[QUOTE=glittertind]Det är 2,5 år sen jag satte upp mitt 150 l kar och jag har nu tröttnat... Trist men så har det blivit. Andra saker har tagit tid och jag har inte pysslat så mkt som jag kanske borde ha gjort. Fiskarna mår dock bra och det växer fint, om än lite väl mkt kanske...
Innan jag helt ger upp och lägger ner akvariet för denna gång tänkte jag först höra om ni har några bra tips för att få upp intresset igen! Det enda jag kommit på är att tömma och inreda på nytt. Frågan då är vad jag skulle göra av fiskarna sålänge, har bara ett kar..
/Katarina[/QUOTE]
Jag skulle nog satsa på att läsa in mig på en speciell biotop, dvs försöka snäva in intresset lite. Jag har själv haft sällskapskar men ledsnat på det. Numera har jag bara biotopriktiga akvarier, och det är mycket roligare och mer spännande att tänka på en helhet, dvs få växter och fiskar från t ex samma världsdel eller sjö att trivas ihop.
Du skulle t ex kunna göra om ditt akvarium till en sydamerikansk biotop, med ett gäng snygga tetro (rödmunstetror stimmar fint), ett gäng corydorasmalar samt något/några par dvärgciklider (t ex fjärilsciklid). Du kommer då få ett trevlig akvarium med mycket liv, och har dessutom cikliderna att betrakta och se agera som de individer de är. Läs in dig lite på nätet om detta! :)