Behöver hjälp med artbeteckning

#1 - 8 februari 2011 20:40
Har fem olika ciklider som jag skulle vilja veta vad dom heter och vad det är för kön på dom

[ATTACH=CONFIG]42080[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42079[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42082[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42083[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42081[/ATTACH]
#2 - 8 februari 2011 20:50
bild 1 är en Cynotilapia sp. "gallireya" (tror jag iaf)
bild 2 är en missbildad malawi (svårt att se)
bild 3 är en CA ciklider eller SA ciklid
bild 4 är en hongi hane
bild 5 är en aceihane
#3 - 8 februari 2011 20:57
Vilka av dessa arter kan para sig med varandra? Har nämligen 2 yngel som liknar Hongi och 2 som liknar Cynotilapia sp. "gallireya"
#4 - 8 februari 2011 21:02
Konstigt, då både hongi'n och gallireya'n är hanar :P Möjligtvis även acei´n
#5 - 8 februari 2011 21:03
Ser även ut som en zebraciklid i bakgrunden på bild 3
#6 - 8 februari 2011 21:11
Ok ja det är en zebraciklid på bild 3
#7 - 8 februari 2011 21:15
Hur ser honan ut av hongin?
#8 - 8 februari 2011 21:34
Archocentrus multispinosa på 3:an
#9 - 8 februari 2011 22:22
Jag har en röd zebra på runt 3-4cm som huvudet/munnen ser ut som den på bild 2. Finns det någon nackdel för fisken att den är missbildad så?
#10 - 9 februari 2011 06:45
eriahl skrev:

Håller med.

makki skrev:
Jag har en röd zebra på runt 3-4cm som huvudet/munnen ser ut som den på bild 2. Finns det någon nackdel för fisken att den är missbildad så?

Missbildningen kallas "mopsskalle" och är hyfsat vanlig på fisk; jag vet inte om det är känt om den är genetisk eller orsakad av miljön under yngelutvecklingen. Om fisken kan äta så klarar den sig, fast den har förmodligen svårt att försvara sig i slagsmål med andra fiskar. Eftersom åkomman kanske är genetisk bör du inte odla på den.
#11 - 9 februari 2011 06:51
Tror att det kan bli svårare att få lyckade lekar om dom har sån missbildning också
#12 - 9 februari 2011 07:15
Någon som hat en bild på hur honan av hongi'n och gallireya'n ser ut?
#13 - 9 februari 2011 15:08
Azur skrev:
Håller med.

Missbildningen kallas "mopsskalle" och är hyfsat vanlig på fisk; jag vet inte om det är känt om den är genetisk eller orsakad av miljön under yngelutvecklingen. Om fisken kan äta så klarar den sig, fast den har förmodligen svårt att försvara sig i slagsmål med andra fiskar. Eftersom åkomman kanske är genetisk bör du inte odla på den.

Okej. Lät ju inte så bra. Borde jag avliva den?
#14 - 9 februari 2011 15:15
eriahl skrev:

agree. men du har väl inte den med dina malawiciklider??
#15 - 9 februari 2011 16:24
hannesc skrev:
agree. men du har väl inte den med dina malawiciklider??

Jo jag har dom bland mina Malawi.

Ingen som vet hur honan ser ut av hongi'n och gallireya'n
#16 - 9 februari 2011 17:16
makki skrev:
Okej. Lät ju inte så bra. Borde jag avliva den?

Det är upp till dig. Jag personligen hade avlivat den för att undvika att den parar sig, men den ser ju frisk och välnärd ut så jag tror inte den lider.
#17 - 9 februari 2011 17:22
Azur skrev:
Det är upp till dig. Jag personligen hade avlivat den för att undvika att den parar sig, men den ser ju frisk och välnärd ut så jag tror inte den lider.

Okej. Får se kanske avlivar den. Vill ju inte ha yngel på den då om det kan gå i generna. Inte min på bilden.
#18 - 9 februari 2011 17:47
Annelund skrev:

Ser ungefär ut som hanen på hongi. Har dock inte lika mycket ränder (eller inga alls) och oftast 1 eller inga äggfläckar.

Kolla på bilden längst ned. Där har du en hona
http://www.ciklider.se/malawi/cynotilapia_sp_gallireya.shtml
#19 - 9 februari 2011 19:14
Annelund skrev:

tycker jag inte du ska ha. det är en fisk från amerika som vill ha heeelt andra vattenvärden än malawi. sen är det en rätt fredlig fisk som kan få stryk av malawisarna. byt in mot malawi eller starta ett SA-kar tycker jag.
#20 - 9 februari 2011 19:26
Det är inga problem att ha dom i det karet dom stortrivs ihop med alla andra malawis
#21 - 9 februari 2011 19:28
gillar inte det ändå. tycker inte man ska ha andra fiskar med malawi utom just malawi. men fina funkar det så. jag hade dock inte gjort det.

får man fråga varför du har det? bara nyfiken. inte här för att trycka ner eller så. hoppas du inte tar det så.
#22 - 10 februari 2011 07:37
Jag har dom för jag tycker dom är fina har bland annat 10 zebraciklider där i också, och alla dom har gått där i över ett år nu
#23 - 10 februari 2011 14:38
Har skickat ner 4 st zebraciklid i ett malawikar. Hade för lite plats.

Funkar inte så himmla bra. De får stryk då och då av malawisarna. Dock bryr jag mig inte värst om Zebraciklider, då de inte betyder något för mig (jag fick dom gratis, färglösa, agressiva mot varandra, troligtvis bara hanar och om det skulle bli lek så är dom inget värda och är då extremt svårsålda)
#24 - 10 februari 2011 20:57
Mina zebra går hur bra som helst i karet tillsammans med Malawi och tycker inte att dom är agresiva mot dom andra sedan har jag gott om yngel som jag alltid blir av med till zooaffärer
#25 - 10 februari 2011 21:21
Men man får inte direkt något för dom. Inte här i Örebro.

Annons