Behöver man inget filter då?

#1 - 11 juli 2005 09:19
Om man har ett akvarium fullt med växter, behöver man ingen pump eller filter?
#2 - 11 juli 2005 09:23
om du ska ha fiskar är det alltid nödvändigt med iaf pump. Och filter skulle jag också ha för att få balans..
#3 - 11 juli 2005 16:26
i ett perfekt balanserat akvarium ska man väl bara behöva ha högst en pump (doppvärmare kan ju vara att föredra så inte dina fiskar går i dvala eller kokar). pump går säkert också att ifrågasätta - om man har ett hembyggdsakvarium så kanske man tagit fisk från en liten tjärn som vattnet står nästintill still i. jag skulle nästan gissa på att man inte behöver ha någonting i karet men helt förslutet så ingenting kommer ut eller in i det www.eco-sphere.com =)

jaja, pump +doppvärmare är det minsta jag skulle våga ha men jag är långt ifrån en expert så med lite tur kanske du kan få lite fler svar från dom med lite erfarenhet.

// SeanChai
#4 - 11 juli 2005 16:44
Det är faktiskt många akvariebutiker som kör helt utan doppvärmare. Har man bara tillräckligt varmt i rummet så behöver man ingen uppvärmning.

Butiker utan värmare:
Akvarielagret (varmt i butiken)
Södermalms akvarieaffär (inte lika varmt ännu, få akvarium just nu)

Själv har jag stängt av min värmare och får en mer naturlig variation av temperaturen. Håller sig mellan 22-28 C.
#5 - 11 juli 2005 16:52
[QUOTE=Tangoman]Det är faktiskt många akvariebutiker som kör helt utan doppvärmare. Har man bara tillräckligt varmt i rummet så behöver man ingen uppvärmning.

Butiker utan värmare:

Själv har jag stängt av min värmare och får en mer naturlig variation av temperaturen. Håller sig mellan 22-28 C.[/QUOTE]

Så länge som man inte kör med Discus eller medecinerar i karet så finns det ingen anledning att ha i nån doppvärmare...
#6 - 11 juli 2005 19:09
kör utan nu maj-ca september. Värmen är för hög!! idag var det 30 grader utan doppvärmare!! Vattenbyten med kallt, kallt vatten, och kylklampar är under frysning. första gången jag har de här problemet iaf.
#7 - 11 juli 2005 19:24
Jag har aldrig ägt en doppvärmare med termostat faktiskt.
Jag har en 20 watt utan termostat som jag köpte på 1980-talet eller kanske tidigare. Men jag använder den inte nuförtiden.
Jag har ett filter i min Endlers-burk.
Annars ingenting förutom belysning i mina 20-talet småburkar.
Ja förutom regelbundna vattenbyten menar jag...
Men det gäller fisk - vad gäller växt kan vara en annan fråga...
#8 - 11 juli 2005 20:13
[QUOTE=Mattias Andersson][QUOTE=Tangoman]Det är faktiskt många akvariebutiker som kör helt utan doppvärmare. Har man bara tillräckligt varmt i rummet så behöver man ingen uppvärmning.

Butiker utan värmare:

Själv har jag stängt av min värmare och får en mer naturlig variation av temperaturen. Håller sig mellan 22-28 C.[/QUOTE]

Så länge som man inte kör med Discus eller medecinerar i karet så finns det ingen anledning att ha i nån doppvärmare...[/QUOTE]

Klart det finns anledning, nu på sommaren går det utan men på vintern när inne temperaturen är lägre ökar risken för sjukdomar som vitaprick väldigt mycket.
#9 - 11 juli 2005 21:52
jag skulle då ha haft en cirkulations pump.. för vatten som ligger stilla. luktar inte gott..
PatrikMalmo
#10 - 11 juli 2005 22:33
Pump är bra. För mycket. Spelar ingen roll om det är cirkulation eller luft, men rörelsen i vattnet ger mycket bra grejer på köpet. Doppvärmare är en annan femma, de flesta vanliga sällskapsfirrarna trivs ypperligt i rumstemperatur i normala lägenheter. Har man mycket växter så är det bra för firrarna - oftast. Rekommenderar ändå pump/filter. Cirkulation är helt enkelt bra.

Hilsen,

P
#11 - 13 juli 2005 21:01
eftersom jag året runt har 25+ eller mer i lägenheten, ligger det ganska nära tillhands att helt skita i doppvärmare... just nu ligger akvariets temp högt, 30c, och 35 i rummet, i morn blir det vattenbyte, och då sjunker både akvariets temp, och resten av lägenhetens... Ganska drastiskt.

B!
#12 - 13 juli 2005 21:58
[QUOTE=Tangoman]Det är faktiskt många akvariebutiker som kör helt utan doppvärmare. Har man bara tillräckligt varmt i rummet så behöver man ingen uppvärmning. [/QUOTE]

och hur varmt är det inte i akvariebutiker.
dom jag varit i har haft en hög rumstemperatur för det är enklare och billigare att värma upp vattnet då jämfört med doppvärmare.

själv kör jag ingen doppvärmare under den kalla årstiden då jag i regel har 21celsius och varmare även om det är -15 ute.

nånting som sätter rörelse på vattnet är inte fel att ha.
själv har jag ett bottenfilter som drivs av pumphuvudet från en eheim 2007 och de funkar alldeles ypperligt.
#13 - 14 juli 2005 20:01
Utan cirkulation växer växterna mycket dåligt. I det stillastående vattnet runt bladen blir det brist på CO2. Fiskarna uppskattar också en viss cirkulation, annars blir det rätt stor temperaturskillnad mellan botten och yta. Så en cirkulationspump är bra.

Filter däremot är mycket överreklamerat i underbefolkade burkar (med lite växter i). Du kommer inte att märka någon större skillnad utan.

Annons