Behöver grävare

#1 - 4 maj 2010 08:32
Jag har 500L och fin sand som botten. Jag har börjat se att det samlats en del mörka partier längre ner i sandent vilket jag misstänker är skit och smuts som långsamt trillat mellan sandkornen. Finns det några bra grävare (sniglar eller annat) som gillar att gräva ner sig och som kan röra om i sanden lite?
#2 - 4 maj 2010 08:35
Jag har en hästnosgrönling (acantopsis dialuzona) som rör runt rejält i sanden. Fungerar hur bra som helst! Dessutom är den bra på att rensa botten från matrester. Blir runt 20 cm.
#3 - 4 maj 2010 10:06
Malajsisk sandsnäcka!
#4 - 4 maj 2010 10:22
jag behöver också nån form av botten bökare, Vart får man tag i dessa sandsnäckor?
#5 - 4 maj 2010 11:52
jag behöver också nån form av botten bökare, Vart får man tag i dessa sandsnäckor?

Läste just i nån tråd att det var någon som hade överskott på just sandsnäckor... annars finns det på Zoonen-annonser folk som säljer.
#6 - 4 maj 2010 12:59
mina sandsnäckor är aldrig i gruset...men det kanske är sand de vill ha :D jag har en miljon... ;)
#7 - 4 maj 2010 13:00
pma mig jag gott om det.
#8 - 4 maj 2010 13:02
Även jag har Sandsnäckor som kryper runt i under mitt grus, mina ser man dock aldrig röra sig. Annars har jag rekommendera Långsträcktpansarmal som grövare i fiskväg, de lymlarna bökar banne mig runt till förbannelse! ;)
#9 - 4 maj 2010 13:11
Även jag har Sandsnäckor som kryper runt i under mitt grus, mina ser man dock aldrig röra sig. Annars har jag rekommendera Långsträcktpansarmal som grövare i fiskväg, de lymlarna bökar banne mig runt till förbannelse! ;)

haha mina bökar inte allt för mycket ;) inte så de vänder sanden iaf. Dock gör min hästnosgrönling det! en hejjare på att vända sand och skrämma pansarmalarna :D
#10 - 4 maj 2010 13:11
Har själv malaysiska sandsnäckor i ett av mina kar (köpte som inte utan måste ha fått med ägg från nån växt eller så) som bara blir fler och fler fast ändå inte "för många". Har grov sand/mkt fint grus i mitt kar och mina ses så gott som aldrig ovanför bottenytan. Ser dem bara i samband med dammsugning. Men kuhliålar skulle nog kunna funka som grävande fisk i sanden hos dig, de håller till mkt i bottenmaterialet och gräver gångar hit och dit.
#11 - 4 maj 2010 13:24

långsträckta verkar bli sämre med grävandet med åldern dock, min börjar nu närma sig 12-13 cm och ligger mest i sin grotta (rakt under baenschi honans revir :( ) När han var lite bökade han dock som en galning med sina artfränder.
#12 - 4 maj 2010 13:32
Kom förresten att tänka på det att som fisk funkar ju även tex. guldfiskar, större barber och div. andra medelstora cyprinider. Problemet med fisk blir ju dock att de bara bökar runt i det översta bottenlagret.
#13 - 4 maj 2010 14:04
Geophagus, corydoras, kuhliålar, väderålar, andra ciklider som gräver (finns massor)
#14 - 4 maj 2010 14:18
Tack för alla tips. För min del går där redan pansarmalar och en väderål men de tar sig inte tillräckligt långt ner. Ska ta en titt på sandsnäckor :)

Annons