Hej jag har 16 discusar storlek 5-8 cm i ett 300 liters kar. tillsammans med 8 fläckiga pansarmalar 25 kardinaltetror och 5 kuhliålar. jag matar mina discusar 4-6 gånger per dag... Dom får ett granulat från agro det heter Diskus Gran någon som vet om det e bra???. Röda mygg oxhjärta artemia och räkmix. problemet är att alla är mörka. Vet inte vad som är fel alla äter men ser "vissna" ut. jag har kollat nitrit och nitrat jag har ingen nitrit men 20ppm nitrat. jag har gjort vattenbyte på 30%. Byter ca 20 liter luftat vatten varje dag nu. har i en ektozonkur i på 45gram. 30 grader i vattnet vet inte va jag ska göra mer för att dom små liven ska må bra... Dom har varit i akvariet i ca 1 vecka vet inte om det kan bero på det... Det är väldigt mycket växter att gömma sig i dom gömmer sig ibland men är inte rädda när jag kommer fram till akvariet. Tacksam för svar...
Det är ju i princip noll i vattenbyte om du bara byter 20 liter varje dag i ett 300 liters akvarium.
Det är ju rätt hög belastning på karet och det är ju inte bara mängden nitrit och nitrat som påverkar hur en discus mår!
Akvariumet är ju en sluten miljö och allt du stoppar ner i karet måste ju ta vägen någon stans.
Det lär va mycket skit i bottenmaterial mm i ditt kar.
Det jag kan råda dig till är större vattenbyten och dagliga slamsugningar.
Dina växter kommer att ta stryk men i detta läge får du någon välja på välmående växter eller välmående discusar!
Lycka till!
Mvh :-)