Behöver goda råd om utomhusdamm!

#1 - 28 juni 2007 21:17
[SIZE=3]Jag har köpt en tomt där det redan finns en damm. Den fylls förmodligen på av grundvatten. Den är cirka 20 gånger 10 meter stor. Jag vet inte hur djup den är och den ser rätt grumlig men det har varit möjligt att bada i den förr i tiden. Dammen är inte gjuten utan utgrävd för lång tid sedan. Det finns mycket kryp i den idag.[/SIZE]

[SIZE=3]Jag vill nu ha gulfiskar och Koikarpar i dammen. Vad måste jag göra för att få fisken att trivas? Är det möjligt att ha dem kvar vattnet över vintern?[/SIZE]

[SIZE=3]MVH[/SIZE]

[SIZE=3]Erica[/SIZE]
#2 - 28 juni 2007 21:19
om det är möjligt eller inte att låta dem övervintra beror på djupet. jag tror det ska vara mer än en meter djupt. exakta detaljer får någon annan lägga in.

Vet du om de tidigare ägarna haft fiskar i eller ?
#3 - 28 juni 2007 21:33
Nä det tror jag inte. Ska försöka känna efter hur djupt det är men det ser inte så mysigt ut att ta sig i vattnet.
/Erica
#4 - 28 juni 2007 21:40
Hur långt tillbaka är förr i tiden?

Finns det nått vattentillopp(stavar man det så) utifrån, synlig vattenkälla utanför dammen? Annars liten tjärn?

Vet du inget av det, ta nån behållare du kan sluta till (typ glasburk, flaska eller nått) märk upp med tid och datum, gör så under en vecka och lämna in till närmsta bra anstalt.

Bra anstalter beror på var man bor, men vet du inte...så länsstyrelsen. Varför? Jo därför att om dina värden inte är bra så dödar du dina fiskar.

(OBS! Bor i en av de tyngst drabbade zonerna efter Tjernobyl, därav min försiktighet.)
#5 - 29 juni 2007 00:42
Om utloppet går ut i en å eller liknande får man inte sätta i tex koi i dammen. Inte privatpersoner iaf.....
#6 - 29 juni 2007 06:17
Om det har ett inlopp och ett utlopp så kan det inte bli bättre tänkte på reningen och syresättningen i dammen bara att sätta nät för.Men det är klart om det blir yngel så lär det kanske bli Asiatisk fisk i svensk vatten kanske inte så bra kanske som eriahl menade kanske.

Men att det är bara grundvatten det fylls på med så är det inte tillräckligt enligt mig, i mindre dammar där det inte är tillflöde så är det i regel total alg dominans,väldigt syrefattigt så fisken dör till slut.Men det går att lösa att genom att sätta ner en länspump och slang upp så det blir kraftig rörelse på sommaren och på vintern så det inte fryser.

Sen är djupet viktigt över 1.50 skulle jag kört med i med lite Stör också som kan gå på botten och fixa lite där och några Gräskarpar:) sen är det är bara att köra dit ett mudderverk om du inte har djupet.
#7 - 29 juni 2007 07:45
naturdamm

om det inte finns någon duk i botten så kommer vattnet alltid att vara grumligt då fisken kommer att böka i botten så då kommer du inte att se dom (iofs har man koi i lerdammar för tillväxt och skinnkvalite innan försäljning!)
inte så kul med andra ord men du kan ju lägga markduk så dom inte kommer åt botten (eller kallas det geo-duk vit och släpper igenom vatten) se bara till att lägga på lite sten här och var den kostar inte så mycket
#8 - 29 juni 2007 07:58
classekoi skrev:
om det inte finns någon duk i botten så kommer vattnet alltid att vara grumligt då fisken kommer att böka i botten så då kommer du inte att se dom (iofs har man koi i lerdammar för tillväxt och skinnkvalite innan försäljning!)

inte så kul med andra ord men du kan ju lägga markduk så dom inte kommer åt botten (eller kallas det geo-duk vit och släpper igenom vatten) se bara till att lägga på lite sten här och var den kostar inte så mycket
Verkar en smart lösning en geo-duk det visste jag inte att sådana fanns.
#9 - 29 juni 2007 08:28
Dammen har varken in eller utlopp. Det är därför jag tror att den fylls på av grundvatten. De badades där mellan 1800- 1900 talet.
Att täcka hela botten med duk blir nog både besvärligt och dyrt då dammen är så stor. Finns det andra sätt?
Förstår att jag behöver ta vattenprover och skaffa pump. Hur är det med UV- ljus? Vad mer behöver jag?
#10 - 29 juni 2007 08:34
[SIZE=3]Jag har köpt en tomt där det redan finns en damm. Den fylls förmodligen på av grundvatten. Den är cirka 20 gånger 10 meter stor. Jag vet inte hur djup den är och den ser rätt grumlig men det har varit möjligt att bada i den förr i tiden. Dammen är inte gjuten utan utgrävd för lång tid sedan. Det finns mycket kryp i den idag.[/SIZE]

[SIZE=3]Jag vill nu ha gulfiskar och Koikarpar i dammen. Vad måste jag göra för att få fisken att trivas? Är det möjligt att ha dem kvar vattnet över vintern?[/SIZE]

[SIZE=3]MVH[/SIZE]

[SIZE=3]Erica[/SIZE]

Som det har nämnts i tidigare inlägg så kolla vattenkvalite`n, djupet och var vattnet tar vägen så att inte fisken rymmer.
Risken för att du endast kommer att se fisken när dom närmar sig ytan är stor eftersom det är en naturdamm.
20 x 10 x ?, det är respektingivande mängd vatten ( lite avundsjuk ;) ).
Att det har varit möjligt att bada i den tidigare säger inget om vattenkvalite`n eller klarheten i den om du inte vet sen tidigare.
Jag skulle nog försöka vänta något år med att sätta in fisk för att kolla om det går att få koll/ordning på den innan.
Att det är lite grumligt gör inte fiskarna något men det är mycket roligare att få chans att kunna studera fiskarna annat än i ytläge.
Att den är berikad med en massa småkryp är bara en enorm fördel för fiskarna, massor med proteinrik mat för dom.
Jag tycker personligen att du verkar ha ett riktigt spännande jobb framför dig.
Skriv gärna och berätta hur arbetet går för dig, Lycka till.
#11 - 29 juni 2007 08:48
Du hann visst in med inlägget före mig [:o]
Om du söker på nätet så finns det sidor som visar hur folk har byggt egna filter, vilken typ av pump du behöver är svårt att säga till den volymen av vatten ?
Ett egenbyggt filtersystem håller ner kostnaden och kan anpassas hyffsat till den volymen som du har.
Personligen så är jag inte helt säker på att jag skulle försöka med filter och pump ens en gång med tanke på att du har omsättning på vattnet och att den är av den volymen och med tanke på dess ålder.
Många tycker nog att jag inte är klok när jag säger det men räkna själva,
20 x 10 x 1m.
Om vattenkvalite`n visar sig vara helt ok och djupet tillräckligt så skulle jag personligen sätta in några få Koi:ar och gräskarp.
Vintertid så är det möjligt att endast använga sig av en kraftig syrepump för att hålla en vak öppen så sumpgaserna vädras ut.
Om du har möjlighet att kontrollera hur mycket du pumpar ut och hur snabbt det fylls på så vet du hur mycket vatten som omsätts i dammen.
Beroende på det så är det lättare att veta om du behöver filter eller ej.
#12 - 29 juni 2007 10:12
Du hann visst in med inlägget före mig [:o]

Om du söker på nätet så finns det sidor som visar hur folk har byggt egna filter, vilken typ av pump du behöver är svårt att säga till den volymen av vatten ?

Ett egenbyggt filtersystem håller ner kostnaden och kan anpassas hyffsat till den volymen som du har.

Personligen så är jag inte helt säker på att jag skulle försöka med filter och pump ens en gång med tanke på att du har omsättning på vattnet och att den är av den volymen och med tanke på dess ålder.

Många tycker nog att jag inte är klok när jag säger det men räkna själva,

20 x 10 x 1m.

Om vattenkvalite`n visar sig vara helt ok och djupet tillräckligt så skulle jag personligen sätta in några få Koi:ar och gräskarp.

Vintertid så är det möjligt att endast använga sig av en kraftig syrepump för att hålla en vak öppen så sumpgaserna vädras ut.

Om du har möjlighet att kontrollera hur mycket du pumpar ut och hur snabbt det fylls på så vet du hur mycket vatten som omsätts i dammen.

Beroende på det så är det lättare att veta om du behöver filter eller ej.
Kan man verkligen filtrera vattnet till en så stor damm?utan att det drar i väg en massa pengar till el, plus att den är naturlig och inte har en fast botten som du får av en dammduk.Dem naturliga dammarna som jag har sett i den volymen som nämns så har dem bara kört med en länspump på botten så dem har fått kraftig rörelse på ytan,sen så får man köra med fisk som kan fixa oönskade alger,växter m.m.Att den har naturlig botten ser jag bara som ett plus.
#13 - 29 juni 2007 14:45
Jag håller med fullständigt med det du säger, anledningen till att jag nämnde någon typ av filtrering var om hon ville ha det ändå.
Som det kanske märks så började jag själv att räkna på volymen under inläggets gång [:o] och tycker också att om vattnets kvalitè tillåter och om omsättningen på vattnet finns så är det bästa att köra "naturell" ;)
Jag har tyvärr inte kvar länken till killen med det egenbyggda filtret men det var stort och effektivt, han hade en volym på 100 000L på sin damm.
Det var riktigt smart byggt med alla möjliga varianter och typ "filterfickor" som gick att ta bort individuellt för rengöring.
Han hade dock gjutit sin "botten" men i det här fallet så är det så naturligt det kan bli.
Skulle vara riktigt skojigt att få se bilder på dammen/sjön ;)
#14 - 29 juni 2007 14:54
stene skrev:
Men det är klart om det blir yngel så lär det kanske bli Asiatisk fisk i svensk vatten kanske inte så bra kanske som eriahl menade kanske.

Smittorisker och inte så bra iofs om yngel tar sig ut. Nu var det tydligen inga problem med det iaf.
#15 - 29 juni 2007 15:02
Har ett exempel på en naturlig damm där jag bor i den går Koi,stora Guldfiskar och stora Gräskarpar,sidan om eller över vägen så går där en liten bäck som dem tar vatten i från med hjälp av en kraftig pump.Sen har dem gjort ett utlopp på andra sidan ifrån dammen med hjälp av ett avloppsrör som leder ner i bäcken.Och detta fungerar, kommer in friskt vatten med hjälp av en spridare då blir det automatiskt stor rörelse på ytan på vintern så bildas en vak där fisken står på sommaren blir vattnet friskt syresatt vatten som fisken trivs i.
#16 - 29 juni 2007 15:09
Hoppas inte "fel" person kommer och ser den dammen då. Precis så har Gävlekommun. Pumpar in vatten från Gavleån och utloppet rätt ut i Gavleån i andra änden av dammen med galler men ändå. Men som vanligt skillnad på vad privatpersoner och tex kommunen får göra. Kommer kanske koi upp i Gavleån för att leka om något år. Vore ju snyggt.
#17 - 29 juni 2007 15:16
eriahl skrev:
Hoppas inte "fel" person kommer och ser den dammen då. Precis så har Gävlekommun. Pumpar in vatten från Gavleån och utloppet rätt ut i Gavleån i andra änden av dammen med galler men ändå. Men som vanligt skillnad på vad privatpersoner och tex kommunen får göra. Kommer kanske koi upp i Gavleån för att leka om något år. Vore ju snyggt.
Jag tror inte dem kör med nät för röret i heller.
#18 - 15 juli 2007 07:52
Om du vill filtrera dammen så kan du kanske göra en mindre damm av din stora.
Dvs dela upp den i en 2m i ena änden och använda sand och stötta med stenar.
Sen planterar du växter i den och har en pump som pumpar vattner från den till andra sidan så att cirkulationen går till filterdammen.

Krånglit...men effektivt bra.
Finns faktiskt skisser i olika borschyrer där det gjort samma sak.
Alltså typ kombinerat bad och fisk dam utan klor renare.
#19 - 23 juli 2007 16:30
Vet lite mer om dammen nu. Har plaskat runt lite i den och den verkar vara 1,5 m djup på kanterna. Mitten ännu okänt. En meter är typ gamla kvistar och löv= dy och en halvmeter mer klart vatten. Det finns fisk i vattnet, grannen trodde det var Simpa eller Ruda?

Nästa somar planerar jag att gräva ur dyn med grävskopa. Tror du det kan skada tillflödet av grundvatten?
Rensas måste den för dett bubblar av vad jag tror är sumpgaser.

Vet du vart man kan hitta ritning/förklaring på hur man bygger ett reningsvärk av sand och singel bredvid dammen som vattnet pumpas genom? Jag tycker det verkar vara bästa lösningen på en så stor pöl.
Tack för alla bra råd! Mvh Erica
#20 - 23 juli 2007 16:46
Vet lite mer om dammen nu. Har plaskat runt lite i den och den verkar vara 1,5 m djup på kanterna. Mitten ännu okänt. En meter är typ gamla kvistar och löv= dy och en halvmeter mer klart vatten. Det finns fisk i vattnet, grannen trodde det var Simpa eller Ruda?

Nästa somar planerar jag att gräva ur dyn med grävskopa. Tror du det kan skada tillflödet av grundvatten?

Vet du vart man kan hitta ritning/förklaring på hur man bygger ett reningsvärk av sand och singel bredvid dammen som vattnet pumpas genom? Jag tycker det verkar vara bästa lösningen på en så stor pöl.

Ja du det verkar bli ett stort projekt du har framför dig;)att du gräver så kommer grundvattnet tillbaka om inte bättre kanske.
#21 - 23 juli 2007 17:22

http://www.aquainterior.se/produkter.asp?nav=84&parent=56
#22 - 31 juli 2007 21:11
Lite info om vår damm som vi har på gården, vet inte om det hjälper dig men kan kanske vara intressant att höra.

Vår damm är ett gammalt vattenhål som är utgrävt med grävmaskin.
Jag tippar på att den rymmer ca 50-60 kubikmeter.
För 10-15 år sedan så slängde dom i 3st guldfiskar, bara för att se om dom skulle överleva (inga pumpar, inga in/utlopp över huvudtaget), nu är det flera hundra fiskar i dammen. Finns vissa riktigt fina exemplar som är rätt stora faktiskt.

Iden med filterdammen i ena änden låter väldigt vettig tycker jag och jag hoppas att du får iordning på dammen. Har själv börjat jobba med dammen hemma för att få ordning på den. Himla roligt att ha.

Ville bara säga att det säker fungerar utmärkt att rensa ut dammen med grävmaskin. Skulle bara vilja tippsa om att inte glömma att behålla dom grunda kanterna (har du säkert redan tänkt på). Vår damm är ca 2 meter som djupast.
#23 - 31 juli 2007 21:47
filter

skulle nog lägga i geoduk (samma som man har under vägar 7 kr/m3) släpper igenom vatten men inte lera och slam och "sy" ihop skarvarna för att kunna se fisken, tillsammans med ett fett filter
#24 - 12 september 2007 19:37
classekoi skrev:
skulle nog lägga i geoduk (samma som man har under vägar 7 kr/m3) släpper igenom vatten men inte lera och slam och "sy" ihop skarvarna för att kunna se fisken, tillsammans med ett fett filter

Var kan man köpa geoduk? Är själva intresserad av detta då jag håller på att anlägga en ganska stor damm, 4*8*2m (ja, den är stor om man ska gräva för hand;)) och priset på en gummiduk och skyddsmatta skulle överstiga 10 000 kr. Då lägger jag heller pengar på en pump från en närliggande brunn som pumpar lika mycket vatten som duken släpper i genom på en dag (på så vis blir vattnet friskt och kallt också). Men kan någon annan komma med en vettig lösning på dukproblemet som hamnar i en lagom prisklass till skillnad från gummiduken så är jag beredd att lyssna:p.
#25 - 12 september 2007 21:22
Pratar vi estetik så är väl knappast Geo-duk ett bra alternativ???

Om din damm fylls på via grundvatten finns det en risk att det med gummiduk skulle flyta upp tillslut. Vattnet skulle kunna bilda en ficka underifrån osv.

Jag tycker att du skall tömma dammen och kolla hur det ser ut, efter det kan man lägga geotextil med kanske makadam eller något vackert grus på så att det blir mer naturligt. Se för tusan upp så att gruset är sköljt, annars har du *ävliga problem med stenmjöl tills du sanerar dammen.

Nu är väl de flesta koiintresserade i Sverige överens om att den anaeroba miljö som skapas i gruset kan främja oönksade bakterier och annat otrevligt. Men ja, valet är ditt.

För övrigt kan du ju bara tömma dammen och sedan täcka leran med grus.
#26 - 12 september 2007 23:41
Jag föreslår att du lägger i rudor de behöver varken pump uv eller damm mat
Rudor fångar du med hov i alla åar och vattendrag lever i c:a 8 år guldfärgade och jätte trevliga
#27 - 12 september 2007 23:57
Ruda: http://www.fishbase.se/Photos/ThumbnailsSummary.php?ID=270
Mycket snabb tillväxt och förökning, nästan omöjlig att utrota i de vatten där den väl etablerat sig. Dör inte av syrebrist, kan tillochmed överleva att dammen torkar ut i veckor genom att gräva ned sig i bottenslam. Blir den normalt sällan större än sisådär 30 cm.
Det är troligen denna fiskart som redan finns i dammen - den tål som sagt i stort sett vad som helst.

Simpor är botten fiskar och ser ut cirka så här: http://www.fishbase.se/Photos/PicturesSummary.cfm?StartRow=2&ID=2439&what=species
De kräver syrerikt vatten, gärna med stenig botten, och kan troligen inte överleva i din damm.
#28 - 13 september 2007 05:30
Fiskare skrev:
Var kan man köpa geoduk? Är själva intresserad av detta då jag håller på att anlägga en ganska stor damm, 4*8*2m (ja, den är stor om man ska gräva för hand;)) och priset på en gummiduk och skyddsmatta skulle överstiga 10 000 kr. Då lägger jag heller pengar på en pump från en närliggande brunn som pumpar lika mycket vatten som duken släpper i genom på en dag (på så vis blir vattnet friskt och kallt också). Men kan någon annan komma med en vettig lösning på dukproblemet som hamnar i en lagom prisklass till skillnad från gummiduken så är jag beredd att lyssna:p.

på varenda sketen bygghandel borde väll vara samma som "skyddsmattan" som man har under gunmmiduken
#29 - 13 september 2007 07:28
Det kommer inte upp grundvatten i dammen men så fort marken blir blöt så samlas det vatten på bottnen ( det är en nygrävd damm jag snackar om, den är inte ens färdig än ). Det stora problemet för mig är att gummiduk är dyr som f*n, det andra problemet är att dammduk inte finns i rätt bredd ( finns bara 8 meter jag behöver 9 ). Så därför funderade jag på att lägga i geoduk så den släpper igenom lite vatten och sen ha en pump med timer som pumpar i lika mycket vatten från brunnen som duken släpper igenom. Tänkte mest lägga i geoduk eftersom den är så mycket billigare. Men om ni har någon lösning med dammduk så kan jag tänka mig det, men inte gummiduk eftersom priset blir för högt.
#30 - 14 september 2007 22:49
Fiskare skrev:
Det kommer inte upp grundvatten i dammen men så fort marken blir blöt så samlas det vatten på bottnen ( det är en nygrävd damm jag snackar om, den är inte ens färdig än ). Det stora problemet för mig är att gummiduk är dyr som f*n, det andra problemet är att dammduk inte finns i rätt bredd ( finns bara 8 meter jag behöver 9 ). Så därför funderade jag på att lägga i geoduk så den släpper igenom lite vatten och sen ha en pump med timer som pumpar i lika mycket vatten från brunnen som duken släpper igenom. Tänkte mest lägga i geoduk eftersom den är så mycket billigare. Men om ni har någon lösning med dammduk så kan jag tänka mig det, men inte gummiduk eftersom priset blir för högt.

Jag kunde få den upp till 16 bred tror jag. Pondline firestone.
#31 - 18 september 2007 09:21
yllekanin skrev:
Jag kunde få den upp till 16 bred tror jag. Pondline firestone.

Var hittar du dammduk som är 16 meter bred? Alla ställen jag har kollat på så finns det bara gummiduk som är så bred och då kommer priset enormt till min damm. Men hittar du så bred dammduk någonstans är jag helt klart intresserad. Pondline firestone är väl en gummiduk? Jag har en fråga till hur bra håller det om man skarvar en dammduk?
#32 - 18 september 2007 12:39
pondliner

Fiskare skrev:
Var hittar du dammduk som är 16 meter bred? Alla ställen jag har kollat på så finns det bara gummiduk som är så bred och då kommer priset enormt till min damm. Men hittar du så bred dammduk någonstans är jag helt klart intresserad. Pondline firestone är väl en gummiduk? Jag har en fråga till hur bra håller det om man skarvar en dammduk?

det finns vissa firmor som skarvar den åt dig och då det är gummi vulkas den ihop (som de gamla hederliga cykelslangarna)så den håller svinbra!!
#33 - 4 oktober 2007 10:44
Har man tur så hittar man en branddammsduk som militärerna använde. Jag har för mig att den var 20 x 25 meter. Den första vi köpte kostade 1500:- , den andra 5000:-när det började bli svårt att få tag i dem. Man hittar dem på militärens överskottslager.
Så här stor blev vår damm av den + att det blev duk över.

http://www.zoonen.com/perzoonen/editgalleribild.asp?oid=1605768&poid=1605752&gid=1605762

Annons