Behöver hjälp!

#1 - 18 oktober 2005 19:24
Hej,

Har nu suttit och läst era trådar om nitriter och hur man ska sänka sitt nitritvärde. (verkar vara det som är det stora problemet, nästan det enda det pratas om!) Jag startade mitt akvarium för drygt två veckor sen - ett 25-liters jag fått låna av min mor. Jag lät det stå en vecka med bara vatten, inga fiskar och justerade GH/KH genom att lägga i en kalksten. Både GH/KH och pH är fortfarande lite lågt, men nu i alla fall på "rätt sida godkänt gränsen". Sedan köpte jag fyra svärdbärare, tre honor och en hanne och två metallpansarmalar.

So far so good. Tills jag upptäckte att jag matat dem aldeles för mycket de första fem-sex dagarna, och att nitrater och nitriter stigit väldigt, väldigt mycket. Har fått nitrivec av min mor (vars akvarium mår bra), gav en rejäl dos av det så fort jag fick flaskan och har sen haft i ungefär 15 droppar om dagen. Matar nu sparsamt ungefär var tredje dag. Har även gjort två delvattenbyten (ungefär 40%) under de fem dagar jag behandlat med nitrivec. Då har jag efter det tillsatt mer nitrivec.

Upptäckte till min förskräckelse igår att mina svärdbärare (allihopa) fått vita prickar på fenor och kropp, kanske fem-tio stycken per fisk. Är det vita pricksjukan, till råga på allt? Ena svärdbärarhonan såg rätt ledsen ut för några dagar sedan, men har nu piggat på sig igen. Jag tycker inte att de simmar runt och "kliar sig" som nån på forumet sa att de kunde göra. Pansarmalarna verkar må bra. ibland får de dock tokfnatt och simmar snabbt upp till ytan några gånger, fram och tillbaka.

Den stora frågan är nu om ni tror att jag kan få ordning på det, eller om det inte är värt det? Kan jag rädda mina fiskar och kan jag få akariet i balans? Jag vet att jag gjorde fel när jag matade för mycket i början, men det är gjort nu. Nu är frågan hur jag ska reda ut situationen. Kan någon hjälpa mig?

Jätte-tack på förhand!

/Mikaela
#2 - 18 oktober 2005 19:33
Vita prickar är förmodligen Vita-prick-sjukan. Den är rätt så lätt att behandla.

25L är jättesvårt att få balans i. När man räknar bort glasets tjocklek, gruset och andra tillbehör är det kanske bara 18-20L vatten i karet. Om du i det karet hade haft några neontetra eller annan väldigt liten fisk, som därtill matades sparsamt hade det nog gått bra, men svärdbärare kommer nog inte att trivas där.

Det du skall göra akut är att sluta mata dem. De pallar med en eller ett par veckors svält. Är de därtill sjuka i vita-prick så äter de inte så mycket heller. Därtill skall du höja temperaturen till 28-30 grader för att vita-pricken inte skall trivas så bra. Gör några snabba vattenbyten i morgon, kanske 3-4ggr 50% med 1-2 timmars mellanrum. Kan du, så försök "slamsuga" för att få bort foderrester och fiskbajs. Tillsätt sedan Nitrivec för att försöka hålla nitriten stången och medicinera sedan mot vita prick.

Under medicineringen kan man inte byta vatten hur som helst, därför skall du försöka utrota nitriten först.

Det är mycket vanligt att fiskar som går i vatten som inte är bra för dem, t.ex. för att det är för kallt eller att det är nitrit i det, angrips av vita-prick-sjukan som egentligen är en parasit.

När sedan fiskarna väl är friska, skall du kanske fundera på att byta dem mot något mindre.
#3 - 18 oktober 2005 19:38
Oj oj oj. Du vet väll att 25liter är för litet för svärdbärare. Dom ska ha minst 100l . Det är ett litet akvarium det kanske passar yngel de första veckorna . Det är jävligt (uräskta) svårt att få akavrium i balans med så mkt fisk i och så liten vatten volym . Du ska mata var 3:de dag och ha max 2fiskar på 25l och der är mindre fiskar kanske tetror eller nått. Det är ingen idé att försöka få det i balans . Det är jätte svårt.
#4 - 18 oktober 2005 20:13
Hej på er.

Nej, jag visste inte att det var för litet för svärdbärare. Jag beskrev mitt akvarium när jag handlade fiskarna, och de sa inget. Mamma har varit väldigt nöjd med just den affären när det gäller fiskar, så det var därför vi åkte dit nu.

Tidigare har akvariet använts som yngelakvarium, och då framförallt guppys. Det var väldigt bra balans i det, sist det var igång, så jag vet att det är möjligt. Men kan jag rädda fiskarna nu? Jag ska följa swetrots råd och hoppas på det bästa. Tänker ta vatten från min mammas väl fungerande akvarium och blanda upp med kranvattnet när jag byter. Har redan slamsugit, och fortsätter med det. Sedan, om fiskarna blir friska, ska de få bo i hennes akvarium på ~120 liter.

Om vita pricksjukan är en parasit, var kom den då ifrån? Kan den ha följt med från affären, eller finns det i vattnet?

Om det nu är så litet, skulle det fungera med de två pansarmalarna och säg, fem-sex neontetror? Jag menar, neontetror är ju stimfiskar, de kan ju inte bara vara två!

Tji fick jag för att jag tänkte att jag skulle börja i liten skala, för att se att jag kunde hantera det, innan jag gick upp i storlek.

/Mikaela
#5 - 18 oktober 2005 20:22
Det var nummer två på kort tid som kommer med 25L och massor av svärdbärare och andra stora sorter.

Börjar så smått undra om någon butik fått sig en oseriös säljare. Det är ju snudd på vansinne att ha så många svärdbärare i en 25L balja.

--
Problemen med nitrit kommar att återkomma stadigt. OM du fått ner det någorlunda nu. Medicinera mot vita prick.
Om och när fiskarna blir friska, ge dem till någon annan med större akvarium. Skaffa mindre fiskar till det 25L akvariet, t.ex tetror eller en kampfisk.

Alternativt, skaffa en 90L.
4*16cm för svärdbärare = 64L minibehov bara för dem.
2*8cm för metallpansarmal = 16L till som mini.

Det är 80 liter som absoluta minikravet. Att ha mindre akvarium för dessa fiskar är djurplågeri.

Det är ett klokt beslut att låta dem gå i din mammas 120L.

Vita prick kan ha kommit med fiskarna från akvarieaffären. Vid nitritförgiftning försvagas imunförsvaret och fiskarna insjuknar.
#6 - 18 oktober 2005 20:29
Jag tyckte att jag läst och frågat mig för och så. Tydligen inte tillräckligt.

Betyder det att jag behöver ge bort mina malar också? Bör man inte ha en mal i akvariet?

Jag vill verkligen inte vara en djurplågare. Det är därför jag nu söker hjälp!
#7 - 18 oktober 2005 20:30
PeterFag

Problemet är ju dock att jag vill se till att fiskarna är friska innan jag ger dem till henne. Vill ju inte vara orsaken till att även hennes fiskar drabbas av vita prick.
#8 - 18 oktober 2005 21:00
Det var därför jag sade
Medicinera mot vita prick.

Om och när fiskarna blir friska, ge dem till någon annan med större akvarium

;)

Rekomenderat akvarie för pansarmalen är på 60L.
Du har artbeskrivningen här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301

25L är något begränsat. Till och med neontetran rekomenderas 50L. Detta eftersom den är en stimfisk och behöver simutrymme.

Jag skulle satsat på kampfisk eller några räkor. Yngel är också ok.
Har ni inte platy eller guppy yngel som kan växa upp hos dig?
#9 - 19 oktober 2005 08:06
Räkor är nog inget för mig. Läste artbeskrivningen för både kampfisk och fredlig kampfisk, tyvärr verkar mitt akvarium vara för litet även för såna. vill helst inte ha en fisk alldeles ensam, det tror jag inte heller att den skulle må bra av. kan det gå att ha typ en-två guppyhonor och en guppyhanne? eller blir det också för litet? problemet är ju då alla yngel som blir... (3*6 cm = 18 L ju...)

Det finns ytterligare ett akvarium, som jag skulle kunna starta upp. Det är faktiskt 60 L, men problemet är att det var lätt att få plats med 25 L:s, men ett 60 L är framförallt tyngre! är ett 60 L mer lättskött än ett 25 L, trots att det är större?

Det finns ett ensamt svärdbäraryngel, men det känns elakt...

Tack för all hjälp! /Mikaela
#10 - 19 oktober 2005 09:19
ett 500L är mer lättskött än ett 60L relativt sett.

ju större ju enklare blir det att få balans samtidigt som det blir enklare att få ett bra reningsystem.
#11 - 19 oktober 2005 09:30
Tyvärr är det nog så Mikaela att ditt 25L kar inte är dugligt till mer än ett yngelkar, om du nu inte vill ha en kampfisk. Folk brukar jue ha kampfiskar i småskålar, vilket jag personligen tycker är djurplågeri, men om du bara har en kampfisk (Hane) så kan det nog räcka. Kampfiskhanar lever ensamma i sin naturliga miljö så detta skadar inte dem alls. Mer stressande och skadligt är om du har mer än 1 hane i samma kar. Sen har kampfiskar ett organ i sin kropp som gör att de kan inhämta syre ovanför vattenytan på så sätt är de inte så känsliga som andra fiskar som hämtar sitt syre genom vattnet.

Sen är det så att ett så litet akvarium är väldigt svårt att få en balans i akvariet, dvs den ytan som de goda bakterierna har att leva på understiger deras kapacitet att klara av att bryta ner restprodukterna av fiskarnas avföring, dvs ammonium/ammoniak samt nitriten som senare kommer. Du kommer att få mycket varierande halter av dessa för fiskarna skadliga ämnen som gör att du inte kommer att få en stabilitet i ditt akvarium, därtill kommer dina fiskars chanser att få ett bra liv minska avsevärt. Snabba höjningar och sänkningar av dessa ämnen stressar fiskarna vilket sänker deras immunförsvar vilket gör dem mer mottagliga för sjukdomar.

Så jag vill nog råda dig att försöka göra plats till de 60L stora akvariet istället. Då kan du ha dina fiskar, du kan lyckas få en bra miljö i ditt akvarium som både du och dina fiskar mår bra av. Vilket gör akvariehobbyn så mycker roligare.

Sen när man räknar ut storleken på akvariet så skall man alltid räkna på fiskens storlek som fullvuxen. Men planerar du bara att ha yngel i ditt akvarium så spelar det inte så stor roll, men tänk ändå på det jag skrev om vattenkvalitet i ett litet akvarium.
#12 - 19 oktober 2005 10:22
Jag börjar inse mer och mer att mitt lilla akvarium nog skapar mer problem än den rogivande atmosfären jag hade tänkt. Det akuta är nu att rädda fiskarna jag redan har.
#13 - 19 oktober 2005 10:27
[QUOTE=Mixi]
Det finns ytterligare ett akvarium, som jag skulle kunna starta upp. Det är faktiskt 60 L, men problemet är att det var lätt att få plats med 25 L:s, men ett 60 L är framförallt tyngre! är ett 60 L mer lättskött än ett 25 L, trots att det är större?

Det finns ett ensamt svärdbäraryngel, men det känns elakt...

Tack för all hjälp! /Mikaela[/QUOTE]

Här är det som jag ville säga med
Problemen med nitrit kommar att återkomma stadigt

Ditt akvarie är för litet hur man än ser det.
För litet för att få en balans
För litet för fiskarna.

Det bästa du kan göra är att starta upp det 60L äveom om den tar mer plats.
Det är enklare att få balans och därmed mindre jobb, i ett 60L

Med ett 60L öppnar sig också möjligheten att ha vuxna fiskar i det.

I ditt 25L skulle en kampfiskhane kunna leva gott om det finns lite växter och så i.

Eller så kör du båda karen. 60L till vuxna och flytta ynglen till 25L.
#14 - 19 oktober 2005 10:36
PeterFag

Jo, jag förstår nu att det är för litet. Tycker att det är konstigt att de är så helt och hållet off i affären.

Positivt är i alla fall att de vita prickarna har försvunnit, så gott som över natten. Antagligen för att jag höjde temperaturen. Tack för det tipset. Men visst bör jag medicinera dem ändå?
#15 - 19 oktober 2005 10:39
Också,
är det någon idé att byta med "gammalt" vatten från mammas akvarium (som ju är i bra balans)?

Och skulle inte en kampfisk äta upp exempelvis guppy-yngel? De är ju köttätare?
#16 - 19 oktober 2005 10:40
medicinen kan jag inte hjälpa dej med men vattnet är ingen dum ide direkt då det kommer en del bakterier med det samtidig som det inte innehåller klor eller dylikt.
#17 - 19 oktober 2005 10:43
Raven

Då ska jag gå till henne för att sedan kånka hem en hink. lika bra, om jag kan få fiskarna att må bättre, med hjälp av det. Tack.
#18 - 19 oktober 2005 16:00
60 liter

Om du bestämt dig för att starta upp det på 60 liter kan du ju låta fiskarna bo hos mamma medans det få stå och mogna det verkar enklare än att kånka vatten
/bobbyfuller
Bilagor:
#19 - 19 oktober 2005 19:52
[QUOTE=Mixi]PeterFag

Jo, jag förstår nu att det är för litet. Tycker att det är konstigt att de är så helt och hållet off i affären.

Positivt är i alla fall att de vita prickarna har försvunnit, så gott som över natten. Antagligen för att jag höjde temperaturen. Tack för det tipset. Men visst bör jag medicinera dem ändå?[/QUOTE]

En del affärer vill bara sälja oavsett resultatet. Tyvär sant.

Hmm. Bara en tanke, om prickarna försvann över natten. Det kanske inte är vita prick utan en hudreaktion mot det giftiga vattnet.
Jag är av åsikten att man inte skall medicinera i onödan , utan bara på fall man ser sjukdommen.
#20 - 20 oktober 2005 12:56
PeterFag

Har påbörjat medicinering nu, så då får jag väl avsluta. Men i övrigt håller jag med dig. Dessutom fanns det några enstaka prickar kvar som jag inte såg från början. Nu är de dock borta. Har dag tre och sex kvar att medicinera på. Sen ska de få flytta.

Tack för alla råd. Det har verkligen hjälpt. Nu är nitriten också mycket lägre, om inte noll än, så på god väg. Nu vet jag vart jag ska vända mig om jag får problem igen! :)

/Mikaela

Annons