må bra bara för att de alltid är beredda att äta :)i Och jag reagerade bara på föreslagna vattenbyten i hysterisk omfattning... :)

Men i naturen är det ju utbyte på vatten hela tiden, man vill ju ska en så bra miljö för fiskarna som möjligt.
#25 - 3 augusti 2010 09:53
Saturnus80 skrev:
Men i naturen är det ju utbyte på vatten hela tiden, man vill ju ska en så bra miljö för fiskarna som möjligt.

Njaeee.... i naturen är det bara påfyllning som gäller... inga vattenbyten där inte...
#26 - 3 augusti 2010 09:59
En sjö har ju utlopp i form av åar annars blir det som med döda havet, åar, floder och bäckar har ju hela tiden nytt vatten, i havet är det ju några fler kubik än i ett akvarium så där är det ingen risk för ammonium, nitrit eller nitrat. Jag hävdar fortfarande att det är ett utbyte av vatten i naturen.
#27 - 3 augusti 2010 10:14
Saturnus80 skrev:
En sjö har ju utlopp i form av åar annars blir det som med döda havet, åar, floder och bäckar har ju hela tiden nytt vatten, i havet är det ju några fler kubik än i ett akvarium så där är det ingen risk för ammonium, nitrit eller nitrat. Jag hävdar fortfarande att det är ett utbyte av vatten i naturen.

naturen är ett slutet system och inget vatten nytillverkas... visst är det så att det förekommer lokalt olika kvalité av vatten och att vattenflödet inverkar, både positivt och negativt, på kvalitéen... men att utgå ifrån att allt tillflöde är att ses som vattenbyte är fel såväl sett i det lilla som det stora perspektivet... men jag vet vad du menar och tillflöde av vatten av bättre kvalité kan ju aldrig skada... :)
#28 - 3 augusti 2010 10:17
Även i en solitär sjö utan synliga utlopp transporteras ämnen iväg, främst genom marken med vattnet. Det finns ingen sjö som bara drivs av påfyllning. ;)
#29 - 3 augusti 2010 10:32
Även i en solitär sjö utan synliga utlopp transporteras ämnen iväg, främst genom marken med vattnet. Det finns ingen sjö som bara drivs av påfyllning. ;)

du har en poäng där... vidhåller dock att hysteriska vattenbyten är av ondo :)
#30 - 3 augusti 2010 10:36
platoman skrev:
Jag vill nog hävda att har du EN eller några kampfiskar i 30 liters kar så behöver duinte byta nåt vatten, endast fylla på vatten allteftersom det dunstar. Måste du byta upp till 40% varje vecka så är det något allvarligt fel.... OT så tycker jag att många här förespråkar vattenbyten i en omfattning som framstår nästan hysterisk.

jag skrev 20-40%, för övrigt verkade TS vara nybörjare och som nybörjare kan det hända att man råkar mata för mycket då byter man så mycket vatten varje vecka så får man ut matrester/skit. och när det gäller kampfiskar så är dom ganska känsliga för fenröta och annat.

visst jag kan sköta mina mindre kar och skulle antagligen klara mig med bara fylla på utan att det skulle hända nåt. men är man nybörjare så tycker jag det är säkrare att ha ett VB schema så att det blir noga med vattenbyte. det skadar ju knappast heller att byta ''så mycket'' vatten varje vecka. pumpen drar ju sitt, den ska man ju inte rengöra varje vecka och gruset ligger ju kvar det rengör man ju inte heller varje vecka.
#31 - 3 augusti 2010 10:37
platoman skrev:
du har en poäng där... vidhåller dock att hysteriska vattenbyten är av ondo :)

hysteriskt vatten byte av ondo är 50-100% två gånger per vecka.
#32 - 3 augusti 2010 10:44
Tror inte att det finns någon fisk som mår dåligt av vattenbyte, förutsett att man har bra kranvatten och har man det så är ju det optimala ett kontinuerligt vattenbyte där det hela tiden kommer i nytt vatten från kranen och det dåliga åker ut i avloppet.
#33 - 3 augusti 2010 11:06
Flaxss skrev:
hysteriskt vatten byte av ondo är 50-100% två gånger per vecka.

håller med dig...:)
#34 - 20 augusti 2010 11:32
Men nu blev det just lite mer komplicerat.
Jag har brutit foten och hoppar på kryckor och jag kan inte byta vatten så Jä*la hysteriskt som ni säger -.-
#35 - 20 augusti 2010 11:33
P.s har haft han i karet i 3-5 månader och bara fyllt på när det dunstar och han gör skumbon det är en vink på att han trivs :)
#36 - 20 augusti 2010 15:59
Pontusosd skrev:
P.s har haft han i karet i 3-5 månader och bara fyllt på när det dunstar och han gör skumbon det är en vink på att han trivs :)
Med låg fiskbelastning så kan du få akvariet att funka några månader genom att endast ersätta det avdunstade vattnet men med tiden byggs det upp dödligt höga doser av nitrat, bakterier mm. eftersom detta inte dunstar bort och ALLT kommer dö så småning om! Att din fisk byggt skumbo är bara ett tecken på att du inte nått till den kritiska punkten ännu, men den kommer, tro mig! 20% vattenbyte varannan vecka kan dock många gånger räcka för kar med låg belastning!
#37 - 11 september 2010 12:10
Nu är det ca 30% vattenbyte varje söndag plus slamsugning sammtidigt på Båda mina kar det funkar bra och dem trivs.
Jobbigt som fan med en bruten fot men men man måste görat.

Annons