Behöver man växter?

#1 - 8 februari 2004 20:20
Jag är nybörjare. Mina frågor gäller mina växter som inte heller mår så bra. Namnen på växterna vet jag inte men lysröret är ett Power-Glo 15 W och sitter på ett 61-litersakvarium.
Har växterna någon betydelse då det gäller algbeläggning i akvariet?
Måste man ha växter eller kan man ersätta dem?
#2 - 8 februari 2004 20:22
<font color="red">Växter skapar en bra balans i akvariumet, växterna "konkurerar" ut algerna om de växer bra/fort.</font id="red">
#3 - 8 februari 2004 20:23
man MÅSTE inte ha växter men algerna kommer växa mycket bra.
#4 - 8 februari 2004 20:26
Jag kan med ganska god säkerhet säga att du har för svag belysning men det beror lite på vad du har för växter. Växterna behöver också extra näring, all näring de behöver finns inte i fiskbajset. Välmående växter hämmar algtillväxten och nej man måste inte ha växter.
#5 - 9 februari 2004 08:07
Jag anser att man behöver växter. Allt blir så mycket enklare då.
#6 - 9 februari 2004 09:11

Allt blir så mycket enklare då.

Mm.. Speciellt gödningen höhö ;)
#7 - 9 februari 2004 11:14
Släng i lite flytväxter, så slipper du böka med grönsakerna[:)]
Funkar bra för mig med musselblommor istället, har inte en tillstymmelse till alger i mitt kar (iofs har jag mycket L-malar). Får plocka bort några nävar varje vecka. Medan vallsnerian håller på att självdö...
Bra om man inte vill ha så där otäckt starkt ljus.
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/400_big_root.jpg
#8 - 9 februari 2004 12:46
Defdac din tok [:-24]

Tänkte inte på det, njuter för fulla drag själv.

Defdac
Vad har du för utrustning när du tar dina sjukt bra bilder?
#9 - 9 februari 2004 12:55

Vad har du för utrustning när du tar dina sjukt bra bilder?

Handhållen CP4500 dikt an mot akvarierutan. ISO 100 helmanuellt läge. Ibland får man justera fokus genom att flytta kameran någon mm från rutan, men det brukar gå att hålla den ganska stabilt ändå. 0,7 watt/liter hjälper mycket för att få hyffsade slutartider också.
#10 - 9 februari 2004 21:31
Tack för svaren!
Hur ger man växterna näring: Giftigt för fiskarna?
15 W ljusrör ger ju över 100 W ljus. Är det också för lite?
#11 - 10 februari 2004 08:01
Brukar man inte räkna med att lysrör ger 5 ggr ljuset jämfört med glödlampor räknat på energiförbrukningen, och då hamnar man på ca. 75 W.
Som jag uppfattat det brukar man avse lysrör när man talar om watt i akvariesammanhang, och ett utgångsvärde verkar vara 0,5 W/liter, ge och och ta några tiondelar beroende på typ av växter och näringstillförsel. Det senare är dock något jag inte är särskillt hemma på, så det är något andra får utveckla (vet att det gåtts igenom i andra trådar).
#12 - 10 februari 2004 08:37
Ett mycket generellt räknesätt. W/liter kommer bara att ge dig en liten ledtråd om ljuset. Men för en växtnybörjare så är 0,5 w/l en bra riktlinje. Då räknar vi bra reflekterade fullspektrumrör som byts inom efterhand som effekten avtar (1-2 år).
MVH
Magnus
#13 - 10 februari 2004 09:44

Brukar man inte räkna med att lysrör ger 5 ggr ljuset jämfört med glödlampor räknat på energiförbrukningen, och då hamnar man på ca. 75 W.

Ja men watt/liter-måttet utgår ifrån lysrör - inte från glödlampor.

Så har du 50 glödlampswatt så måste du dela med 5, men har du 50 lysrörswatt så multiplicerar du inte med 5.
#14 - 10 februari 2004 09:55
nä växter är inget man behöver:
http://akvarie.vatt.net/images/3_576_040205.jpg

om man inte har ork att göra stora vattenbyten flera ggr i veckan för att bli av med all näring i vattnet som algerna gillar så får man kasta ner massa flytväxter. Det skall jag göra nu då jag har lite mindre tid att pyssla med karen ett tag framöver.

Annons