Behöver man täckglas?

#1 - 9 oktober 2007 16:58
Hej

Har sett att många akvarium som har heltäckande ramp saknar täckglas. Vilket är att föredra, ska man ha täckglas även om man använder en heltäckande ramp?

Tack på förhand!
#2 - 9 oktober 2007 17:09
Nej heltäckande ramp ersätter täckglas!
#3 - 9 oktober 2007 18:38
Det ska vara det att det att täckglas är lättare att göra rent från kalkavlagringar än lysrör kanske, eller egentligen inte men mer bök att plocka bort rör än att lyfta ett täckglas.

Sen beror det på vad man menar med heltäckande ramp.
En sån här eller en sån här.
Första alternativet har inte lika bra fuktskydd och bör endast användas med täckglas, medans alt 2 är gjord för att köras utan täckglas
#4 - 9 oktober 2007 18:51
Alternativ ett eller två, jag tror inte lysrören gillar någon av lösningarna. :D
#5 - 9 oktober 2007 19:09
Nej lysrören blir skitiga (får kalkfläckar) med båda alternativen, men första alternativet har inte fuktsäkrade lysrörshållare och är inte lämblig att använda utan täckglas. I en heltäckande ramp utan täckglas bildas kondensen i rampen istället för under täckglasen.
#6 - 9 oktober 2007 19:28
Jag vill ha ner så mycket ljus som möjligt i karet så jag kör utan glas mellan lysrören i heltäckande ramp (alternativ 1) och vatten. Det avdunstar lite men inte särskilt farligt. Och lysrören behöver bytas innan de blir så skitiga att jag måste rengöra. Självklart är de fuktskyddade.
#7 - 9 oktober 2007 19:52
Ramper av den typen (Bockad aluminium/rostfritt) BRUKAR inte ha skyddade lysrörshållare (utan vanliga "kotors typen") men som alltid finns undantag.
#8 - 9 oktober 2007 19:56
[quote=heeke;1031485]Nej lysrören blir skitiga (får kalkfläckar) med båda alternativen, men första alternativet har inte fuktsäkrade lysrörshållare och är inte lämblig att använda utan täckglas. I en heltäckande ramp utan täckglas bildas kondensen i rampen istället för under täckglasen.[/quote]alla täckramper är fuktsäkrade

Annons