Behöver er Expertishjälp! ;)

#1 - 4 mars 2006 00:51
[FONT=Comic Sans MS]Har efter mycket om och men, tänkande och funderande beslutat mig för att försöka mig på detta med akvarium igen...[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Sist gick det helt åt skogen, fiskarna blev sjuka, dog, växterna "löstes upp", vattnet grumlade sig och alla andra hemskheter ni kan tänka er hände... :( [/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Den här gången ska jag ta och försöka lära mig mycket mer innan jag kastar mig ut och köper den ena efter andra fisken och sakerna till akvariet i ren impuls - själva karköpet har jag funderat på i över ett halvår och bestömde mig tidigare idag...[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Hoppas att ni experter kan och har lust att komma med lite tips och råd - det lilla jag har tittat här verkar ni både kunniga och hjälpsamma! :) [/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]För det första - jag har inte sett akvariet jag snart får hem, men är det ett ok pris med 1.500:- för ett som är ungefär 175 - 225 liter? Inklusive massa saker så som Bänk (inte superfin, men väl fungerande! *S*), pump, värmare, sand - massa sand - rötter, håvar, stenar, snäckor och kulor, samt några "syrestenar"?! :confused: Till vilka det fanns "ett flertal kopplingar till och en lång"??[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Min granne satte upp ett akvarie för ett par veckor sedan och hon har mycket problem med sitt väldigt höga PH... Vårt kranvatten ligger på typ 7.2 och det är bättre än vad hon har i sitt akvarium, och hon har testat med sånt där "sänka PH-medel" och torv - och tom att spä ut ättika för att få ner det något - men inget håller sig mer än knappt ett dygn.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Ska jag börja bråka med mitt eller låta det vara som det är från början? Alltså om jag kan få det att hålla sig på samma nivå som det är i kranen även om det är högt?
Vad "ska" PH´t ligga på när det är som "bäst"?:confused:

Vilken värme ska man ha i akvariet?[:o] [/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Är olika växter bra för olika saker, eller är det en smaksak vilka man väljer?
Hur många bör/ska man ha i ett akvarie?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Stämmer det att man kan ha olika "vanliga blommor" så som t.ex Fredskalla och Ampellilja i?[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Min favoritfisk som jag velat ha sedan jag såg en första gången är Black Ghost, men nu läste jag att de ska ha var det 4-500 liter minst att röra sig på - finns det någon liknande som klarar sig på en mindre area?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Gillar algätare/malar mycket med, men kan man ha väldigt många såna i eller ska det vara "anpassat" mellan olika arter på något sätt?[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Antar att jag låter minst lika dum som jag känner mig när jag skriver - men denna gång är jag fast besluten på att lyckas bättre än sist... Bättre att fråga så man förstår, tror det var tur i oturen att jag blev utloggad när jag i ruset skrev om detta i första avdelningen. TACK för att ni varit förutseende nog att starta ett speciellt "Nybörjaravdelning" när vi inte behöver känna oss lika blåsta när vi kommer med korkade frågor. :D [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Eller - där vi hoppas att ni är snälla eftersom vi inte kan så mycket rättare sagt! :D :confused: :p [/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Tack på förhand!
//Towe[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Känns som om jag glömt något nu, förra gången hade jag massa fler frågor... [:o] [/FONT]
#2 - 4 mars 2006 01:02
om du inte ska ha ghost kanske de finns andra fiskar du har tänkt dig.. det är nämligen så att svaret på dina frågor är väldigt olika beroende på vad du ska ha för fiskar.

kul att du ska börja med akvarium igen i alla fall :) roligare hobby finns nog inte
#3 - 4 mars 2006 01:16
Tack, men efter förra gången är jag väldigt skeptiskt - men är glad att jag hittat hit så man kanske blir lite klokare på saker och ting!
Sist åkte fiskarna på både Vita Prick och Fenröta, och sedan något annat - och när det väl var borta började vattnet strula, växterna dö - och jag såg mitt akvarie sakta dö ut...

Jag VILL verkligen ha en Black Ghost, men det står att de ska ha så stort... Eller ska/kan man ta det med en nypa salt? Att man kan ha de ett tag i alla fall, tills de växer ur det eller så?

Förra gången hade jag massa Guppys. Älskar guppy, alla olika former, färger... Men den här gången ska jag försöka vara mer försiktig och inte överköpa mig vilket jag har benägenhet att göra! *S*
#4 - 4 mars 2006 01:20
För att inte tala om alla sniglar/snäckor som kom i det gamla!!! :mad: [:(!]

De var precis överallt, hur mycket jag än fiskade upp och rengjorde var de minsann där direkt och i ännu större omfång snart igen...

Gaaawd, vad har jag gett mig in på - de där ohyran hade jag totalt glömt bort! :(
#5 - 4 mars 2006 02:22
[QUOTE=Pusslet]Jag VILL verkligen ha en Black Ghost, men det står att de ska ha så stort... Eller ska/kan man ta det med en nypa salt? Att man kan ha de ett tag i alla fall, tills de växer ur det eller så?[/QUOTE]

Jag tycker inte att det är schysst att skaffa fiskar som man vet så småningom blir för stora för ens akvarium. Det är inte alltid så lätt att omplacera såna fiskar. Det är i så fall bäst att skaffa sig ett reellt akvarium så fisken kan vara kvar.

Det är ofta så att man från början vill ha vissa fiskar. Men sen upptäcker man andra väldigt fina fiskar som man inte ens visste fanns. Det gäller att vara lite öppen och flexibel. Det finns ju så många vackra och trevliga fiskar :)
#6 - 4 mars 2006 02:31
Batski verkar vara en riktig nattuggla också ;)

Tycker det är bra att du tar det lilla lunga nu Pusslet...
Bara ta reda på så mycket info som möjligt.

Jag är också en ganska newbee inom detta med akvarium men tar man det lite lungt och fint så brukar det mästa lösa sig :)
Jag har gjort flertalet tabbar jag med men dock inte fått sjukdomar....
Köpte tex en paroon haj :( som jag måste avliva snart...
Men man lär sig eftersina felsteg...
sov gott
#7 - 4 mars 2006 10:26
[QUOTE=Robbo]Batski verkar vara en riktig nattuggla också ;)[/QUOTE]

Det var ju fredag kväll lixom :D

[QUOTE=Robbo]Tycker det är bra att du tar det lilla lunga nu Pusslet...

Jag är också en ganska newbee inom detta med akvarium men tar man det lite lungt och fint så brukar det mästa lösa sig :)
sov gott[/QUOTE]

Jag håller med Robbo om att man ska ta det lungan och ta reda på info i början.

Robbo: Är du säker på att det inte går att omplacera paroonhajen till någon med ett bautaakvarium? Jag har faktiskt sett en paroonhaj som simmade i ett stort akvarium en gång.
#8 - 4 mars 2006 10:27
Man kan ha fredskalla som akvarieväxt men jag vill inte rekomendera det, den ser inte så snygg ut under vatten som om den inte riktigt trivs.

Jag har en i ett akvarium men den är till hälften under vatten och det värkar gå bättre:)
#9 - 4 mars 2006 10:53
[QUOTE=Opus]Man kan ha fredskalla som akvarieväxt men jag vill inte rekomendera det, den ser inte så snygg ut under vatten som om den inte riktigt trivs.

Jag har en i ett akvarium men den är till hälften under vatten och det värkar gå bättre:)[/QUOTE]

Fredskalla (liksom en del andra växter som säljs som akvarieväxter) är en sumpväxt och mår inte bar av att vara helt under vatten en längre tid.
#10 - 4 mars 2006 10:56
[INDENT][quote=Pusslet]För att inte tala om alla sniglar/snäckor som kom i det gamla!!! :mad: [:(!]

De var precis överallt, hur mycket jag än fiskade upp och rengjorde var de minsann där direkt och i ännu större omfång snart igen...

Gaaawd, vad har jag gett mig in på - de där ohyran hade jag totalt glömt bort! :([/quote]

Jag har snäckor i 4 st kar. Jag gillar dom. Speciellt mina posthornssnäckor. Alla snäckor är bra. Posthornen äter ruttna växter, överbliven mat och alger. Jag tycker dom är söta! ;) Dammsnäckor gör det samma, och malaysiska grävsnäckor luckrar upp sanden, vilket är bra.

om du nu har en så skeptisk syn på akvarium - är du verkligen redo att skaffa ett??
[/INDENT]
#11 - 4 mars 2006 11:13
[QUOTE=Pusslet]För att inte tala om alla sniglar/snäckor som kom i det gamla!!! :mad: [:(!]

Gaaawd, vad har jag gett mig in på - de där ohyran hade jag totalt glömt bort! :([/QUOTE]

Snäckor är som gladhertha påpekat bra renhållningsarbetare i ett akvarium. När de förökar sig explosionsartat är det dock inte så kul, men då beror det ofta på att man matar för mycket eller att det är nån form av obalans i akvariet.
#12 - 4 mars 2006 11:51
För det första - jag har inte sett akvariet jag snart får hem, men är det ett ok pris med 1.500:- för ett som är ungefär 175 - 225 liter? Inklusive massa saker så som Bänk (inte superfin, men väl fungerande! *S*), pump, värmare, sand - massa sand - rötter, håvar, stenar, snäckor och kulor, samt några "syrestenar"?! Till vilka det fanns "ett flertal kopplingar till och en lång"??

Om det är ett bra prisa avgör du själv. Ta gott om tid på dig och jämför vad du kan få för samma pengar hos en annan handlare eller av en annan privatperson. Om du skall ha växter i karet kan du inte använda luftpump, det dödar växterna.

Min granne satte upp ett akvarie för ett par veckor sedan och hon har mycket problem med sitt väldigt höga PH... Vårt kranvatten ligger på typ 7.2 och det är bättre än vad hon har i sitt akvarium, och hon har testat med sånt där "sänka PH-medel" och torv - och tom att spä ut ättika för att få ner det något - men inget håller sig mer än knappt ett dygn.

Ska jag börja bråka med mitt eller låta det vara som det är från början? Alltså om jag kan få det att hålla sig på samma nivå som det är i kranen även om det är högt?

Vad "ska" PH´t ligga på när det är som "bäst"?

Det finns folk som med rätta fokuserar på ph värdet. Det gäller då främst folk som odlar extremt survattenlevande fiskar. Detta är extremfallet av akvarister. Istället för ph så bör man som nybörjare fokusera på kh, där gäller att allt över 4 är bra. Skulle du ha under 4 så ökar du lätt genom att tillsätta lite vanlig bikarbonat. Ett bra kh borgar för lite större slarvmarginaler och stabilare miljö för fiskarna. Vill du veta kh i ditt kranvatten så ta kontakt med ditt vattenverk och fråga efter alkaliniteten i mg/l, sen tar du och delar det med 17,5 så får du fram kh. Alternativt kan du skaffa ett kh test, men det kommer du bara att behöva en gång så det känns onödigt.

Jag tycker att du skall berätta för din granne att det han håller på med att sänka ph som sedan ökar igen, stressar fiskarna något fruktansvärt och att ett stabilt fel ph är långt mycket bättre än ett ostabilt.

Vilken värme ska man ha i akvariet?

Det beror på vilka fiskar du skall ha, använd zoopets artbeskrivningar för att sätta samman en bra kombination. När du vet vad du vill ha så kom tillbaka och fråga om det funkar i forumet, så hjälper vi dig att justera kombinationen på bästa sätt.

Är olika växter bra för olika saker, eller är det en smaksak vilka man väljer?

Hur många bör/ska man ha i ett akvarie?

Olika växter är olika bra på att ta upp olika gödningar/näringar. Använd zoopets växtarkiv till att få frasm vilka växter du vill ha. Sök på svårighetsgrad 1 och på växter som begränsar alger till att börja med. Det finns inga bra generaliserade svar på hur mycket växter man skall ha. Det finns många som kör helt utan växter. Ett kar med växter är svårare att sköta men kräver mindre arbete, ett kar utan växter är enklare att sköta men kräver mer arbete.

Stämmer det att man kan ha olika "vanliga blommor" så som t.ex Fredskalla och Ampellilja i?

Dessa växter säljs i zoobutik som akvarieväxter, men de överlever inte på sikt och är därför inte lämpliga som akvarieväxter.

Min favoritfisk som jag velat ha sedan jag såg en första gången är Black Ghost, men nu läste jag att de ska ha var det 4-500 liter minst att röra sig på - finns det någon liknande som klarar sig på en mindre area?

Black ghost är en mycket känslig fisk som nästan alltid är viltfångad. Jag tycker inte att det är en lämplig nybörjarfisk.

Gillar algätare/malar mycket med, men kan man ha väldigt många såna i eller ska det vara "anpassat" mellan olika arter på något sätt?

Det viktiga är att de inte slåss. Tex blir det svårt att ha flera ancistrushannar i samma kar. Har du många malar på botten måste du dock tänka på att ge mat som sjunker så att de också får tillräckligt med mat.

För att inte tala om alla sniglar/snäckor som kom i det gamla!!!

Sniglar är bra för karet, blir de förmånga så är det ett tecken på övermatning.
MVH
Magnus
#13 - 4 mars 2006 15:27
[quote=batski]Jag tycker inte att det är schysst att skaffa fiskar som man vet så småningom blir för stora för ens akvarium. Det är inte alltid så lätt att omplacera såna fiskar. Det är i så fall bäst att skaffa sig ett reellt akvarium så fisken kan vara kvar.

Det är ofta så att man från början vill ha vissa fiskar. Men sen upptäcker man andra väldigt fina fiskar som man inte ens visste fanns. Det gäller att vara lite öppen och flexibel. Det finns ju så många vackra och trevliga fiskar :)[/quote]

Jag antar att du har rätt... :( Men jag kanske kan få igång det här nu - och senare kan tänkas klara av ett jättestort, och DÅ kan köpa mitt lilla Spöke... Eller ännu hellre - en Rocka! :p

Det är så svårt att hitta fiskar som tilltalar mig och som passar in i den akvariemiljö det kommer att vara här... Inga Platy, Molly eller svärdbärare i alla fall![:o]
Har ni förslag på någon vacker, gärna färgglad och med mycket fenor, klumpig kropp eller/och ovanligt yttre? Som t.ex elefantnosfisken och spöket?
Fast som kanske inte kräver lika mycket fiskvana från mig?

Jaaaa! :)
När jag var yngre hittade jag en otroligt vacker fisk! Eller, knappast vacker - men ovanligt klumpig och böljande...
De i affären kallade de för "Golfbollar" och de var som slöjstjärtar fast kroppen var lika runt som en golfboll... Har kollat i många djuraffärer men inte sett sådana sedan den jag hittade de i lade ner...:confused:
#14 - 4 mars 2006 15:40
[quote=Robbo]Batski verkar vara en riktig nattuggla också ;)

Tycker det är bra att du tar det lilla lunga nu Pusslet...

sov gott[/quote]

Oj, oj - detta är väldigt lugnt för mig! :D I normala fall är jag så impulsiv att jag till slut står där med massa saker - i det här fallet fiskar då då innan jag ens tänkt tanken! :p

Mmm, när man läser lite här (vad glad jag är att jag hittade hit förresten! :) ) om t.ex det du skriver - och ser vad min granne råkade ut för blir jag mer och mer fundersam...
Grannen fick syn på en "mal" av något slag när hon skulle starta upp sitt akvarium, och efter mycket googlande och letande fick hon veta vad det var för något vidunder!

Clarias batrachus, Clarias-mal, vandrande mal
Info: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=625
Där det bl.a står om att de odlas i dammar, är oerhört rovgiriga och ska endast hållas med rejält stora fiskar OM de är i akvarium. Som då ska vara på 1000 liter...

Tyvker man inte handlarna bör kolla vad de säljer innan de tar hem? Även om de faktiskt informerade henne om att de inte hade någon aning om vad det var för något?! :confused:
#15 - 4 mars 2006 15:42
[quote=Opus]Man kan ha fredskalla som akvarieväxt men jag vill inte rekomendera det, den ser inte så snygg ut under vatten som om den inte riktigt trivs.

Jag har en i ett akvarium men den är till hälften under vatten och det värkar gå bättre:)[/quote]

Okej! Ska man ta bort den vita blommrona om de ska vara helt under vatten? Tänkte att man kanske kan ha det till en början för att fylla ut lite extra?! De är ju så billiga att det inte gör något om de inte klarar sig särskilt länge! :)
#16 - 4 mars 2006 15:43
[quote=batski]Fredskalla (liksom en del andra växter som säljs som akvarieväxter) är en sumpväxt och mår inte bar av att vara helt under vatten en längre tid.[/quote]

Säger det igen - Vilken Tur man har över att ni är så hjälpsamma! ;)
#17 - 4 mars 2006 15:47
[quote=gladhertha][INDENT]

Jag har snäckor i 4 st kar. Jag gillar dom. Speciellt mina posthornssnäckor. Alla snäckor är bra. Posthornen äter ruttna växter, överbliven mat och alger. Jag tycker dom är söta! ;) Dammsnäckor gör det samma, och malaysiska grävsnäckor luckrar upp sanden, vilket är bra.

om du nu har en så skeptisk syn på akvarium - är du verkligen redo att skaffa ett??

[/INDENT][/quote]

Hum - jag tycker det är så vackert... Och rogivande... Men vill inte bortse från att det gick helt åt skogen förra gången! [:o]
Fast då trodde jag i min enfald att det var att skaffa glasbunken (ja, ja - akvariet ;) ), sand och pump, hälla i vatten, fisk och växter - och sedan skulle det i princip klara sig själv! :p OMG så fel jag hade!

Därför tror jag nu när jag faktiskt tänkt över köpet i ett halvår, och sedan hittade hit, att jag ska klara det något bättre. Hoppas det innerligt i alla fall... :(

Jisses! Undrar om mina snäckor gjorde någon nytta alls? De var ju så där yttepyttesmå... Fast vääääldigt många! [B)] Hade de hållt sig till ett par-tre så...!
#18 - 4 mars 2006 15:51
[quote=batski]Snäckor är som gladhertha påpekat bra renhållningsarbetare i ett akvarium. När de förökar sig explosionsartat är det dock inte så kul, men då beror det ofta på att man matar för mycket eller att det är nån form av obalans i akvariet.[/quote]

Hihi, någon form av obalans, så söt du är! :p Du och alla andra här hade blivit mörkrädda. Tyvärr.
Dock kan jag nog matat en del mycket... Har jättesvårt för att få det bra - och tänkte att om de får lite mer svälter de i alla fall inte... :confused: Hur vet man när "herr lagom" är hemma då? Så de inte går hungriga från middagen, och inte ligger och ruttnar?

Så det var därför de kom - de försökte rädda upp mitt akvarium... Och jag mördade de stackarna... :(
(Kommer ha dåligt samvete resten av kvällen...)
#19 - 4 mars 2006 16:21
[QUOTE=Pusslet]Det är så svårt att hitta fiskar som tilltalar mig och som passar in i den akvariemiljö det kommer att vara här... Inga Platy, Molly eller svärdbärare i alla fall![:o]
Har ni förslag på någon vacker, gärna färgglad och med mycket fenor, klumpig kropp eller/och ovanligt yttre? Som t.ex elefantnosfisken och spöket?
Fast som kanske inte kräver lika mycket fiskvana från mig?

Jaaaa! :)
När jag var yngre hittade jag en otroligt vacker fisk! Eller, knappast vacker - men ovanligt klumpig och böljande...
De i affären kallade de för "Golfbollar" och de var som slöjstjärtar fast kroppen var lika runt som en golfboll... Har kollat i många djuraffärer men inte sett sådana sedan den jag hittade de i lade ner...:confused:[/QUOTE]

Så kallade golfbollar är en framavlad form av guldfisk och guldfiskar går inte så bra att hålla i samma akvarium som de flesta andra arterna i handeln eftersom de har något annorlunda krav på både temperatur, mat och miljö.

Det finns många intressanta fiskar :p En del kanske inte ser ut att vara så intressanta men kanske har ett intressant beteende.

Här är några fiskar som jag tycker är vackra/färgglada/intressanta:

Bandgurami: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=235
Palettciklid: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159
Pakistanbotia: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=844
Zebrabotia: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928
Purpurhuvudsbarb: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=205
Peckoltia sp. (L134): http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/peckolti/213_F.PHP
Kardinaltetra: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=475
#20 - 4 mars 2006 18:32
[quote=Tropfrog]Om det är ett bra prisa avgör du själv. Ta gott om tid på dig och jämför vad du kan få för samma pengar hos en annan handlare eller av en annan privatperson. Om du skall ha växter i karet kan du inte använda luftpump, det dödar växterna.[/quote]

Luftpump... Reningspump... Är det samma sak då? Eller är det de där "syrestenarna" som hon pratade om som inte är bra för växter? :confused: :confused:

Det finns folk som med rätta fokuserar på ph värdet. Det gäller då främst folk som odlar extremt survattenlevande fiskar. Detta är extremfallet av akvarister. Istället för ph så bör man som nybörjare fokusera på kh, där gäller att allt över 4 är bra. Skulle du ha under 4 så ökar du lätt genom att tillsätta lite vanlig bikarbonat. Ett bra kh borgar för lite större slarvmarginaler och stabilare miljö för fiskarna. Vill du veta kh i ditt kranvatten så ta kontakt med ditt vattenverk och fråga efter alkaliniteten i mg/l, sen tar du och delar det med 17,5 så får du fram kh. Alternativt kan du skaffa ett kh test, men det kommer du bara att behöva en gång så det känns onödigt.

Jag tycker att du skall berätta för din granne att det han håller på med att sänka ph som sedan ökar igen, stressar fiskarna något fruktansvärt och att ett stabilt fel ph är långt mycket bättre än ett ostabilt.

[:-79] Thank you!
Kh - vad står det för? Finns det såna där test att köpa för det med?[:-75]

Det beror på vilka fiskar du skall ha, använd zoopets artbeskrivningar för att sätta samman en bra kombination. När du vet vad du vill ha så kom tillbaka och fråga om det funkar i forumet, så hjälper vi dig att justera kombinationen på bästa sätt.

Det är det som är problemet. [:-118]
De jag hittar är antingen jättestora, saltvattensfiskar, vill ha mjuktvatten, är supersvåra eller riktiga fulingar som inte ens jag vill ha! [:-105]

Olika växter är olika bra på att ta upp olika gödningar/näringar. Använd zoopets växtarkiv till att få frasm vilka växter du vill ha. Sök på svårighetsgrad 1 och på växter som begränsar alger till att börja med. Det finns inga bra generaliserade svar på hur mycket växter man skall ha. Det finns många som kör helt utan växter. Ett kar med växter är svårare att sköta men kräver mindre arbete, ett kar utan växter är enklare att sköta men kräver mer arbete.

Jag tycker det är jättefint med växter! [:-59]
Det är väl bara det att de jag har hemma dör efter ett kort tag - och det var likadant med vattenväxterna i akvariet. Men de var skumma! :cool: De liksom bara "löstes upp" och försvann! :eek:
Ska kolla in det där växtarkivet - dit har jag visst inte hittat än!

Dessa växter säljs i zoobutik som akvarieväxter, men de överlever inte på sikt och är därför inte lämpliga som akvarieväxter.

Hihi - bara de håller ett tag så gör det ingen skillnad på mina gamla "riktiga" och de i så fall! :D :D

Black ghost är en mycket känslig fisk som nästan alltid är viltfångad. Jag tycker inte att det är en lämplig nybörjarfisk.

Mmm, antar att jag får njuta av de på bilder då...
Fast när jag frågade om priset osv i "min" zoobutik sa de att en "odlad" skulle gå på ungefär 250 och en "viltfångad" på ca 250-400 om det fanns?!
Fast det var samma gubbe som sålde den asiatiska matfisken till grannen...:D

Det viktiga är att de inte slåss. Tex blir det svårt att ha flera ancistrushannar i samma kar. Har du många malar på botten måste du dock tänka på att ge mat som sjunker så att de också får tillräckligt med mat.

Jaaa, jag ska nog snarare tänka på att inte ge de så mycket mat så det blir massa över... [:I]

Sniglar är bra för karet, blir de förmånga så är det ett tecken på övermatning.

MVH

Magnus

Ja, jag har ännu dåligt samvete över att jag ville få bort allt jag trodde var någon sorts "ohyra" - men det var så mycket att det kändes att de bara ville ont...

Tack för alla tips! [:-94]
//Towe
#21 - 4 mars 2006 18:41
[quote=batski]Så kallade golfbollar är en framavlad form av guldfisk och guldfiskar går inte så bra att hålla i samma akvarium som de flesta andra arterna i handeln eftersom de har något annorlunda krav på både temperatur, mat och miljö.

Det finns många intressanta fiskar :p En del kanske inte ser ut att vara så intressanta men kanske har ett intressant beteende.

Här är några fiskar som jag tycker är vackra/färgglada/intressanta:

Bandgurami: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=235
Palettciklid: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159
Pakistanbotia: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=844
Zebrabotia: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928
Purpurhuvudsbarb: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=205
Peckoltia sp. (L134): http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/peckolti/213_F.PHP
Kardinaltetra: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=475[/quote]

Haha, golfbollarna är uteslutna de med alltså! :D :p

Mmm, jag blev riktigt kär i den där Peckoltia sp. (L134)! Zebrabotian var väldigt söt den med - likaså Pakistanbotian! :)
Ciklider och Barber har jag hört att de är dumma/elaka/rovgiriga, fast det kanske inte stämmer - eller åtminstone inte på alla?!
#22 - 4 mars 2006 19:13
[FONT=Comic Sans MS]Placeringen![/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Jag har ju glömt att fråga om vart i rummet det är bäst att placera akvariet! [:o] [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Jag har bestämt vilket rum åtminstone! :D Snurrigare person än jag finns nog inte... *S*

Mitt vardagsrum är nog ca 6.5-7 m långt och typ 3.5-4 m brett, det finns fönster och dörr längs ena kortsidan, och ena alternativet är att ställa det så att akvariets kortsida kommer mot fönstret. Tja, alltdå så att det är en meter från fönstret till akvariets kortsida. Gawd vad jag förklarar bra då! :D [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Där får de väldigt mycket "naturligt" ljus, men frågan är om man får väldigt mycket alger då? :confused: [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Andra stället jag funderar på är den andra kortsidan i rummet, men där får de så gott som inget naturligt ljus alls... :( Det kan väl inte heller vara bra?[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Lysrampen som jag får med har uv-ljus, om det har någon betydelse?![/FONT]
#23 - 4 mars 2006 19:17
Bör inte stå i solen, kan vara en fördel om det står en bit in i rummet.

UV ljus, menar du 'black light'?
#24 - 4 mars 2006 19:42
[quote=Opus]Bör inte stå i solen, kan vara en fördel om det står en bit in i rummet.

UV ljus, menar du 'black light'?[/quote]

Okej! Finns det någon som har en annan uppfattning? :confused: Bra att höra från fler - inte för att jag inte litar på dig Opus bör tilläggas! ;)

Hörru, inte vet jag! :D Det var nog ett "vanligt" lysrör, och ett med uv-ljus?!
Att det ska finnas så mycket olika att välja på där med... *suckar och ler*
Ska höra mig för, kanske kommer de in med karet redan imorgon! :p
#25 - 5 mars 2006 01:58
[QUOTE=Pusslet]Ciklider och Barber har jag hört att de är dumma/elaka/rovgiriga, fast det kanske inte stämmer - eller åtminstone inte på alla?![/QUOTE]

Nej, precis. Det finns en del ciklider och barber som är ganska snälla. Palett ciklider t ex är väldigt trevliga fiskar :p
#26 - 5 mars 2006 02:09
[QUOTE=Pusslet][FONT=Comic Sans MS]Andra stället jag funderar på är den andra kortsidan i rummet, men där får de så gott som inget naturligt ljus alls... :( Det kan väl inte heller vara bra?[/FONT][/QUOTE]

Det är faktiskt inga problem i fall de inte får något naturligt ljus. Bara man har rätt belysning. Solljus däremot kan innebära algproblem.

[QUOTE=Pusslet][FONT=Comic Sans MS]Lysrampen som jag får med har uv-ljus, om det har någon betydelse?![/FONT][/QUOTE]

UV-ljus är inte lämpligt vare sig för fiskarna eller växterna (det är ju reptilbelysning). Skaffa dig ett par Aquarelle istället så får du bar akvarieljus.
#27 - 17 mars 2006 14:57
[quote=batski]Det är faktiskt inga problem i fall de inte får något naturligt ljus. Bara man har rätt belysning. Solljus däremot kan innebära algproblem.

UV-ljus är inte lämpligt vare sig för fiskarna eller växterna (det är ju reptilbelysning). Skaffa dig ett par Aquarelle istället så får du bar akvarieljus.[/quote]

Akvariet är hemma och jag håller på att fylla det nu! :)
Det var Aquarelle som var till, antar att det kanske är lätt för såna som bara har karet för dekoration att missta sig på?!

Aja, i vilket fall så är jag kluven i flera saker nu.

Måste man ha i bakteriekultur i vattnet? Jag hade det sist och det grumlade till allt vatten och lade sig inte förren efter en halv evighet. :(
Om inte, hur länge ska man vänta tills man kan introducera lite firrar där, tja - även med sån där kultur...
JUST DET, bor på Gotland där vi har mycket hårt vatten, och ganska högt Ph om det har något med saken att göra?!

Enligt de fiskaffärer jag pratat med här på ön nu så säger de till mig att köpa malar/algätare och låta de vara de första innevånarna, men jag tycker detta låter mycket ologiskt. I ett nystartat akvarium finns det väl inte en alg för dom att käka och man får ge de såna där små extra-alg-foder? :confused:

Har haft i sånt där "blått" som ska vara bra för vattnet och väntar nu på lite ork så jag kan fortsätta fylla upp det helt, grusen duschade jag noga innan (det var kokt och rengjort innan allt blev undanställt för ett halvår sedan) för att få bort ev damm.

Har satt i pumpen och värmaren (dick ej påslagen än, måste fixa vattnet klart först), men är det dumt att börja rota nästa vecka igen där? Hon jag köpt det av glömde lite till luftbubblorna så vi måste dra slangar under grusen om några dagar i alla fall...

VÄXTER! [:o] Måste ha växter, gärna snabbväxande då jag har dåligt tålamod - och tåliga! :p Har liksom inte "gröna fingrar" vare sig i vattnet eller utanför! :D
Några förslag?

Sedan är det ju det där med firrarna. Kan bara inte komma på vad som ska passa där i! :confused: :( :)
#28 - 17 mars 2006 16:14
[QUOTE=Pusslet]Akvariet är hemma och jag håller på att fylla det nu! :)
Det var Aquarelle som var till, antar att det kanske är lätt för såna som bara har karet för dekoration att missta sig på?![/QUOTE]

GRATTIS!

[QUOTE=Pusslet]Måste man ha i bakteriekultur i vattnet? Jag hade det sist och det grumlade till allt vatten och lade sig inte förren efter en halv evighet. :(
Om inte, hur länge ska man vänta tills man kan introducera lite firrar där, tja - även med sån där kultur...[/QUOTE]

Der var INTE bakteriekulturen som gjorde vattnet grumligt. Att vattnet blir grumligt när man startar upp ett nytt akvarium är både vanligt och normalt. Men det brukar försvinna efter nån vecka.

Att man bör tillsätta bakteriekultur beror på att i ett nystartat akvarium saknas de bakterierna som bryter ner ammoniak och nitrit, vilka är dödligt giftiga för fiskarna. Man ska dock inte börja tillsätta bakteriekultur förrän ett par dagar innan de första fiskarna flyttar in. Annars hinner bakterierna dö och man har bara slängt pengarna i sjön.

Du kan göra så att du fyller på akvariet med vatten ända upp, behandlar med vattenberedningsmedel och sätter på filtret och doppvärmaren. Sen när vattnet har uppnått rätt temperatur kan du plantera växterna. När växterna väl är planterade måste de även få ljus. Så ha belysningen tänd 10 timmar om dygnet (sen när akvariet har varit igång i ett par månader kan du börja öka successivt till 12 timmar).

Låt sedan akvariet stå tills vattnet har blivit någorlunda klart (för det kommer att bli grumligt). Börja då med bakteriekultur och två dagar senare kan de första FÅ fiskarna flytta in. Fortsätt med bakteriekultur enligt anvisningarna. Mata sparsamt under de första veckorna. Efter ett par veckor kan du introducera några fiskar till. Vänta ytterligare några veckor innan du introducerar några till. Gör så successivt tills du har alla fiskarna du hade tänkt dig.

[QUOTE=Pusslet]JUST DET, bor på Gotland där vi har mycket hårt vatten, och ganska högt Ph om det har något med saken att göra?![/QUOTE]

Hur högt är pH:t på Gotland? Vad är det för fiskar du funderar på? Vissa arter trivs bra i hårt vatten med högt pH. Jag har ingen erfarenhet av hårt vatten så det är bättre att någon som vet svarar på hur man gör hårt vatten lite mjukare. Det finns produkter som man kan använda för att sänka både hårdheten och pH:t, men frågan är om du behöver det.

[QUOTE=Pusslet]Enligt de fiskaffärer jag pratat med här på ön nu så säger de till mig att köpa malar/algätare och låta de vara de första innevånarna, men jag tycker detta låter mycket ologiskt. I ett nystartat akvarium finns det väl inte en alg för dom att käka och man får ge de såna där små extra-alg-foder? :confused: [/QUOTE]

Jag tycker också det låter korkat. Titta på vilka fiskar du vill ha, läs informationen om dem på artbeskrivningar och börja sen med de tåligaste.

[QUOTE=Pusslet]Har haft i sånt där "blått" som ska vara bra för vattnet[/QUOTE]

Det måste vara vattenberedningsmedel du menar. Vattenberedningsmedel använder man för att neutralisera klor och chloramine och binda eventuella tungmetaller och andra för fiskarna skadliga ämnen som kan finnas i kranvatten. Fiskar är nämligen mycket känsligare än vi mot miljögifter i vattnet.

[QUOTE=Pusslet]Har satt i pumpen och värmaren (dick ej påslagen än, måste fixa vattnet klart först), men är det dumt att börja rota nästa vecka igen där? Hon jag köpt det av glömde lite till luftbubblorna så vi måste dra slangar under grusen om några dagar i alla fall...[/QUOTE]

Hmm, varför vill du ha luftsten? Om du har ett bra filter behöver du ingen luftsten. Men om du ska rota i gruset gör det så snart som möjligt. Att dröja med det innebär bara att du kommer att förlänga tiden med grumligt vatten.

[QUOTE=Pusslet]VÄXTER! [:o] Måste ha växter, gärna snabbväxande då jag har dåligt tålamod - och tåliga! :p Har liksom inte "gröna fingrar" vare sig i vattnet eller utanför! :D
Några förslag?[/QUOTE]

Titta i Akvarieväxter - arbeskrivningar. Där kan du välja bland olika svårighetsgrader och läsa om vilka som är snabbväxnade.

[QUOTE=Pusslet]Sedan är det ju det där med firrarna. Kan bara inte komma på vad som ska passa där i! :confused: :( :)[/QUOTE]

Samma sak här. Kolla i artbeskrivningar. Där kan du läsa kort om de olika arternas egenskaperna och behov. Det är mycket nyttig information där.

Lycka till!
#29 - 17 mars 2006 16:25
VÄXTER! [:o] Måste ha växter, gärna snabbväxande då jag har dåligt tålamod - och tåliga! :p Har liksom inte "gröna fingrar" vare sig i vattnet eller utanför! :D
Några förslag?

Köp vattenpest till att börja med. Snabbväxande, snygg och bra. :)
#30 - 18 mars 2006 14:44
[quote=batski]GRATTIS![/quote]
TACK! :p

[quote=batski]Der var INTE bakteriekulturen som gjorde vattnet grumligt. Att vattnet blir grumligt när man startar upp ett nytt akvarium är både vanligt och normalt. Men det brukar försvinna efter nån vecka.

Att man bör tillsätta bakteriekultur beror på att i ett nystartat akvarium saknas de bakterierna som bryter ner ammoniak och nitrit, vilka är dödligt giftiga för fiskarna. Man ska dock inte börja tillsätta bakteriekultur förrän ett par dagar innan de första fiskarna flyttar in. Annars hinner bakterierna dö och man har bara slängt pengarna i sjön.

Du kan göra så att du fyller på akvariet med vatten ända upp, behandlar med vattenberedningsmedel och sätter på filtret och doppvärmaren. Sen när vattnet har uppnått rätt temperatur kan du plantera växterna. När växterna väl är planterade måste de även få ljus. Så ha belysningen tänd 10 timmar om dygnet (sen när akvariet har varit igång i ett par månader kan du börja öka successivt till 12 timmar).

Låt sedan akvariet stå tills vattnet har blivit någorlunda klart (för det kommer att bli grumligt). Börja då med bakteriekultur och två dagar senare kan de första FÅ fiskarna flytta in. Fortsätt med bakteriekultur enligt anvisningarna. Mata sparsamt under de första veckorna. Efter ett par veckor kan du introducera några fiskar till. Vänta ytterligare några veckor innan du introducerar några till. Gör så successivt tills du har alla fiskarna du hade tänkt dig.[/quote]

[:I]
Det var "Aqua Safe" jag hade haft i - och när vi kom till djuraffären hade de både "Stress Zyme" som var bakteriemedel att ha i dag 1, 7 och 14, samt "Stress Coat" som liknade det som jag redan haft i (det "blåa som jag säger" ;) ) - men att man kunde ha i det också...?!
Köpte båda delar och hade i! :)

Temperaturen ligger på mellan 24-25 grader och jag satte i någon sorts "lök" som var ganska så stor, två omgångar Cabomba, någon annan högväxande grejj, en liten buskig sak. Sedan hade de faktiskt "vanlig" fredskalla där, och andra såna där blommor som finns i växthus, så jag tog grannens fredskallor hon skulle slänga och pluttade ner. Sedan några skott av en ampellilja som jag vet inte är giftig i alla fall med! :p
Det får räcka tills vidare!

[:-4] Sedan hade de extraerbjudnde endast idag upptäckte vi när vi kom dit... På fisk... Så jag hoppas jag inte misshandlar de små liven nu när jag köpte ett litet gäng... [:-99]

En pansarmal tyckte de jag skulle ha i - men jag gillar inte dom. Det fick trots allt bli en sådan...
En plectrosomous (stavning? :D ) bara för det var en så sjukt söt bebis...
Tjogo kardinaltetror (extrapriserna. [:I] )
Sex stycken BallongMollysar, bara för jag ville ha något "speciellt" att se på så länge...

[quote=batski]Hur högt är pH:t på Gotland? Vad är det för fiskar du funderar på? Vissa arter trivs bra i hårt vatten med högt pH. Jag har ingen erfarenhet av hårt vatten så det är bättre att någon som vet svarar på hur man gör hårt vatten lite mjukare. Det finns produkter som man kan använda för att sänka både hårdheten och pH:t, men frågan är om du behöver det.[/quote]
Under 7 går inte att få ner det mer än någon dag...:confused:
Hårdheten gör jag inget åt än så länge, men tids nog om man hittar en firre som vill ha mjukare får man ju göra det... ;)

[quote=batski]Hmm, varför vill du ha luftsten? Om du har ett bra filter behöver du ingen luftsten. Men om du ska rota i gruset gör det så snart som möjligt. Att dröja med det innebär bara att du kommer att förlänga tiden med grumligt vatten.[/quote]

[:I] För att det är sååå snyyyyyggt tycker jag... Med lite bubblor här och där... Tänkte ha en långt plata och en eller två stenar typ i en rot eller så?!

[quote=batski]Lycka till![/quote]

TACK - det kommer säkert behövas! ;)
#31 - 18 mars 2006 14:45
[quote=Lena123]Köp vattenpest till att börja med. Snabbväxande, snygg och bra. :)[/quote]

De hade inga såna hemma... :(

Tack för tipset dock! ;)
#32 - 18 mars 2006 16:52
[QUOTE=Pusslet][:-4] Sedan hade de extraerbjudnde endast idag upptäckte vi när vi kom dit... På fisk... Så jag hoppas jag inte misshandlar de små liven nu när jag köpte ett litet gäng... [:-99]

En pansarmal tyckte de jag skulle ha i - men jag gillar inte dom. Det fick trots allt bli en sådan...
En plectrosomous (stavning? :D ) bara för det var en så sjukt söt bebis...
Tjogo kardinaltetror (extrapriserna. [:I] )
Sex stycken BallongMollysar, bara för jag ville ha något "speciellt" att se på så länge...[/QUOTE]

HJÄÄÄÄLLllPPPP!!! Har du börjat med sååå många fiskar i ett nystartat akvarium? Riksen är ju överhängande att du om några dagar/nån vecka får både dödliga nivåer av ammoniak och nitrit :(

Jaja, du får väl hålla stenhård koll på nitritnivåerna i några veckor framöver då. Har du ett nitrittest? Får du nitri så blir det en del jobb med vattenbyten och så, men det kanske ordnar sig.

Sa de att du skulle ha EN pansarmal? Jag blir sååå trött!!!! Pansarmalar är ju stimfiskar som behöver ett stim för att känna sig trygga. Minst 6 stycken bör man ha

[QUOTE=Pusslet][:I] För att det är sååå snyyyyyggt tycker jag... Med lite bubblor här och där... Tänkte ha en långt plata och en eller två stenar typ i en rot eller så?![/QUOTE]

Jo fast grejen är att det kan vara svårare att få växterna att trivas eftersom en luftpump driver ut CO2 (som växterna behöver) ur akvariet.
#33 - 18 mars 2006 17:04
[quote=batski]HJÄÄÄÄLLllPPPP!!! Har du börjat med sååå många fiskar i ett nystartat akvarium? Riksen är ju överhängande att du om några dagar/nån vecka får både dödliga nivåer av ammoniak och nitrit :(

Jaja, du får väl hålla stenhård koll på nitritnivåerna i några veckor framöver då. Har du ett nitrittest? Får du nitri så blir det en del jobb med vattenbyten och så, men det kanske ordnar sig.

Sa de att du skulle ha EN pansarmal? Jag blir sååå trött!!!! Pansarmalar är ju stimfiskar som behöver ett stim för att känna sig trygga. Minst 6 stycken bör man ha[/quote]

[:-4] [:o] [:-4]
Uj, uj, uj... Men kardinalerna är ju så SMÅ! [:I]

Okej, så var det det där med impulsköpen. :(
Jag har inget nitrittest... Kollade på såna där tester och tänkte köpa ett kh, eftersom granne har ett ph kunde vi låna lite av varandra - men något nitrittest var det ingen som sa något om i affären. :confused:
Hoppas det inte händer - blir det så att jag måste göra massa vattenbyten vet jag nog dessvärre att jag ger upp det här. DAAAAMN, att man är så dum!

Uj igen. Ja, en sån sa de - men på måndag kan jag ju åka ohc köpa lite polare till honom... Fast å andra sidan blir det ju ytterligare fiskar i akvariet då. [:o]
Kan man blanda de "vanliga" pansarmalarna med albinovarianten - eller ska det vara minst sex av samma sort?:confused:

[quote=batski]Jo fast grejen är att det kan vara svårare att få växterna att trivas eftersom en luftpump driver ut CO2 (som växterna behöver) ur akvariet.[/quote]

Aha, men man kan kanske sätta i det och bara ha det påslaget någon gång då och då? :)
#34 - 18 mars 2006 17:42
[QUOTE=Pusslet][:-4] [:o] [:-4]
Uj, uj, uj... Men kardinalerna är ju så SMÅ! [:I] [/QUOTE]

Jo men det är verkligen på tok för många fiskar i ett nystartat akvarium. Man ska ju börja med ett par-tre fiskar.

[QUOTE=Pusslet]Okej, så var det det där med impulsköpen. :(
Jag har inget nitrittest... Kollade på såna där tester och tänkte köpa ett kh, eftersom granne har ett ph kunde vi låna lite av varandra - men något nitrittest var det ingen som sa något om i affären. :confused:
Hoppas det inte händer - blir det så att jag måste göra massa vattenbyten vet jag nog dessvärre att jag ger upp det här. DAAAAMN, att man är så dum![/QUOTE]

Impulsköp kan vara ok när man köper akvarium eller tillbehör till det, men aldrig när man köpar fiskar. Jag gjorde ett impulsköp en gång (innan jag hade läst på) som jag ångrar än i dag :(

Risken att du får ammoniak och nitrit är tyvärr stor nu när du har så många fiskar. Du får mata ytterst sparsamt nu. Mata lite var tredje dag kanske.

Köp ett nitrittest och testa vattnet var eller varannan dag. Skulle fiskarna börja visa symtomer på besvär (att de kliar sig eller simmar vid ytan och andas luft) måste du göra ett stort vattenbyte och tillsätta Toxivec eller Denitrol. Det kan hända att du måste upprepa vattenbyten i några dagar tills du har fått bort nitriten. Sen får du börja med bakteriekultur igen och fortsätta mata sparsamt.

[QUOTE=Pusslet]Uj igen. Ja, en sån sa de - men på måndag kan jag ju åka ohc köpa lite polare till honom... Fast å andra sidan blir det ju ytterligare fiskar i akvariet då. [:o]
Kan man blanda de "vanliga" pansarmalarna med albinovarianten - eller ska det vara minst sex av samma sort?:confused: [/QUOTE]

Nej köp inga fler fiskar nu. Pansarmalen får vänta nån månad. De bör ha liknande teckning, så jag skulle nog köra på samma art eller två väldigt lika arter.

Lycka till!
#35 - 18 mars 2006 17:46
Jösses, va mycket fisk de sålde till dig. Att de inte skäms. Jag har sju små guppy-yngel och en ancistrus-mal i 160 liter. Det tycker jag är lagom. Men det är extremt åt andra hållet, det vet jag. Fast fisken växer och mår prima.

Skaffa en stor billig plastbalja och en liten vattenpump med filter så att du kan rädda fisken om vattnet ballar ur och fiskarna håller på att dö.
#36 - 18 mars 2006 18:23
[quote=batski]Jo men det är verkligen på tok för många fiskar i ett nystartat akvarium. Man ska ju börja med ett par-tre fiskar.

Impulsköp kan vara ok när man köper akvarium eller tillbehör till det, men aldrig när man köpar fiskar. Jag gjorde ett impulsköp en gång (innan jag hade läst på) som jag ångrar än i dag :(

Risken att du får ammoniak och nitrit är tyvärr stor nu när du har så många fiskar. Du får mata ytterst sparsamt nu. Mata lite var tredje dag kanske.

Köp ett nitrittest och testa vattnet var eller varannan dag. Skulle fiskarna börja visa symtomer på besvär (att de kliar sig eller simmar vid ytan och andas luft) måste du göra ett stort vattenbyte och tillsätta Toxivec eller Denitrol. Det kan hända att du måste upprepa vattenbyten i några dagar tills du har fått bort nitriten. Sen får du börja med bakteriekultur igen och fortsätta mata sparsamt.

Nej köp inga fler fiskar nu. Pansarmalen får vänta nån månad. De bör ha liknande teckning, så jag skulle nog köra på samma art eller två väldigt lika arter.

Lycka till![/quote]

Så, nu har jag kollat lite mer här på ZooPet och fått veta att ni som är lite mer "proffs" blir lite suriga - inte alla, men vissa kna tydligen bli - så jag gör mitt bästa för att lära mig i alla fall hjälpligt med latinska namn fortast möjligt! :p
Tack för att sidan: http://www.fishbase.se/search.php?lang=English finns! ;)

Den pansarmalen jag har och tycker är en "vanlig" fanns det visst tre som liknade... :confused:
Någon av följande torde det vara:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Corydoras aeneus[/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Corydoras rabauti[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Corydoras nattereri[/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=black]Den som de har i affären och kallar "albino" fanns tyvärr itne med, men ser ju precis likadan ut fast vit/svagt ljusrosa.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Jag gillade den där [COLOR=#800080]Corydoras paleatus[/COLOR] väldigt mycket - men man bor ju på en ö som är ganska utanför så den finns säkert inte här. Suck.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Har ett 60-liters som jag skulle kunna länga ner några i - men hur många?
Sedan har grabben ett pyttelitet på 12-15 liter... Kanske kan vara någon hjälp?
Men då behöver man väl kanske "städfiskar" till dessa med?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Med städfiskar menar jag fiskar av arterna [COLOR=purple]Corydoras, [FONT=Verdana]Ancistrus, [/FONT][FONT=Verdana]Glyptoperichtys gibbiceps, plecostomus [COLOR=black]osv. Bara för visa att jag försöker lära mig. ;) ;) [/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT]

Aaaaaahaaaa - det var säkert DÄRFÖR mina gamla fiskar "kliade" sig! Jag trodde de fått någon form av löss eller så som kanske kunde överleva i vatten. [:o]

Mvh
Towe, som känner sig väldigt dum och barnslig just nu. [:-4]
#37 - 18 mars 2006 18:26
[quote=Krax]Jösses, va mycket fisk de sålde till dig. Att de inte skäms. Jag har sju små guppy-yngel och en ancistrus-mal i 160 liter. Det tycker jag är lagom. Men det är extremt åt andra hållet, det vet jag. Fast fisken växer och mår prima.

Skaffa en stor billig plastbalja och en liten vattenpump med filter så att du kan rädda fisken om vattnet ballar ur och fiskarna håller på att dö.[/quote]

Jag har både ett yttepyttelitet ett på 12-15 liter samt ett 60-liters som står någonstans i förrådet, med pump och sånt med! :)
Hur mågna ska jag slänga över i dessa då? Måste jag köpa växter till de med, eller hur länge är det "meningen" att de ska hålla till där?

Hualigen, bara jag inte gör de sjuka nu! [B)]
#38 - 18 mars 2006 22:11
[QUOTE=Pusslet]Den pansarmalen jag har och tycker är en "vanlig" fanns det visst tre som liknade... :confused: [/QUOTE]

Har du kollat i artbeskrivningar här på zoopet? Det finns många corydorasarter och en del är väldigt lika. Kan du fixa en bild på din?

Corydoras är väldigt trevliga fiskar tycker jag. Men de kan vara rätt nervösa och skygga ibland.

[QUOTE=Pusslet][FONT=Comic Sans MS]Har ett 60-liters som jag skulle kunna länga ner några i - men hur många?
Sedan har grabben ett pyttelitet på 12-15 liter... Kanske kan vara någon hjälp?[/QUOTE]

Du behöver inte flytta på fiskarna nu. Se bara till att mata väääldigt sparsamt och tillsätt bakteriekultur. Var inte rädd för att överdosera. Bakteriekultur går nämligen inte att överdosera. Håll koll på fiskarna så de inte visar några symtom på ammoniak eller nitritförgiftning. Ammoniak kan bli ett problem efter bara några dagar. Nitrit kommer vanligen efter nån vecka. Skulle du få problem får du ta åtgärder.

[QUOTE=Pusslet]Men då behöver man väl kanske "städfiskar" till dessa med?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Med städfiskar menar jag fiskar av arterna [COLOR=purple]Corydoras, [FONT=Verdana]Ancistrus, [/FONT][FONT=Verdana]Glyptoperichtys gibbiceps, plecostomus [COLOR=black]osv. Bara för visa att jag försöker lära mig. ;) ;) [/COLOR][/FONT][/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Jag förstår inte riktigt vad du menar med städfiskar. De flesta arterna du nämner blir för stora för 60 liters akvarier, för att inte tala om 12 liter. I ett 12 liters kan du inte ha några fiskar. Räkor däremot går bra. De har inte samma behov av utrymme som fiskar, så du skulle kunna ha små sötvättensräkor i ett 12 liters. Räkor är dessutom väldigt duktiga på att äta alger, gammal mat och annat som döda växtblad. Så de är bättre "städare" än de flesta fiskarna.

[QUOTE=Pusslet]Aaaaaahaaaa - det var säkert DÄRFÖR mina gamla fiskar "kliade" sig! Jag trodde de fått någon form av löss eller så som kanske kunde överleva i vatten. [:o] [/QUOTE]

Fiskar kan, precis som vi, få klåda av en massa olika orsaker. Det kan vara gälparasiter, nån sjukdom, irriterande eller giftiga ämnen i vattnet, osv. Men skulle de börja klia sig är amminiak och nitrat det första man bör titta på. Iaf nu när akvariet är nystartat.
#39 - 19 mars 2006 08:13
Batski är mycket mer proffs på akvariefisk än jag, men jag håller inte med. Jag hade flyttat lite av fisken. Det finns en gammal tumregel att man inte ska ha mer än 1 cm fisk per liter vatten. Men det stämmer säkert dåligt. Det måste bero på vilken sorts fisk det är och tusen andra saker.
#40 - 19 mars 2006 10:55
[QUOTE=Krax]Batski är mycket mer proffs på akvariefisk än jag, men jag håller inte med. Jag hade flyttat lite av fisken. Det finns en gammal tumregel att man inte ska ha mer än 1 cm fisk per liter vatten. Men det stämmer säkert dåligt. Det måste bero på vilken sorts fisk det är och tusen andra saker.[/QUOTE]

Oj, tack för komplimangen :) Jag försöker så gott jag kan. Men du är säkert en bra akvarist du också!

Problemet är att det inte finns nån etablerad bakterieflora i något av de andra akvarierna. Men det kan hända att du har en poäng där. I fall Pusslet gör iordning 60 liters-karet med filter och allt och börjar tillsätta bakteriekultur och flyttar över några av fiskarna dit så blir det inte lika stort belastning i något ut av akvarierna. Sen i takt med att bakteriefloran växer i det stora akvariet (efternån månad), kan h*n börja flytta tillbaka fiskarna dit.
#41 - 19 mars 2006 11:34
[quote=Krax]Batski är mycket mer proffs på akvariefisk än jag, men jag håller inte med. Jag hade flyttat lite av fisken. Det finns en gammal tumregel att man inte ska ha mer än 1 cm fisk per liter vatten. Men det stämmer säkert dåligt. Det måste bero på vilken sorts fisk det är och tusen andra saker.[/quote]

Hm, ja - det där har jag också hört... En cm per liter alltså... Men jag kommer inte upp så pass i mitt kar ens:

20* Kardinaler som är ca 2.5 cm = 50cm
1* Pansarmal som ligger på en 3-3.5 = 3.5cm
1* Plecostomus, just nu ca 6-6.5 cm = 6.5cm
6* BallongMolly som är ca 4-4.5 = 27cm
#42 - 19 mars 2006 11:38
Flera stycker har sagt att tumreglen inte stämmer längre!! och det kör jag på..
Det är lite att ta i.. Jag har fem slöjjisar i mitt 100 liters, fyra neonisar ska utäka med tio till och två ancistrus malar.. Och de ser ut att trivas MKT bra!! Men slöjjisarna är enna matvrak d där.. hehe.. men viktigt att man inte övermatar i alla fall bara för att de ser "hungruga" ut.. för det gör de alltid.. :D
#43 - 19 mars 2006 11:59
[QUOTE=Pusslet]Hm, ja - det där har jag också hört... En cm per liter alltså... Men jag kommer inte upp så pass i mitt kar ens:

Men det är ju inte det som är problemet.

Problemet är att ditt akvarium är nystartat. Och i ett nystartat akvarium finns det ingen väletablerad bakterieflora som kan bryta ner ammoniak och nitrit, vilka är dödligt giftiga för fiskarna.

Ammoniak är ett resultat av fiskarnas avföring och andning och ju fler fiskar desto mer ammoniak (därför kan man bara ha några få (2-3) fiskar i ett nystartat akvarium). Ammoniak bryts först ner av bakterier till nitrit. Nitrit bryts i sin tur ner till nitrat som inte är farligt så länge det inte rör sig om mycket höga koncentrationer. Har man växter i akvariet behövs dessutom lite nitrat (inte nitrit!) eftersom växterna använder nitrat som näring.

Läs gärna:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=11&id=117&Itemid=88
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=174&Itemid=92
#44 - 19 mars 2006 12:24
[quote=Pusslet]Hm, ja - det där har jag också hört... En cm per liter alltså... Men jag kommer inte upp så pass i mitt kar ens:

Först vill jag säga att Batski har helt rätt då det gäller nystart av akvarium!

Sedan när jag räknar på antal fisk till liter vatten så använder jag mig av den teoretiska storleken de kan uppnå!
Alltså!
20* Kardinaler som blir ca 5 cm = 100cm
1* Pansarmal som blir ca 8 cm = 8cm
1* Plecostomus, kan bli upp till ca 50 cm = 50cm
6* BallongMolly som blir ca 10 cm = 60cm
Summa 218 cm fullvuxen fisk
Dessutom bör man för pansarmalens trivsel minst ha 6 st individer = 48 cm

Detta ovan är hur jag räknar! Vilket gör att Plecostomusen inte har någon framtid i detta akvarium på 200L!

Sedan tillkommer ju ex.vis vilken fisk, hur mycket den skitar ned mm. så för t.ex Diskus räknar jag med 50L/individ
#45 - 19 mars 2006 23:02
[:-4] F´låt... [:o]
#46 - 21 mars 2006 10:33
Hur har det nu gått med ditt akvarium? Mår fiskarna bra? Är vattenvärdena OK? Du får nog skaffa ett större kar när plecon växt till sig. Bli inte avskräckt från akvarium och zoopet och kör på! :) Vad matar du med? Inga problem hittills, hoppas jag.:)
#47 - 21 mars 2006 10:34
PS.Skriv gärna i din profil om dig själv och dina akvarium. Det är trevligt att läsa om andra Zoopetare!:)

Annons