Behöver hjälp med mina lysrörsarmaturer.

#1 - 12 december 2005 17:41
Jag gjorde ett mindre fynd igår, men jag kan ha fel.

Jag köpte 2st lysrörsarmaturer för samanlagt 30:- kr.

I armaturen finns de plats för 2x20watts rör. Just nu sitter det 2st SYLVANIA STANDARD F18W/133 T8 COOL WHITE i varje armatur.

Jag behöver hjälp att serva dessa. Glimtändarna måste bytas. Jag tänkte köpa antingen 2 eller 4 st. Men kör jag två så måste det kopplas om.

Dessa glimtändare tänkte jag köpa: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2013688.htm

Jag måste även koppla in strömsladdar.
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/500/Dcp_0783.jpg
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/500/Dcp_0785.jpg

Hur ska jag gå till väga?

Och vilka lysör rekommenderar ni? De ska ha bra PUR-värde och inte kosta för mycket. Ena röret ska ge lite mer blått ljus.
#2 - 12 december 2005 17:50
Glimtändarna är bara att byta. Det är inget som behöver kopplas om. Se bara till att du köper serievarianten EFS 120.

Se till att du är säker på hur du ska koppla in elen. Jord skulle jag rekomendera. Liksom dragavlastning. Se även över amaturen om den verka lämplig att ha någon annan stans än i taket. Vissa kan ha ledarna lite väl öppet. Enligt reglerna får du inte göra det här bygget.

När det gäller rör så ha biltema ett dagsljus rör. Det är ju lågbudget alternativet. Det är ganska blått i tonen. Men det finns nog andra som kan ge råd om den biten.
#3 - 12 december 2005 17:53
Det är IP20 på armaturen. Jag tänkte ha den hängande från taket. Dessutom tänkte jag köra med jordfelsbrytare.
#4 - 12 december 2005 18:17
[QUOTE=Danei]Glimtändarna är bara att byta. Det är inget som behöver kopplas om. Se bara till att du köper serievarianten EFS 120.

Se till att du är säker på hur du ska koppla in elen. Jord skulle jag rekomendera. Liksom dragavlastning. Se även över amaturen om den verka lämplig att ha någon annan stans än i taket. Vissa kan ha ledarna lite väl öppet. Enligt reglerna får du inte göra det här bygget.

När det gäller rör så ha biltema ett dagsljus rör. Det är ju lågbudget alternativet. Det är ganska blått i tonen. Men det finns nog andra som kan ge råd om den biten.[/QUOTE]

Vad är dragavlastning för något?
Varför får jag inte göra bygget? Det är väl bara att koppla en jordad elsladd till sockerbiten eller?
#5 - 12 december 2005 18:36
Det typen av instalationer ska göras av elektiker. Gissar dessutom att amaturen är byggd för att sitta mot tak.
Dragavlastning är något som det till att det inte blir belastning på sockerbiten om man skulle dra i sladden. Det är bra att ha när du inte monterar den mot taket. Var noga med att skyddsjorden blir rätt.
#6 - 12 december 2005 18:48
Ok då förstår jag. Är det tillåtet att koppla in själv om jag låter en elektriker kolla sladdarna?. Jag tänkte han kunde kolla detta när han kopplar in min extra kontakt på väggen.

Jag tänkte fästa armaturen i en planka som får hänga ner från taket. Är det okej?
#7 - 12 december 2005 19:00
Vad som gäller regelmässigt för det vet jag inte. Att låta en behörig instalatör titta på det låter inte fel. Det var inte min mening att skrämma dig. Men när jag säger hur du ska göra så borde jag ju även säga vilka regler som finns.
#8 - 12 december 2005 19:08
Är inte så lättskrämd, men däremot så vill man ju inte andra ska utsättas för onödiga risker.

Då är det bara ett problem kvar: Vilka rör man ska köra? Det finns ju 18wattare och 20wattare. Hoppas defdac eller någon annan kan svara på det.
#9 - 12 december 2005 21:37
El som inte är "fast installation" får man göra själv om man har "nödig kännedom", och det kan man ju få utav att fråga. ;)
Eftersom det bara är en reaktor så är rören seriekopplade, dvs slocknar ett slocknar båda. Reaktorn är då gjord för 2x18W (20W är "samma" sak). Skulle tro att det går aldeles utvärkt att köra ett 36W rör också men då krävs det en ny armatur (36W rör är 120cm).
Vad gäller lysrör så är det nog Sylvania Aquastar med ett PUR-värde på ca 0.90 som är både lättast och oftast billigare än tex Philips Aquarelle att komma över (Med lite tur så har din närmaste "belysningaffär Sylvaniaröret inne eller kan ta hem) Aquastar röret går ju dessutom lite mot blått.
Som sagt se till att skaffa glimtändare som är avsedda för seriekopplade rör (Antar att du inte bygger om för 1x36W), det är bara att kolla vad som står på de befintliga och jämföra med förpakningen.
#10 - 13 december 2005 03:50
Som Heek säger lite otydligt så får du göra detta bara det görs på rätt sätt

Du ska absolut inte använda sockerbitar
fins skarvdon på Elfa bland annat som inehåller en plastlösning+härdare
du trycker i kontakten du ska skarva o trycker ner som en knapp detta kortsluter och plastblandningen blandas och härar . detta blir 99.9% vattentätt

Samt bor du i närheten av örebro kan du få sälja den ena armaturen till mig
#11 - 13 december 2005 08:18
Anldedningen till att jag inte tror att det är helt okej, är att amaturen är byggd för att sitta i tak. Naturligtvis måste sockerbiten användas.

Mayday: titta på bilderna.
#12 - 13 december 2005 11:53
Japp de ska hänga från taket 30cm ovanför akvariet.
Sorry mayday jag tänker använda båda till mitt flodbiotops-projekt.

Tack för svaren, det är bra när man får ordentlig kunskap. :)

heeke finns Sylvania Aquastar med ett PUR-värde på ca 0.90 i 20watt och 60cm? Är det bra pris på dessa? :cool:
#13 - 13 december 2005 12:30
Med lite tur så hittar du Aquastar i en "belysningsaffär" vilket brukar medföra ett lägre pris än i zoobutiken, men även där brukar det vara några tior billigare än andra akvarierör.
#14 - 13 december 2005 12:33
Tycker du jag ska köra kombination med några rör? Eller bara samma sort?
#15 - 14 december 2005 00:36
Aquastar!

Sylvania Aquastar i detta fallet är 59 cm långa, 18 watt och 10.000 kelvin som kostar runt "hundringen" per st. Kläm på reflektorer t.ex. Juwel`s för c:a 80:- i detta mått, om du inte har det i armaturen. Med den belysningen blir nog alla nöjda, med tanke på armatur.
#16 - 14 december 2005 09:15
Är det någon ide med reflektorer när armaturen är vitmålad på insidan och den är tänkt att hänga 30-40cm ovanför karet?
#17 - 14 december 2005 10:29
Reflektorer!

Kanske inte, det beror på vad du ska plantera för växter i ditt projekt. De flesta växterna behöver tillfredställande belysning, och då är det bra om din färg inuti rampen är blankvit. Annars kan du använda reflektorer, de gör nytta ändå oavsett avstånd mellan kar o ramp.
#18 - 14 december 2005 11:24
Det syns vad det är för färg på denna bild: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/500/Dcp_0785.jpg
Jag tycker färgen är blankvit. Är det värt att lägga ut 4X80kr?
#19 - 14 december 2005 11:28
Mattvit är bättre.
#20 - 14 december 2005 11:33
:confused: Olika bud?
#21 - 14 december 2005 11:39
Som vanligt. Men det är en fråga som har behandlats i många trådar. Sök och bilda dig n egen uppfattning.
#22 - 14 december 2005 11:41
Jag har läst de trådarna. Matt vit färg verkar vara bäst, men jag är inte säker. Men är reflektorer bättre?
#23 - 14 december 2005 11:43
En bra reflektor bör vara bättre.
#24 - 14 december 2005 11:45
Då blir det fyra st reflektorer. Jag gissar att det lönar sig i längden.
#25 - 14 december 2005 13:32
Olika bud?

Med den armaturen hade jag tryckt på reflektorer!
#26 - 14 december 2005 16:09
[QUOTE=Frågvis]Då blir det fyra st reflektorer. Jag gissar att det lönar sig i längden.[/QUOTE]

skall ge dig ett HETT tips!...
köp EN jewel 36w reflektor ist! och spara en MASSA pengar (det är nämligen så att det är 2st 18w i den satsen... men säg inte det till någon)
#27 - 14 december 2005 17:21
[QUOTE=MagicFingers][QUOTE=Frågvis]Då blir det fyra st reflektorer. Jag gissar att det lönar sig i längden.[/QUOTE]

köp EN jewel 36w reflektor ist! och spara en MASSA pengar (det är nämligen så att det är 2st 18w i den satsen... men säg inte det till någon)[/QUOTE]

Är det verkligen sant? Då borde jag köpa 2 av dom.
#28 - 14 december 2005 18:27
själv hade ja satsat på hemmagjord reflekter med utseende av ett U för att mer koncentrera ljuset rakt ner.

med vanlig reflektror skulle ja tro en hel del ljus försvinner framåt/bakåt då dom är gjorda för att ligga på akvariet.
#29 - 14 december 2005 18:35
Men armaturen är bara 21cm drygt bred. Och ytan jag vill belysa i akvariet är 30cm bred. Så på 30-40cm höjd gissar jag att det blir rätt så bra.
#30 - 25 april 2007 09:58
Jewel reflektorer

köp EN jewel 36w reflektor ist! och spara en MASSA pengar (det är nämligen så att det är 2st 18w i den satsen... men säg inte det till någon)

Det här var intressant jag har tänt skaffa lite reflektorer. Jag har en 7-8 lysrör utan reflektorer och det blir ju alldeles för dyrt att köpa 1 till varje. Då blir det ju billigare om man köper större reflektorer och antingen kapar till eller hoppas att de ibland består av flera små som passar.
Är det någon som har kolla på vad som verkligen ligger i jewels paket ?
Är de fler än 36 (38) watts reflektorn som består av flera små ?

Juwel reflektor 45 cm 45 cm/ 15 watt
Juwel reflektor 59 cm 59 cm/18 watt
Juwel reflektor 74 cm 74 cm/ 25 watt
Juwel reflektor 90 cm 90 cm/ 30 watt
Juwel reflektor 104 cm 104 cm/38 watt
Juwel reflektor 120 cm 120 cm/36 watt
Juwel reflektor 145 cm 145 cm/ 58 watt

Annons