behöver råd: Afra fight

#1 - 10 maj 2007 12:41
Hej, jag har 4 Afra och lite fler arter i en 560L kar. jag köpte mina Afror för 2 månader sedan av en odlare och då var dom rätt så små. Nu när dom har blivit lite större och har fått färg och så då kan jag se att 3 av dom är haner(tror!pga sina starka blårandiga färger). Igår såg jag att det ena afran bråkar med den andra som är lite mindre, och då tänkte jag att det kanske går över. men dager efter hittade jag ena sönderslagen i min kar[B)] :( Försökte rädda honnom men lyckades ej.
Nu har mördaren gett sig på den 3e afran som nyligen har fått färg.. VAD SKA JAG GÖRA?
går detta fight över om jag skaffar mig flera honor till hanerna?
#2 - 11 maj 2007 16:11
För det första vill jag gratulera till valet av fisk. Grattis!!!:)

Vad har du för andra fiskar i karet och vilken sort?
#3 - 12 maj 2007 07:32
Herne skrev:
För det första vill jag gratulera till valet av fisk. Grattis!!!:)

Vad har du för andra fiskar i karet och vilken sort?

Hongi, Golden labidochromis, R.zebra, Nkhata Bay, Lombardoi, Demasoni, Saulosi och 2 malar.
#4 - 12 maj 2007 16:43
Då kan nog inte JAG hjälpa dig. (tyvärr) Tänkte att dom andra arterna skulle vara fredliga. Nu har du ju rätt så "stridslystna" killar i karet, så Afran borde ha annat att tänka på. Fast en annan afrahane är ju den största konkurrenten ändå...
Har du provat att möblera om?
#5 - 12 maj 2007 18:38
Kan kanske vara så att du behöver fler honor? Våra Auratus slogs som tokiga innan vi insåg att vi hade 5 hanar,bytte 3 mot honor och möblerade om och det har vart helt problemfritt efter det.
Vet inte om det hjälper i ditt fall men jag tänkte nämna det i alla fall
#6 - 13 maj 2007 22:50
Prova att bygga flera gömställen.
#7 - 14 maj 2007 13:40
Hej!

Jens A´s råd om att bygga mer gömställen/stenrös kan nog lösa problemet, Hade samma problem med mina Afra Cobwe grupp. Den stora hannen väljer vilket stenrös/revir han ska ha sen får den lite mindre hannen det som blir över. Men fajtas det gör dom ibland innan min stora johanni blandar sig i.
Har ca 10 honor och av det blir dom lugnare och har inte haft ett dödsfall i afra gruppen sen jag köpte gruppen.

//Mattias

Annons