Behöver hjälp med gödning

#1 - 12 maj 2005 19:45
Hej
Jag har ett 500 l akvarie och växterna är trötta, växer dåligt, blir genomskinliga mm. Byter 50% vatten en gång per vecka. Göder med färdig "allt i ett" näring. Har CO2 anläggning. Har letat efter info om gödning och hittat en del med tycker det är lite knepit. Ett recept jag har hittat säger:
4 tsk K2SO4
5 tsk MgSO4
1 tsk KNO3
KH2PO4 (4 tsk0,5 l vatten) dosera 5ml
Microgödning.

Var får man tag på dessa produkter?
Har någon några bättre förslag eller verkar det ok?
Jag är jätte tacksam för hjälp!
#3 - 12 maj 2005 20:33
www.granholmarna.se

dessa 5 köpte jag.
en av varje kostar runt 154kr

[font=Comic Sans MS][size=2][color=#008000] [/color][/size][/font][font=Comic Sans MS][color=#008000] Kaliumnitrat [/color][/font][font=Comic Sans MS]KNO3[/font][font=Comic Sans MS][size=2][/size][/font][font=Comic Sans MS][size=2][color=#008000][/color][/size][/font] [left][font=Comic Sans MS][color=#008000] Kaliumsulfat [/color][/font] [font=Comic Sans MS] K2SO4[/font][font=Comic Sans MS][size=2][color=#008000]
[/color][/size][/font]

[/left]
[left][font=Comic Sans MS][size=2][color=#008000][/color][/size][/font][font=Comic Sans MS]Magnesiumsulfat[/font][font=Comic Sans MS][size=2][color=#008000] [/color][/size][/font] [font=Comic Sans MS][color=#000000]MGSO4[/color][/font][font=Comic Sans MS][size=2][color=#008000] [/color][/size][/font][font=Comic Sans MS][size=2][color=#008000]
[/color][/size][/font]

[/left]
[left][font=Comic Sans MS][color=#008000]Kaliumdivätefosfat [color=#000000]KH2PO4[/color] [/color][/font][font=Comic Sans MS][size=2][color=#008000]
[/color][/size][/font]

[/left]
[left][font=Comic Sans MS][size=2][color=#008000] [/color][/size][/font][font=Comic Sans MS][color=#0000ff]NutriSI Micro [/color][/font][font=Comic Sans MS][size=2][color=#0000ff]
[/color][/size][/font]

[/left]
#4 - 12 maj 2005 21:08
Köpa pmdd kan du som Raven redan har sagt göra från Granholmarna.

Sedan har Defdac (om jag har fel rätta mig) satt ihop en enklare blandning som är bra att börja med. Detta har jag klippt ur ett citat som jag antar är skrivet av Defdac:

Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.
#5 - 12 maj 2005 22:22
jag har valt en gödning med 2 extra ingredienser då jag behöver de då nisse-pelle-miriam inte skulle räcka till.
#6 - 12 maj 2005 23:32
Jag har måttligt ljus och ingen CO2 och göder efter detta recept som jag fått av min växtguru. (Inte svårt att gissa för dom som är på zoopet)

I en halvlitersflaska blandar du en KNO3+KH2PO4-lösning som du doserar 10 ml per 100 liter i veckan efter vattenbytet:
7 tsk KNO3
5 krm KH2PO4

I en annan halvlitersflaska blandar du K2SO4, MgSO4 och Mikro+ (detta blir i princip en slags TMG med dosering 10 ml per 100 liter efter vattenbytet):
25 ml Mikro+
10 tsk K2SO4
10 tsk MgSO4

Jag har köpt alla mina grejer från www.granholmarna.se och kan varmt rekomendera dom.

Lycka till!
#7 - 13 maj 2005 03:11
[QUOTE=Marie J]Jag har köpt alla mina grejer från www.granholmarna.se och kan varmt rekomendera dom.[/QUOTE]

samma här.
inga problem at maila om man har frågor och man får svar rätt snabbt.
gick också VÄLDIGT fort att få det hem.
#8 - 13 maj 2005 06:02
MarieJ: Kollade hos granholmarna på deras recept och de rekommenderade för "flaska 2" :

5 krm NutriSI, 4 krm K2SO4, 4 krm MgSO4.

I ditt recept hade du skrivit 10 teskedar K2SO4 och MgSO4, är det rätt ??...
#9 - 13 maj 2005 06:18
4 krm K2SO4 och 4 krm MgSO4 i mikro-NutriSi-receptet är enbart för att få blandningen så lik Tropica Mastergrow som möjligt. Det ger bara mikronivåer av K och Mg och S till mikrogödningen.

Med 10 tsk MgSO4 och 10 tsk K2SO4 får Marie upp K och Mg och S-halterna till makronivåer, vilket egentligen är mer rätt.

Däremot tycker inte jag man bör dosera upp GH:t varje gång man göder vilket Mg-tillskottet kommer göra. Jag tycker istället att man doserar GH/KH-altererande saker direkt efter vattenbytet och sedan kan man dosera mikro/makro-gödningen hur många gånger man vill under veckan.
#10 - 13 maj 2005 07:56
Det där sista hängde jag inte med på.... Vad är GH/KH-altererande och vad är mikro/makro-gödning? Utveckla please!:)
#11 - 13 maj 2005 08:12
Direkt efter vattenbytet gör man alla förändringar på hårdheten av vattnet (t ex genom karbonater som förändrar KH och Calcium/Magnesium-dosering som förändrar GH).

Det innebär, även om växter strippar en del hårdhet, att hårdheten alltid är ungefär densamma i akvarievattnet tillskillnad om du häller ner Ca/Mg varenda dag då hårdheten hela tiden förändras. I Tropica Mastergrows fall så förändras dessutom Ca:Mg-förhållandet eftersom varje dos Tropica Mastergrow ökar enbart Mg. Deras doseringsanvisning är dock att bara göda efter vattenbytet så det spelar ingen större roll för dom som bara göder efter vattenbytet, däremot för oss som måste dra ner en fulldospuls varje dag.

Det går naturligtvis att skruva in Mg:Ca-doseringen så den exakt matchar växtupptaget, det finns det säkert en del som gör. Jag vet dock inte vilka nivåer det handlar om och en väldigt försvårande omständighet är att Calcium inte nödvändigtvis behövs för att växten ska ta upp det, utan för att upprätthålla en bra osmotisk balans mellan växtens inre och det yttre vattnet - varpå jag fått för mig att man helst gör rätt i att inte pilla med det för mycket utan enbart dosera upp GH:t direkt efter vattenbytet.

Mikro/makrogödningen kan man sen dosera lite hur man vill. Makrogödningen är det som går åt i stora mängder t ex CO2, KNO3, KH2PO4, K2SO4 och mikrogödningen är det som går åt i små mängder t ex NutriSi/Mikro+.
#12 - 13 maj 2005 13:39
Så för oss som byter 50%/vecka, går det bra att dosera enl. Maries doser (10 tsk av k2so4 osv)? + Pelle, Nisse och Miriam som vanligt direkt efter vattenbytet...???
#13 - 14 maj 2005 13:36
Tack för alla tips jag fått!!
Nu ska jag beställa grejor såska det väl bli fart på växterna hoppas jag.
#14 - 15 maj 2005 13:27
[QUOTE=defdac]Det innebär, även om växter strippar en del hårdhet, att hårdheten alltid är ungefär densamma i akvarievattnet tillskillnad om du häller ner Ca/Mg varenda dag då hårdheten hela tiden förändras. [/QUOTE] Vänta lite nu :confused: Drar inte växterna i sig näring över hela spektrat om/när allt finns i rekommenderade nivåer? Eller ska man uppfatta det som att vissa (typ. ingående i GH) bara hjälper till så att övriga kan tas upp? Vid "mellanpulser" borde det i så fall vara bättre att dosera för allt som har tagits upp. Min lilla kunskap om Liebig's princip är i farozoonen :)
#15 - 15 maj 2005 13:40
Jo det vore nog bäst att dosera *allt*, inklusive Ca och Mg - om man visste hur mycket som togs upp.

Om växterna dragit i sig 10 ppm NO3 på två dagar, hur mycket Calcium och Magnesium motsvarar det? *shrug*

Det jag menar är att det därför är lättare att tokdosera upp Ca:Mg-nivåerna på rätt höjd efter vattenbyte och tillåta att dom sjunker, istället för att dosera 20 ppm Ca och 5 ppm Mg varje gödningspuls eftersom risken är att GH:t hela tiden hoppar upp vilket resulterar i ett betydligt mer hoppande GH än när man bara fixar till GH:t direkt efter vattenbytet.

Men vet du precis hur många ppm Ca och Mg burken drar per dag så vore det helt klart bäst att även dosera dom tillsammans med varje puls.
#16 - 15 maj 2005 13:46
Här har George Booth gjort lite beräkningar på Mg och Ca-upptag:
http://www.thekrib.com/Plants/CO2/ca-loss-booth.html

Det är ganska blygsamma värden, men det där var 1998 och förmodligen inte Estimative-index med perfekt CO2-halt och mycket ljus. Säg att det där är värden för ett normalt low-tech - då kan man ganska lätt multiplicera upptaget med 5 till 10 ggr, och då blir det ju genast lite halvintressant.
#17 - 15 maj 2005 14:36
Ok, jag förstår hur du diskuterar.

Om växterna dragit i sig 10 ppm NO3 på två dagar, hur mycket Calcium och Magnesium motsvarar det? *shrug*
Utan att mäta skulle jag gissa att GH:t sjönk i samma takt som hela spektrat?!? Låt säga att dessa 10 ppm NO3 är vad som brukar rekommenderas för en fulldos så skulle jag gissa på att GH:t sjunkit upp till 3-5 med en 4:1 ratio dessa två dagar: http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=1

Min fråga aktualiserades efter att jag fick tummen ur att skaffa CaCl2 när den här tråden startade: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=74435
Mitt kar har börjat att skena okontrollerat senaste dagarna [:O]
Jag har ju kört med ungefär samma gödningsregim i månader och karet har gått väldigt stabilt nästan helt förskonat från alger och "lagom" växtbubbel.
När jag tippade i några teskedar CaCl2 har jag haft två vääääldans trevliga ljusdagar med växtbubbel jag inte knappt kan minnas. Efter dessa två ljusperioder har jag idag nästan ingen förbrukning av CO2 och inte en bubbla i sikte :eek: Jag funderade på om jag skulle lyda ditt råd att ge fasen i Ca & Mg och bara tippa i KNO3 och KH2PO4 eller skicka i rubb och stubb...
#18 - 15 maj 2005 15:57
Det låter lite som när jag la i en påse korallsand i mitt filter och hela akvariet totaldog vad gäller växtbubbel. KH:t och GH:t skenade uppåt och jag fick vad jag antog fosfat-brister.

Jag har även hört Barr nämna att dom med hårdare vatten ofta får dosera mer - kanske pga det här med osmosproblematiken. Ökar du natriumhalten utanför växten så får växten stora problem att dra in näring eftersom halterna måste vara högre inne i växten (eller var det tvärtom) - jag tror samma sak gäller klor, vilket det är gott om i CaCl2.

Annons