Tja, man behöver ju inte avgränsa med nät, går att använda plast där med, med lite borrade hål i för vattencirkulation. Eller så kör man nätkassar i ett stort kar, och avgränsar ändå med plast just för att det inte ska se varandra. Rätt trixigt det där med vad firrar ser och inte ser - kan behöva ordna en hel del för ciklider också, så att de inte ser varandra konstant.
Och lysröret, så svårt är det faktiskt inte. Träet behöver inte behandlas speciellt, men det måste Epoxylackas när karet är klart. Kan även vara trixigt att få rutan att sitta bra, när den ska siliconas. Kruxet är att Epoxy luktar sanslöst mycket, samt att det ska skruvas, limmas och ditten och datten. Som jag ser det är det inte lönt att bygga träkar i mindre size, när begagnatmarknaden är såpass billig. Däremot större kar kan jag tänka mig blir värt jobbet. Har sett en tråd om en norrman som byggde ett verkligt fett kar, med träreglar bakom marinplywooden som stöd mot vattentrycket. Minns inte hur många tusen liter det var på, men det funkade utmärkt.
Hilsen,
P