Behöver nytändning!!

#1 - 14 augusti 2006 15:32
Det är 2,5 år sen jag satte upp mitt 150 l kar och jag har nu tröttnat... Trist men så har det blivit. Andra saker har tagit tid och jag har inte pysslat så mkt som jag kanske borde ha gjort. Fiskarna mår dock bra och det växer fint, om än lite väl mkt kanske...

Innan jag helt ger upp och lägger ner akvariet för denna gång tänkte jag först höra om ni har några bra tips för att få upp intresset igen! Det enda jag kommit på är att tömma och inreda på nytt. Frågan då är vad jag skulle göra av fiskarna sålänge, har bara ett kar..

/Katarina
#2 - 14 augusti 2006 15:38
Ska du inte ta upp sanden eller flytta hela karet så låt de vara kvar i akvariet. Att det blir lite dimmigt i vattnet är ingen fara för fiskarna en liten stund.
#3 - 14 augusti 2006 19:27
Kanske köpa nya inrednongsprylar?
Ta som sagt inte upp sanden, låt den vara kvar. Fiskarna kan du lägga i vilket kärl som helst en hink eller liknande. Helst så stort som möjligt...Flytta med pumpen och de kommer över eva de timmar det tar att inreda på nytt. Stryp födet på pumpen omdet gåt ifall strömmen blir för stark.

Ge inte upp, ibland blir det svackor, men sen blir det sådär förbannat roligt och beroendeframkallande igen!
#4 - 16 augusti 2006 12:56
Eller så kan du köpa dig ett andra akvarium :D

Vad är det för fiskar som bor i ditt akvarium nu?
#5 - 16 augusti 2006 13:30
Ett andra, hmm.. det är det där med plats.

Just nu har jag gurami, eldbuk, sorgmanteltetra och ett par malar. Det växer som bara den och börjar bli stora allihopa..
#6 - 16 augusti 2006 13:40
[QUOTE=glittertind]Just nu har jag gurami, eldbuk, sorgmanteltetra och ett par malar. Det växer som bara den och börjar bli stora allihopa..[/QUOTE]

Då skulle ett större akvarium kunna vara en lösning:D Då får de ett större hem och så får du även plats med några nya firrar :p

Jag har 2 akvarier i en etta och det känns lagom för mig. Fast ibland blir jag ändå sugen på ett art-akvarium med snäcklekare eller dvärgkulfiskar. Dvärgkulfiskarna är jag väldigt sugen på, men jag är tveksam till om de skulle funka ihop med mina mosaikgurami...

Vad är det för guramis du har förresten?
#7 - 16 augusti 2006 13:41
[QUOTE=glittertind]Det är 2,5 år sen jag satte upp mitt 150 l kar och jag har nu tröttnat... Trist men så har det blivit. Andra saker har tagit tid och jag har inte pysslat så mkt som jag kanske borde ha gjort. Fiskarna mår dock bra och det växer fint, om än lite väl mkt kanske...

Innan jag helt ger upp och lägger ner akvariet för denna gång tänkte jag först höra om ni har några bra tips för att få upp intresset igen! Det enda jag kommit på är att tömma och inreda på nytt. Frågan då är vad jag skulle göra av fiskarna sålänge, har bara ett kar..

/Katarina[/QUOTE]

Jag skulle nog satsa på att läsa in mig på en speciell biotop, dvs försöka snäva in intresset lite. Jag har själv haft sällskapskar men ledsnat på det. Numera har jag bara biotopriktiga akvarier, och det är mycket roligare och mer spännande att tänka på en helhet, dvs få växter och fiskar från t ex samma världsdel eller sjö att trivas ihop.

Du skulle t ex kunna göra om ditt akvarium till en sydamerikansk biotop, med ett gäng snygga tetro (rödmunstetror stimmar fint), ett gäng corydorasmalar samt något/några par dvärgciklider (t ex fjärilsciklid). Du kommer då få ett trevlig akvarium med mycket liv, och har dessutom cikliderna att betrakta och se agera som de individer de är. Läs in dig lite på nätet om detta! :)
#8 - 16 augusti 2006 13:51
Jag håller med Fred_fish. Biotopsakvarier är trevliga. Men att man har ett biotopsakvarium räcker inte i längden för att hålla det spännande. Därför tycker jag att hans tips om några personliga fiskar med intressanta beteende är väldigt bra.
#9 - 17 augusti 2006 13:40
Bästa nytändningen får jag när ciklider leker! Kolla din temp och ph och se om några dvärgciklider (apistogramma) kan passa. Många är substratruvare och man kan göra grottor av tex 1/2a kokosnötter. Automatiskt får man upp intresse för vattenbyten och matning när det resulterar i lek;) :)
#10 - 17 augusti 2006 15:20
[QUOTE=billo]Bästa nytändningen får jag när ciklider leker! Kolla din temp och ph och se om några dvärgciklider (apistogramma) kan passa. Många är substratruvare och man kan göra grottor av tex 1/2a kokosnötter. Automatiskt får man upp intresse för vattenbyten och matning när det resulterar i lek;) :)[/QUOTE]

Håller med.

Varför inte ta det stora steget och konvertera till saltvatten?
Håller själv på att starta upp salt just nu, det har definivt blivit en nytändning för mig.
Har läst och funderat i typ ett år, och äntligen har jag fått i gång mitt gamla 200 liters kar. Har dock inte fått i djur än, men hoppas på att få i lite om ett par veckor.

Om inte salt lockar kan du altid satsa på biotop, malawi eller tangayika tycker jag själv är ganska interssant.
#11 - 17 augusti 2006 16:50
Eller dvärgkullfiskar :p Fantastiskt söta och personliga små fiskar, men man kan tyvärr inte ha dem i ett sällskapsakvarium pga att de är ganska aggro i vuxenålder och biter fenorna på de andra fiskarna.

Men jag tror glittertind vill ha kvar sina fiskar, eller?
#12 - 17 augusti 2006 18:39
Som så många andra skrivit så kan du precisera din inredning. Vill du ha en utmaning så kan du börja med växtakvarium* (*jag antar att du inte har det nu). Det lär hålla dig sysselsatt med informationsletande/svärande över alger och bubbel som uteblir. Till förhoppningsvis ett litet gott smajl inombords när första bubblet kommer och växterna tar den form du vill ha.
#13 - 18 augusti 2006 00:16
[quote=glittertind]Det är 2,5 år sen jag satte upp mitt 150 l kar och jag har nu tröttnat... Trist men så har det blivit. Andra saker har tagit tid och jag har inte pysslat så mkt som jag kanske borde ha gjort. Fiskarna mår dock bra och det växer fint, om än lite väl mkt kanske...

/Katarina[/quote]Eftersom du säger att du tröttnat så tror jag inte att akvarium var din grej riktigt, låt säga att du gör en helt ny inredning och allt vad det innebär... i slutändan tror jag du tröttnar igen!
#14 - 18 augusti 2006 00:27
Positiv man kan vara då...
Nä, jag har haft svackor också men sen blir det kul igen
#15 - 18 augusti 2006 06:39
Jag håller med vance. Visst kan man ha svackor. Och sen få nytändning igen :)
#16 - 18 augusti 2006 07:31
[quote=glittertind]

först höra om ni har några bra tips för att få upp intresset igen!
/Katarina[/quote]

Köp ett större, alltid kul!
#17 - 18 augusti 2006 21:45
Har samma problem ibland men ca en gång per år ungefär vid den här tiden så blommar intresset upp, ingen aning varför, och kan inte fatta varför det skulle försvinna igen.
Att köpa nya saker är alltid kul. Nu skall jag köpa växter, ramp mm och nästa år ska jag nog förvandla mitt akvarium till en sydamerikan ännu mer. :)
#18 - 28 augusti 2006 15:42
Oj, va mycket bra svar! Kul!!

Biotopakvarie kanske vore nåt, just nu är det ju lite blandat.. Ska läsa in mig ltie mer och kolla vad som går att göra. Det som är lite jobbigt är att jag tror att jag egentligen borde fixa nytt silikon i karet. Det är rätt gammalt och har inte fixats på länge... Så om jag helt ska tänka om borde jag väl antagligen limma om.

Mina fiskar är en lite konstigt blandning.. Först hade jag kardinaltetror men det gick inte så bra.. Corydoras trivdes inte heller. Eldbukarna tog jag hem från skolan, de var med i lite beteendeexperiment och hade avlivats annars. Nu har de liksom tagit över lite, de är ju rätt tuffa.
#19 - 28 augusti 2006 20:04
[QUOTE=glittertind]Eldbukarna tog jag hem från skolan, de var med i lite beteendeexperiment och hade avlivats annars.[/QUOTE]

Illa :( Vad var det för en skola som skulle göra så? Vilken tur att du tog hem dem :)
#20 - 2 september 2006 09:07
Hur går det med nytäningen? jag gillar diy(do it yourself) det får jag nytändning av!:)
#21 - 5 november 2006 13:46
Akvariet finns fortfarande kvar! =) Jag tror att jag behöver lite nya växter, det kanske skulle göra susen. Det är lite tomt nu..

Kul att höra att fler tröttnar ibland. Då känner man sig inte helt ensam iaf!

/Katarina
#22 - 5 november 2006 15:33
jag har med det problemet att intresset för akvarier pendal upp och ner. men nu är det på topp så då passar jag på att starta upp ett kar för multisar :) håller även på att bygga lite bakgrunder o så. men men, hoppas du får tillbaka intresset :P

//kim

Annons