Behöver info om ambularia-sniglar

#1 - 9 november 2005 21:34
Någon som har info/erfarenhet av ambularia-sniglar? Har hört av en person som har haft såna tidigare att "de bara dör". Är de känsliga eller bara kortlivade?
#2 - 9 november 2005 21:57
[QUOTE=batski]Någon som har info/erfarenhet av ambularia-sniglar? Har hört av en person som har haft såna tidigare att "de bara dör". Är de känsliga eller bara kortlivade?[/QUOTE]

Antar att du menar ampularia-sniglar.

Titta in på www.applesnail.net

Har just nu 3st Pomacea bridgesi och de är inte svåra alls dock får man tänka på att de inte äter växter och kan bara äta mjuka växtdelar. De kan med andra ord svälta ihjäl i ett växtakvarie på grund av att de inte kan äta växterna.

/Henke
#3 - 9 november 2005 23:06
Tack så mycket för informationen!
#4 - 9 november 2005 23:10
Mina klarade sig i cirka 2 månader och sen dog de, de var relativt stora när jag köpte dem.
Mina misstankar på möjliga dödsorsaker är:

- Matbrist, jag hade en hel del malar i akvariet så det skulle kunna vara så att de helt enkelt inte fick tillräckligt med mat eftersom malarna var snabbare att få tag i maten.

- Kalkbrist, jag har läst att det är viktigt att de få tillgång till kalk på ett eller annat sätt. Jag har i och för sig några mindre kalkstenar i akvariet men jag misstänker att det kanske var för lite. Skalet var gult när jag köpte dem och jag inbillar mig att det såg betydligt mer slitet/nött ut när de dog.

- Attacker från andra fiskar, vid några enstaka tillfällen har jag sett att de övriga fiskarna i akvariet har nafsat efter sniglarnas antenner. Oftast lät de övriga fiskarna sniglarna vara dock.
#5 - 9 november 2005 23:16
[QUOTE=erland]Mina klarade sig i cirka 2 månader och sen dog de, de var relativt stora när jag köpte dem.
Mina misstankar på möjliga dödsorsaker är:

- Matbrist, jag hade en hel del malar i akvariet så det skulle kunna vara så att de helt enkelt inte fick tillräckligt med mat eftersom malarna var snabbare att få tag i maten.

- Kalkbrist, jag har läst att det är viktigt att de få tillgång till kalk på ett eller annat sätt. Jag har i och för sig några mindre kalkstenar i akvariet men jag misstänker att det kanske var för lite. Skalet var gult när jag köpte dem och jag inbillar mig att det såg betydligt mer slitet/nött ut när de dog.

- Attacker från andra fiskar, vid några enstaka tillfällen har jag sett att de övriga fiskarna i akvariet har nafsat efter sniglarnas antenner. Oftast lät de övriga fiskarna sniglarna vara dock.[/QUOTE]

Kalkbristen ser du väldigt tydligt då skalet vittrar sönder, kan också bero på surt vatten då surt vatten löser upp skalet på dem.

Jag har en Pomacea bridgesi i ett akvarie med 2st Procambarus alleni och ett antal zebrafiskar och guppys. I början så försökte kräftorna attackera sniglen men nu går de bra ihop. Snarare så att de kan slåss om maten när det vankas kokt morot eller nått sådant, snigeln har ju svårt att försvara maten där ;)

/Henke
#6 - 9 november 2005 23:47
[QUOTE=port513]Kalkbristen ser du väldigt tydligt då skalet vittrar sönder, kan också bero på surt vatten då surt vatten löser upp skalet på dem.[/QUOTE]

Åh neeej! Behöver kalk? Surt vatten löser upp skalet? Jag har ju ett svartvattensakvarium med fiskar som trivs i lite surt vatten (ca 6.5)!

Måste omplacera den stackaren innan den dör. Någon som vill adoptera den?
#7 - 10 november 2005 16:02
Jag har pratat med honom i affären och han tar tillbaka snigeln, så det löser sig. Tack alla för information och synpunkter!
#8 - 10 november 2005 16:05
[QUOTE=batski]Jag har pratat med honom i affären och han tar tillbaka snigeln, så det löser sig. Tack alla för information och synpunkter![/QUOTE]

Bra att det löste sig.

Man kan ju ha sniglarna i boxar där det inte är någon syresättning då de skickar upp sin siphon och andas med den ;)

/Henke
#9 - 11 november 2005 09:14
[QUOTE=port513]Bra att det löste sig.[/QUOTE]

Ja! Jag kommer att sakna den dock. Tycker den är väldigt söt!
#10 - 27 november 2005 22:05
Sa inte försäljaren att det inte skulle funka med den i ditt akvarium? :confused:
#11 - 27 november 2005 22:19
[QUOTE=maanda]Sa inte försäljaren att det inte skulle funka med den i ditt akvarium? :confused:[/QUOTE]

Nej det gjorde han tyvärr inte. Och han vet att jag har svartvatten, fast han tänkte kanske inte på det då. Men snigeln är tillbakalämnad till butiken iaf.

Annons