Behöver hjälp nytt kar (Malawi)

#1 - 14 augusti 2008 08:49
hej alla glada, har varit och räddat/tagit över ett 540L från en bekant.
För närvarande är det mindre kaos i karet men det skall göras om och det är mer eller mindre allt, behöver dock tips råd och hjälp med fisk inredning osv osv.
Ska skaffa en bakgrund...har ingen, vill ha ljus sand var hittar man köper skaffar man sån? är engelsk sjösten i nu och det är både skitigt och fult.
skulel va trvligt med sand från kalahari öknen den är jätteröd, annars vill jag nog ha ganska vit sand.
shiffergrottor skall byggas. ligger ett rör i nu det frå nog stanna. måste ha nya rör dom som är i nu är typ vanliga rör och det blir sååååå tråkigt ljus, blir nog ngt blått rör och ngt annat, är en dubbelarmatur.
funderar lite på uv me men lillebror testade rustas uv rör i sitt 27L och hans firrar fick total fnatt....
kommit på att det är riktigt snyggt med månljus. var kan man köpa en billig slinga? funderade på att löda i hop en själv med dioder och sen täcka det med transparant byggsilikon för att göra den tät. frågan är bara om fiskarna blir knasiga om man ev tar för starka dioder.
syresten ger en fin bild åt karen men hur är det med dom? "blockerar" de fiskarnas simväg på ngt sätt?
som det ser ut nu och som sagt jag räddade dett akar så döm inte mig av innehållet, så finns följande fisk. ska sälja byta ge bort snarast dock för annan fisk.
3 st Cryptoheros nigrofasciatus - Elfenbensciklid
2 små ca 5 cm en stor ca 10cm
7 st Cryptoheros nigrofasciatus - zebra ciklid
3 stora ca 8-14 4 små ca 4-7 cm
3st Carassius auratus auratus - Guldfisk
en guld och 2 röd/vit ca 10-12cm
1st pleco L023 ca 8cm
1 st Ancistrus sp.
3 st Xanthoristisk "Kinesisk algätare"
2 st gula 1 st burn/grå

ok 3 st som jag inte har en aning om vad det är men jag lägger upp en bild på vilken firre avd.

det jag vill satsa på är mer och mindre fiskar med mer färg. typ golden, hongi, acei, röd zebra. den typen.
vad kan jag ha, hur mkt. tips på fisk osv osv osv.
behöver all hjälp och råd jag kan få. komentarer och tips. är dt ngt som är galet så säg gärna det.
tips om affärer för fisk pumpar sand rör inredning mm mm mm mm mm.

//sebbe
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 augusti 2008 08:54
Observera att denna kategori heter akvarier och tillbehör så diskusssioner om akvariets form, pumpar, doppvärmare och andra tillbehör kan ske här.
Men INTE om fiskar, växter, inredning etc. - i så fall låses tråden
#3 - 14 augusti 2008 09:39
Hmm du kanint utvekla din tanke om ljusrampen jag har själv tänkt om man skulle löda dioder på en räcka labbkort och sedan täcka diod sidan med typ alufolie med hål för dioderna så ett den funkar som en reflektor för komponent sidan leder inte ev. kunde man lacka diod sidan med epoxi runt diod bena för att vara på den säkra sidan. Sedan täcka över sidan med med någon form av ramp i trä eller metall för syns skull där man även kund dölja trafo och dyligt.
#4 - 14 augusti 2008 10:51
Observera att denna kategori heter akvarier och tillbehör så diskusssioner om akvariets form, pumpar, doppvärmare och andra tillbehör kan ske här.

Men INTE om fiskar, växter, inredning etc. - i så fall låses tråden

vilken kategori tycker du skulle lämpa sig bäst för att få hjälp med en kommande helhets bild?
du får mer än gärna flytta mitt ämne dit om det är möjligt.
#5 - 14 augusti 2008 10:54
Mick13 skrev:
Hmm du kanint utvekla din tanke om ljusrampen jag har själv tänkt om man skulle löda dioder på en räcka labbkort och sedan täcka diod sidan med typ alufolie med hål för dioderna så ett den funkar som en reflektor för komponent sidan leder inte ev. kunde man lacka diod sidan med epoxi runt diod bena för att vara på den säkra sidan. Sedan täcka över sidan med med någon form av ramp i trä eller metall för syns skull där man även kund dölja trafo och dyligt.

hade väl tänkt att bara löda dioder på ett avlångt kort lr en spikbräda lr lite vad som, den ska sitta mellan rören i min ramp så den kommer inte synas iaf därför tänker jag inte bry mig o matt klä den osv, bygg silicon är vattentät och genomskinligt så det ska nog räcka, dioder är en relativt punktbelagd ljuskälla därför hade jag inte tänkt mig ngn direkt reflektor till det heller, kanske tar den lätta vägen me och åker till mds och köper mig 2 st 12" led ramper där det funkar nog kanon och e nog lättare me:P

Annons