Behöver råd om mina Skalarer

#1 - 1 mars 2010 21:23
Igår upptäckte jag att en av mina Skalarer bettedde sig konstigt. Den simmade med huvudet rakt neråt. Idag har det blivit värre och den hamnar upp och ner på om den inte simmar aktivt. Idag har även en till Skalar börjat göra likadant. Akvariet är på 450L, pumpen är en Fluval FX5 och jag gör ca 25% vattenbyte 1ggr/vecka. Akvariet har varit igång ca 6-8 månader. Alla värden är bra och Skalarerna har jag haft i ungefär 2 månader. Förutom Skalarerna går där Ancistrus och tetror. Temperaturen ligger på 26-27grader.
Någon som vet vad det kan vara och om jag kan göra något för de?
#2 - 2 mars 2010 20:10
Det låter som det skulle vara något fel på simblåsan, eller förgiftningssymptom. Har du gett dem röda mygglarver?? Scalarer bör inte få det, för det är ett ämne i just röda mygg som scalarena inte tål...
#3 - 2 mars 2010 20:48
Ja simblåsan låter ju som det skulle kunna stämma. Det är bara den som var sämst igår som har kvar problemen idag. Men den har noll koll på upp och ner idag och har farit omkring hur som helst. Finns det något att göra eller är det bäst att ta bort den så den slipper lida.
Jag har gett röda mygglarver en gång men det var flera veckor sedan så kan det ge besvär nu? Jag visste inte det så alltid lär man sig nåt nytt.
#4 - 3 mars 2010 06:50
Det ska inte vara besvär nu, om de fick röda mygg för flera veckor sedan.Som du beskriver, att den är desorienterad, noll koll, det verkar ändå som om det skulle vara förgiftning.

Har de problem med simblåsan, sjunker de ofta ner mot botten, och har besvär att komma upp igen.....

Jag vet inte hur du ska göra, eftersom jag förstår så är den ena bättre idag?? Men den här å andra sidan verkar ha kvar problemen........

Jag skulle nog ha tagit bort den, innan de andra börjar ge sej på den och plågar den ytterligare......
Bilagor:
#5 - 3 mars 2010 07:27
ciklidtok skrev:
Har du gett dem röda mygglarver?? Scalarer bör inte få det, för det är ett ämne i just röda mygg som scalarena inte tål...

Nja, det vet jag inte, däremot kan man få allergi som person om man kommer i kontakt med röda mygglarver. Jag matade förr nästan uteslutande med röda mygg, och mina skalarer åt och mådde väl:).
#6 - 3 mars 2010 07:36
chigak skrev:
Igår upptäckte jag att en av mina Skalarer bettedde sig konstigt. Den simmade med huvudet rakt neråt. Idag har det blivit värre och den hamnar upp och ner på om den inte simmar aktivt. Idag har även en till Skalar börjat göra likadant. Akvariet är på 450L, pumpen är en Fluval FX5 och jag gör ca 25% vattenbyte 1ggr/vecka. Akvariet har varit igång ca 6-8 månader. Alla värden är bra och Skalarerna har jag haft i ungefär 2 månader. Förutom Skalarerna går där Ancistrus och tetror. Temperaturen ligger på 26-27grader.

Någon som vet vad det kan vara och om jag kan göra något för de?

Hur sköter du dina vattenbyten? Äter de torrfoder?
Det kan även vara sk. "headstanding" som är en bakterieinfektion på simblåsan som bla diskus kan få. Visst kan du medicinera med någon medicin som tar död på bakterier, men gör det då i ett karantänskar då du annars riskerar att ta död på alla bakterier i hela karet, såväl goda som dåliga.
Ska du nu medicinera så bör du vara hyffsat säker på vad det är för sjukdom fisken drabbats av, något som kan vara väldigt svårt i ditt läge och skulle det vara min fisk, hade jag nog tagit bort den om den såg ut att inte repa sig, som ciklidtok föreslog.
#7 - 3 mars 2010 08:06
ansjo skrev:
Nja, det vet jag inte, däremot kan man få allergi som person om man kommer i kontakt med röda mygglarver. Jag matade förr nästan uteslutande med röda mygg, och mina skalarer åt och mådde väl:).

Det är nog 5-6 år sedan jag gav mina Scalarer Röda mygg senast.....På den tiden fick de röda mygg, 3-4 ggr. veckan. Helt plötsligt började Scalarena visa upp förgiftningssymptom, de blev desorienterade och bettedde sej som om de vore döddruckna.....Sedan dog de bara....inga yttre skador, och alla övriga fiskar mådde bra. Det var handlaren som sa att det var de röda mygglarverna, att de förmodligen inte tålde nåt ämne i just röda mygg.......Jag drog ju den slutsatsen när jag läste inlägget som först blev skrivet utifrån det.......Enligt beskriviningen så tedde sej chigaks scalarer likadant som mina gjorde,samma symptom....därför frågade jag just om de hade fått röda mygg...[:o] Ber om ursäkt om det är så att jag har fört felinformation vidare, det var inte meningen.....
#8 - 3 mars 2010 08:11
Nejdå, det är inget att be om ursäkt över utan det är din erfarenhet som gjort att du övergett röda mygg, som iofs inte alltid är fel:).
Att det sedan kan vara en liten genväg att skylla på olika saker om fisken blir sjuk är lätt för alla, då slipper h*n ta tag i ett problem som är oftast svårt och omöjligt att avgöra, och det inkluderar även mig:p.
#9 - 3 mars 2010 17:39
Jo det är ju så...;) Jag törs fortfarande inte utfodra med röda mygg....inte i karet där Scalarena går iaf....De andra äter ju röda mygg och mår bra av det...vad jag vet iaf, de har inte visat upp annat...:)
#10 - 3 mars 2010 17:42
Jag matar nästan aldrig med röda mygg, bara när någon fisk är kinkig med maten eller liknande. Det är mest för att det finns dels billigare foder och dessa har mer näringsinnehåll än mygglarverna.
Sedan är det ganska kul att göra hemagjord räkmix med:).
#11 - 3 mars 2010 20:43
Jag utfodrar mina med svarta mygg, torrfoder och pellets. Har även hemmagjord räkmix som de får i ny och ne:)

Chigak, sorry att vi kom ifrån ämnet här nu...men jag blir alltid medryckt när det börjar snackas Scalarer och deras väl och ve....[:o] Det ligger mej varmt om hjärtat.

Men hur går det med Scalaren din nu då??? Jag är ju fortfarande inne på att det verkar kunna vara nån sorts förgiftning dina har.....hur är det med vattnet där du bor?? Är det kommunalt eller har ni egen brunn?? Kan det finnas tungmetaller i vattnet där??
#12 - 4 mars 2010 21:35
är buken svullen?
#13 - 4 mars 2010 21:55
Igår tog jag bort båda två då symtomen kom tillbaks igen på den som var bättre. De blev så dåliga att de låg på ytan med huvudet neråt och klarade inte av att simma. Kändes som att det bästa var att låta de slippa plågas.

Buken var inte svullen på dem.

Vattenbyte gör jag på ca 25% 1ggr/vecka. Fyller på med ljummet vatten från kranen. Jag använder inga vattenberedningsmedel.
Göder med PMDD och easycarbo.
Vi har kommunalt vatten och vi har haft akvarier sen vi flyttade hit för 2 år sen och inte haft problem innan. Detta akvariet har varit igång i ungefär 8 månader tror jag och det har funkat bra innan. Alla värden är bra.

Ni får så gärna pladdra på=) Tycker bara det är intressant, alltid kul med nya kunskaper.
Bilagor:
#14 - 4 mars 2010 22:18
Gjorde du något med akvariet någon dag innan de blev sjuka? exempelvis vattenbyte? och rengjorde du filtret då? Har du plastinredning (plastväxt eller annat)?

Hur ser fiskens avföring ut om du ser eller såg? dvs såg den konstig ut?
#15 - 4 mars 2010 22:48
Jag gjorde vattenbytet 3 dagar innan. Men filtret rengjordes inte. Filtret har jag inte behövt röra sen jag startade akvariet. Jag har inget av plast i karet. Bara växter, rötter och stenar.
#16 - 5 mars 2010 07:12
Ja då vet jag inte vad det kan vara. Det kan ju vara nån form utav infektion, troligast simblåsan då...som Ansjo sktrev tidigare....Synd att de inte klarade sej bara...:(

Annons