Slöjstjärtar som ligger på botten är slöjstjärtar som inte trivs. Mina fiskar ligger aldrig på botten sen de fick flytta ifrån sin skål och de far konstant omkring och letar mat under dygnets ljusare timmar. Tyvärr har dina firrar dåliga förutsättningar för ett långt och sjukdomsfritt liv. 20 liter medför att vattenkvalitén blir usel på bara någon dag. Men om du nu inte kan skaffa ett större hem till dem, så får du göra vad du kan av det du har.
De dillar att ha grus och moppa omkring i. Det får inte vara vasst eller vara så stort att det kan fastna i munnen, för då kan de kvävas. Jag har 0.8-1.2 m.m. och det verkar fungera bra, men jag har dock bara haft det så i några månader.
Några växter vore kanske bra. Hungriga guldfiskar kommer dock förmodligen försöka äta upp de flesta växter, men pröva med några billigare växter. Om de äter upp dem så blir ju iallafall fiskarna mätta och glada. Jag hade nog försökt med några Hygrophila Polysperma.
Vattenkvalitén är a och o och om du vill ha bra vatten i ett så litet akvarium så skall du nog helst byta 20-25% varje dag. Har du nitrit och nitrattest så är det förstås ett plus.
Guldfiskar gillar att få mat så ofta som möjligt. I ditt fall skulle jag dock sätta dem på diet och inte mata för ofta eller för mycket, för då kommer det stora problem med vattenkvalitén. Ärtor är bra mat och förutom detta funkar det bra med flingor, eller ännu hellre guldfiskpellets. En varierad diet ger gladare fiskar.
Lycka till med fiskarna.