Behöver hjälp med akvariebygge

#1 - 4 juli 2005 00:54
Jag funderar på att bygga ett akvarium till mina kampfiskhanar, tanken är att det ska vara ett avlångtakvarie med olika fack för varje hane. Jag har övervägt att bygga i glas eller i playwood med glasfront men det blir lite dyrt så nu undrar jag om någon har några bra tipps på glas eller plastbehållare som man kan få tag i. Måtten ska vara runt 25*25*25cm. Jag skulle även vilja veta mer ingående hur man bygger i plywood, om någon har någon länk vore det trevligt.
#2 - 4 juli 2005 07:18
playwood är väl trä? inte sant?
man kan inte bygga ett akvarium i playwood. *skrattar rejält*
en gammal klasskompis pappa som även varit arbetskamrat med min far byggde ett på ca 5000L. delar av det byggdes i playwood och det började läcka.

jag rekomenderar ändå glas, det kostar men det är ju trots allt ett akvarium du ska bygga. sen gäller inga försäkringar om ett akvarium byggs i diverse material.
#3 - 4 juli 2005 10:22
PatrikMalmo
#4 - 4 juli 2005 11:05
Klart det går att bygga i plywood, marinvarianten. Känner två personer som gjort det med utmärkt resultat.

För att svara på första frågan så hade jag nog letat upp ett begagnat kar och limmat om det i stället. Betydligt enklare (och billigare) än att bygga något eget. Avgränsa det med nät, så kan du köra gemensam filtrering till alla "fack". Alternativt hade jag letat plastbaljor, modell större och hyfsat genomskinliga, och avgränsat dem med nät. Plastbaljor har dessutom fördelen att de är lätta att göra hål i, så att det enkelt går att installera breddavlopp för enkelt vattenbyte. Plastbaljor finns på flera olika byggvaruhus och större kedjor, typ Åhlens.

En liten varning för plast ändå - prova diskret att slicka på den. Smakar den illa är den olämplig för fisk. Har haft lite funderingar kring varför mina Cyprichromisyngel dör i en viss sorts plastbalja, och misstänker starkt själva plasten.

Well. Det var mina fem öre. Lycka till!!

/P
#5 - 4 juli 2005 11:24
ingenting är omöjligt men då måste träet behandlas och det blir lite svårare att få det tätt.
#6 - 4 juli 2005 12:55
Den kanske mer relevanta frågan är väl snarare, ska kampfiskhanar över huvud taget se varandra, så som dom gör i ett avlångt akvarium där dom bara har en glasskiva emellan? Har förstått att det är välldigt stressande för dem och man kan förkorta deras livslängd avsevärt.
Förstår att det kan var praktiskt och tom. lite snyggt att ha olika kampfiskar med olika färger i rad, men jag skulle själv avväga att ha färgat glas i mellanväggarna, och även bakrutan skulle jag ha i färg. På så sätt kommer du även att se fiskarna och kunna få det välldigt snyggt!

Hoppas det löser sig!
Mvh/Rebecka
#7 - 4 juli 2005 12:57
Se fiskarna bättre, ska det stå =)
PatrikMalmo
#8 - 4 juli 2005 14:12
Tja, man behöver ju inte avgränsa med nät, går att använda plast där med, med lite borrade hål i för vattencirkulation. Eller så kör man nätkassar i ett stort kar, och avgränsar ändå med plast just för att det inte ska se varandra. Rätt trixigt det där med vad firrar ser och inte ser - kan behöva ordna en hel del för ciklider också, så att de inte ser varandra konstant.

Och lysröret, så svårt är det faktiskt inte. Träet behöver inte behandlas speciellt, men det måste Epoxylackas när karet är klart. Kan även vara trixigt att få rutan att sitta bra, när den ska siliconas. Kruxet är att Epoxy luktar sanslöst mycket, samt att det ska skruvas, limmas och ditten och datten. Som jag ser det är det inte lönt att bygga träkar i mindre size, när begagnatmarknaden är såpass billig. Däremot större kar kan jag tänka mig blir värt jobbet. Har sett en tråd om en norrman som byggde ett verkligt fett kar, med träreglar bakom marinplywooden som stöd mot vattentrycket. Minns inte hur många tusen liter det var på, men det funkade utmärkt.

Hilsen,

P
#9 - 5 juli 2005 12:41
jag hade självklart inte tänkt att låta fiskarna se varandra, men det var bra att ni påpekade det. Problemet med begagnade kar är ju att dom inte har den formen som jag vill ha, är det någon som har erfarenhet av att tätta med såndär "Tejp" men har när man tätar badrum, jag tror det kan funka men jag vet inte om det är giftigt, borde iofs inte vara det. Hur många gåner och hur går man tillväga nära man tätar mer epoxy?
#10 - 5 juli 2005 13:12
jag har hittat epoxyspackel....är det de man ska använda eller är det något annat. Jag sökte på clas ohlsons och det var det ända jag hittade. Det heter Marine-epoxy
#11 - 5 juli 2005 13:30
Uh, om du är ute efter nått att stoppa i glas skivorna med är det akvarie silicon... om du är ute efter nånting att vattenskydda grejer med, tex trä akvarium osv, är det epotex... Sök lite här på forumet, finns nån länk jag la in med återförsäljare, om jag inte minns fel.

B!

Annons