behöver några tips!!!

#1 - 9 december 2003 21:29
Jag ska ju skaffa större hem till mina 2 slöjstärtar, har nu ringt på en annons och ska och kolla på ett 70 liters akvarium imorgon, behöver därför tips ganska snart...
i akvariet fanns några guppis och några gula fiskar som han inte visste vad det var för något. kan jag ha mina slöjstjärtar med dom tro? om jag ska ta med mig akvariet på en gång, hur gör jag då, det är ju i full gång liksom...... lägga fiskarna i påsar och tömma akvariet på vatten och fylla på när jag kommer hem eller?
kan dom ha sjukdomar dom andra fiskarna kanske?
tänk om det är finkornig sand i??
är det nån som har bra tips?!
känner mig lite osäker.....
#2 - 9 december 2003 21:36
Vad är det för fel på finkornig sand? Jag råder dig till ett lite större kar typ 100L. Om du köper detta är det som du sa, fiskarna i påse och hem med karet. Taa gärna ,ed dig det gammla vattnet och kör igång med det. Guppy och slöjstjärt funkar bra ihop.
#3 - 9 december 2003 21:48
joo, för jag har hört att slöjstjärtar INTE ska ha finkornig sand för att dom kan få det i sig! dom ska ha runda stenar har jag hört. det har strömming och sven nu iallafall, och dom stoppar in stenarna i munnen och spottar ut , bökar och har sig. därför undrar jag.

när kan jag ha i dom i det nya akvariet med dom nya fiskarna då? ska jag "koppa" i dom som man säger?
jag tror att jag börjar med det här 70L. det blir lite trångt annars...
#4 - 10 december 2003 01:16
Hinkar är bra att ha till mycket som har med akvariet att göra, bl.a. att frakta fisk i (se bara till att de är helt fria från rengöringsmedel).
Jag säger som mrsonk, försök få tag på ett större kar på en gång, så slipper du byta upp dig så snart igen. Försök satsa på så stort som du får plats och har råd med med.
Ibland kan man göra riktiga klipp och få ett hyfsat kar för väldigt lite pengar.
#5 - 10 december 2003 08:36
Jaa... jag kanske ska skaffa större iallafall... 100, el 120 kanske? det är ju faktiskt väldigt väldigt roligt det här....
Tack för tipsen!

Annons