Behöver man stoppa växterna i gruset?

#1 - 21 februari 2004 22:32
Hej,

Jag har "vanliga" växter, dvs med rötter (kommer tyvärr ej ihåg namnet), de är gröna, långa "pinnar" med yviga utväxter var tredje centimeter, ser ut som bollar ibland...svårt att förklara. Dessa växer som sjutton, och jag klipper av de och stoppar ned framför eller på andra ställen i akvariet, och de växer som fasen där också, minst en centimeter per dag!!! Min fråga är - kan sådana växter överleva som flytväxter? Alltså, att man ej sätter ned dem i gruset? Kanske svårt att svara på om man inte vet sorten?
#2 - 21 februari 2004 22:34
Det låter som cabomba du har...
http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=21

Låt den växa från botten och bli så lång att den ligger och flyter vid ytan så har du din flytväxt!
#3 - 21 februari 2004 22:35
dom flesta växterna kan nog leva och växa om dom flyter omkring också eftersom dom tar upp näring genom blsden, men om det blir snyggt är ju en annan femma
#4 - 21 februari 2004 22:45
Japp, cabomba är det! (Häftigt namn!). Jo, eftersom de växer som ogräs och värre tar det bara någon dag innan de är uppe vid ytan. Jag tycker dock att det ser lite fult ut. Iof blev det inte så snyggt att ha som flytväxt heller, men inte SÅ tokigt heller...
Undrar om de överlever så....de verkar ju överleva allt, de skurkarna...dock mår de inte lika bra i mitt 20-liters...inte så starkt ljus där.
#5 - 23 februari 2004 09:15
Har satt en växt i en glasflaska.. den ser ut att leva.. =)

Annons