Behöver man växter?

#1 - 8 februari 2004 20:20
Jag är nybörjare. Mina frågor gäller mina växter som inte heller mår så bra. Namnen på växterna vet jag inte men lysröret är ett Power-Glo 15 W och sitter på ett 61-litersakvarium.
Har växterna någon betydelse då det gäller algbeläggning i akvariet?
Måste man ha växter eller kan man ersätta dem?
#2 - 8 februari 2004 20:22
<font color="red">Växter skapar en bra balans i akvariumet, växterna "konkurerar" ut algerna om de växer bra/fort.</font id="red">
#3 - 8 februari 2004 20:23
man MÅSTE inte ha växter men algerna kommer växa mycket bra.
#4 - 8 februari 2004 20:26
Jag kan med ganska god säkerhet säga att du har för svag belysning men det beror lite på vad du har för växter. Växterna behöver också extra näring, all näring de behöver finns inte i fiskbajset. Välmående växter hämmar algtillväxten och nej man måste inte ha växter.
#5 - 9 februari 2004 08:07
Jag anser att man behöver växter. Allt blir så mycket enklare då.
#6 - 9 februari 2004 09:11

Allt blir så mycket enklare då.

Mm.. Speciellt gödningen höhö ;)
#7 - 9 februari 2004 11:14
Släng i lite flytväxter, så slipper du böka med grönsakerna[:)]
Funkar bra för mig med musselblommor istället, har inte en tillstymmelse till alger i mitt kar (iofs har jag mycket L-malar). Får plocka bort några nävar varje vecka. Medan vallsnerian håller på att självdö...
Bra om man inte vill ha så där otäckt starkt ljus.
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/400_big_root.jpg
#8 - 9 februari 2004 12:46
Defdac din tok [:-24]

Tänkte inte på det, njuter för fulla drag själv.

Defdac
Vad har du för utrustning när du tar dina sjukt bra bilder?
#9 - 9 februari 2004 12:55

Vad har du för utrustning när du tar dina sjukt bra bilder?