Behöver nog näring...

#1 - 2 september 2003 13:12
Hej!
Jag har ett litet problem, förut växte mina växter jätte bra och varfina, nu växer de knappt alls, inte algerna heller iof. Hade inte mycket alger förut när växterna växte bra heller.
* Vattenpesten växer, men långsammare än vad den kan göra...
* Andmaten förökar sig inte alls, men dör inte av heller.
* Svärdsplantorna tynar bort
* Den sista sortens växt som jag inte har någon aning om vad den heter lever och växer men inte så bra som i mammas akvarium.

Nu till min fråga finns det något bra, billigt och enkelt gödningsmedel som man kan göda med. Det gör inget om det inte är så drygt då jag har ett väldigt litet akvarium (20 l). Eftersom jag byter vatten ofta för att mina platysar och min räka ska må bra så blir det inte alltförmycket näring kvar i vattnet antar jag.

Använder en lågenergilampa som belysning.

Finns det risk för alginvassion om man börjar göda?

//Elin
#2 - 2 september 2003 13:30
Andmat och vattenpest är riktiga gödningssvampar. Tillsammans med dina frekventa vattenbyten gissar jag att du har superrent vatten vilket är roligt för dina fiskar, men mindre roligt för växterna.

Skaffar du den bästa/drygaste gödningen som går att få tag på här i Sverige (Tropica Mastergrow (TMG)) så tror jag du ska börja försiktigt med halva dosen, dvs max 1 ml varje vattenbyte till din 20-litrare. 1 kryddmått är 1 ml.

(Risken för alger vid växtgödning finns om det är så att du har kvävebrist vilket inte låter helt otippat med andmat+vattenpest och att svärdsplantorna tynar bort. TMG kommer då inte hjälpa dig eftersom TMG inte innehåller kväve och växterna kan då inte tillgodogöra sig den extra gödningen vilket enbart leder till mer alger)

Annons