Behöver klarhet i beräkning av gödningsnivåer

#1 - 24 augusti 2004 18:12
Hej!

Sitter och tröskar igenom det mesta som blivit skrivet om växtakvarier och gödning här på zoopet men det är några saker som jag inte kommit på det klara med, eller åtminstone behöver få verifierat.

1. När man beräknar mängden tillsatt kalium i vattnet skall väl både K från KNO3, K2SO4 och KH2PO4 summeras? Men i t ex Chucks kalkylator struntar han helt i tillskottet från KH2PO4. Är det för litet så det blir försumbart eller finns det någon annan anledning till det?

2. Kör idag med TMG + KNO3 & KH2PO4 men har planer på att övergå till ren pmdd. Har tittat lite och det verkar som att jag idag får en alldeles för låg nivå av K eftersom jag begränsas av att N annars blir för hög, har jag fattat rätt?

3. Tillsätter man K2SO4 och MGSO4 i pulverform rätt ner i vattnet för det verkar vara svårt att lösa upp det i flaskor så man kan dosera i rimliga mängder? Verkar vara dessa kemikalier som det går åt mest utav?
Ska man hålla rätt nivåer Mg i ett kar på 300L krävs 5tsk, ca 25g, per vattenbyte/vecka. 500gr MGSO4 räcker alltså endast i 20 veckor om mina beräkningar stämmer. Det låter väldigt kort i jämförelse med t ex KNO3, så frågan är; har jag räknat rätt?

Säkert en del självklarheter men det vore bra om jag fick dem bekräftade så jag inte lagrar felaktig information i "databanken" :)
Ska dessutom köpa ingredienser snart så jag vill ju gärna köpa dom i rätt proportioner så att alla tar slut ungefär samtidigt.

Hoppas ni kan hjälpa mig!
#2 - 24 augusti 2004 19:24

Men i t ex Chucks kalkylator struntar han helt i tillskottet från KH2PO4. Är det för litet så det blir försumbart eller finns det någon annan anledning till det?

Japp.

2. Kör idag med TMG + KNO3 & KH2PO4 men har planer på att övergå till ren pmdd. Har tittat lite och det verkar som att jag idag får en alldeles för låg nivå av K eftersom jag begränsas av att N annars blir för hög, har jag fattat rätt?

Den rekommenderade K-nivån på 20 ppm är lite hög med vårt ganska Calciumfattiga vatten här i Sverige. Har du hög Calciumhalt går det dock bra med 20 ppm K.

Jag själv har gått ner rejält med K från K2SO4 och kör mest K-bidraget från KNO3. Räcker gott.

3. Tillsätter man K2SO4 och MGSO4 i pulverform rätt ner i vattnet för det verkar vara svårt att lösa upp det i flaskor så man kan dosera i rimliga mängder? Verkar vara dessa kemikalier som det går åt mest utav?

Ja man doserar dom "torrt" oftast. Men jag gör så att jag slänger ner de antalet teskedar K2SO4 och MgSO4 jag vill ha i en flaska, häller i lite akvarievatten, skakar och häller tillbaks. Upprepar detta tills det mesta är upplöst.

GH:t i Sverige ofta är ganska fint inskruvat i ett 1:4 förhållande mellan Mg:Ca som är den rekommenderade halten, så normalt sett behöver man inte dosera MgSO4 om man inte har ett väldigt konstigt kranvatten.

Ska man hålla rätt nivåer Mg i ett kar på 300L krävs 5tsk, ca 25g, per vattenbyte/vecka. 500gr MGSO4 räcker alltså endast i 20 veckor om mina beräkningar stämmer. Det låter väldigt kort i jämförelse med t ex KNO3, så frågan är; har jag räknat rätt?

Om ditt kranvatten redan har 5 ppm Mg och 20 ppm Ca så behöver du inte dosera med Mg. Tvärtom kan ökad Mg-dosering ge Calciumbrister då Mg hämmar Calcium. Likaså kan en väldigt hög K-halt ge Calciumbrister.

Så kortfattat bör du ta reda på Ca:Mg förhållandet i ditt kranvatten innan du börjar skjuta ner stora mängder MgSO4 och K2SO4.
#3 - 24 augusti 2004 19:49
Defdac:

Har du hög Calciumhalt går det dock bra med 20 ppm K.

Vid vilken nivå ser du det som hög calsiumhalt?

så normalt sett behöver man inte dosera MgSO4 om man inte har ett väldigt konstigt kranvatten

Gäller detta även för växtakvarier med en hög "växtlast"? eller behövs då Mg och eventuellt Ca tillskott?

Om ditt kranvatten redan har 5 ppm Mg och 20 ppm Ca så behöver du inte dosera med Mg

Jag i mitt fall har 1.5ppm Mgoch 24 ppm Ca, är din rekomendation då att endast höja till 1:4 förhållande

Ungefär vilka tillsats nivåer kör du själv med för tillfället? och hur fungerar det?

/NE
#4 - 24 augusti 2004 19:54
Tack så mycket för det svaret! Skönt att veta att man inte är ute och cyklar totalt iaf :D

Har redan mailat vattenverket med just den frågan men inte fått något svar än :/

Har jag tur med vattnet så kan det alltså räcka med att jag byter mikrogödning från tmg till NutriSI och fortsätter med KNO3 och KH2PO4. Då kommer jag ju t.o.m. billigt undan (inte för att det är dyrt men ändå) = mer pengar till växter hehe
#5 - 24 augusti 2004 20:10

Vid vilken nivå ser du det som hög calsiumhalt?

Bra fråga. Jag själv har ju ganska lågt GH, men ska enligt vattenverket ha just typ 5:20 i ppm mellan Mg:Ca. Mer perfekt än så kan det ju inte bli, och det har dom på APD (främst Roger Miller) sagt till mig när jag visat mina vattenvärden från vatteverket.

Men jag tycker ändå att det verkar bli finare tillväxt med högre Calciumhalt, så jag vet inte riktigt. Jag vill testa med CaCl2 och se vad som händer. Jag tycker mig se mindre "krull" när jag kör med CaCO3 och Seachem Flourish som innehåller en pyttegnutta Ca, men mitt CaCO3 har tagit slut och jag är hyperallergisk mot den dimma som blir när man doserar CaCO3. CaCl2 verkar ett bättre alternativ för mig.

[quote]så normalt sett behöver man inte dosera MgSO4 om man inte har ett väldigt konstigt kranvatten

Gäller detta även för växtakvarier med en hög "växtlast"? eller behövs då Mg och eventuellt Ca tillskott?
[/quote]
Jag har som sagt 5:20 i ppm mellan Mg:Ca, och jag tycker det blir lite bättre med Mg+Ca-dosering. Men det är främst utseendemässigt - tillväxtmässigt har jag inget att klaga på. Finlir med andra ord.

[quote]Om ditt kranvatten redan har 5 ppm Mg och 20 ppm Ca så behöver du inte dosera med Mg

Jag i mitt fall har 1.5ppm Mgoch 24 ppm Ca, är din rekomendation då att endast höja till 1:4 förhållande
[/quote]
Absolut! Du bör absolut öka till typ 5 ppm Mg. Bra exempel.

Ungefär vilka tillsats nivåer kör du själv med för tillfället? och hur fungerar det?

Min fulldospuls i min 310-litrare med 0.7 Aquarellewatt/liter utan reflektorer ser ut såhär:

<b>25 ml KH2PO4-blandning (2 tsk i 200 ml)</b> (medvetet högt för jag kan fortfarande få prickalger på framrutan och mina röda växter älskar det - tappar knappt några gamla blad längst ner där ljuset är dåligt)
<b>1 krm KNO3</b> (medvetet lågt för att locka fram rödare färger)
<b>2 krm K2SO4</b> (medvetet lågt för Kaliumet från KNO3 räcker)
<b>0.5 krm MgSO4</b> (medvetet lågt pga Calciumbrist-krull)
<b>5 ml NutriSI-blandning ( 30 krm pulver i 300 ml ). </b>

NutriSi verkar rätt kraftfullt för jag har numera mest problem med långa trådalger. När jag körde 10 ml av denna blandning kunde vattnet t om lukta järn. Även nu när jag gått ner verkar det mer än tillräckligt. Bra chelatering verkar det som.

Jag har frångått mätningar och har börjat skruva in mina nivåer på känn.
#6 - 24 augusti 2004 21:08
På tal om Calcium, finns det något test som kan mäta Calcium i sötvatten? De tillverkare jag kollat på har bara haft test för salt.

NutriSi verkar rätt bra, betydligt kraftigare än TMG som jag kör nu. Häftigt att det luktar järn vid dubbel dos :D
#7 - 24 augusti 2004 21:35

På tal om Calcium, finns det något test som kan mäta Calcium i sötvatten? De tillverkare jag kollat på har bara haft test för salt.

Japp jag har ett Hagen Calcium-test men det är extremt grovt, och förmodligen främst tänk till saltvattensakvarister.

Använder man det enligt instruktionerna blir varje hopp 20 ppm Ca(!). Med hjälp av efterforskningar av AndreasN här på forumet så kunde vi förbättra nogrannheten till 5 ppm per steg, men det är fortfarande ganska grovt. Med det testet har jag någonstans mellan 15 och 20 ppm Ca, vilket inte riktigt stämmer med vattenverkets 22 ppm.

Det händer saker med vattnet från stationerna och Calcium tror jag kan fällas ut i ledningarna så halten är lägre när jag väl får ut det i kranen.

Eftersom det är rätt lätt att höja halten själv så kan man ju testa sig fram. Jag har aldrig gjort det över en tillräckligt lång period för att med absolut säkerhet kunna säkerställa betydligt mindre krullighet hos bladen, men Calciumtillsats verkar påverka min burk till det bättre.

Peter Nyman http://www.pny.se/akvarie/akvarie_index.html och Thomas Elfström (PMDD-kalkylatorn) bor också här i Linköping och vi har alla tre kommit fram till att Calcium verkar göra nytta här. Jag tror dom har lite bättre koll på det här med Calcium då jag har för mig att dom kör med Calciumtillsats mer regelbundet än vad jag gör. Jag vill dock inte prata för deras räkning, jag kör från minnet och hoppas dom fyller i luckorna och kan förtydliga om jag fått något om bakfoten.
#8 - 25 augusti 2004 06:15
Tack defdac, och ursäkta jowa att jag snodde lite av din tråd, men jag tyckte den var väldigt intressant.

/NE
#9 - 25 augusti 2004 07:37
Jag kan nog tyvärr inte bidra med så mycket i Ca-diskussionen. Jag doserar CaCO3 lite i förebyggande syfte för att hålla Ca/Mg-förhållandet på en bra nivå eftersom jag doserar Mg. Vidare för att säkerställa att karbonathårdheten inte sjunker. Jag tyckte nämligen att mitt KH sjönk. Hade jag inte köpt på mig en säck CaCO3 så kanske jag inte hade doserat CaCO3 alls.
#10 - 25 augusti 2004 14:55
Ingen fara NE, försöker som sagt få kläm på det här så alla frågor är intressanta för mig, kör på :D

Har fått svar fått vattenverket nu:

Vattnets totala hårdhet (dH): 5,8
Alkalinitet, HCO3: 76 mg/l
pH: 8,4
Järn: &lt;0,05 mg/l
Fosfatfosfor: &lt;0,002 mg/l
Nitrat: 0,6 mg/l
Kalium: 3 mg/l
Kalcium: 33 mg/l
Koppar 0,01 mg/l
Aluminium &lt;0,02 mg/l
Mangan: &lt;0,02 mg/l
Natrium: 12 mg/l
Klorid: 21 mg/l
Fluorid: 0,21 mg/l
Nitrit: 0,003 mg/l
Konduktivitet: 26,6 mS/m

Det här borde betyda att jag har väldigt bra vatten att hålla växter i. Får väl öka Mg till 8 mg/l för att få förhållandet 1:4

Lite lustigt att de anger pH till 8,4 när jag mäter 7,6 i kranen, det verkar som om pH sjunker betänkligt mellan vattenverket och min kran.

Köper nog en påse både av MgSO4 och K2SO4, då det inte är någon stor kostnad, så har jag möjlighet att välja fritt om jag ska göda med det eller inte.
#11 - 25 augusti 2004 15:35
Ord och inga visor. Bra jobbat jowa!

Annons