Hej,
Har nu suttit och läst era trådar om nitriter och hur man ska sänka sitt nitritvärde. (verkar vara det som är det stora problemet, nästan det enda det pratas om!) Jag startade mitt akvarium för drygt två veckor sen - ett 25-liters jag fått låna av min mor. Jag lät det stå en vecka med bara vatten, inga fiskar och justerade GH/KH genom att lägga i en kalksten. Både GH/KH och pH är fortfarande lite lågt, men nu i alla fall på "rätt sida godkänt gränsen". Sedan köpte jag fyra svärdbärare, tre honor och en hanne och två metallpansarmalar.
So far so good. Tills jag upptäckte att jag matat dem aldeles för mycket de första fem-sex dagarna, och att nitrater och nitriter stigit väldigt, väldigt mycket. Har fått nitrivec av min mor (vars akvarium mår bra), gav en rejäl dos av det så fort jag fick flaskan och har sen haft i ungefär 15 droppar om dagen. Matar nu sparsamt ungefär var tredje dag. Har även gjort två delvattenbyten (ungefär 40%) under de fem dagar jag behandlat med nitrivec. Då har jag efter det tillsatt mer nitrivec.
Upptäckte till min förskräckelse igår att mina svärdbärare (allihopa) fått vita prickar på fenor och kropp, kanske fem-tio stycken per fisk. Är det vita pricksjukan, till råga på allt? Ena svärdbärarhonan såg rätt ledsen ut för några dagar sedan, men har nu piggat på sig igen. Jag tycker inte att de simmar runt och "kliar sig" som nån på forumet sa att de kunde göra. Pansarmalarna verkar må bra. ibland får de dock tokfnatt och simmar snabbt upp till ytan några gånger, fram och tillbaka.
Den stora frågan är nu om ni tror att jag kan få ordning på det, eller om det inte är värt det? Kan jag rädda mina fiskar och kan jag få akariet i balans? Jag vet att jag gjorde fel när jag matade för mycket i början, men det är gjort nu. Nu är frågan hur jag ska reda ut situationen. Kan någon hjälpa mig?
Jätte-tack på förhand!
/Mikaela