Behöver hjälp med tjocklek...

#1 - 25 januari 2004 20:11
Hej

Jag hade tänkt att bygga ett akvarium där hemma som skall var siliconat. Tänkte en storlek som är 180*75*70. Vilken tjocklek behöver jag på glaset? (Min glasmästare påstår att jag behöver 20mm) Om man går ner till en storlek på 180*70*60 kan man använda 10mm glas då? Behöver man svetsa en ram till detta kar?

Mvh Jessis
#2 - 25 januari 2004 20:28
10 mm eller 12 är nog ungefär där du bör ligga (som ett minimun). Sedan är det viktigt med stag som sitter där de ska, för att akvariet inte ska bukta ut och därmed riskera att spricka. och att det blir limmat rätt. Ram behövs inte, det hjälper inte värst med hållfastheten

Men fundera över om det inte är bättre att köpa ett färdigt. Blir mycket billigare (konstigt nog) och säkert snyggare med. Går även att måttbeställa. Glasmästare är för det mesta mycket dyra på glas, bara glaset brukar kosta en hel del mer än ett färdigt akvarium...

Andreas
#3 - 25 januari 2004 20:28
Menar du att höjden är 75 så skulle jag ta 15mm
Är höjden 70 så kör med 12mm
Är höjden 60 så ska det räcka med 10mm.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 26 januari 2004 08:19
Glastjocklek vid olika höjd anges på denna Zoopetsida http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Akvariets+form+och+placering
#5 - 26 januari 2004 09:47
Jag rekomenderar att du tar bottenglaset lite tjockare än övriga... det gjorde inte jag när jag byggde så det sprack lite... det gick att laga men det var inte så kul ändå.. fem lite vatten på golvet är ganska mycket.. så tänk om det spricker när man inte är hemma och hinner se det innan tanken är tom
#6 - 27 januari 2004 11:06
Tack för alla svar! Nu vet jag lite mer... Är det någon som har mått beställt ett akvarium någon gång? Är det dyrt?

Mvh Jessis
#7 - 27 januari 2004 11:56
Ja, det är dyrt. Har inte själv gjort det, men det kostar en hel del.
Först ska de ha betalt för glaset och sen för jobbet...
Men kolla med företag som specialtillverkar. De kanske får glaset billigare?

Annons