Hej
plusskenford!
Jag har inte skrivit här på några år men så råkade jag se det här och behövde logga in igen! Silverdollar hade jag förr under en 8-årsperiod. Det är onekligen en missförstådd fisk som gett mig mycket glädje. Jag ska skriva rätt ur hjärnan här så jag förbehåller mig rätten att ha fullkomligt fel om någon expert dyker upp!
Som jag minns det så lever silverdollars (jag tror det finns olika underarter) i amazonasfloden i större stim av blandade fiskar. Dessa stim består oftast av majoriteten pirayor i ung ålder och i viss mån av imiterande fiskar som ser ut som unga pirayor. Silverdollars och vissa Pacus är exempel på sådana. Det var iallafall min utgångspunkt när jag höll dem: de är vana att leva "undercover" med tonårspirayor. Detta skulle kunna förklara deras beteende som påminner starkt om de stimmande pirayornas sociala beteende. Ibland är pirayorna som en vargflock och jobbar tillsammans med ögonkontakt och ibland tappar de besinningen och angriper allt som kommer inom räckhåll. Som en ung piraya är det därför viktigt att känna av flockens beteende: ska vi jaga? Tänker min broder/syster äta upp mig? Silverdollars har detta beteende!
De är nämligen alltid redo att fly om faran är nära, och då ryker allt i deras väg. Man kan verkligen bli förvånad över kraften när de blir rädda och ränner rakt in i glaset så det hörs tydligt.
Den stora utmaningen med silverdollars är egentligen den: att få dem att känna sig trygga och inte få panik vid annat än slamsugning etc. Jag experimenterade med detta en del och jag har konstaterat att det bästa är att skapa skyl som finns lättillgängligt längs hela bakre långsidan på tanken. På så vis kan de alltid retirera till en skyddad plats utan att riva hela akvariets inredning. Det krävs också att inga vassa rötter sticker upp eller växter som inte sitter ordentligt fast om man inte vill a) ha fiskar med sticksår eller b) behöva plantera om akvariet dagligen.
Nästa del av att få dem att trivas är stimmet. De behöver verkligen leva i stim och jag tyckte att den bästa mängden var 8-10 individer. Det blev ett perfekt medeltal där det inte fanns tillräckligt många för att någon skulle få panik hela tiden, respektive tillräckligt många för att de skulle känna sig trygga.
Andra fiskar:
Med detta som grund så funkar de väldigt bra med modiga och lugna fiskar som de kan hämta styrka från. Corydoras som då och då flyger upp som en raket för att hämta luft vid ytan är INTE att rekommendera... Mina silverdollars gick bäst med skalarar och dom kunde stimma tillsammans. Då fick silverdollarn ett lugn som annars var svårt att få till. Funkar dom med Oscar? I rätt mängder i ett 720 går det säkert bra, men de är verkligen inte kaxiga fiskar.
Varför ska man skaffa silverdollars då?
Jo, det ligger i det som jag tror är det finkänsliga sociala funktionerna som de har för att känna av "stim-mentaliteten". Inga fiskar jag haft har varit så fästa vid vad som händer utanför akvariet som silverdollars. De är nyfikna och blir liksom en del i livet som pågår på andra sidan glaset. De var alla mina besökares favoriter för att man kunde interagera med dem med fingrarna på glaset eller bara bli tittad djupt in i ögonen när man ställde in en foderburk utan att ge dom något av den. Tycker man om en fisk som kan kryssa över hela långsidan som segelfartyg så är silverdollarn också helt rätt. Har man barn som slår på rutan är det inte en bra fisk.
Växter:
Det går att ha växter med dem. Svärdplantor klipper dom av, en i taget så det kan man glömma. Däremot alla täta "buskiga" växter har funkat bra för mig, bara de varit väl förankrade. Även växter som har tätt grenverk så att de inte kommer åt stammen har funkat bra. Jag har haft en teori att de slipar tänderna eller dylikt på växtstjälkar då de inte riktigt äter dem, utan mest knipsar av dem. Med det som grund har jag något minne av att de gillade att knapra zuchini på liknande sätt, mest tog tuggor och spottade ut dem, men jag minns inte exakt hur det gick till.