BEHÖVER HJÄLP FORT!!!!!!!!!!!!!!!

#1 - 26 september 2004 18:29
Det är så här att mitt scalar-par har lagt rom nu ikväll!!!
Det är första gången som det händer så jag vet inte riktigt vad jag ska göra!
Har hört att dom brukar äta upp rommen/ynglen!
Så jag undrar vad ska man göra om man vill att de ska bli yngel ?!
Har hört att man kan klippa bort bladet och lägga det i ett annat, tomt akvarium eller nåt!
BEHÖVER SVAR SÅ FORT SOM MÖJLIGT!!!!!
Tack på förhand.
#2 - 26 september 2004 18:31
Ta det lugnt se vad som händer den här gången.
Det lär hända igen...
#3 - 26 september 2004 18:32
Jag kan säga så här;
Scalarer måsta ha ett par gånger innan dem lär sig hur de ska ta hand om barnen, själv hade jag låtit dem försöka vara föräldrar.
Iom att många fiskodlare gör som sagt, klipper bort subtratet dem lagt ägg på och lägger det i ett annat övervakat kar leder till att skalarerna blir sämre föräldrar.
#4 - 26 september 2004 18:35
P.S <font color="red">Jag</font id="red"> tror att ungarna får bättre uppväxt, d.v.s växer snabbare och fler överlevare om dem får vara med föräldrarna iom att <font color="red">jag</font id="red"> tror dem lär sig av de äldre.
#5 - 26 september 2004 18:41
Okej, tack så mycket för svaren och för att ni svarade så snabbt! :)

Hur länge tar det innan de "kläcks" eller vad man ska säga... ?
#6 - 26 september 2004 18:45
Om det är första gången vill man naturligtvis försöka dra upp kullen, så har du ett akvarium över kan du flytta bladet med rommen dit, tillsätta antimögelmedel och sedan föda upp kullen. Det är inte alls ovanligt att man får 100-300 små scalarer att föda upp då.

Men sedan är det nog bättre att se om du kan få föräldrarna att själva dra upp en kull. Det kan ibland gå 20-30 lekar som alla misslyckas innan de så en dag plötligt lär sig att man inte skall äta upp rommen eller avkomman.

Scalarer som kan det där med yngelvård, gör det ordentligt och tillåter inte någon att komma i närheten av deras yngel. Sätt inte ned fingrarna där då om du inte gillar att de ger dig rätt så rejäla bett.
#7 - 26 september 2004 19:11
En fråga. Är äggen befruktade när honan lägger dom eller befruktar hanen äggen när honan lagt dom??
Jag har ett par som har lekt 2 gånger i ett 50 liters. Första gången åt honan dom nästan direkt. Andra gången tog det 2 dar sen var dom borta.
#8 - 26 september 2004 19:20
Jag tror att hanen befruktar dom när honan lagt dom.
Jag TROR det :)
#9 - 26 september 2004 19:21
Rommen befruktas av hanen först efter att den har lagts av honan.
#10 - 27 september 2004 16:43
Nån som vet på et ungefär hur lång tid det brukar ta mellan varje lektillfälle ?
#11 - 28 september 2004 00:39
Hej

Att de äter upp rommen, eller om man tar bort den, så triggas de att leka mycker snabbare än de skulle gjort om de fått behålla den, och föda upp ynglen, vilket nog kan ta onödigt på honans krafter, eftersom hon då måste producera nya ägg tidigare än normalt.

MVH Micke
#12 - 28 september 2004 05:34
Okej :)
Men UNGEFÄR hur länge brukar de ta mellan varje lektillfälle ?
#13 - 2 oktober 2004 13:18
Mina lade ägg igen efter ca 3-4 veckor...då hade de iofs lyckas föda upp nåra bebisar redan..=).. på första kullen *stolt*..

Andra kullen ägg blev dock fort uppätna, kanske de var stressade av de andra små scalarerna som simmar omkring. Jag vet inte.

Men det tog iallafall ca 3-4 veckor.. vet inte om det är normalt eller inte dock, men jag tror det.

//Karin
#14 - 2 oktober 2004 15:20
Borde vi inte sluta skriva i denna tråd eftersom att det står hjälp fort i rubriken när det var flera dagar sedan. Folk kan tro att du fortfarande behöver hjälp FORT.

Annons