Behöver snabbt tips på rödbrun sand!

#1 - 17 augusti 2006 13:03
Kollat forumet om sand och hjälp... alla skriver olika och jag får inte ut någon enhetlig och tydlig information...

Jag vill ha ganska finkornig sand, typ 1-2 mm och den ska vara ganska mörkt rödbrun, dra år rosthållet typ...

Biltemas 0,1-0,7 är för ljus och för "grå".
"Vanlig" sandlådesand är också för ljus och lite för "grå".

Tips, någon?
#2 - 17 augusti 2006 13:21
Vanlig rådasand kanske?
#3 - 17 augusti 2006 13:37
[quote=CBR]Vanlig rådasand kanske?[/quote]

Har inte sett den i verkligheten, bara här:
http://www.radasand.se/PublicFiles/Produktblad/08-12mm.pdf
men jag tycker det ser ut som det jag kallar "vanlig" sandlådesand, alltså inte riktigt så mörk och så brunröd som jag skulle vilja ha...
#4 - 17 augusti 2006 14:06
här är en bild hur vanlig rådasand ser ut i ett akvarium. Jag tycker att det är den finaste sanden. Hade den i mitt 375l som jag sålt.
#5 - 17 augusti 2006 20:39
Jag har jagat lateritröd (tegelröd) sand i ganska många år utan någon vidare framgång. Jag slog t o m sönder mina gamla takpannor med slägga men det blev för vasst (men ganska snyggt med svarta eklöv och smågrenar på). Det finns en mycket snygg röd sand hos en akvariebutik i Stockholm men den är lite för lätt och något för grov för att riktigt likna en autentisk tropisk bäckbotten. Men den är klart bättre än råda-sanden som för åtminstone mina tankar till en svensk fjällbäck.
#6 - 18 augusti 2006 08:17
Äsch.... jag köpte två säckar sandlådesand på Toys R Us och lägger sand och grus från bäcken (den har iaf rätt färg) ovanpå. Vet inte om de kommer att blandas men det är ju bara att vänta och se.... [:o]
#7 - 19 augusti 2006 12:30
[quote=solbacka]här är en bild hur vanlig rådasand ser ut i ett akvarium. Jag tycker att det är den finaste sanden. Hade den i mitt 375l som jag sålt.[/quote]

Vilken strl är det på sanden? :)
Ska starta upp ett akvarium o inte riktigt säker så vilken strl jag ska ta... :confused:
#8 - 23 augusti 2006 00:14
Funderar på om ska muta in ett område. Finns ju massor av fint grus i sverige. Inte minst i fjällvärlden. Men det är ju frågan om triljonvis av ton att ta upp. Kan det löna sig för engelskt borde det gå för rent svenskt naturgrus.
#9 - 23 augusti 2006 00:57
Om nån nånsin hittar nån som säljer tumlat krossat tegel, hör av er till mig...
#10 - 23 augusti 2006 06:02
[QUOTE=Jessi77]Vilken strl är det på sanden? :)
Ska starta upp ett akvarium o inte riktigt säker så vilken strl jag ska ta... :confused:[/QUOTE]

Jag kommer faktiskt inte ihåg, men ganska fin men man ser ändå att det är korn.
#11 - 23 augusti 2006 08:55
Kan det vara 0,4-0,8mm? Det är rådas nästfinaste sand.
#12 - 23 augusti 2006 17:03
[quote=Azur]Om nån nånsin hittar nån som säljer tumlat krossat tegel, hör av er till mig...[/quote]

Jag har krossat taktegel och betongblandare. Du är välkommen att tumla (det är glappkontakt i betongblandaren så man måste passa den hela tiden men mer än 10-20 timmar kan det väl inte ta :) )
#13 - 13 september 2006 20:16
Jag testade, efter 1-2 timmar i betongblandaren hade jag jättefina runda platta stenar. Och så fick jag lateritlera som biprodukt[^] Testar nu med ett litet(!) biotopakvarium för Aphyocharax. Stenarna och den fina röda sanden, lite tunna rötter (lönn?), en svärdplanta. Vattnet är måttligt grumligt och rött av sanden/leran precis som i ett paraguayanskt dike. Mycket nöjd!

Jag har ett helt f d tak att tumla - jag kanske skulle börja sälja[}:)] - Nä det vill nog inte grannarna...
#14 - 13 september 2006 20:44
Tjena Erik!
Börjar du sälja så köper jag.

Har ett akvarium med det där keramiska gruset från Södermalms akvarieaffär, och det är bra, men så himla lätt. När mina Amano-räkor springer längs botten sprutar det grus kring dem som om de vore rallybilar. Gruset har iofs inte riktigt satt sig än, än bubblar det luft ur den.
#15 - 13 september 2006 21:09
Azur skrev:
När mina Amano-räkor springer längs botten sprutar det grus kring dem som om de vore rallybilar.

:D :D :D

Annons