Behöver hjälp med guppy yngel!

#1 - 12 juni 2008 20:52
heej, :D jag undrar hur jag ska kunna se skillnad på mina 5 veckors gamla guppy bebisar, skulle vilja ha jungfru fiskar, och avla med dom, jag vill skilja på hanar och honor, eftersom jag inte vill att som ska para sig.:p har även hört att dom blir könsmogna efter 1-3månader, så de e väl ganska bråttom om dom redan börjar bli de. :confused:
#2 - 12 juni 2008 21:20
När de är 5v. gamla ska det gå att se skillnad ganska lätt. Iaf om man har ett något tränat öga ;). Mata dina fiskar så de blir ganska tjocka och se vilka som har dräktighetsfläck (svart fläck bak på magen), de är honor. Alla honor har dräktighetsfläck men de syns knappt om inte fisken är fet eller dräktig.
Lycka till :)
#3 - 12 juni 2008 21:22
Alla mina guppy yngel har en sån prick har jag fått 20 tjejer eller?;
Och dom är mer än 1 månad gamla
#4 - 12 juni 2008 21:26
Baf2 skrev:
Alla mina guppy yngel har en sån prick har jag fått 20 tjejer eller?;

Och dom är mer än 1 månad gamla

Då har du nog fått 20 honor då ;)..
Själv fick jag bara två hanar under flera månader som jag hade mina Guppy ynglandes. Har sparat dessa hanar såklart :). De andra gav jag bort.
#5 - 12 juni 2008 21:35
Hanarna börjar få sina första färgär vid 7-8 veckors ålder. Då är der lättare att se om man inte har ett så tränat öga.
#6 - 12 juni 2008 21:39
JLi skrev:
Hanarna börjar få sina första färgär vid 7-8 veckors ålder. Då är der lättare att se om man inte har ett så tränat öga.

Om det handlar om Endlers Guppy, ja ;).

Det här med när de börjar få färg tror jag varierar väldigt oxå. Våra Endlers började inte få färg förrän de började bli könsmogna och då är det för sent om man vill ha jungfruhonor.
#7 - 12 juni 2008 21:42
Nina82 skrev:
Om det handlar om Endlers Guppy, ja ;).

Det här med när de börjar få färg tror jag varierar väldigt oxå. Våra Endlers började inte få färg förrän de började bli könsmogna och då är det för sent om man vill ha jungfruhonor.

Nej. vanlig guppy. Men det är klart det kan variera väldigt beroende på olika faktorer. Men som du säger det kan gott och väl hända att det är för sent vid det laget.
#8 - 13 juni 2008 10:12
Jag fick en hane på 22 st yngel :) Han blev orange med silver längs knaterna ;)
#9 - 13 juni 2008 13:28
heej, tack för alla svar, jag har precis delat upp dom, men e de sant att jag har kunnat fått 8 tjejer, och 8 killar? jag har gått efter alla tips och så. men eftersom de e allatid är mer tjejer än killar och sen tvärtom, hur har jag kunnat fått så här? nått mer man kan se skillnad på dom?
#10 - 13 juni 2008 22:12
heej, tack för alla svar, jag har precis delat upp dom, men e de sant att jag har kunnat fått 8 tjejer, och 8 killar? jag har gått efter alla tips och så. men eftersom de e allatid är mer tjejer än killar och sen tvärtom, hur har jag kunnat fått så här? nått mer man kan se skillnad på dom?

De små ynglen liknar alltid honor, sedan kommer hanarnas analfena att sakta ombildas till gonopodium och snart är han könsmogen, i vissa guppystammar sker detta innan färgerna kommit, i vissa sker detta samtidigt. Hur könsfördelningen är i just din grupp yngel kan man inte säga på den info du gett, vi får bara hoppas att du inte fått in någon unghane i den grupp du tror är honor. Lycka till! :)Läs mer i min "hårda fakta"-tråd om guppy.
#11 - 17 juni 2008 10:03
tänk på att vara titta varge dag om ni har fått yngel.
#12 - 18 juni 2008 08:48
Simon H skrev:
tänk på att vara titta varge dag om ni har fått yngel.

Varför det?:confused: Bespara oss från dina "jag måste också skriva nå´t-inlägg", du tillför inte tråden något.:mad:
#13 - 19 juni 2008 07:33
så att ni kan fånga ynglen innan dom blir upp ätna
#14 - 19 juni 2008 08:06
Simon H skrev:
så att ni kan fånga ynglen innan dom blir upp ätna

Bättre att låta ynglen bo i akvariet. Har man bara växter och rötter så brukar lagom många yngel överleva. Man kan ändå inte hålla på att rädda alla yngel hela tiden. Då skulle världen endast bestå av Guppyyngel. Det är inte naturligt att alla yngel överlever.
#15 - 19 juni 2008 08:45
Ja du har rätt men då är de nästan bara 9 yngel som klarar sig.
#16 - 19 juni 2008 08:47
Simon H skrev:
Ja du har rätt men då är de nästan bara 9 yngel som klarar sig.

9 yngel låter alldeles lagom tycker jag med tanke på att det kommer nya nästa månad.
Sen kommer de 9 ynglen bli könsmogna och få yngel oxå snart. Man måste tänka framåt.
#17 - 19 juni 2008 08:51
ojjj Då har jag för många yngel jag har upp mot 50st yngel nu.
#18 - 19 juni 2008 08:59
Simon H skrev:
ojjj Då har jag för många yngel jag har upp mot 50st yngel nu.

Vad ska du med alla dom till då :confused:

Jag hade drygt 100 yngel men gav bort dom så fort det blev tillfälle eftersom de annars skulle förpesta akvariet med nya yngel och vattenkvalitén skulle då bli riktigt dålig.

Nej, tacka vet jag fiskar som äter upp de flesta av sina yngel och låter endast ett par överleva. Det är lagom för mig :)
Bilagor:
#19 - 19 juni 2008 09:11
Jag ska sälja ynglen när dom har blivit stora.
#20 - 19 juni 2008 09:15
Simon H skrev:
Jag ska sälja ynglen när dom har blivit stora.

Right.. Lycka till då.

Det kommer förmodligen sluta med att du får ge bort dom till en zoobutik, men jag hoppas du får sålt dom.
Du kommer iaf inte göra annat än att annonsera fisk den närmsta tiden ;)
#21 - 19 juni 2008 09:53
jaa för jag har minnst 25 yngel att sälja eller ge bort:D:p;)

Annons