Behöver lite hjälp

#1 - 16 oktober 2006 11:46
Jag fick 2 st guldfiskar nu i helgas av min faster. Och hon tog inte riktigt reda på allt som man kan behöva veta.
Så om jag kan få lite enkla tips hur man kan ta hand om dem så vore det jätte bra. Det är sådan guldfiskar man kan ha 1 en vanlig 7l burk/skål.
Det jag vill veta mest om är väl städningen av skålen.

MvH Henrik
#2 - 16 oktober 2006 11:52
Du kan inte har 2 guldfiskar i en skål på 7 liter. Köp ett "riktigt" akvarie på mint 100 liter med pump och filter och allt sånt.

Har du inte möjlighet till detta så lämna tillbaka fiskarna till affären.
#3 - 16 oktober 2006 13:32
Men det är inte sådan där stora fiskar utan små.
De kommer inte att bli mycket större.
Så tror inte jag att om det inte gick så skulle den de i butik sälja det till henne. Hon köpte dem på Bromma Zoo Marknad
#4 - 16 oktober 2006 13:37
De är små nu ja....

Hur vet du att de inte blir större? Det finns egentligen inga fiskar alls du kan ha i 7 liter. Affärerna säljer utan att alltid ha så klart för sig vad som är bäst för fiskarna.
#5 - 16 oktober 2006 13:49
Läste nyss någon stans att det ska var 1l vatten per cm guldfisk.
T.ex 2st 3cm = 6l vatten.

Men är du säker på att det inte finns någon sorts guld fisk som inte blir mycket större än så.
#6 - 16 oktober 2006 13:52
mohlin skrev:
Affärerna säljer utan att alltid ha så klart för sig vad som är bäst för fiskarna.

Dom flesta vet nog vad som är bäst för fiskarna. Jag tror folk alltför ofta underskattar kunskapen hos personalen i fiskaffärer. Däremot kan det vara så att många små affärsägare behöver tänka på att hyran och elen skall betalas i slutet av månaden och därför säljer det som folk vill ha och som dom tjänar bra pengar på.[V]
#7 - 16 oktober 2006 14:03
Jag är på Långås om butikerna, och Bromma Zoo Marknad är inte direkt en liten affär.
Så har jag sett ett inlägg på ett annat ställe att en hade haft fiskar i 1 skål och hade mått jätte bra. Så skålar är nog lite underskattat.
#8 - 16 oktober 2006 14:12
Gå in och titta i alla diskussioner som finns här på forumet om Guldfiskar, så ändrar du dig nog. Det är inte själva skålen som är problemet, det är storleken på den. Guldfiskar - har jag lärt mig här på forumet - behöver ca 50 liter vatten per fisk för att må bra. De smutsar tydligen ner rätt ordentligt.

Långlås: Det känns bättre att skriva att de kanske inte har så klart för sig, än att de skiter i det....
#9 - 16 oktober 2006 15:34
k0n skrev:
Jag är på Långås om butikerna, och Bromma Zoo Marknad är inte direkt en liten affär.

Så har jag sett ett inlägg på ett annat ställe att en hade haft fiskar i 1 skål och hade mått jätte bra. Så skålar är nog lite underskattat.

Om du nu tycker att det går bra, vad gör du kvar här? Vi säger att det inte alls kommer att gå bra (jag vet själv av personlig erfarenhet, och då hade jag ändå bara en fisk och mer än 7 liter) men du säger ju emot hela tiden.
Ska man gå efter din standard så kan man också säga att det inte är några problem att hålla en delfin i ett badkar. Visst går det, men delfinen kommer inte att leva särskilt länge, den kommer att växa fel, och den kommer inte alls att må bra.
Minst 50 liter per fisk, så är det bara, vare sig de är små eller ej. Tycker du inte om den sanningen så lämna tillbaks dem.
Men du gör ju som du vill (tydligen), så du får själv se hur det går. Synd om fiskarna bara som kommer att lida pga. din dumhet..
#10 - 16 oktober 2006 15:46
kika här:

[COLOR=#800080]Guldfisk[/COLOR]

Inte ens 50 liter per fisk säger riktigt hur mycket man ska ha som minst.
Minst 250 liter till att börja med, sen kan du ha 50 liter per fisk. Det är trots allt en fisk som blir 30 cm stor!!:eek:
#11 - 16 oktober 2006 15:58
Jag försöker vara tydligare denna gång. Guldfisk i 7 liters skål = säker och plågsam död. Budskapet i mitt tidigare inlägg var att det kanske inte är av okunskap de säljer guldfiskskålar utan att det är ett enkelt sätt att tjäna pengar.

Jag ser två anledningar till att det inte går:

1. Vattenkvalitet. Det är oerhört svårt att hålla en biologisk balans i så lite vattenvolym.
2. Naturligt beteende. Guldfiskar har i naturen ett beteende som gör att det inte lämpar sig att stänga in dom i så liten vattenvolym.

Så även om du mot förmodan skulle klara punkt 1 och får dom att överleva så kommer du ändå inte att få lyckliga fiskar.

Men, ovanstående visste varken du eller din kära moster så det är ju inte mycket att göra åt. Det jag tycker du skall göra är att:

1. Lämna tillbaks fiskarna och skålen där ni köpt dem.
2. Kolla om de inte har något akvarium som är iaf 54 liter, eller gärna 100 liter.
2.5 Om ovanstående är för dyrt, kolla blocket efter billiga begagnade akvarium
3. Tacka din moster för att hon ledde in dig på akvarie hobbyn
4. Fortsätta skriva om hur det går och fråga om allt du undrar.

Ett stort lycka till!
#12 - 16 oktober 2006 16:05
Lyssna nu på oss k0n. För fiskarnas skull.
#13 - 16 oktober 2006 19:44
Är det kanske så att du har fått två stycken SLÖJDSKJÄRTAR och inte 2 stycken guldfiskar, för det är faktist en skillnad på dess. En slöjskärt behöver 7 liter på fisk (7liter/fisk) så din burk/skål är tillräckligt stor för en utav dem. Så för fiskarnas bästa så fixar du dig en skål eller ett rektangulärt akvarium på minst 20 liter så kommer dina slöjdskjärtar att trivas. Dock behöver du naturtroget grus och kanske en liten växt som de kan gömma sig bakom, leka vid och även knapra lite på. Köp speciell mat anpassat för dessa (fråga i din närmasta djuraffär) och köp även sånt du har i skålen för att stabilisera klorhalten (fråga i närmasta djuraffär).

Jag har själv tre utav denna vackra fisk och de mår kanon!

Lycka till :)
#14 - 16 oktober 2006 20:04
Ivandrago skrev:
Är det kanske så att du har fått två stycken SLÖJDSKJÄRTAR och inte 2 stycken guldfiskar, för det är faktist en skillnad på dess. En slöjskärt behöver 7 liter på fisk (7liter/fisk) så din burk/skål är tillräckligt stor för en utav dem. Så för fiskarnas bästa så fixar du dig en skål eller ett rektangulärt akvarium på minst 20 liter så kommer dina slöjdskjärtar att trivas. Dock behöver du naturtroget grus och kanske en liten växt som de kan gömma sig bakom, leka vid och även knapra lite på. Köp speciell mat anpassat för dessa (fråga i din närmasta djuraffär) och köp även sånt du har i skålen för att stabilisera klorhalten (fråga i närmasta djuraffär).

Jag har själv tre utav denna vackra fisk och de mår kanon!

Lycka till :)

Är slöjdstjärt är något man gjort på träslöjden?:p Hmm jag fick inte göra något så kul där:D

Sorry, Kunde inte låta bli. För att vara lite mer seriös, kan du visa mig en länk till den slöjstjärt du anser klara sig i 7L/fisk?
#15 - 16 oktober 2006 20:17
Varför är du bara ute efter att "hoppa på" människor?
Och vad är det som gör dig till expert på slöjdskjärtar?
Jag har nämligen tre själv och vet vad jag pratar om. Jag har mina tre i ett akvarium på 50 liter och det mår alldeles utmärkt. Förut hade jag tre stycken i en glasskål på 22 liter och det duger gott! Jag har pratat med tre stycken djuraffärer och jag tror de vet mer än vad du gör!

Guldfiskar däremot är mycket mycket större och behöver mer utrymme, men de hör hemma i dammar.

Så lägg av med det du håller på med!
#16 - 16 oktober 2006 20:25
Det är inga påhopp det är bara så att dom vet hur fiskarna ska skötas och försöker hjälpa er
#17 - 16 oktober 2006 20:32
Ivandrago skrev:

Jag har nämligen tre själv och vet vad jag pratar om. Jag har mina tre i ett akvarium på 50 liter och det mår alldeles utmärkt. Förut hade jag tre stycken i en glasskål på 22 liter och det duger gott! Jag har pratat med tre stycken djuraffärer och jag tror de vet mer än vad du gör!

Guldfiskar däremot är mycket mycket större och behöver mer utrymme, men de hör hemma i dammar.

Jag har odlat flera varianter av Slöjstjärt, det är en väldigt social och trevlig fisk.
Den kan leva en tid kanske 1 och ibland 2 år i en glaskupa men den mår inte bra pga. Slöjstjärtens tarmar förorenar de vattnet mycket och behöver ett filter som ska vara dubbelt så stort en vatten mängd flera gånger så stor som till tropiska fiskar av lika storlek.
En Slöjstjärt kan leva till den är 20-30 år.
#18 - 16 oktober 2006 20:33
Men herregud..
Att en slöjdskjärt behöver 50 liter per fisk är ju helt befängt!

De blir som mest 5-6 cm.

:eek:
#19 - 16 oktober 2006 20:36
Ivandrago skrev:
Men herregud..

Att en slöjdskjärt behöver 50 liter per fisk är ju helt befängt!

De blir som mest 5-6 cm.

:eek:

I en kupa blir de inte större, de dör.
#20 - 16 oktober 2006 20:42
Ivandrago skrev:

Om du blev arg för mitt lilla slöjdskämt så får jag be om ursäkt, var lite barnligt att märka ord. Men jag tänker inte be om ursäkt för att jag inte anser att man skall hålla slöjstjärt i för små akvarier:mad:
#21 - 16 oktober 2006 20:53
Jag håller helt med om att man inte ska hålla några djur på för små utrymmen.. men en sjöjdskjärt är inte en guldfisk..
Om om någon har läst vad jag verkligen skrivit så har jag tre st slöjdskjärtar i ett 50 liters akvarium! I tre djuraffärer säger de att en sjöldskjärt behöver 7 liter/fisk.
Vilket betyder att jag har 16,6 liter på fisk, och det är mer än dubbelt av vad de behöver!
Så kom inte och säg att jag missköter mina fiskar.

Och Peter Fredriksson, visa mig ett certifikat på att du har utbildning inom djurlära, innan du börjar argumentera emot djuraffärerna och dess djurskötare!
#22 - 16 oktober 2006 20:56
Till k0n:

Gör det bästa av situationen, lyssna inte på någon här, inte ens mig eftersom jag är en djurplågare enligt Långås.
Utan gå till din närmaste djurbutik och fråga!
Där får du svar på alla dina frågor utav utbildade djurskötare :)

Lycka till ännu en gång med dina nya fiskar :)
#23 - 16 oktober 2006 21:02
Om affärerna ni går till säger att dom inte behöver större är dom knappast utbildade djurskötare....
#24 - 16 oktober 2006 21:05
Slöjstjärt är framavlad av guldfisk och blir betydligt större än du anger, den behöver minst 50 l per fisk, den djurafär som säger att dom behöver 7 l per fisk svamlat så det stänker om det.

Vart har du sett att slöjstjärten bara blir 4-6 cm, det är rent svammel.
Möjligtvis om man håller den i 7 l i så fall, för då dör den innnan den blir större.
#25 - 16 oktober 2006 21:10
Hej
Speciellt till Ivandrago.Det går säkert bra att ha 3 slöjstjärtar i ett 50liters akvarium ett tag.Men vad gör du när dom blir 20-25 cm(inkl stjärtfena??Slöjstjärtar blir så stora om dom får tillräckligt med utrymme.
Dom blir inte max 5-10 cm.
MVH Marita
#26 - 16 oktober 2006 22:05
Okej, det här känns inte så bra. Jag blir bara mer och mer påhoppad! Okej, enligt er är jag en djurplågare och skall imorgon gå till en ny djuraffär och fråga även dem, då har jag frågat 4 stycken.
Säger de att ni har rätt så säger jag inte emot! Men om de säger som de andra djuraffärerna så kan ni inte beskylla djurskötare för obildade! Och vilka är ni som tror att ni vet mer är utbildade djurskötare?
Och varför kan ni inte "hjälp" folk som frågar om hjälp istället för att trycka ner dem..
k0n frågade hur han skulle göra, för att han är nybörjare och inte vet hur han ska gå till väga. Vägled honom då, iställer för att klanka ner på mig!
#27 - 16 oktober 2006 22:12
Ivandrago, jag har svarat i din tråd. :) Jag skulle inte tro att personalen i djuraffären erkänner att de har fel, om de nu vet att de har det.. Jag har själv frågat på en massa ställen och jag fick riktigt dra svaret ur dem.
Har jag klankat ner på någon här så ber jag om ursäkt. Jag blir bara trött på att ni ska envisas och ifrågasätta oss, vi som verkligen vet hur det är och har massor att lära ut.
#28 - 16 oktober 2006 22:29
Ivandrago skrev:
Vägled honom då, iställer för att klanka ner på mig!

Det är ju det alla försöker med, att vägleda alltså! Tråkigt att du känner dig påhoppad, men slöjstjärt BEHÖVER faktiskt mer utrymme för att må riktigt bra. Ha i åtanke att på djuraffärer säger de tyvärr ofta lite vad som helst bara för att få sälja...
#29 - 16 oktober 2006 22:40
Japp! Insomniac har fått mig att förstå att jag är blåögd och litat på djuraffärer. Jag ber om ursäkt om jag gått emot folk här, (förutom Peter). Jag har nu fått egen vägledning och skall gör allt jag kan för att mina slöjdskjärtar ska få det så bra som möjligt.
#30 - 17 oktober 2006 07:32
Folk som jobbar i djuraffärer är inte djurskötare, de är affärsbiträden, möjligtvis med någon grundläggande utbildning i djurhållning. Ska du prata med djurskötare får du gå till ett zoo, eller så.

Ivandrago, varför blir du så arg? Det var ju inte du som startade tråden? Skriver man in här och frågar om saker, så kan man ju inte bli arg när man inte får de svaren man vill, utan de svaren man behöver. Tycker heller inte att någon "klankat ner" på dig. Däremot skäller du på alla och uppför dig dåligt. Den enda som kallat dig djurplågare är du själv.
#31 - 17 oktober 2006 08:31
Ivandrago skrev:
Japp! Insomniac har fått mig att förstå att jag är blåögd och litat på djuraffärer. Jag ber om ursäkt om jag gått emot folk här, (förutom Peter). Jag har nu fått egen vägledning och skall gör allt jag kan för att mina slöjdskjärtar ska få det så bra som möjligt.

Skicka ett PM till mig och förklara vad du tycker jag gjort för fel. Jag anser faktiskt att även jag enbart försökt hjälpa till (förutom mitt lilla skämt). Och det är inte för att gräla, bara så jag kan lära mig så att jag inte trampar på fler ömma tår...
#32 - 17 oktober 2006 11:11
Har fått reda på att det är slöjdskjärtar.

Tänkte bara säga att idag var jag till en djur affär i Karlskoga (www.akvarium.se denna). Kollade in större akvarium köpte ett filter(som är speciellt för skålar), pump, planta (och en håv men det är auto). Så jag kommer att skaffa mig ett större akvaruim inom väldigt kort.
Så under tiden ska jag hålla det så rent som möjligt i skålen, och hoppas att de inte blir för skadade i skålen. Jag är ingen djurexpert på något vis. Men de ser faktikst inte ut att må dåligt. Och jag förklarade hur de var för ägaren av djuraffären och han sa att de mår bra nu, men att det är bättre om köper in större snart. (Så dra inte alla Zoo butiks ägare/biträden under samma sträck)

Så jag tackar för all hjälp nu, de får klara sig i skålen någon vecka till så jag får pengar. Och jag tror de gör det sen kommer jag köpa ett större akvarium ;) Så nu kan vi ju sluta mummla runt i tråden.

MvH Henrik Gustafsson
#33 - 17 oktober 2006 11:35
Under tiden du spara pengar kan du läsa mer om SLÖJSTJÄRT här på Zoopet forum och 28000 träffar på Google.
http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm
#34 - 17 oktober 2006 11:52
Kom på att jag kan fråga detta.
DEt där med liter vatten, har det någon vilken form akvariet har.
Jag menar det kanske här högre än vad det är brett. eller för lågt och väldigt brett så att säga.
#35 - 17 oktober 2006 12:14
Den bästa formen på akvarium är långt, men ändå högt. Det får inte vara för grunt. Ju mer yta, desto bättre tar vattnet upp syre. Har man ett högt akvarium kan man (förutom filtret) skaffa en syrepump och en syresten till den.
#36 - 17 oktober 2006 12:28
Här gick det hett till. Jag säger min åsikt nu, och jag riktar inte den mot någon. Jag anser att inga fiskar, inte ens slöjstjärtar ska hållas i skålar. Okej, visst GÅR det att ha fiskarna däri, och kanske dom inte dör av det genast, men en sak är jag nog ganska säker på, dom trivs inte så bra däri. Jag har ett kar på 100 liter där det bor en scalar, och ett pyttelitet ancistrus-yngel. Dom är små nu, men jag tänker skaffa större kar till dem så att de har tillräckligt med utrymme att växa på! :D
#37 - 17 oktober 2006 13:09
Till K0n:

www.kramforskoi.com/guldfisk.htm finns det fakat om guldfiskar (länken du fått däruppe) och där står det att man skall ha 50 liter/10 cm fisk. Så mät dina fiskar.

Jag har mätt mina och jag vet att jag behöver ett större akvarium vilket jag är på väg att införskaffa.

Till mohlin:
Innan du ger dig på mig, tala om för mig vem jag har skällt på?! Vad har jag gjort för att uppföra mig dåligt? Uppför man sig dålig för att man ifrågasätter? Är det inte så man lär sig, att man ifrågasätter båda parter och sedan inser vem som har rätt? Vad har du för rätt att tycka om jag har känt mig påhoppad? Jag känner vad jag känner, och det vet ju inte du någonting om för du är inte jag, eller hur?
Och nej, det var inte jag som startade tråden, men jag gav k0n min lilla erfarnehet av slöjdskjärt och sade till honom att det var antagligen sjlöjdsjkärt och inte guldfisk som han hade fått av sin faster.. sen var dem karusellen igång. Sen att jag utbyter information och erfarenhet av dem som kan, är det något fel? har inte jag rätt att fråga om jag undrar något?
Och du startade inte heller den här tråden, så varför frågar du isåfall mig en fråga?

Jag har fått många tips och råd i det här forumet och det var därför jag kom hit. Jag behövde hjälp. Och eftersom jag inte verkar särsillt välkommen här längre så drar jag mig.
Tack b.la Insomniac, som berikat mina fiskars liv med några extra år :)
#38 - 17 oktober 2006 13:21
Ivandrago skrev:
Jag har fått många tips och råd i det här forumet och det var därför jag kom hit. Jag behövde hjälp. Och eftersom jag inte verkar särsillt välkommen här längre så drar jag mig.

Tack b.la Insomniac, som berikat mina fiskars liv med några extra år :)

Du är jättevälkommen här. Om vi fått dig att tro något annat så ber jag/vi om en andra chans att få bevisa det.

Dessutom vill vi ju veta hur det går för dig och dina fiskar! Har du en kamera så får du se till och visa oss hur lyckliga de blev i sitt nya fina hem.

Och till sist, du har ju även en uppgift här: Att hjälpa andra som råkar ut för samma problem som dig. Du vet ju precis hur dom känner sig och hur man kan hjälpa dom.
#39 - 17 oktober 2006 13:24
Det låter bra kOn, nu vet jag inte hur filter till skålar är gjorda men ett tips när det gäller filter är att du inte rengör det när du byter vatten utan rengör bara filtret om det börjar bli tätt eftersom det bildas nyttiga bakterier i filtret.

När det börjar bli tätt och dålig cirkulation kan du bara skjölja ur skumgummit i filtret i en skvätt vatten från skålen/akvariet så klarar sig bakterierna bättre än om du skjöljer ur det under vattenkranen.

Om du sköljer under vattenkranen så använd i så fall vatten med ungefär samma temperatur som i skålen och inte hett vatten.

Mata desutom inte alltför mycket i alla fall inte så länge dom är kvar i skålen eftersom all mat dom äter ska ut den andra vägen och vattnet blir snabbt dåligt i en liten skål.
#40 - 17 oktober 2006 13:36
Tack Peter, det var snällt! Jag har en kamera, den är lite ur gängerna men ska lämna in den i veckan.. efter det kan jag lägga upp bilder. :) Och du har nog rätt.. nu när jag är totalt fullproppade med information så kanske jag kan hjälpa andra nybörjare och även hänvisa dem till er.

Jag har faktist en fråga till, tro det eller ej..

Vart placerar jag filtret i akvariet?

p.s Ivan Drago heter en utav mina fiskar, den röd/vita :) d.s
#41 - 17 oktober 2006 13:43
Placera filtret ganska högt upp i akvariet så att vattnet som kommer ur filtret rör om ytvattnet eftersom det då syresätts bättre, det behöver inte bubbla och fräsa utan bara det blir en rörelse eller små vågor i vattnet.

Förslagsvis sätter du det i ett av dom bakre hörnen.
#42 - 17 oktober 2006 13:52
Behöver ajg alltså köpa en pump oxå? till filtret?
#43 - 17 oktober 2006 13:56
Filtret sitter i en behållare som sitter fast i själva pumpdelen. Man får filterskum och allt annat med när man köper pumpen/filtret.
#44 - 17 oktober 2006 14:14
Fint med mig Ivandrago, men om du vill ha den tonen i ett forum så kommer folk att tröttna. Jag drar mig från denna tråden nu.
#45 - 17 oktober 2006 15:56
albjohn skrev:

Om du sköljer under vattenkranen så använd i så fall vatten med ungefär samma temperatur som i skålen och inte hett vatten.

Mata desutom inte alltför mycket i alla fall inte så länge dom är kvar i skålen eftersom all mat dom äter ska ut den andra vägen och vattnet blir snabbt dåligt i en liten skål.

Ja, han i butiken sa det med, så nu ska allt bli bra säkert :)

Annons