Behöver hjälp...

#1 - 22 juni 2005 17:30
Hej!
Jag är helt ny på de här med att göda växter. I mitt 150L tycker jag att vallisnerian är brun och tråkig. Växer även toffsalger lite varstanns...
pH 7, KH ca 7
Har sökt på forumet och kommit fram till att det kanske är bra att köpa PMDD att göda med.
Har jag förstått rätt om man gör vattenbyten på 50% och sen häller i 10ml / 100l av varje flaska man blandat till? Eller har jag fått allt om bakfoten?
Är det bäst att ha CO2 oxå när man göder med PMDD eller behövs inte det?
Jag vill inte heller att toffsalgerna ska bli mer så hur ska man göda i akvariet?
Eller borde jag göda på ngt annat sätt?

Tycker sånt här är svårt men jag vill så gärna att mina växter ska bli fina....
#2 - 22 juni 2005 20:52
Hejsan!

Några korta svar:

"10ml / 100l av varje flaska man blandat till?" = Helt rätt.

co2 är väldigt nödvändigt.

Vad har du för belysning?

Du borde hitta en hel del info här i forumet, sök runt lite.

/Micke
#3 - 22 juni 2005 22:00
håller inte med om att co2 e nödvändigt.

kör utan och får rensa i tid å otid i akvariet.
javamossan har till exempel fördubblat sin storlek på 2-3 veckor.
#4 - 23 juni 2005 06:16
[QUOTE=saxen]
Har jag förstått rätt om man gör vattenbyten på 50% och sen häller i 10ml / 100l av varje flaska man blandat till?
[/quote]
Ja om du kör med CO2 så är stora veckovattenbyten bra eftersom du då kan ta upp väldigt höga näringsnivåer och ändå vara säker på att det aldrig blir för mycket.

Kör du utan CO2 tycker jag inte du ska göra några vattenbyten alls. Vattenbytena sabbar de enzymer som förenklar bikarbonatanvändandet i växten. Eftersom du har ett högt och fint KH innebär det att du har mycket karbonater så stora vattenbyten utan CO2 i ditt läge är inte att föredra - tvärtom inga vattenbyten alls (någon gång i halvåret).

Är det bäst att ha CO2 oxå när man göder med PMDD eller behövs inte det?

Det behövs inte men det växer ca 10 ggr snabbare och det går åt 10 ggr mer näring än när du inte kör med CO2. Det innbär ofta att alger ger upp 10 ggr snabbare också ;)
#5 - 23 juni 2005 11:19
Inga vattenbyten alls? Det var något nytt;) Men jag ar en del fisk så hur mår dom om jag bara gör ett vattenbyte/ halvår?
#6 - 23 juni 2005 11:22
Prima! Man måste i de flesta fall, där man har bra med växter, fylla på med mer skit än vad fiskarna orkar producera.
#7 - 23 juni 2005 11:30
Ok, det låter ju bra;) Ska nu beställa hem PMDD och prova.
Tack för hjälpen!
#8 - 23 juni 2005 12:10
Hej!

Om man inte byter vatten så kan man inte köra enligt EI och hur ska man då veta hur man ska göda?

Urban
#9 - 23 juni 2005 12:12
Ok, så jag bör ändå byta vatten varje vecka?
#10 - 23 juni 2005 12:13
Om man inte byter vatten så kan man inte köra enligt EI och hur ska man då veta hur man ska göda?

Kollar på växterna. När dom börjar bli lite bleka om nosen så kan man köra ner en fulldospuls. Det brukar handla om någon gång varannan vecka ungefär.
#11 - 23 juni 2005 12:13
[QUOTE=saxen]Ok, så jag bör ändå byta vatten varje vecka?[/QUOTE]
Nej, det bör du bara göra om du kör med CO2 och fulldospulser flera ggr i veckan - dvs EI.
#12 - 23 juni 2005 12:30
Men jag ska ändå hälla i 10ml/100L varje vecka även om jag inte gör vattenbyten???
Trodde att jag förstog men nu blev jag osäker igen...
#13 - 23 juni 2005 12:37

Men jag ska ändå hälla i 10ml/100L varje vecka även om jag inte gör vattenbyten???

Nej då doserar du när du märker att växterna är bleka om nosen. Det brukar handla om någon gång varannan vecka ungefär.
#14 - 23 juni 2005 12:44
ok, jag tror att jag börjar förstå nu;)
Har nu beställt så nu är det bara att testa och se om växterna rycker upp sig:)
#15 - 23 juni 2005 12:52
följ def´s råd och du har fint växtkar!

själv så har jag rensat mina växter från toffsar och ansat bort med sax de fulaste bladen, har kört utan vattenbyte i 2 veckor snart o mina vattenvärden blir bättre o bättre för varje dag.
nä, nu ska jag ut o testa trädgårdsdammen hur vattnet är, spöregnade hela natten igår, sedan skall jag njuta av vädret med en mörk Staropramen och sällskapa med koikarparna.!
#16 - 23 juni 2005 13:04
haha det låter bra k3vlar! Tänk om man hade haft en damm...;)
Tack för all hjälp defdac!!

Annons