Ska föra över mina yngel (födda igår) som nu simmar i ett "bebisakvarie" till ett litet fristående akvarium.
Jag har hört att de riskerar att simma in i filtret/pumpen om man har det. Går det att strunta i filter helt?
Ja, men då får du lägga en del tid på att upprätthålla god vattenkvalité med hjälp av vattenbyten. Det är sällan yngel åker in i ett innerfilter, så mitt råd är att sätta dit ett sådant:).
Det är lättare att de dör av dåligt vatten än att de åker in i pumpen, om det inte är en väldigt öppen sak. Vad är det för märke på pumpen?
du kan dra en nykonstrumpa över filtret för att yngelsäkra om du är orolig men som de andra säger så är det bättre med pump annars blir det en massa mer jobb med vattenbyten stup i kvarten :)
Annars gör du som kungen av D.I.Y och bygger ett själv (se länk) jag har inte testat det själv men kommer att bygga ett senare till mitt då det verkar mycket säkrare och bättre. Sen att det är enkla medel och inte kostar så mycket är väl en bonus?
Lycka till!
Tack för alla bra svar! Då kör jag med pump då:) Märket på pumpen ser jag inte men den är liten, ca 15 cm hög. Den saknar filter inuti. Kan vara en dum fråga om man kan göra ett själv istället för att köpa en sån svamp och slippa lägga pengar? Tänkte typ om man tar en bit hopknycklat tyg. Det känns som det borde funka iaf tycker jag..
Du kan om du vill fixa till eget filter billigt med insektssvamp till bilens rutor och karva till dem i rätt storlek, dem är bra då dem är grövre porer och då slipper du orora dig för att filtret sätter igen.
/Jonas