Behöver allmäna tips!

#1 - 18 oktober 2004 16:17
Hej!Jag har tre st kakaduaciklider 1 hanne 2 honor i mitt 112l kar.
Jag har lyckats få dom att leka halvdant 2 ggr.
Hannen jagar dock bara iväg honorna hela tiden nu mera.Jag har hört att det är för att de inte är redo för lek än.Jag undrar bla om de kan lida skada av allt jagande och så undrar jag om det är för lite med ca 5-6 grottor i karet.
Tacksam för allmänna skötseltips t.ex foder,inredning,hur jag ska göra för att få dem att leka m.m.

Tack på förhand!
#2 - 19 oktober 2004 12:21
Hej! Är honorna gula? Det blir de när de är lekvilliga. Mata helst med levande foder eller fryst typ svarta mygg. Se till att ha bra vattenkvalité, byt regelbundet. Om du har grövre grus i akvariet köp finkornigt och häll i och runt grottorna (de behöver kunna gräva). 5-6 grottor är jättebra, då har de att välja på. Kanske kan du plantera växter så att grottorna är skymda för varandra, så blir det lättare för honorna att hålla revir. Ja det var lite synpunkter från mig hoppas nåt kan va till hjälp. Lycka till!/frida
#3 - 19 oktober 2004 18:37
Tack så mycket för svar!Det låter som om det skulle kunna gå i mitt akvarium.Just nu matar jag med fryst cyclops och svarta mygglarver.Honorna är inte direkt gula än så det är väll bara å vänta.En av dem började visa tecken på att börja bli redo idag tror jag.Hannen gick över från att jaga till att förväntansfullt simma efter honan och vara lite små trevlig.Verkar dock inte vara på gång än.
#4 - 20 oktober 2004 07:53
Hej! Kanske går det att skynda på om du matar med nykläckt artemia också så de får nåt levande att knapra på. Artemia behövs också sen när ynglen ska växa upp :)
Bra länk om artemiaodling: http://www.ciklid.se/fototavling/11.pdf
Hoppas de kommer igång, det är så himla roligt när ens fiskar leker!
mvh frida
#5 - 20 oktober 2004 16:20
Tack så mycket!Ska man värma upp vattnet på något sätt eller går det i rums tmperatur?
Tror du det finns artemia ägg i alla akvarie affärer?
Jag har nämligen inte sett det i affären.Men dom kanske har det på lagret.

Tack så mycket!!
#6 - 21 oktober 2004 07:07
Kakaduor vill ha 24-26 grader så en doppvärmare gör nog susen. Artemiaägg säljs ibland i små rör (ser lite ut men blir mycket), och de flesta akvarieaffärer har det. Fråga, kanske har de bakom disken eller kan ta hem.
vh frida
#7 - 21 oktober 2004 13:27
ok.Men när jag sa det där om värmen tänkte jag på artemian (skrev lite otydligt).Går det lika bra i rumstemperatur eller ska jag värma det på något sätt?

Tack för svar!
#8 - 22 oktober 2004 15:59
Artemian funkar i rumstemp, men gillar om det är aningen varmare. Jag har en lampa över som värmer en aning och som samtidigt gör att artemian simmar till ena kortsidan på byttan. Man kan ju också ställa dem över ett element. hälsn frida
#9 - 22 oktober 2004 16:23
Nu är artmian i.Borde kläckas någon gång i morgon om det vill sig.
Kakaduorna gör mig dock inte smartare.Den honan som tog en grotta och började gräva slutade och nu är den andra igång istället.
Skumt.

Tack för alla tips!

Annons