[QUOTE=erland]Mina klarade sig i cirka 2 månader och sen dog de, de var relativt stora när jag köpte dem.
Mina misstankar på möjliga dödsorsaker är:
- Matbrist, jag hade en hel del malar i akvariet så det skulle kunna vara så att de helt enkelt inte fick tillräckligt med mat eftersom malarna var snabbare att få tag i maten.
- Kalkbrist, jag har läst att det är viktigt att de få tillgång till kalk på ett eller annat sätt. Jag har i och för sig några mindre kalkstenar i akvariet men jag misstänker att det kanske var för lite. Skalet var gult när jag köpte dem och jag inbillar mig att det såg betydligt mer slitet/nött ut när de dog.
- Attacker från andra fiskar, vid några enstaka tillfällen har jag sett att de övriga fiskarna i akvariet har nafsat efter sniglarnas antenner. Oftast lät de övriga fiskarna sniglarna vara dock.[/QUOTE]
Kalkbristen ser du väldigt tydligt då skalet vittrar sönder, kan också bero på surt vatten då surt vatten löser upp skalet på dem.
Jag har en Pomacea bridgesi i ett akvarie med 2st Procambarus alleni och ett antal zebrafiskar och guppys. I början så försökte kräftorna attackera sniglen men nu går de bra ihop. Snarare så att de kan slåss om maten när det vankas kokt morot eller nått sådant, snigeln har ju svårt att försvara maten där ;)
/Henke