Behöver råd om papegojfiskars beteende!

#1 - 28 juni 2006 07:38
Hej!

Jag är nybliven matte till tre papegojfiskar. Dessa har träffats först hemma hos mig, och de är långt ifrån fullvuxna (ca fyra-fem cm stora.)
Mitt bekymmer är att den tredje, som flyttade in häromdan, inte riktigt får vara ifred för de båda andra. De jagar den en del, nafsar i sidan och är allmänt odrägliga. Den kommer dock åt att äta.
Innan jag släppte ihop dem så "möblerade" jag om i akvariet då jag hört att detta ska kunna hjälpa till vid nyintroducering av revirhävdande fisk.
Hursomhelst, jag hoppas nu att någon påläst/erfaren vänlig människa kan ge mig goda råd och idéer på hur jag ska göra nu; jag vill ju gärna att de ska hålla sams! I värsta fall får jag förstås dela på dem -den ska givetvis inte behöva vara hackkyckling resten av livet!- men jag vill helst att de ska funka ihop.

Så snälla, ge mig råd! jag tycker så synd om den stackarn som blir nafsad på stup i ett!

Vänliga hälsningar, Anemon.
#2 - 28 juni 2006 08:26
Papegojfisk är för mig ingen fisk utan en misslyckad framavling. Hoppas dom får det bra hos dig.

Aggression är inte lätt att bli av med. Det är nog bara att låta det vara och se vad som händer.
#3 - 28 juni 2006 08:30
Mina Oskars gjorde också så.. Tog cirka 3veckor sen simmade dom allihopa brevid varandra.. Så låt det bara va
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 28 juni 2006 08:59
Hur stort är akvariet?
Hur mycket gömställen finns det?
Hur många andra fiskar finns det i akvariet?

I övrigt är det ganska normalt att ciklider visar aggresioner mot varandra eftersom de flesta av dom är revirhävande. Men om bara akvariet är rätt inrett och rätt dimensionerat (se artbeskrivningen) så brukar det funka bra
#5 - 28 juni 2006 09:35
Först vill jag be om lov att få vara lite petig, vi utgår ifrån att du menar papegojciklider, som ser ut som dom fiskar du hittar på följande länk: http://www.geocities.com/parrotcichlid/general.html
Och verkligen inte papegojfisk, här är ett exempel på papegojfisk:
http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=5555

Jag förstår att det är svårt att hålla reda på allting i början, det är bra att du studerar dina fiskar och lägger märke till saker de flesta skulle missa.

Jag tror inte du behöver vara orolig, bara akvariet är tillräckligt stort och du tar hand om dom väl, ciklider till vilka papegojcikliderna tillhör är vana med lite gruff, men papegojcikliderna är inte så kapabla att göra rejäl skada som de arter som denna variant härstammar från. Så stressa inte upp dig, lista allt du vet om akvariet, så får du nog svar på alla frågor här.
#6 - 28 juni 2006 09:55
[quote=Robin_Hedstrom]Papegojfisk är för mig ingen fisk utan en misslyckad framavling. Hoppas dom får det bra hos dig.

Aggression är inte lätt att bli av med. Det är nog bara att låta det vara och se vad som händer.[/quote]

pinsamt, hur många arter är inte "framavlade" tycker detta börjar bli lite utjatat att lyssna på.
listan kan göras oändlig innom de flesta djur arter, har bara blivt hetsjakt på papegojciklid.
Nu kommer nog någon säga att det är människan som avlat fram denna, men så är det med många djurarter.

Nu på din fråga, oftast kan det vara svårt att hålla mer en ett par papegojfiskar de bildar ofta par när det är ugna, de har svårt att bita ordentligt pga av de inte kan stänga munnen hela vägen ordentligt.
Men kan mycket väl stressa ihjäl den trejde fisken, dock kan de spela döda men hur kul är det i längden.
Skaffa mer gömställen i diverse storlekar, detta kommer dock bara hjälpa under uppväxten tills de blir stora nog att få in något i munnen.
Lycka till med dessa udda fiskar.

Mvh Johannes
#7 - 28 juni 2006 10:48
[quote=johannesnk]pinsamt, hur många arter är inte "framavlade" tycker detta börjar bli lite utjatat att lyssna på.
listan kan göras oändlig innom de flesta djur arter, har bara blivt hetsjakt på papegojciklid.
Nu kommer nog någon säga att det är människan som avlat fram denna, men så är det med många djurarter.
[/quote]

Visst uttjatat kanske det är, men(!) jag uttrycker bara min åsikt och den är även att papegojcikliden inte är ensam i kategorin. Slöjstjärtar (dom simmande golfbollarna) hör även dom dit. Men du kanske tycker det är OK att fiskar inte kan simma ordentligt, ha konstiga utväxter och vara allmänt missanpassade. Kanske är det även en kul grej att man i öst har ett intresse av att tatuera sina fiskar eller att man i princip kan välja först fisken och sen färgen på den?

Många sällskapsfiskar är idag tyvärr framavlade för att sälja bättre - så är det bara. Det är inget jag själv kan ändra men jag tar ställning. Det tycker jag är viktigt. Vet affärer där de omtalade fiskarna i mitt inlägg inte är välkomna och det tycker jag är en bra bit i rätt riktning. Det är väl friska och välmående fiskar vi vill ha?

Ledsen Anemon att jag pratar skit i din tråd. [B)]
#8 - 28 juni 2006 10:54
[quote=johannesnk]pinsamt, hur många arter är inte "framavlade" tycker detta börjar bli lite utjatat att lyssna på.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kan inte annat än instämma. Tråkigt när frågan glider bort från ursprungsämnet. Man kan alltid fortsätta diskussionen i avelstråden som härjade för nån månad sedan eller så kan man starta en ny tråd. Personer som har en viss fiskart måste ju som andra fiskägare få riktiga svar som -hjälper- dem![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]För att återgå till huvudfrågan så är det ju bra att veta lite mer om akvariet och vilka förutsättningar dina papegojciklider har annars kan det vara lurigt att ge bra svar.[/COLOR][/FONT]
#9 - 28 juni 2006 11:13
Att en grupp ciklider utser en hackkyckling är inte direkt ovanligt. Då gäller det att akvariet är tillräckligt stort och innehåller gömställen där den mobbade kan komma undan. Fast så länge alla får äta skulle jag inte vara orolig.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 28 juni 2006 12:04
Många sällskapsfiskar är idag tyvärr framavlade för att sälja bättre - så är det bara. Det är inget jag själv kan ändra men jag tar ställning. Det tycker jag är viktigt. Vet affärer där de omtalade fiskarna i mitt inlägg inte är välkomna och det tycker jag är en bra bit i rätt riktning. Det är väl friska och välmående fiskar vi vill ha?

Nu har väl detta inte något att göra med om fiskarna är friska och välmående att göra. Visst dom har avlats på ett sätt som gör att de inte kommer att kunna klara sig i naturen men där kommer de förhoppningsvis aldrig att placeras ut igen så det är ju ganska ointressant att de odlats på ett sätt så att de bara kan simma långsamt eller så att de blir färggranna (och blir uppätna av predatorer).

Själv föredrar jag naturformer (men är inte helt konsekvent:p ) men har svårt att för den sakens skull fördömma andra som har en annan smak och t.ex. gillar guppys, svärdbärare, platy, skalarer, diskus, flowerhorn, papegojciklider etc. Alla dessa avlas ju idag för att sälja bättre vilket du tycker är fel. Själv skulle jag t.ex. aldrig få för mig att skaffa den röda hongin som är så poppis idag att de naturfärgade är nästintill omöjliga att sälja - men bara för att jag inte gillar den så får andra gärna gilla dom hur mycket dom vill.
#11 - 28 juni 2006 12:17
[quote=Kjell Fohrman]Visst dom har avlats på ett sätt som gör att de inte kommer att kunna klara sig i naturen men där kommer de förhoppningsvis aldrig att placeras ut igen så det är ju ganska ointressant att de odlats på ett sätt så att de bara kan simma långsamt eller så att de blir färggranna (och blir uppätna av predatorer).[/quote]
Jag tycker att det är BRA att hybrider är riktigt illa anpassade till ett liv i naturen om de skulle råka hamna där. Dvs hellre papegojciklider och slöjstjärtar än flowerhorn - och den vanliga ancistrusen.
#12 - 28 juni 2006 12:17
Du har rätt Kjell.. jag skriver det jag personligen tycker och det är inte lag eller några som helst ledord inom området.

Det där med friska och välmående syftade jag tillbaka till golfbollarna, som jag personligen hellre har i golfbagen eller ute på gräset än i akvariet. ;)
#13 - 28 juni 2006 13:05
[quote=daniel60]Jag tycker att det är BRA att hybrider är riktigt illa anpassade till ett liv i naturen om de skulle råka hamna där. Dvs hellre papegojciklider och slöjstjärtar än flowerhorn - och den vanliga ancistrusen.[/quote]

Vill bara lägga in sån där lite petig sakupplysning, med hybrid menas korsning/blandning, papegojciklider och flowerhorns har tillkommit i huvudsak genom hybridsering, och kanske lite justeringar med urvalsavel, Slöjstjärtar bär på ett antal mutationer(de anses allmänt inte som hybrider), olika beroende på vilken variant det är, som får den att skilja sig från vildformen, dessa har man under lång tids avel sparat på och kombinerat, och naturligtvis även urvalsavlat.

Hybrider och mutationer uppstår även i naturen, när hybrider och muterade indivder är mer livskraftiga än urspungsformen kan deras avkomma konkurera ut urspungsformen, det kallas evolution, utan det hade varken du eller jag funnits.

Kanske lite slarvig och lite väl generaliserande naturkunskapslektion, men det känndes som om den behövdes.

Själv gillar jag xanthoriska fiskar, men det är jag det.
#14 - 28 juni 2006 13:18
Välkomstkommiten har talat ser jag :mad:. Här kommer anemon och lägger sitt första inlägg och folk börjar uttrycka avsky för de fiskar vederbörande har.

Det är ju typ 8 meter offside och otaktiskt nåt makalöst. anemon har väl inte frågat om hybriders existensberättigande?

Diskuterar gärna själv denna fråga men inte genom att våldföra sig på någon annans tråd.

Som svar till Anemon kan jag bara säga att det är i princip omöjligt att svara på, med ciklider får man prova sig fram och se vilka som fungerar ihop i längden.

Mvh Jari
#15 - 28 juni 2006 13:43
[quote=Erik...]Vill bara lägga in sån där lite petig sakupplysning, med hybrid menas korsning/blandning, papegojciklider och flowerhorns har tillkommit i huvudsak genom hybridsering, och kanske lite justeringar med urvalsavel, Slöjstjärtar bär på ett antal mutationer(de anses allmänt inte som hybrider), olika beroende på vilken variant det är, som får den att skilja sig från vildformen, dessa har man under lång tids avel sparat på och kombinerat, och naturligtvis även urvalsavlat. [/quote]
Oops... skulle förstås ha skrivit att det är bra om konstgjorda fiskar - inte bara hybrider - är illa anpassade till ett liv i naturen (men kanske bättre anpassade till ett liv i fångenskap).
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 28 juni 2006 14:24
som sagt då återgår vi till ämnet - dvs frågeställarens ursprungliga fråga.
Vill ni diskutera något annat - starta en egen tråd
#17 - 28 juni 2006 18:06
[quote=Robin_Hedstrom]Papegojfisk är för mig ingen fisk utan en misslyckad framavling. Hoppas dom får det bra hos dig.

Aggression är inte lätt att bli av med. Det är nog bara att låta det vara och se vad som händer.[/quote]

Mmm, jag har börjat förstå att det råder starka åsikter om denna fisk. Det var inget jag trodde när jag skaffade sorten, jag bara föll för den första där den blygt simmade fram till rutan när jag var själv vid akvariet i butiken... Jag är inte heller förtjust i att människan avlar fram djur av vad typ det vara må, om de far illa av det. :(

Men mitt gäng i akvariet är rår ju inte för nåt av allt detta. Jag vill verkligen att de ska trivas och må bra hos oss, därför är det så tråkigt att se en bli "utanför".

Tack för ditt svar! :)
#18 - 28 juni 2006 18:09
[quote=Isuxs]Mina Oskars gjorde också så.. Tog cirka 3veckor sen simmade dom allihopa brevid varandra.. Så låt det bara va[/quote]

Tack för ditt svar!

Jag skulle förstås bli glad om de börjar hålla sams, men blir det för illa så får den nya egen bostad. (Men jag ser inte fram emot att skölja ytterligare flera kg grus... Vilket jobb det var innan det var rent! *puh!* :))
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 28 juni 2006 18:10
Fast för att få bra svar på dina frågor underlättar det ju som sagt om du svarar på frågorna ovan
#20 - 28 juni 2006 18:20
[quote=Kjell Fohrman]Hur stort är akvariet?
Hur mycket gömställen finns det?
Hur många andra fiskar finns det i akvariet?

I övrigt är det ganska normalt att ciklider visar aggresioner mot varandra eftersom de flesta av dom är revirhävande. Men om bara akvariet är rätt inrett och rätt dimensionerat (se artbeskrivningen) så brukar det funka bra[/quote]

tack för svar! :)

Akvariet är 54 liter, och fiskarna är bara ca fyra, fem cm stora. Det funkade med de första -alldeles utmärkt- men när trean kom blev det struligare. Fast idag har "hon" (vet ej kön egentligen) simmat runt lite. men hon blir påpassad av de andra två lite då och då, och de håller sig för sig själva, utan henne...

Gömställen, ja, jag har ett "båtvrak" som de smyger lite bakom ibland. Och så en del växter, fast dem rycker de första två mest upp hela tiden (busungar! :))
Jag tänker skaffa ytterligare om det kan vara fiskarna till glädje.
Sen är det tre små tigerbarber också, fast de lever lite parrarrellt jämte gojorna. Det verkar inte vara några direkta problem dem emellan!

Jag vet att det kommer att krävas i alla fall en 200-300 liter sedan, frågan är förstås om vi ska skaffa större redan nu? (I butiken trodde de att vi kunde vänta tills de var lite större, men det vore roligt om vi kunde ha alla gojorna i samma akvarium, utan att en ska behöva känna sig utstött)

Om vi skaffar större akvarium redan nu, ska vi ändå ta hem en kompis till den utstötta då? För de andra två verkar ju trivas ihop och simmar med varann. Lite synd om trean att aldrig få vara en i gänget, även om den inte längre skulle bli jagad, tänker jag.
#21 - 28 juni 2006 18:31
[quote=Erik...]Först vill jag be om lov att få vara lite petig, vi utgår ifrån att du menar papegojciklider, som ser ut som dom fiskar du hittar på följande länk: http://www.geocities.com/parrotcichlid/general.html
Och verkligen inte papegojfisk, här är ett exempel på papegojfisk:
http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=5555

Jag förstår att det är svårt att hålla reda på allting i början, det är bra att du studerar dina fiskar och lägger märke till saker de flesta skulle missa.

Jag tror inte du behöver vara orolig, bara akvariet är tillräckligt stort och du tar hand om dom väl, ciklider till vilka papegojcikliderna tillhör är vana med lite gruff, men papegojcikliderna är inte så kapabla att göra rejäl skada som de arter som denna variant härstammar från. Så stressa inte upp dig, lista allt du vet om akvariet, så får du nog svar på alla frågor här.[/quote]

Tack för ditt vänliga svar! :)

Den andra sidan du länkar till får jag inte upp (?), men de ser i alla fall exakt ut som de på "parrottcichlid"sidan (första.)

Jag har listat fakta i ett annat svar i tråden. Jo, jag blir rätt stressad av detta faktiskt... Jag vill ju att de ska trivas hos mig! Och jag har en tendens att känna lite extra för de utsatta. Så nu gnager detta i mig hela dagarna *ler en aning*

Men det känns bra att ha hittat vägar till information via nätet! :) Jag hoooooppas att det blir bra till slut!
#22 - 28 juni 2006 18:36
[quote=johannesnk]pinsamt, hur många arter är inte "framavlade" tycker detta börjar bli lite utjatat att lyssna på.

Nu på din fråga, oftast kan det vara svårt att hålla mer en ett par papegojfiskar de bildar ofta par när det är ugna, de har svårt att bita ordentligt pga av de inte kan stänga munnen hela vägen ordentligt.
Men kan mycket väl stressa ihjäl den trejde fisken, dock kan de spela döda men hur kul är det i längden.
Skaffa mer gömställen i diverse storlekar, detta kommer dock bara hjälpa under uppväxten tills de blir stora nog att få in något i munnen.
Lycka till med dessa udda fiskar.

Mvh Johannes[/quote]

Tack för ditt svar! :)

Jaha, då är de första två säkert ett etablerat par redan?
Men jag vill verkligen inte att trean ska bli ihjälstressad! De jagar henne inte precis hela tiden, -idag har hon kunnat simma i närheten av dem- men det är illa nog att se henne bli jagad,och nafsad, överhuvudtaget.

Men har man alltså bara gojorna som par sen de blivit vuxna? Aldrig fler?? För då får vi ha två kar i framtiden, och i så fall måste ju "trean2 få en kompis också, i SITT kar? Så hon i sin tur inte behöver leva ensam.

Tack för lyckönskningarna! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 28 juni 2006 18:38
Akvariet är 54 liter, och fiskarna är bara ca fyra, fem cm stora

Oj då - det var väldigt litet. Inte så konstigt kanske att det inte funkar.
Jag rekommenderar dig att antingen köpa ett större akvarium eller göra dig av med fiskarna.
#24 - 28 juni 2006 18:40
Robin,
"skit" vet jag inte... *ler* Du har ju poäng i det du säger. Det ÄR snett om man avlar fram varelser som mår dåligt, bara för att det ska se "snyggt" ut.
#25 - 28 juni 2006 18:43
Lenmar,

Tack för svar! :)
jag har listat fakta i ett annat svar i tråden.
Glad för alla råd jag kan få!
#26 - 28 juni 2006 18:47
[quote=Kjell Fohrman]Oj då - det var väldigt litet. Inte så konstigt kanske att det inte funkar.
Jag rekommenderar dig att antingen köpa ett större akvarium eller göra dig av med fiskarna.[/quote]

Oj, är det SÅ illa? *rodnar* Ja, att vi skulle få skaffa större förstod vi ju redan från början (de berättade de vi skaffade dem av), men det lät i butiken som att det skulle vara ett projekt att ta när fiskarna blivit lite större.
Då får vi helt klart tidigarelägga planerna!
Bör man skaffa akvariet på 2-300 liter på en gång, eller är det OK att flytta över dem till en "mellanstation" på 100 liter först?
#27 - 28 juni 2006 18:52
[quote=daniel60]Att en grupp ciklider utser en hackkyckling är inte direkt ovanligt. Då gäller det att akvariet är tillräckligt stort och innehåller gömställen där den mobbade kan komma undan. Fast så länge alla får äta skulle jag inte vara orolig.[/quote]

Tack för svar!
Ja, det börjar ljusna att ett större akvarium brådskar. Jo, hon får äta... Fast frågan är nog om vi ändå ska ha två stora papeojakvarier i framtiden... Det känns inte bussigt att låta en individ vara utmobbad hela livet.
#28 - 28 juni 2006 18:59
Jarinen,
Tack för ditt svar!
ja, det är just det... Om de någonsin kommer att funka bra ihop eller inte.
Jag håller ett ständigt öga på dem för att se om det blir bättre/värre.

Helt klart är i alla fall att det är dags att expandera deras boyta! Men mer?
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 28 juni 2006 19:13
[quote=Anemon]Oj, är det SÅ illa? *rodnar* Ja, att vi skulle få skaffa större förstod vi ju redan från början (de berättade de vi skaffade dem av), men det lät i butiken som att det skulle vara ett projekt att ta när fiskarna blivit lite större.
Då får vi helt klart tidigarelägga planerna!
Bör man skaffa akvariet på 2-300 liter på en gång, eller är det OK att flytta över dem till en "mellanstation" på 100 liter först?[/quote]
Min. 130 cm/300 liter anges i artbeskrivningen så det finns väl ingen anledning att skaffa en mellanstation bara för några månader - kanske skulle annars ett 150 liters funka ett knappt år
#30 - 28 juni 2006 19:47
Okej!

Men är det någon idé alls att flytta in alla tre i det nya akvariet? Jag tolkar en del av de svar jag fått som att beteendet kan vara permanent. Jag menar, om de ändå kommer att utse en hackkyckling när de är vuxna så kanske det är bättre att sära på dem och ge den mobbade en egen kompis i ett eget akvarium?
Vad har du för tankar kring detta?
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 28 juni 2006 19:48
[quote=Anemon]Okej!

Men är det någon idé alls att flytta in alla tre i det nya akvariet? Jag tolkar en del av de svar jag fått som att beteendet kan vara permanent. Jag menar, om de ändå kommer att utse en hackkyckling när de är vuxna så kanske det är bättre att sära på dem och ge den mobbade en egen kompis i ett eget akvarium?
Vad har du för tankar kring detta?[/quote]
Testa - det funkar säkert åtminstone tills de börjar bli lekmogna
#32 - 28 juni 2006 20:13
[quote=Kjell Fohrman]Testa - det funkar säkert åtminstone tills de börjar bli lekmogna[/quote]

Med risk att bli lite tjatig här *ler* Det verkar i en del svar jag fått här och där som att de inte går ihop så bra i stim när de väl är vuxna. (Fast de säljs som "stimfisk"...?)
Om den nya ska få chansen att skapa en god relation till en egn vän, kanske det är bäst att planera för två akvarier redan nu? För det blir väl svårare att introducera dem gynnsamt för varann, ju äldre-större de blir?

Eller kan man ge en ensam papegiojfisk sällskap närsomhelat? (Fast det är väl snällast ett ge en kompis snarast tänker jag.)
Och - är det sannolikt att det går bra att sätta ihop två fiskar, eller kan detta problem yttra sig även om man sätter ihop två, för varandra nya, tillsammans bara?
#33 - 28 juni 2006 20:18
[quote=Anemon]Tack för ditt vänliga svar! :)

Den andra sidan du länkar till får jag inte upp (?), men de ser i alla fall exakt ut som de på "parrottcichlid"sidan (första.)

Jag har listat fakta i ett annat svar i tråden. Jo, jag blir rätt stressad av detta faktiskt... Jag vill ju att de ska trivas hos mig! Och jag har en tendens att känna lite extra för de utsatta. Så nu gnager detta i mig hela dagarna *ler en aning*

Men det känns bra att ha hittat vägar till information via nätet! :) Jag hoooooppas att det blir bra till slut![/quote]

Jag tycker att nybörjare som anstränger sig ordentligt ska hedras, konstigt att länken inte fungerade, men deras servrar är ganska ansträngda, det är annars en väldigt bra (världens bästa?) sida för att få rå kall vetenskaplig information om fiskar, dom dock vara ute och vimsa lite ibland vad gäller storlek. Adressen till startsidan är: www.fishbase.se

Dessutom delar jag till fullo Kjells åsikter i ämnet, du kan lugnt lyssna på honom, om jag förstått det hela rätt så har han varit "aktiv akvarist" ungefär lika länge som jag, snart 30 år för min del, till skillnad från Kjell är jag däremot inte en kändis bland aktiva akvarister i hela Sverige.
#34 - 28 juni 2006 20:34
de växer med en väldans fart, så du kanske skulle kolla på ett större redan nu. Dock ingen "super" brådis, men kanske ska finnas med i planeringen för den närmsta framtiden.
#35 - 28 juni 2006 20:37
Du milde tid, 30 år!! Det är något mer år än jag vart med överhuvudtaget *ler*

Tack för länken, nu funkade det.
Dessvärre är varken internet eller engelska mina starkaste sidor, så det är lite trixigt ibland detta. Men jag lär mig!! :)
På samma sätt vill jag begripa mig på mina papegojfiskar.
Det blir en lång väg att gå misstänker jag, men samtidigt, det är ju -förutom helt nödvändigt- väldigt intressant att känna till hur ens husdjur fungerar och vad de behöver.
#36 - 28 juni 2006 20:43
johannesnk, jo, vi har börjat inse det... i butiken fick vi veta att det var en fisk som kräver mycket utrymme som vuxen, (vi har inte haft de mer än ett par månader) men nu känns det som att det brådskar att fixa större åt dem.
Eller dela på dem. Fast i så fall känner jag mig faktiskt skyldig vår lilla "trea" här att låta även henne (kön?) få en kompis.
Det är ju ingen större skillnad på könen anar jag, spelar det någon roll -i introduktionssynpunkt- om man får två av samma eller olika kön? Tråkigt om vi skaffar "henne" en kompis samt egen balja och så börjar DE bråka på samma sätt, hävda revir osv.
Vi kan ta att det kanske blir två akvarier till slut, bara det då blir två akvarier med glada nöjda fiskar som gillar varann.
Usch, jag känner mig så villrådig, men detta ska lösas!
#37 - 28 juni 2006 20:58
[quote=Anemon]Med risk att bli lite tjatig här *ler* Det verkar i en del svar jag fått här och där som att de inte går ihop så bra i stim när de väl är vuxna. (Fast de säljs som "stimfisk"...?)
Om den nya ska få chansen att skapa en god relation till en egn vän, kanske det är bäst att planera för två akvarier redan nu? För det blir väl svårare att introducera dem gynnsamt för varann, ju äldre-större de blir?

Eller kan man ge en ensam papegiojfisk sällskap närsomhelat? (Fast det är väl snällast ett ge en kompis snarast tänker jag.)
Och - är det sannolikt att det går bra att sätta ihop två fiskar, eller kan detta problem yttra sig även om man sätter ihop två, för varandra nya, tillsammans bara?[/quote]

De är bara stimfiskar som yngel, när könsmognaden inträffar vilket i ditt fall är snart om det inte redan har hänt, bildar de par, hävdar revir och om de kan dödar det som inte flyttar sig ur reviret, de ger förstås andra fiskar chansen att flytta på sig, men det kan de inte om akvariet är på 54 liter. Deras mål i livet är att föröka sig, för att göra det behöver de ett revir, utan andra fiskar i.

De kan bli lite svårare att para ihop, med åren, att en fisk är ensam är inget problem, koncentrera dig på ett större akvarium, om du ska ha mer än paret kvar, ett mycket större akvarium.
#38 - 29 juni 2006 20:41
[quote=Erik...]De är bara stimfiskar som yngel, när könsmognaden inträffar vilket i ditt fall är snart om det inte redan har hänt, bildar de par, hävdar revir och om de kan dödar det som inte flyttar sig ur reviret, de ger förstås andra fiskar chansen att flytta på sig, men det kan de inte om akvariet är på 54 liter. Deras mål i livet är att föröka sig, för att göra det behöver de ett revir, utan andra fiskar i.

De kan bli lite svårare att para ihop, med åren, att en fisk är ensam är inget problem, koncentrera dig på ett större akvarium, om du ska ha mer än paret kvar, ett mycket större akvarium.[/quote]

Ett rejält större akvarium är avgjort! Och att lämna ifrån mig den nya har jag inte hjärta att göra, så jag måste reda ut situationen på plats *ler*

Så - jag har tre papegojor och två verkar redan vara ett par. Jag vet inte vilket kön det är på någon av fiskarna. Att en är ensam är inget problem nämnde du. Jag funderar dock på om jag kan ha två "par" i samma -vid det här laget enorma- akvarium, som så att säga "äger" olika delar av akvariet? Eller kommer paren att slåss för att få hela akvariet själv i så fall?

Och, OM vi skaffar kompis till "den ensamma", måste det vara en av motsatt kön då? (Hur vet man kön?!) eller kan de "hänga samman" utan att det har med förökning att göra?
#39 - 29 juni 2006 21:12
[quote=Anemon]Ett rejält större akvarium är avgjort! Och att lämna ifrån mig den nya har jag inte hjärta att göra, så jag måste reda ut situationen på plats *ler*

Så - jag har tre papegojor och två verkar redan vara ett par. Jag vet inte vilket kön det är på någon av fiskarna. Att en är ensam är inget problem nämnde du. Jag funderar dock på om jag kan ha två "par" i samma -vid det här laget enorma- akvarium, som så att säga "äger" olika delar av akvariet? Eller kommer paren att slåss för att få hela akvariet själv i så fall?

Och, OM vi skaffar kompis till "den ensamma", måste det vara en av motsatt kön då? (Hur vet man kön?!) eller kan de "hänga samman" utan att det har med förökning att göra?[/quote]

Hehe, du behöver inget enormt akvarium, jag är rätt säker på att det skulle räcka med ett standard 375liters 1,5 x 0,5 x 0,5 meter för två par, problemet med att skaffa en papegojciklid till och hoppas på slumpen vad gäller könsfördelning är att om det blir två av samma kön är risken stor att de slåss i stället för att bli "kompisar", väldigt få saker man kan garantera vad gäller fiskar. Det är inte helt lätt att se könsskillnader på papegojciklider, men det är heller inte omöjligt, lite komplicerat att lära ut via forumet, med det är ju heller inte en prioriterad fråga.
#40 - 29 juni 2006 21:20
[quote=Erik...]Hehe, du behöver inget enormt akvarium, jag är rätt säker på att det skulle räcka med ett standard 375liters 1,5 x 0,5 x 0,5 meter för två par, problemet med att skaffa en papegojciklid till och hoppas på slumpen vad gäller könsfördelning är att om det blir två av samma kön är risken stor att de slåss i stället för att bli "kompisar", väldigt få saker man kan garantera vad gäller fiskar. Det är inte helt lätt att se könsskillnader på papegojciklider, men det är heller inte omöjligt, lite komplicerat att lära ut via forumet, med det är ju heller inte en prioriterad fråga.[/quote]

Jaha, det lät ju inte alltför farligt stort *ler*

Så det var mest tur att våra två första fann varann alltså? De brukar roa sig med att slita upp växterna tillsammans, något som den första brukade klara så bra själv, men nu är de som sagt två som totalpajar mina ömsint ditpetade växter! *asg*
Men nykomlingen gör ju inte det, förden får ju intev vara med direkt. men det verkar inte lika illa som första dagen... (Vilket inte ska tolkas som att jag slagit mig till ro på något sätt. Större balja blir det snarast i vilket fall.)

Åh, men hur lär man sig det då? För det vore roligt att kunna. Läste någonstans att hanarna har högre "puckel", och är större (vilket inte hjälper att veta när de är små ännu).
Jag förstår av ditt svar att du inte kan lämna några solklara besked om hur man märker skillnad på könen, men någon ledtråd kanske...? Så kanske jag få en hum om de vi har i alla fall. :)

PS. Tack för att du tar dig tid att svara på alla mina frågor! De är säkert konstiga i en erfaren akvarists öron, men jag får ju inget veta om jag inte ställer dem... *ler lite* DS.
#41 - 29 juni 2006 21:26
Det lättaste är att titta på genitalpapillen, äggläggningsröret, den sitter precis där man tror att den ska sitta, det är lite olika form på den beroende på kön.

Angånde tur, har du två fiskar är den statistiska chansen att det blir en av varje kön 50%, tre fiskar 75% att det blir minst en av varje lön osv.
#42 - 30 juni 2006 08:35
Okej, då ska jag kika lite efter denna detalj!
*glider iväg till till akvariet och fjäskar för sina fiskar några minuter*

Okej!! Nu har jag spanat ingående på dem. Och är ordentligt förvirrad kan jag meddela, för så här är det: De två första fiskarna ser likadana ut. De har båda ett slags litet "rör". Det sticker ut kanske en mm, eller möjligen 1,5 mm. Men den tredje fisken, den som flyttat in sist och som är påpassad av de andra två, tycks inte ha lika mycket av varan, eller vad jag ska säga. Det som finns på de andra finns inte i samma utsträckning alls på den!
Nu snurrar det rätt bra här kan jag säga, betyder detta att de som håller ihop är av samma kön? Och att nykomlingen är av avvikande kön?
Om det jag läst med höjden på "puckeln" stämmer, så är detta inte fallet, för "paret" har olika "brant" puckel och nykomlingen har brant, den också. Men som sagt, nykomlingen har inte direkt det där du skrev om (äggläggningsrör).
#43 - 30 juni 2006 09:05
[quote=Anemon]Okej, då ska jag kika lite efter denna detalj!
*glider iväg till till akvariet och fjäskar för sina fiskar några minuter*

Okej!! Nu har jag spanat ingående på dem. Och är ordentligt förvirrad kan jag meddela, för så här är det: De två första fiskarna ser likadana ut. De har båda ett slags litet "rör". Det sticker ut kanske en mm, eller möjligen 1,5 mm. Men den tredje fisken, den som flyttat in sist och som är påpassad av de andra två, tycks inte ha lika mycket av varan, eller vad jag ska säga. Det som finns på de andra finns inte i samma utsträckning alls på den!
Nu snurrar det rätt bra här kan jag säga, betyder detta att de som håller ihop är av samma kön? Och att nykomlingen är av avvikande kön?
Om det jag läst med höjden på "puckeln" stämmer, så är detta inte fallet, för "paret" har olika "brant" puckel och nykomlingen har brant, den också. Men som sagt, nykomlingen har inte direkt det där du skrev om (äggläggningsrör).[/quote]

Ledtråd frågade du efter, nu är det också så att dessa äggläggningsrör kommer fram mer i samband med lek och hos extra välmatade fiskar. Det är mer fomen än längden du ska titta på, hanens är spetsigare än honans. Det där med puckeln kommer med tiden, och kan variera enormt från exemplar till exemplar.
#44 - 30 juni 2006 09:43
Aha, misstänkte nästan att "puckeltipset" var lite osäkert eftersom att det står en hel del på olika sidor om att fisken ifråga tydligen är ganska "extremt" avlad.

Då är det nog leken som gör att det syns så bra på dem båda. Fast båda ser lika spetsiga ut såvitt jag kan se.

Från detta till en annan sak jag undrar över: Jag har läst någonstans att man "färgar" fiskar genom att låta dem vara i någon slags syrabad och sedan utsätta dem för färgämnen. Kan detta verkligen stämma? Det låter sjukt....! Så även de uppgifter om fiskar med "tatueringar" som tydligen ska vara populärt på sina håll i världen.
Jag vill gärna tro att det är skrönor. Att man färgar fiskar vet jag (vilket känns illa nog) men just det där med syran...?
#45 - 30 juni 2006 10:55
Det där med syra känner jag inte till, men det är inte alls ovanligt med artificiellt färgade fiskar, "tatueringar" och urklippning av mönster i fenorna förekommer också. Ytterligare ett steg på deformations-skalan efter papegojciklid kommer det som ibland kallas "valentine cichlid", det är helt enkelt en papegojciklid som har en inskärning i kroppen där stjärtfenan skulle ha suttit. Denna ytterligare grad av deformation gör dom något hjärtlika i formen, och denna variant färgas ännu oftare i diverse färger.
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 30 juni 2006 11:09
[quote=Erik...]Det där med syra känner jag inte till, men det är inte alls ovanligt med artificiellt färgade fiskar, "tatueringar" och urklippning av mönster i fenorna förekommer också. Ytterligare ett steg på deformations-skalan efter papegojciklid kommer det som ibland kallas "valentine cichlid", det är helt enkelt en papegojciklid som har en inskärning i kroppen där stjärtfenan skulle ha suttit. Denna ytterligare grad av deformation gör dom något hjärtlika i formen, och denna variant färgas ännu oftare i diverse färger.[/quote]

Nåväl avarter finns tråkigt nog inom hobbyn men det rör sig om fiskar som knappast förekommer alls i Sverige (knappt inom Europa).
Detta med undantag för en del "färgade" fiskar - färgningen i sig är dock en tämligen ofarlig process för fisken men inte deto mindre är det självklart tråkigt att det ens förkommer sådana fiskar. T.ex. så antas en del papegojciklider (inte de vanliga röda) vara färgade
#47 - 30 juni 2006 12:30
[quote=Erik...]Det där med syra känner jag inte till, men det är inte alls ovanligt med artificiellt färgade fiskar, "tatueringar" och urklippning av mönster i fenorna förekommer också. Ytterligare ett steg på deformations-skalan efter papegojciklid kommer det som ibland kallas "valentine cichlid", det är helt enkelt en papegojciklid som har en inskärning i kroppen där stjärtfenan skulle ha suttit. Denna ytterligare grad av deformation gör dom något hjärtlika i formen, och denna variant färgas ännu oftare i diverse färger.[/quote]
Som den här stackaren, alltså.[:(!]
#48 - 30 juni 2006 13:01
[quote=daniel60]Som den här stackaren, alltså.[:(!][/quote]

Precis det jag syftade till. jag lyckades bara inte hitta någon bild, jag har inte sett dem i Sverige, precis som Kjell säger knappast nånting för den svenska marknaden. Exakt hur färgningen av de exemplar som färgas går till vet jag inte heller, fisken på bilden ser inte färgad ut. Det var lite hallå om glasabborrar som det sas injecerades med färg för några år sedan, lyckligtvis har jag inte sett dem på länge.

Men det var inte riktigt det tråden handlade om, jag var bara inne på papegojciklider och att de faktiskt är deformerade, och att det finns mer extrema ciklider, själv tror jag att välskötta papegojciklider kan ha ett juste liv i akvarium. Det jag vill komma fram till är att det är att den varierande graden av deformation hos olika exemplar gör det lite svårare att könsbestämma dem med hjälp av kroppsformen. Jag har själv aldrig haft papegojciklider, ibland blir jag lite frestad, delvis för att det är så mycket tjafs om dom, Ju mer jag tänker på dem desto mer tycker jag talar för dem.
#49 - 30 juni 2006 15:41

Jag läste om syrafärgningen i någon tråd någonstans i något akvarieforum... (har blivit en massa sånt på sistone) Det lät avskyvärt, så jag hoppas att det är en ren skröna.
Vidare kan jag mycket väl förstå att folk reagerar på en del former av "förädling", kikade närmare på din parrotlänk idag och såg mycket riktigt bild på de hjärtformade fiskarna. Författaren anser att de simmar obehindrat. Föralldel, jag har inga hjärtformade och kan inte uttala mig närmare, men nog blev jag betänksam vid åsynen av denna fisk. Avla bort stjärtfenan? Mycket märkligt... man funderar ju var gränsen kan tänkas gå i så fall.
#50 - 30 juni 2006 15:53
[quote=Kjell Fohrman]Nåväl avarter finns tråkigt nog inom hobbyn men det rör sig om fiskar som knappast förekommer alls i Sverige (knappt inom Europa).
Detta med undantag för en del "färgade" fiskar - färgningen i sig är dock en tämligen ofarlig process för fisken men inte deto mindre är det självklart tråkigt att det ens förkommer sådana fiskar. T.ex. så antas en del papegojciklider (inte de vanliga röda) vara färgade[/quote]

Så är "färgsyrabadet" inte riktigt sant ändå. Gott så.
Japp, färgade glasabborrar (tror jag de kallades) såg jag i en zoobutik för ca femton år sedan. De hade en klar neonfärg som satt i den övre konturlinjen på de i övrigt ganska genomskinliga fiskarna. Butikspersonalen förklarade att färgen skulle komma att gå ur efter en tid, dock. Det var alla möjliga färger! Fina färger i sig, visserligen. Men helt OK känns det inte.
#51 - 30 juni 2006 15:58
[quote=daniel60]Som den här stackaren, alltså.[:(!][/quote]

Just så! Så såg exemplaret i länkade sidan ut. De påstods simma aldeles utmärkt. Möjligen är det sant, vad vet jag. Fast jag har full förståelse för att bortavlandet av stjärtfenan hos fiskar väcker kritiska röster.
#52 - 30 juni 2006 16:03
Erik,
Jo, de äR väldigt charmiga. de har en del hyss för sig; stökar till och rycker upp växter, kommer fram till glaset och ser ut att söka kontakt, simmar runt och gör diverse krumbukter då och då. Visst är de oerhört fascinerande och jag är väldigt glad i mina. Men så läser man här och var att de far illa på olika sätt pga sönderavling... Jag vet inte vad jag ska tro faktiskt. Det är självklart inte rätt att odla fram varianter som far illa. Frågan är om det är fallet, mina simmar utan problem, snabbt också, och ser inte ut att ha problem med att äta.

Annons