Hej!
Sitter och tröskar igenom det mesta som blivit skrivet om växtakvarier och gödning här på zoopet men det är några saker som jag inte kommit på det klara med, eller åtminstone behöver få verifierat.
1. När man beräknar mängden tillsatt kalium i vattnet skall väl både K från KNO3, K2SO4 och KH2PO4 summeras? Men i t ex Chucks kalkylator struntar han helt i tillskottet från KH2PO4. Är det för litet så det blir försumbart eller finns det någon annan anledning till det?
2. Kör idag med TMG + KNO3 & KH2PO4 men har planer på att övergå till ren pmdd. Har tittat lite och det verkar som att jag idag får en alldeles för låg nivå av K eftersom jag begränsas av att N annars blir för hög, har jag fattat rätt?
3. Tillsätter man K2SO4 och MGSO4 i pulverform rätt ner i vattnet för det verkar vara svårt att lösa upp det i flaskor så man kan dosera i rimliga mängder? Verkar vara dessa kemikalier som det går åt mest utav?
Ska man hålla rätt nivåer Mg i ett kar på 300L krävs 5tsk, ca 25g, per vattenbyte/vecka. 500gr MGSO4 räcker alltså endast i 20 veckor om mina beräkningar stämmer. Det låter väldigt kort i jämförelse med t ex KNO3, så frågan är; har jag räknat rätt?
Säkert en del självklarheter men det vore bra om jag fick dem bekräftade så jag inte lagrar felaktig information i "databanken" :)
Ska dessutom köpa ingredienser snart så jag vill ju gärna köpa dom i rätt proportioner så att alla tar slut ungefär samtidigt.
Hoppas ni kan hjälpa mig!