behöver höja PH:et, hur?

#1 - 23 januari 2006 14:57
Har läst någon gång om något medel man kunde ha i akvariumet för att ändra PH värdena, alltså något man köpte i vanlig matvaruaffär. Vad är detta och hur mycket har man i?

Ph verkar vara väl lågt i mitt akvarium, KH verkar ok tror jag. Försökte bara kolla färgerna på min teststícka vilka som verkade mindre bra. Hade NO2 på gränsfallet till dåligt med, hur ändrar man det? det var för lågt det med tror jag.
#2 - 23 januari 2006 15:14
No2 är väl nitrat, det är ngt som växterna gillar men knappast fiskarna så har du mycket växter så kan du höja det med pmdd eller ngt liknande. Ang Ph och Kh så är det bikarbonat som du kan köpa i vilken matvaruaffär som helst. Hur mycket du ska ha i kommer jag inte ihåg men sök på bikarbonat och liter så kommer du snart att hitta svaret.
#3 - 23 januari 2006 16:45
ok så om nitratet är lågt så mår egentligen inte växterna bra heller? för då ska det vara m er av det för att värdet ska stiga och växterna få det dom gillar? jag brukar ha i PMDD men en gång i veckan, ska man ha i lite oftare?

ok tack, tänkte nästan det var bikarbonat men vågade ej chansa och köpa förren jag fått det bekräftat. ska söka vidare och se hur mycket man kan behöva..
#4 - 23 januari 2006 16:53
jag är inte så high på växtakvarier och den kemin som kommer till, pmdd innehåller ju nitrat men det kanske behövs mer i ditt kar. Men det är alltså växterna som behöver nitrat och inte fiskarna.
#5 - 23 januari 2006 21:01
[quote=ovj78]No2 är väl nitrat, det är ngt som växterna gillar men knappast fiskarna så har du mycket växter så kan du höja det med pmdd eller ngt liknande. Ang Ph och Kh så är det bikarbonat som du kan köpa i vilken matvaruaffär som helst. Hur mycket du ska ha i kommer jag inte ihåg men sök på bikarbonat och liter så kommer du snart att hitta svaret.[/quote]

NO2 är nitrit NO3 är nitrat
#6 - 23 januari 2006 21:04
No2= nitrit. Det är giftigt för både fiskar och växter.

Vad har du för ph och kh idag och vilka värden är det du vill ha? Varför?

Generellt kan väl sägas att dina teststickor är mäkta opålitliga och att du inte bör göra några åtgärder förrän du har bra tester.
MVH
Magnus
#7 - 24 januari 2006 14:10
jag kan förstå att ni bara förlitar er på era dyra vattentester, men jag tycker jag klarar mig gott och väl på 5in1 testerna jag har. jag vet inte om jag är onormal som inte kräver exakta siffror på värdena i akvariumet, men jag tycker stickorna visar ett ganska bra ungefärligt värde. och det märks ju när det böjar gå åt fel håll. KH var väl inte helt bra, men det verkade ok. PH verkade dock för långt och behöver åtgärdas lite.. sen var det inte NO2 som var någon större fara och har som aldrig vart heller. Det är NO3 som verkar vara lite för högt.. vad gör man åt det?

Fiskarna känns lite ledsna och tänkte dom kanske inte trivs riktigt i vattnet...
därför har jag börjat kolla lite oftare på värdena och byta vatten bättre då det var högt av NO3.
#8 - 24 januari 2006 14:25
[quote=trollet85] men jag tycker stickorna visar ett ganska bra ungefärligt värde.[/quote]
har du jämfört dom med dropptester ?

Det är NO3 som verkar vara lite för högt.. vad gör man åt det?

vattenbyte
#9 - 25 januari 2006 16:28
varför säljer dom ens stickorna om dom är så jäkla värdelösa då?? tror knappast det skiljer 5 steg fel med en sticka. dom visar ju åt vilket håll det går och är det dåligt vatten så är det ju knappast bra vatten? så lite vattenbyten är nog det som behövs, när det var mest av NO3 så bytte jag lite vatten två dagar i rad. får väl fortsätta med det till det blir bättre.

sen får jag ha i lite bikarbonat mot PH.et, blir KH bättre utav det med? ska försöka ta reda på hur mycket som ska i bara.
#10 - 25 januari 2006 18:22
[quote=trollet85]varför säljer dom ens stickorna om dom är så jäkla värdelösa då??[/quote]

varför säljs bensindrivna fordon som förstör naturen ?
varför säljs hamburgare som är hälsofarliga ?
varför säljs vapen ?
jo för det finns pengar att tjäna och såläne dom köps så kommer dom säljas om de går att tjäna pengar på dom.
#11 - 25 januari 2006 18:33
stickor är inte helt opålitliga om man handhar dem rätt och inte utsätter dem för fukt!! duger gott och väl för en amatör och ger en god indikation av om något är fel! dropptester är inte heller fullkomliga....
#12 - 28 januari 2006 11:41
sunkan aspidoras, precis vad jag menade. tror inte dom är helt värdelösa. Utan det är som du säger, dom duger gott och väl för en amatör som mig för och hålla koll på ett ungefärligt värde.

för Raven, bensin & hamburgare har åtminstone nytta till några bra saker så då kan ju stickorna duga också till ett par saker.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 28 januari 2006 11:59
[quote=sunkan aspidoras]stickor är inte helt opålitliga om man handhar dem rätt och inte utsätter dem för fukt!! duger gott och väl för en amatör och ger en god indikation av om något är fel! dropptester är inte heller fullkomliga....[/quote]
Jag använder också mätstickor ibland och tycker att de duger som en grov mätmetod.

Sen vill jag nog ha reda på pH och KH i kranvatten resp. i akvariet samt vilka fiskar du har i akvariet för att kunna svara på din ursprungsfråga.
#14 - 28 januari 2006 19:54
Pratade med PWSS för ett tag sen och han rekomenderade 5i1 testen från JBL,det var vad han använde sa han.
#15 - 29 januari 2006 14:55
har mätt värdena i akvariumet idag samt i kranvattnet.

akvariumet:
No3 40
No2 0
GH 2
KH 5-7 någonstans där i kring.
PH 6,5 - 7,0

Kranvattnet
GH 0-2, fast färgen såg ut att matcha 2 mer.
KH 0-5, kring 2 här med då färgen matchade där mest.
PH 5,5. det var det lägsta värdet som fanns på stickan, alldeles gult och det visade det vanliga kranvattnet.

Hoppas att värdena jag fick i akvariumet är hyffsat bra endå. PH verkar ju vara rätt ok iallafall?

Jag har två silverhajar, en pleco, en antricitrusmal, två scalarer, ett par stycken zebrafiskar, samt några fiskar som mest sniffar runt på botten. vet ej vad dom heter =) orange/svart randiga.

:rolleyes:

stegu75 det är jbl stickorna jag använder. så då har jag ju dom som är rekomenderade iallafall..
#16 - 29 januari 2006 15:11
PH 5,5 i kran?
#17 - 29 januari 2006 15:28
Uddevalla tätort, Herrestad, Sunningen, Torp, Hogstorp, Utby, Sundsandvik, Havsten och Ammenäs
PH: 7,8 - 8,2 Hårdhet: 4,0 - 5,0 dH (Tyska hårdhetsgrader)

Under perioden 041201 - 050321 har det tagits 21 prover på utgående dricksvatten från Mariebergs vattenverk varav två med anmärkning: mikroorganismer 3 dygn >500cfu/ml och 3 dygn 69cfu/ml.
#18 - 29 januari 2006 19:46
kramfors, ja nåt sånt.. får ta o mäta igen om nåt tag eller ringa kommunen och höra exakt. mätte vattnet på förra stället jag bodde på också och då visade det 5,5-6,5..

Raven, glömt och ändrat, men jag bor i Umeå nu.
#19 - 29 januari 2006 20:00
Du får nog kolla din test eller hur du utför den.
Umeå har ca 7,8-8,5 i hela kommunen.
#20 - 29 januari 2006 20:53
Kolla i en ph/kh co2 tabell så förstår du hur opålitliga dina tester är:
Kh 6 och ph 6,5 ger 61 mg/l co2. Det är förhållanden som är mycket svåra att uppnå och som garanterat är dödligt för de flesta akvariefiskar.
Kh2 och ph 5,5 är utanför tabellen, men det är bra mycket mer än 80 mg/l, dödligt precis som fallet ovan och extremt frätande på vattenledningarna. Inget vattenverk skickar ut sånt vatten i sina ledningar då det löser tungmetaller som förgiftar även mäniskor.

Slutsats....Släng testet.
MVH
Magnus
#21 - 30 januari 2006 09:34
3g bikarbonat höjer KH en grad/100L vatten.
1 kaffesked är 5g

Annons