Behöver jag ett filter?

#1 - 27 mars 2011 13:54
Funderar på om jag egentligen behöver mitt Fluval 2+ filter.

Fungerar inte EpiWebben som filtermedia i mitt kar?

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=2118145&gid=2866213
#2 - 27 mars 2011 14:29
När nån säger EpiWebben så ser jag bara en veterinär hemsida om epizootisjukdomar framför mig, hur den skulle ersätta ett filter kan jag inte se, du kanske kan utveckla din teori och tex nämna om du ska ha några djur i akvariet?
#3 - 27 mars 2011 14:42
Har ett pumphuvud som via en slang drar upp vattnet till EpiWebbakgrunden (För att vattna växterna som finns där) och sen går vattnet ner i karet igen.
Epiwebben är i ett material som påminner om en lite styvare filtermatta.

Fungerar inte detta som ett filter i sig eller behöver jag mitt Fluval2+ ändå?

Det finns redan 4 Kampfiskar och 12 dvärgklogrodor i karet.
Karet har varit igång sen den 1:a Feb och allt fungerar som det ska (ingen Nitrit eller dyl)
#4 - 27 mars 2011 15:01
Spöket74 skrev:
Har ett pumphuvud som via en slang drar upp vattnet till EpiWebbakgrunden (För att vattna växterna som finns där) och sen går vattnet ner i karet igen.

Epiwebben är i ett material som påminner om en lite styvare filtermatta.

Fungerar inte detta som ett filter i sig eller behöver jag mitt Fluval2+ ändå?

Det finns redan 4 Kampfiskar och 12 dvärgklogrodor i karet.

Karet har varit igång sen den 1:a Feb och allt fungerar som det ska (ingen Nitrit eller dyl)

Ok, då är väl främst frågan om vattnet strömmar genom hela bakgrunden eller bara sipprar igenom på vissa ställen, men är cirkulationen stor nog borde det väl iaf i teorin kunna funka.
#5 - 27 mars 2011 15:23
Om det fungerar optimalt lär det fungera lite liknande droppfilter, men vet inte hur det blir i praktiken?
#6 - 27 mars 2011 17:36
Kom på att jag har en bit filtermatta liggandes någonstans i källaren.
Jag kommer att sätta det på isuget på pumphuvudet så får det fungera som filter så kan jag ta bort mitt Fluval 2+

Inga av mina invånare behöver syresatt vatten så det blir nog bra :)

Annons