behöver HJÄLP...

#1 - 1 november 2006 19:11
Hej jag har 16 discusar storlek 5-8 cm i ett 300 liters kar. tillsammans med 8 fläckiga pansarmalar 25 kardinaltetror och 5 kuhliålar. jag matar mina discusar 4-6 gånger per dag... Dom får ett granulat från agro det heter Diskus Gran någon som vet om det e bra???. Röda mygg oxhjärta artemia och räkmix. problemet är att alla är mörka. Vet inte vad som är fel alla äter men ser "vissna" ut. jag har kollat nitrit och nitrat jag har ingen nitrit men 20ppm nitrat. jag har gjort vattenbyte på 30%. Byter ca 20 liter luftat vatten varje dag nu. har i en ektozonkur i på 45gram. 30 grader i vattnet vet inte va jag ska göra mer för att dom små liven ska må bra... Dom har varit i akvariet i ca 1 vecka vet inte om det kan bero på det... Det är väldigt mycket växter att gömma sig i dom gömmer sig ibland men är inte rädda när jag kommer fram till akvariet. Tacksam för svar...
#2 - 1 november 2006 19:56
mikaelglad skrev:
Hej jag har 16 discusar storlek 5-8 cm i ett 300 liters kar. tillsammans med 8 fläckiga pansarmalar 25 kardinaltetror och 5 kuhliålar. jag matar mina discusar 4-6 gånger per dag... Dom får ett granulat från agro det heter Diskus Gran någon som vet om det e bra???. Röda mygg oxhjärta artemia och räkmix. problemet är att alla är mörka. Vet inte vad som är fel alla äter men ser "vissna" ut. jag har kollat nitrit och nitrat jag har ingen nitrit men 20ppm nitrat. jag har gjort vattenbyte på 30%. Byter ca 20 liter luftat vatten varje dag nu. har i en ektozonkur i på 45gram. 30 grader i vattnet vet inte va jag ska göra mer för att dom små liven ska må bra... Dom har varit i akvariet i ca 1 vecka vet inte om det kan bero på det... Det är väldigt mycket växter att gömma sig i dom gömmer sig ibland men är inte rädda när jag kommer fram till akvariet. Tacksam för svar...

Det är ju i princip noll i vattenbyte om du bara byter 20 liter varje dag i ett 300 liters akvarium.
Det är ju rätt hög belastning på karet och det är ju inte bara mängden nitrit och nitrat som påverkar hur en discus mår!
Akvariumet är ju en sluten miljö och allt du stoppar ner i karet måste ju ta vägen någon stans.
Det lär va mycket skit i bottenmaterial mm i ditt kar.
Det jag kan råda dig till är större vattenbyten och dagliga slamsugningar.
Dina växter kommer att ta stryk men i detta läge får du någon välja på välmående växter eller välmående discusar!

Lycka till!

Mvh :-)
#3 - 1 november 2006 19:58
Tycker det låter på tok för litet vattenbyte.Sedan kanske du skulle ha kört dom i ett kar som är bart.Dvs utan inredning samt sand.När man matar så mycket är det lätt att det blir dålig mat kvar på botten.Har du kollat hur dom skiter??fasta bruna bajsar eller vita trådaktiga saker?byter du med luftat vatten eller direkt från kranen??
Jag skulle om jag vore du göra ett större vattenbyte,30-50% höja tempen sakta över ca tre dagar till 34-35c,kom ihåg att genomlufta med syresten vid temp högre än 31c.Kör denna värmekur i en vecka.Blir dom ej bättre får du köra en rejäl saltkur/mera värme på dom.mata under värmekuren med granulat bara,fryst skitar ner mycket ´vid hög temp.SKIPPA dom RÖDA mygglarverna helt!!detta är ren dynga för fiskarna tycker jag!
Men börja nu med rejält vattenbyte samt städning av botten,höj tempen kör så en vecka så får vi se.Byt vatten 30%varannan dag under värmekuren.prova att hålla tempen vid vattenbytena genom att värma vattnet i kastruller el dylikt.Bäst vore om du kan köra med avluftat 24timmarsvatten i tunna som du kan ha värmare i.

Det där löser du säkert.
Börja med vattenbyte samt temhöjning nu tycker jag.
Andra har säkert flera förslag.

lennart
#4 - 1 november 2006 20:33
hur kommer övriga fiskar må av en temperatur höjning då???? antar att dom andra inte klarar av så hög temeratur. dom skiter inte vitt vad jag har sett...har inte möjlighet att göra stora luftade vattenbyten.. jag byter luftat vatten vid små vatten byten och direkt från kranen när jag gör dom stora.HAr tyvärr inte möjlighet att göra stora luftade vattenbyten har inte någonstans att ha 100 liter vatten.. varför måste jag ha syresten ???antar att det är för syrets skull jag har en pump på 1000 liter i timmen och en på 1500 liter i timmen borde inte det ge tillräckligt med syre??? jag har en btn bakrund så 1000 liters pumpen renar bara vatten bakom bakgrunden medans den andra cirkulerar vattnet i hela akvariet. det är rikitat mot bakgrunden.vad ska man tänka på vid "stor saltkur" i akvariet???vet bara att det ska vara utan jod...inget mer...
#5 - 1 november 2006 21:16
Jag säger kanske emot Lennart lite nu men jag vet inte om det är värme kur som gäller just nu i detta läget.
Börja med att öka vattenbytena.
Börja att byta 50 procent några dagar i rad och se om dom mår bättre efter det!
Det här med luftat vatten vet jag inte om det är viktigt överhuvudtaget om det inte är yngel i fråga.
Själv byter jag 50 procent per dag direkt från kran och det fungerar utmärkt fint för mina 19 discusar i 540 karet.
Om du inte byter med luftat vatten i de stora bytena så behöver du absolut inte göra det i de små heller!

Mvh :-)

Annons