behöver hjälp med lite tillbehör...

#1 - 15 juni 2008 17:03
Tjaba alla,
Har precis köpt ett akvarium med BTN-Bakgrund i som jag vill få bort. Som jag förstår då är det lite bökigt men med kniv och rakblad borde det funka. Några hjälpmedel som man kan avlägsna silikonrester? (jag vill använda akvariet sen :)) Sedan så hände det med en EHEIM Professional II 2128 med värme element i men det är inga "original" slangar till den. Nu är frågan kan man få tag på "original" tillbehör till en sådan alltså, typ som ett "kit" eller nått? Några förslag? (det rör sig om själva slangarna och munstyckerna från filtret till akvariet både in och utblås)
Mvh / Darek

Ansjo du verkar vara lite haj på det, några förslag?
#2 - 15 juni 2008 17:17
Nej, inte något;).
Du kan köpa slangar, insug och utblås från en välsorterad zoobutik, och har de inte dessa hemma så tar de hem det.
Ett tips kan annars vara att du köper Fluvals insugsrör och utblås som har en klart diskretare färg än Eheims skrikgröna originalfärg.
Varför ska du ta bort BTN?
Du kan isf även "såga" i silikonet med en spunnen fiskelina typ Fireline som du fäster i ett par pinnar och använder som en såg.
Silikonresterna kan du skrapa bort med en skrapa som finns att köpa i målaraffären som används till att ta bort färgrester på rutor med. Det finns även variant som används till spis med glashäll som funkar bra med:).
#3 - 15 juni 2008 17:34
ansjo skrev:
Nej, inte något;).

Du kan köpa slangar, insug och utblås från en välsorterad zoobutik, och har de inte dessa hemma så tar de hem det.

Ett tips kan annars vara att du köper Fluvals insugsrör och utblås som har en klart diskretare färg än Eheims skrikgröna originalfärg.

Varför ska du ta bort BTN?

Du kan isf även "såga" i silikonet med en spunnen fiskelina typ Fireline som du fäster i ett par pinnar och använder som en såg.

Silikonresterna kan du skrapa bort med en skrapa som finns att köpa i målaraffären som används till att ta bort färgrester på rutor med. Det finns även variant som används till spis med glashäll som funkar bra med:).

Tack mannen :)
Varför jag ska ta bort BTN är för att den är ful... går inte ned till botten (lämnas massa mellanrum, tycker ej om) och så verkar den vara i två delar som är väldigt amatör mässigt ihop satta med silikon. PLUS att killen har borrat två hål i bakgrunden dessa hål ska vara som utblås men den ena sitter kanske 10cm under vatten ytan och den andra cirka 5 och då måste jag sätta nått för den som är lägre. Med andra ord massa pillande som jag tycker att det blir ändå inte snyggt... då lägger jag ned tiden för att avlägsna den istället. (det som stör mig mest är "fogen" i mitten mellan två delar av bakrunden) Amatörer hehehehe

Tack igen Ansjo
#4 - 15 juni 2008 18:40
Lycka till med sågningen:D!
#5 - 16 juni 2008 15:59
Fy fan, nu har man beställt mina tillbehör till filtret.... 820:- för lite plastdelar liksom :eek: jaja jag brukar oxå dra till med riktigt hockey priser på tillbehör man beställer till kunder :D Nu får man smaka på egen medicin :p
#6 - 16 juni 2008 16:02
Kostar att ligga på topp:D!
#7 - 16 juni 2008 16:10
ansjo skrev:
Kostar att ligga på topp:D!

Hahaha... så brukar jag säga till mina kunder oxå, det där var verkligen toppen av alla toppar hehehe :D
#8 - 17 juni 2008 07:05
Så, igår kväll har jag lyckas ta bort BTN. Har även skrapat bort silikonrester nu återstår bara att göra rent själva karet.

Har hört att citronsyra är bra för ta bort kalk avrinningar osv. Kan jag ta en vanlig citron och "gnugga" lite? Är det farligt för fishisarna? Självklart så ska jag skölja ur karet efteråt :)
#9 - 17 juni 2008 07:11
Är karet tomt och du ska skölja det sedan kan du utam tvekan använda citronsyra i karet. Citron funkar något med om avlagringarna inte är kraftiga och lycka till.
Jag fick inte bort mina kalkavlagringar på tvärstagen så det fick vara kvar;).
#10 - 17 juni 2008 07:40
Då måste du skölja akvariet noga.
#11 - 17 juni 2008 08:30
Oki, då kanske jag ska testa med bara vatten och svamp med lite "grövre" sida. Slipper jag vara orolig att jag inte har sköljt. Men en sak slog mig nu, när man tillsätter PMDD Nitrisin så blandas den med citronsyra. Däremot antar jag att det är bra mycket mindre koncentration än att ta en citron och gnugga :D
#12 - 17 juni 2008 08:34
Ska du gnugga med en svamp med "grövre" sida är det bästa om du får tag i en sådan med vitt skikt, inte grönt, då den repar glas som inte den vita ska göra.
Citronsyra till PMDD är i ganska låga koncentationer och även en citron som du gnuggar med blir inte mycket kvar av i ett lite större kar.
#13 - 17 juni 2008 08:40
ansjo skrev:
Ska du gnugga med en svamp med "grövre" sida är det bästa om du får tag i en sådan med vitt skikt, inte grönt, då den repar glas som inte den vita ska göra.

Citronsyra till PMDD är i ganska låga koncentationer och även en citron som du gnuggar med blir inte mycket kvar av i ett lite större kar.

Japps har en sådan svamp till mitt andra kar så jag är fullt medveten, men det skadar inte att hjälpa till. :D
Menar du att jag kan köra med citron och skölja som vanligt (inte typ 100gånger extra)?
#14 - 17 juni 2008 08:42
Det räcker att skölja ur karet som vanligt. Jag brukar ställa karet på högkant vid sådana tillfällen och bara spola ur det med duschslangen, om karet inte är alltför stort;).
#15 - 17 juni 2008 09:07
ansjo: om jag ska byta till vanliga slangar på mitt fluval, hur får jag på insug och utblås och hur fäster jag slangarna på karet?
#16 - 17 juni 2008 09:10
ansjo skrev:
Det räcker att skölja ur karet som vanligt. Jag brukar ställa karet på högkant vid sådana tillfällen och bara spola ur det med duschslangen, om karet inte är alltför stort;).

Samma här faktiskt men i det här fallet blir det lite svårt behövs 2st för att bära karet. Man vill inte riskera nått :).
Till mitt väggakvariet var vi 3 pers för att hänga upp den 90Kg "naken" 160cm bred hehehe.

Då vet jag att jag inte behöver vara extra noga med att skölja karet. Tack för hjälpen Anders.

/Darek
#17 - 17 juni 2008 09:14
åheim skrev:
ansjo: om jag ska byta till vanliga slangar på mitt fluval, hur får jag på insug och utblås och hur fäster jag slangarna på karet?

Hur menar du med hur du ska byta ut slangarna? Har du gamla slangar är det bara att ta bort dem, sitter det inga så är det inget problem, eller?
Slangarna behöver du inte sätta fast på karet utan det räcker att göra det invändigt i karet med sugproppar som du gör med tex Eheim.
#18 - 17 juni 2008 09:16
jag menar jag kan inte böja en vanlig slang över kanten på akvariet...
#20 - 17 juni 2008 09:40
De ska nog gå bra att spola med en slang i akvariet.
#21 - 17 juni 2008 11:05
Simon H skrev:
De ska nog gå bra att spola med en slang i akvariet.

Japps, skall inhandla citroner bara. Kom på att jag har slut på dessa hemma och nu är man på jobbet, så det blir ica på lunchen :)

Annons