Behöver hjälp med cirkulationspumpar.

#1 - 9 december 2005 18:35
Hur får man en cirkulationspump att gå i intervaller på tex 15min,paus 15min,15min. Finns det speciella timrar?
#2 - 9 december 2005 18:43
[QUOTE=Frågvis]Hur får man en cirkulationspump att gå i intervaller på tex 15min,paus 15min,15min. Finns det speciella timrar?[/QUOTE]

köp en vanlig enkel digital timer så kan du ställa in intervaller
/bobbyfuller
Bilagor:
#3 - 9 december 2005 18:44
de timers jag använder till akvarierna går att ställa in i 15 minuters intervaller, har skaffat mina på ica.
nåt sånt kanske kan funka?
#4 - 9 december 2005 18:47
Vad är det för märke? Jag måste inte ställa i 24x4 tider eller nåt?
#5 - 9 december 2005 18:56
På min vanliga timer finns en "plupp" att trycka ner för varje 10 min, är ju bara att trycka ner varannan. Köpte också min på ICA
#6 - 9 december 2005 18:58
Det låter ju rätt enkelt. Täcker den alla 24timmar på dygnet? Tänkte ha den avstängd på natten.
#7 - 9 december 2005 19:05
[QUOTE=Frågvis]Hur får man en cirkulationspump att gå i intervaller på tex 15min,paus 15min,15min. Finns det speciella timrar?[/QUOTE]

Varför intervall?
#8 - 9 december 2005 19:07
En vanlig mekanisk timer för typ 39 spänn (finns "överallt"), om du klarar dig med typ 10-15min intervall.
Annars en digital för typ 69 (tex Clas Ohlsson) om du behöver kortare intervall och veckoprogram mm. Den digitala varianten brukar dock bara klara ett visst antal till/frånslag per dag, typ 10-20 per dag. Så därför kanske den mekaniska varianten är att föredra.
#9 - 9 december 2005 19:14
Okej här del 2 på cirkulationspumpar: Filtret ska ligga nere under bottensubstrat och driva ett bottenfilter. Jag tänker laborera på att syrefritt/samt syre i bottenmaterialet. Dessutom kommer jag pumpa in koldioxid i botten via fina diffussorstenar. Botten kommer fungera som en reaktor. Ännu mer komplicerat är det, men det ska jag inte beskriva i denna tråd nu. Det skulle ta upp sidor.

Fråga 2: Jag behöver en tillförlitlig cirkulationspump, ska tåla mycket skräp. Hålla många år. Jag vill inte behöva hålla på och gräva upp filtret ständigt och jämt.
Finns det cirkulationspumpar där man kan bestämma hur mycket de ska pumpa genom att styra strömmen till dom?
#10 - 9 december 2005 19:17
Tåla mycket skräp?
Menar du ta hand om så tar cirk.pumpar inte hand om något utan pumpar bara runt vattnet om man inte har någon sorts filter inklopplat till den, men det kanske du skall ha
#11 - 9 december 2005 19:21
Botten ska vara filtret. Men det kanske vore bättre att driva bottenfiltret med en kraftig luftpump.
#12 - 9 december 2005 20:04
Finns det cirkulationspumpar som går att dimma?
#13 - 9 december 2005 20:14
Sorry det går inte så bra.Lite kan gå men det tror inte det blir sån stor förändring.
Moroter har en förmåga att bli jätte slöa när man minskar strömmen.
#14 - 9 december 2005 20:18
Jag tänkte om det fanns några som var gjorda för det eller kostar de multum?
#15 - 9 december 2005 20:22
De enda strypningen jag vet inom pumpar det är ju vatten flödet.Så du sätter nån"kran" på utloppet.
#16 - 9 december 2005 20:24
Satt just och funderade på det. Och att köra pumpen i intervaller.
#17 - 9 december 2005 20:31
Vilka cirkulationspumpar är slitstarka till ett bra pris och har bra garanti då?
#18 - 10 december 2005 02:12
[QUOTE=Frågvis]Finns det cirkulationspumpar som går att dimma?[/QUOTE]

nej minska strömmen funkar inte med cirkulationspumpar då dom inte drivs av strömmen direkt utan frekvensen strömmen kommer med.
50 hertz * 60 sekunder = 3000rpm på impellern.

däremot går det att reglera med en frekvensomvandlare.
#19 - 10 december 2005 04:13
Det kanske går att fixa en mindre recirkulation. Ett t-rör efter pump samt en ventil som går tillbaka till ett yttligare t-rör före pump?
Det blir en ful koppling men men
#20 - 10 december 2005 09:29
Aquaclear powerhead pumparna är "jä*la bra" och har alltid varit mina favoriter när det gäller lösa pumphuvud. PWSS har dem. att reglera pumpeffekten via frekvensomvandlare går, men det blir ingen bra kurva på effekten, den trillar löjligt fort, så det kan vara svårt att justera in "lagom".

Lycka till.
B!
#21 - 10 december 2005 09:41
Vad är fördelarna med att få den att gå i intervaller??
#22 - 10 december 2005 09:44
[QUOTE=Michael]Det kanske går att fixa en mindre recirkulation. Ett t-rör efter pump samt en ventil som går tillbaka till ett yttligare t-rör före pump?
Det blir en ful koppling men men[/QUOTE]

Det låter som en intressant lösning. Det går ju att dölja anordningen i substratet.
#23 - 10 december 2005 09:46
Misstänker att han vill reglera tillförslen av syresatt vatten, in med en skvätt, se hur syrehalten sjunker, in med en ny skvätt, och om igen. dock tror jag att han kommer få ha pump igång kortare stunder än vad det tar syrehalten att sjunka. Helt ärligt tror jag inte det går alls med så primitiva medel, utan att det måste en högre teknologisk insats till för att få det att fungera bättre än standard walstad.

B!
#24 - 10 december 2005 09:50
[QUOTE=danturion][QUOTE=Frågvis]Hur får man en cirkulationspump att gå i intervaller på tex 15min,paus 15min,15min. Finns det speciella timrar?[/QUOTE]
Vad är fördelarna med att få den att gå i intervaller??[/QUOTE]

Se inlägg 9, vill inte fylla ut denna tråd om varför jag ska köra pumpen i intervaller. Och ytterliggare information finns i mina andra trådar. Speciellt i tråden: Tjockare jordbotten bättre??
#25 - 10 december 2005 10:12
[QUOTE=Mr B]Aquaclear powerhead pumparna är "jä*la bra" och har alltid varit mina favoriter när det gäller lösa pumphuvud. PWSS har dem. att reglera pumpeffekten via frekvensomvandlare går, men det blir ingen bra kurva på effekten, den trillar löjligt fort, så det kan vara svårt att justera in "lagom".

Lycka till.
B![/QUOTE]

Vet inte vad en frekvensomvanlare kostar. Men jag tror att de är dyra så jag skippar den iden.

Annars undrar jag om det finns några standarrör/diffussorer/mm att koppla till insug och utsug på pumpen?
#26 - 10 december 2005 16:04
Um, varierande mått på pumpens utgång, men i standard akvarie rör dimmensioner, och adaptor för att köra olika rör / slangstorlekar på sugsidan.

Så, nått, har jag för mig.
B!
#27 - 10 december 2005 16:27
Det låter kanonbra!

Annons