Behöver akut hjälp med sjuk klogroda!

#1 - 24 september 2010 14:52
Jag har haft 4 klogrodor under en längre tid, 2 fick jag visserligen hem bara för ett par månader sedan men de andra två har jag haft i nästan 3 år. Natten till igår hade en groda dött (en av de yngre) och jag gick igenom grodan efter att jag plockat ur den ur karet men kunde inte se vare sig bettskador (från de fiskar de lever med) eller något annat som tydde på sjukdom. Inatt har ytterligare en groda dött, inte heller den med skador eller yttre tecken. När jag nu kollar en av de två överlevande grodorna så ser den geggig ut på huden, som om vissa bitar av skinnet ömsats. Akvariesand har fastnat på huden och den ser röd ut på vissa partier där blodådrorna är väldigt ytliga.

Grodorna har alltid varit i fint hull och ätit bra, men nu matvägrar de och den som ser påverkad ut av de två överlevarna är knappt rörlig, börjar se svullen ut och är allmänt apatisk.
De bor i ett 375L kar sedan 1½ år tillbaka. Det har aldrig varit några problem och fiskarna har aldrig varit stygga på dem. Grodorna har snarare varit dem i karet som varit mest aktiva och framåt.

Var kan jag hitta mer information om sjukdomar och är det någon som har en aning om vad det kan vara? Ingen fisk är påverkad eller visar symtom.

En kanske viktig sak att nämna är att de för första gången fick tinade, skalade räkor i små bitar för första gången för 3-4 dagar sedan (tips från zoobutiken). Kan det vara orsaken? Har annars hört fler som matat med det och aldrig haft några problem. Räkorna tinades långsamt i kylen under några timmar och matades med samma dag. De kan omöjligt ha varit ofräscha.

Tacksam för svar så snart som möjligt!
#2 - 25 september 2010 16:09
En sida jag sparat kanske ger någonting. Men sjölv tinar jag räkor i håv/burk med varmvatten och kallvatten efter så dom svalnar. Sen matar vad nu det är för amfibie eller fisk man har. Om något över i svlat vatten och kylskåp men testat igen samma dag. Funkat bra för mig till klogrodor, fiskar, dykarbaggar och säkert annat som glömt.
Länken kan ju vara bra att lägga införstås http://aquaticfrogs.tripod.com/id10.html
En till jag grävde fram bland mina sparade http://clawedfrogs.tripod.com/id31.html
#3 - 25 september 2010 20:34
Tusen tack!! Ska genast lusläsa igenom sidorna.

Annons