Behöver man extra K?

#1 - 11 juli 2005 00:17
Läste det här på APC (nedersta inlägget från T. Barr):

CO2, CO2 and CO2.

We can assume the rest is amply supplied(light and nutrients).

DIY CO2=> general slow growth=> poor CO2.

Change your bottles once a week, consider a different diffusion/er method.

Nutrients:

Add KNO3 3x a week, 1/4 teaspoon

Trace: 5mls

KH2PO4: 1 ml, 3x a week

K2SO4: you do not need it, stop adding it, plenty of K+ from KNO3. [min anm.]

The challenge is CO2.

Regards,

Tom Barr

Källa: http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=7280&page=1&pp=10

Behöver man K2SO4 överhuvudtaget eller är det rena slöseriet? Finns det verkligen tillräckligt med K+ i KNO3?
#2 - 11 juli 2005 06:35
Tyvärr inget svar på din fråga men jag har gjort liknande notering. Har därför miskat K2s04 ganska mycket och använder lite mer kno3 istället. Och nu sitter jag i samma funderingar.
#3 - 11 juli 2005 07:57
Behöver man K2SO4 överhuvudtaget eller är det rena slöseriet? Finns det verkligen tillräckligt med K+ i KNO3?
Beror lite på hur hårt man doserar KNO3. Trenden verkar dock vara att hålla igen lite på extra K om man kör med KNO3. Jag tror det är flera här på forumet som gör det. Jag doserar fortfarande lite extra K enbart p.g.a. mitt H. polyspermabuskage som verkar må bra av det. Kunde få ganska mycket "småhål" när jag slutade med extra K.
#4 - 11 juli 2005 08:24
K2SO4 är främst för low-techare som till större del kan lita på att nitratet från fiskarna räcker dels pga lägre ljusnivåer, dels pga kolbegränsning som gör upptaget på nitrat mindre, och dels inga vattenbyten så man aldrig slänger ut den nitrat som bildas.
#5 - 11 juli 2005 09:03
Jag måste köra K2SO4 med mina 1watt per liter trots att jag har i rätt friskt med kno3 under veckan...
Jag har provat att köra utan och hålen komm rätt snabt såg eländigt ut, nu så försöker jag klura ut rätt mängd ligger lite för lågt än.
#6 - 11 juli 2005 09:44
Jag kör utan extra K utan tippar i ganska rejält med KNO3 istället.

Det blir heller inga små hål i nålgräs :)
#7 - 11 juli 2005 10:14
Jag har fått små hål på min H polysperma till och från så jag försöker ha mycket K.
#8 - 11 juli 2005 10:34
Olika bud - det är kanske säkrast att tillsätta lite för säkerhets skull.
#9 - 11 juli 2005 13:53
Jag har en hel del småhål på vissa växter.

Jag har ett 190L akvarium utan CO2 och knappt 0,3W/l. Stoppar i PMDD, (KNO3, KH2PO4, NutriSi) enligt formeln 10ml/100l blandat enligt något recept någonstans på forumet. Har försökt med lite extra KNO3 men då får jag alldeles för mycket nitrat, växterna hinner inte med då. Byter 30-50% vatten ca var tionde dag ungefär. Alla värden är då nära noll, finns kvar men inte mycket. Skulle då alltså K2SO4 vara något för mig? Och det inhandlas från granholmarna?
#10 - 11 juli 2005 14:30
Jag doserar K2SO4 med cirka 2 tsk (pulver, torrdosering) per vecka med min 100 liters kar.
#11 - 11 juli 2005 14:30

Alla värden är då nära noll,

Det är inte bra om du halkar ner på 0-nivåer. Det är snarare så att du inte vill halka ner under 5 ppm på nitratet, så jag har mycket svårt att se hur du kan få för mycket nitrat av KNO3.

Om upptaget är ca 1:1 mellan N och K och du mäter upp nollhalter av nitrat är K-bristen ett faktum.

Hellre 50 ppm nitrat än under 5.
#12 - 11 juli 2005 18:29
Kan det vara så att nitrit-problemet kan ha uppstått i och med att akvariet bara varit igång ca 6 månader? Och eftersom som det bara är två växtsorter i mitt akvarium som har problem med hål så kanske lite extra KNO3 igen kan göra susen men eftersom det ändå är dags att beställa från granholmarna så köper jag en påse av varje den här gången och provar med lite K2SO4 om KNO3 inte ger resultat inom två veckor.

Kan blad med hål bli hela igen?

Slutligen, min ena växt är en sorts Alternanthera och det egentliga problemet där är min sambos j-vla ancistrus som älskar att äta upp den. Glömmer man att stoppa i gurka, squash, blomkål eller nåt en dag så är det kört för stackars växten!
#13 - 11 juli 2005 18:54

Och eftersom som det bara är två växtsorter i mitt akvarium som har problem med hål så kanske lite extra KNO3 igen kan göra susen

Absolut! Speciellt om äldre blad eller hela växten även är lite blek så kommer KNO3 göra dom snyggt gröna igen.

Kan blad med hål bli hela igen?

Nej tyvärr. Trimma gärna av dom, med bra näringsförhållanden så kommer det ofta en massa nya skott istället = buskigare växt.
#14 - 11 juli 2005 20:27
Kommer inte trimma allt på en gång för då kommer det nästan se ut som en pinne.

Tack för tipsen Defdac

Annons