Behöver lite hjälp :-)

#1 - 2 augusti 2003 21:09
Är rätt så ny på det här med akvarier. Köpte ett beg. 110-liters i går samt lite växter... tänkte få fart på det under några dagar/en vecka innan jag köper fisk.

Nu till mina funderingar:

1) Vattnet var klart till en början, men blev under första natten svagt "vitfärgat" och är så fortfarande (möjligen ngt bättre nu). Är detta vanligt i starten & kommer att försvinna om nån dag (har varit igång i 1½ dygn nu)??

2) Vi fick med 2 st pumpar. En Hydor Crystal H20 II, samt en nyare (ett par mån. gammal) Eheim Aquaball (2210). Jag & sambon har delade meningar om hur de ska placeras. Han tycker att den ska sticka upp lite över vattenytan så att den suger in luft, medans jag vill ha det till att hela pumpen ska vara under vattenytan. Vem har rätt? :-)

Hoppas nån vänlig själ vill svara snarast!
#2 - 2 augusti 2003 21:19
Om pumparna är "svaga" så sätt dom med hälften av utblåset ovanför ytan.. starka pumpar kan man sätta med utblåset under ytan men riktad uppåt så det blir en "bula" där utgående vatten träffar ytan.
allt för bästa syresättning.

om "vitfärgat" innebär att det är något dimmigt så lägger det sig när filterna är igång med bakteriekultur igen..
#3 - 2 augusti 2003 21:27
Den ena pumpen (Crystalen) är rejäl, den sitter nu med utblåset ca 10 cm nedanför vattenytan (efter att jag läst nåt tips på en annan sida). Qmax = 450l/h, den går att ha i två lägen "snabb el. långsam". Har valt det långsammare läget då akvariet som sagt bara är 110 liters - det sprutade på lite väl bra på det snabba läget! :-)

Eheimpumpen är för akvarier 60-160 liter, men känns lite "klen"... fast det kanske den inte är!

#4 - 2 augusti 2003 22:38
Om du kan "rikta" utblåset på Crystalen så sätt den som jag skrev innan , riktad uppåt så det blir en "bula" där utgående vatten träffar ytan.

(Crystalen är fullt tillräckligt för det akvariet skulle jag gissa.)
#5 - 3 augusti 2003 05:59
det "vita" som du påträffade kan ju vara syrebubblor? om den sprutar in för mycket menar jag, men det ser du ju, om vattnet är bubbligt/vitt eller bara vitt.
#6 - 3 augusti 2003 14:21
När det gäller pumpar har dom oftast två funktioner. Den ena är att syresätta vattnet genom att cirkulera det ganska ordentligt, ungefär två gånger vattenvolymen per timme. Till detta duger den kraftiga pumpen alldeles utmärkt, tom lite kraftig. Den andra funktionen som en pump har är att dra vattnet genom en filteranordning. I filtret finns en massa bra bakterier som bryter ner skadliga ämnen i akvariet. För att bakterierne ska kunna hinna göra vad dom ska så får det inte vara för stort flöde av vatten förbi bakterierna.
Ovanstående resonemang ger att det kan vara svårt att tillgodose båda funktionerna med en pump, man måste kompromissa lite. Detta gör dom flesta akvarister med gott resultat. Du behöver dock inte göra detta utan du kan utnytja den lite svagare pumpen för en effektiv filtrering. Se till att ha ordentligt med filtermaterial som det kan byggas upp mycket bakterier i.

Vad det gäller vitfärgningen så tror jag att det lägger sig med tiden. Skulle den inte göra det får du försöka lösa det problemet då. Det finns några trådar om just det ämnet som du kan läsa egenom.

/Johan

Annons