Behöver råd inför flytt!

#1 - 29 maj 2004 08:58
Hej alla,

Jag ska flytta från Stockholm till Skåne om ett par veckor och behöver veta hur man bär sig åt när man ska transportera akvarium och fiskar. Jag har ett akvarium på 750 liter och följande fiskar:

1 stor gibbicepsmal (ca 20 cm lång)
2 rätt stora malar (ca 12 cm var)
4 st praktbotior (ca 10 cm var)
4 st skalarer (ca 10 cm var)
5 st ormgrönlingar
4 st småbotior (ca 4 cm)
1 par småmalar (ca 4 cm)

Jag behållar mina fiskar i stället för att sälja dem eftersom jag tycker att de är mitt ansvar. Därför vill jag också att de ska klara resan helskinnade.

Hur går jag tillväga för att tillförsäkra mig om att fiskarna klarar resan? Är det något jag bör tänka på vad gäller vattenkvaliteten dit jag flyttar?

MYCKET, mycket tacksam för all hjälp!
Hälsningar
Lydia
#2 - 29 maj 2004 10:13
Detta skulle jag göra om jag var du [:)]

Jag skulle montera ner karet sist av allt. Fiskarna skulle jag lägga i stora påsar med lite vatten och mycket luft i. Sedan skulle jag placera påsarna med fisk i, i en frigolitlåda för att vattnet ska hålla samma värme som förut.
När du har satt upp karet i det nya hemmet så ska du ju göra som vanligt. Att tänka på när du koppar in fiskarna är att göra det långsamt. Det finns en liten informativ text här på Zoopet om hur man koppar in fisk. Jag skulle, om jag var osäker på vattenkvalitén, använda mig av AquaSafe. Det är mycket tryggare tycker jag.

Lycka till!!!
#3 - 29 maj 2004 22:12
För ett par veckor sedan gjorde jag samma flytt fast åt andra hållet. Fiskarna och växterna hade jag i två halvfulla 25 liters hinkar med lock. Alla fiskar överlevde detta äventyr utom ett par pytte-yngel som förmodligen blev uppätna då de inte hade något gömställe.

Om du inte har fiskar som kräver allt för hög värme är det förmodligen enklare att ställa in lämplig temperatur i bilens klimatanläggning än att försöka isolera tillräckligt bra. Det är ju ändå en tripp som tar 7-9 timmar beroende på om du kör med eller utan släp.

Sedan är det förstås inkoppning när du kommer fram. Fyll inte hela karet med nytt vatten direkt utan fyll det i omgångar över ett par dagar istället.
#4 - 2 juni 2004 15:26
Tack till båda två för era råd! En fråga till torb - blir inte vattnet syrefattigt efter så många timmar utan syresättning? /Lydia
#5 - 2 juni 2004 16:21
Hejsan!
Ska också flytta inom ett par veckor :)
Undrar när jag ska sluta slamsuga i akvariet ?? Gjorde det sist förra veckan .. Kommer alltså inte rengöra sanden när jag flyttar, utan vill ha kvar alla nyttiga bakterier och så :)
#6 - 2 juni 2004 16:36
Jag kanske är ute och cyklar, men finns det inte tabletter som avger syre som används då man fraktar firrar långt? Kanske ska du också försöka få med en del av vattnet från karet?
#7 - 2 juni 2004 20:07
Om man har 50/50 luft/vatten bör syret inte bli något problem. Dessutom kan man ju alltid lufta fiskarna då man stannar av andra skäl t.ex. bensin, mat eller toalett.
#8 - 4 juni 2004 15:45
Finns även batteridrivna små luftpumpar man kan använda under resan. De kostar under 200 kronor. Räcker nog om man kör dem i etapper, de behöver inte vara på hela resan.

Annons