[SIZE=3]Jag har köpt en tomt där det redan finns en damm. Den fylls förmodligen på av grundvatten. Den är cirka 20 gånger 10 meter stor. Jag vet inte hur djup den är och den ser rätt grumlig men det har varit möjligt att bada i den förr i tiden. Dammen är inte gjuten utan utgrävd för lång tid sedan. Det finns mycket kryp i den idag.[/SIZE]
[SIZE=3]Jag vill nu ha gulfiskar och Koikarpar i dammen. Vad måste jag göra för att få fisken att trivas? Är det möjligt att ha dem kvar vattnet över vintern?[/SIZE]
[SIZE=3]MVH[/SIZE]
[SIZE=3]Erica[/SIZE]
Som det har nämnts i tidigare inlägg så kolla vattenkvalite`n, djupet och var vattnet tar vägen så att inte fisken rymmer.
Risken för att du endast kommer att se fisken när dom närmar sig ytan är stor eftersom det är en naturdamm.
20 x 10 x ?, det är respektingivande mängd vatten ( lite avundsjuk ;) ).
Att det har varit möjligt att bada i den tidigare säger inget om vattenkvalite`n eller klarheten i den om du inte vet sen tidigare.
Jag skulle nog försöka vänta något år med att sätta in fisk för att kolla om det går att få koll/ordning på den innan.
Att det är lite grumligt gör inte fiskarna något men det är mycket roligare att få chans att kunna studera fiskarna annat än i ytläge.
Att den är berikad med en massa småkryp är bara en enorm fördel för fiskarna, massor med proteinrik mat för dom.
Jag tycker personligen att du verkar ha ett riktigt spännande jobb framför dig.
Skriv gärna och berätta hur arbetet går för dig, Lycka till.