Behöver akut hjälp med kön på Fjärilsciklider!

#1 - 25 oktober 2006 11:00
Hej!
Hittade nyss ett gäng gula fjärilsciklider (som jag letat efter länge!) hos min akvariehandlare, problemet är att det verkar vara ungdjur och biträdet i affären inte hade en aning om hur man ser könsskillnaderna.. Och det har inte jag heller om jag ska vara ärlig..
Hur bär jag mig enklast åt för att få en lagom könsfördelning? Vad är en lämplig könsfördelning? Har ett 250l akvarium att stoppa dem i och hade väl tänkt mig en 4-5 st.. Funkar det tex att köpa en grupp ungdjur och låta dem para ut sig som man gör med scalarer?

Skulle bli enormt tacksam för hjälp, då jag tänkte åka förbi igen efter jobbet idag och inhandla dem!

Mvh
Cinapuff
#2 - 25 oktober 2006 11:04
Tillägg:

Har nu när ruset lagt sig en aning kollat in artbeskrivningen här på zoopet och fått en del svar. [:o]
Men en fundering kvarstår, är det bara honorna som har röd buk? För vissa av dem var röda på magen, kan man dra slutsatsen att det är honor eller kan hannar också vara röda på buken?

Är fortfarande jättetacksam för svar! :)
/Cinapuff
#3 - 25 oktober 2006 11:06
Ungdjuren är INTE lätta att köns bestämma. Jag tycker i alla fall det är mycket svårare än på den "vanliga" fjärilscikliden. Buken blir inte röd på honerna utan lite svagt violett men det är när de är lek mogna så det syns inte på ungdjuren. Du kan titta lite på ryggfenan då den kan vara lite längre i framkanten på hanen än honan dock är inte detta heller en säkert kort.

När jag skaffade min så köpte jag 4st som gick i grupp ganska så länge (de var också ungdjur). Efterhand som de växte så parade de själv ut sig och jag hade turen att få 2 honer o 2 hanar. Så köp du 4-5st och låt dem para ut sig! Funkar utmärkt!

Tycker förövrigt att den gula är snyggare än den "vanliga" :)
#4 - 25 oktober 2006 11:21
Tack för snabbt svar! Och jag tycker precis som du, den gula är helt klart snyggast! Det var därför jag blev så glad och entusiastisk när jag såg dem idag...
Funderar doch fortfarande på det där med röda magar, vissa av de gula fjärilarna hade definitivt röda magar, betyder det att de är honor? Försökte kolla på fenstrålarna i ryggfenan också (lite kom jag allt ihåg!), men jag såg ingen uppenbar skillnad.. :(

/Cinapuff
#5 - 25 oktober 2006 11:33
Röda magar har jag faktiskt inte sett på ngra gula fjärilsciklider bara att den blir violett vid lek. Men det är möjligt att de som din butik har är av en stam som får lite rödare buk. Jag hade i så fall sattsat på att försöka hitta 2 rödbukar och 2 vanliga och hålla tummarna!
#6 - 25 oktober 2006 12:44
På vuxna gula är det mkt lättare att se skillnaden, även om man inte ser den röda fläcken så tydligt, men så har man fenstrålarna på ryggfenan som är mer utdragna hos hannen på annat vis än honans ( de främre ), honan har lite rundare form + hannen är större.. men faktiskt inte tänkt så mkt på detta som Spazm säger att de blir mer lila om buken vid lek.. men det har han ju koll på... Själv har jag inte haft gula på många år o har väl glömt det där.

Letade efter bra bilder på gula honor men hittade ingen just nu.. men kan ju passa på att visa en vit fjärils ciklid istället, tar mig friheten att fly ämnet lite. Dessa ser man inte så ofta.

http://www.thatfishshop.com/j_fish/microgeophagus_ramirezi_albino.jpg
#7 - 25 oktober 2006 12:57
Tack än en gång för snabba svar! Det uppskattas verkligen!

Lutar mot att det blir två med röda magar och två utan, ska studera dem lite mer ingående och se om jag hittar ytterligare könsskillnader..
Och den helvita varianten var ju också jättefin! Har nog aldrig sett såna tidigare..
#8 - 25 oktober 2006 13:00
Tror du ska studera fiskarna i affären en stund.. för har de bara blivit könsmogna kan man också på deras beteende se skillnad.. men beror lite på hur små de är.. så får du peka ut vilka du vill ha... men som spazm sa.. inte alls lika lätt att gå på färgen på buken på den gula varianten... det är mkt lättare på den vanliga eller den blå som man också kallar den.

vad gäller den vita så har jag haft sådana för massor med år sedan, verkligen vackra då de är vita med sina lysande blå prickar..
#9 - 25 oktober 2006 13:16
Nu blev jag nyfiken igen.. Hur märks könsskillnader på beteendet?
#10 - 25 oktober 2006 13:23
Hannar som är könsmogna brukar göra sig till för honorna redan i affären, de kan ha ett litet revir i akvariet och man ser att de " visar upp sig " , de markerar mot andra hannar och gör sig till för honorna... så man kan via beteendet se en viss skillnad.. men är edt riktigt små exemplar kanske de inte är könsmogna ännu o då syns inte sånt
#11 - 26 oktober 2006 05:37
Tack för att ni är så snälla och villiga att hjälpa till! :)

Det blev trots allt inget köp igår.. :(
När jag kom tillbaks till djuraffären sprang jag ju direkt fram till fjärils-akvariet och började studera dem, men när jag fokuserat på de små gulingarna ett tag så insåg jag att något inte stod rätt till.. De gick tillsammans med ett gäng kampfiskhonor som inte såg ut att må helt hundra. De såg ut mer som höstlöv än som fiskar när de singlade omkring i akvariet och minst en av dem låg (död?) på bottnen... :( Kändes inte speciellt tryggt att köpa fisk från det akvariet då, så jag avvaktade.
Det var helt enkelt inte meningen att jag skulle ha gula fjärilsciklider nu (har jag väntat så länge så kan jag nog vänta lite till)!
#12 - 26 oktober 2006 05:43
Det var riktigt tråkigt att höra!

Då hjälper det inte att jag kom på ett litet tipps till för att könsbestämma dem. Men till nästa gång: Titta på bukfenorna.. I "uppfällt" tillstånd så är hanens bukfenor länge, går ut en bit över analfenan och på honan så slutar de innan analfenan börjar.

Hoppas att du hittar något annat ställe där det känns tryggare att handla!
#13 - 30 oktober 2006 06:42
Jag mitt dumma nöt!! (Varning, långt inlägg!)

Jag kunde ju inte hålla mig ifrån dem ändå.. Åkte dit efter jobbet i fredags (bara det var ju en rätt dum idé..), stod länge och väl och spanade på de små liven, och de flesta såg ju faktiskt rätt välmående ut. Pigga och glada, jagade varandra lite emellanåt, de flesta fint utfärgade.. Och de få kampfiskhonor som var kvar såg ju inte SÅ dåliga ut längre..
Och enligt butiken så hade fjärilarna gått i akvariet i 3 veckor, och det lät ju lite betryggande (har de klarat 3 veckor i det karet så ska de väl klara sig hemma hos mig tänkte jag..)

Så jag valde ut de 5 finaste/piggaste/kraftigaste som fick följa med mig hem.
Hem till ett litet (~50l) karantänakvarium som redan är ordentligt inkört med bra vattenvärden, pH ca 6,5-6,8 och en temperatur på 27 grader. Tog god tid på mig att koppa in dem (4-5 timmar) utan belysningen tänd, de fick gå i mörker hela lördagen också (ok, lite dagsljus sipprade såklart in).
Kollade till dem ca varannan timme, men i lördags kväll hade en liten söting gett upp. Fiskade upp den snabbt som attan för att inte sabba vattenkvaliteten och trodde att allt var frid och fröjd, men när jag tände lyset i går eftermiddag hade ytterligare en kastat in handduken.. =( Fiskade upp den också och lät de tre överlevarna vara ifred ett tag..
Lite senare på kvällen kunde jag inte låta dem vara längre, utan jag frestade dem med lite frysta röda mygglarver och det var mäkta populärt! De tre överlevarna for omkring som små torpeder på jakt efter mygglarverna.. =)
Hoppas nu bara att dessa små gull-ungar klarar sig!
#14 - 30 oktober 2006 06:54
Grattis till inköpet. Tråkigt att 2st strök med dock. Håller tummarna för dig och hoppas att de övriga 3 skall bli långlivade i ditt akvarium!

Ett av mina par gulafjärilsciklider lekte igår kväll igen. Hanen ängnade dagen åt att puttsa på deras sten och hela kvällen till att locka med sig honan dit. Trivs dom så leker de ofta o lätt! Hanen är så otroligt fin när han är lek sugen. Simmar runt med alla fener utsträckta och spelar samt att alla "metallick" prickar på hans kropp verkligen lyser!
#15 - 30 oktober 2006 07:22
Vad kul! Grattis!!

Jo, jag hoppas också att de kvarvarande 3 ska klara sig (såklart!).

En fundering bara..
Brukar du bli några överlevande yngel när dina fjärilar lekt? Är ynglen svåra att dra upp? *Nyfiken*

/Cinapuff
#16 - 30 oktober 2006 07:54
Mina fjärilar är inga bra yngelvårdare. De har faktiskt inte änns lyckas komma ifrån ägg stadiet i sällskaps akvariumet. Oftas så har romen varit borta redan på morgonen dagen efter. Tittade på efter att ljuset var släckt och de båda fjärilarna stod o vakta mot fiskar och under dem så låg en ancistrus o mumsa på äggen. Alltid svårt med fiskar som är leker öppet på stenar/blad. Fiender 360grader runt sig. Lättare med grottlekare..

Denna gången så låg dock romen kvar på stenen i morse så natten har gått bra. Misstänker att de lärt sig av sina misstag!
#17 - 30 oktober 2006 08:24
spazm skrev:
de båda fjärilarna stod o vakta mot fiskar och under dem så låg en ancistrus o mumsa på äggen.

Jag tror jag knäcker mig! :D Den synen måste ha varit rolig att se!
(Fast det hade kanske varit roligare om de klarat av att dra upp dem istället, nu när jag tänker efter..)
#18 - 30 oktober 2006 08:33
Går ju alltid att dra upp ynglen på konstgjord väg om föräldrarna inte lyckas (eller flytta dem till odlingskar). Tipset är att skaffa ett litet kar och när de lekt så sänker du ner det lilla karet i det stora och flyttar över stenen utan att äggen kommer i kontakt med luft. Sen så skaffar du en syresten och en luftpump som du lägger ner o låter bubblorna strömma över äggen. Tillsätt även lite anti-mögel medel så att inte äggen möglar. Då kan du kläcka o driva upp ynglen utan föräldrarnas hjälp! Dock är det klart roligare om föräldrarna kan lösa det hela själv..
#19 - 30 oktober 2006 09:21
Får se om jag nånsin kommer så långt..
Just nu ligger prio på att få de tre överlevarna att överleva ytterligare ett litet tag. (Förresten, hur länge är lämpligt att ha dem i karantän? Hade väl tänkt mig två veckor nånting, men det är nog mest för att det "kändes lagom".. Har ingen direkt koll på hur sånt här brukar funka, har alltid handlat fiskar av akvariehandlare jag litat på tidigare.)
Och sen kommer ju problemet med att ha två av olika kön.. Har ingen aning vad det är jag har nu, alla ser likadana ut..
Vet du förresten om det skulle funka att ha både gula och vanliga fjärilar tillsammans? För det är väl i grunden samma art, bara olika färgvarianter?
#20 - 30 oktober 2006 09:29
Angående karantän så har jag ingen aning men du märker väl ganska så snart om dessa piggnar till o håller sig friska.

När det gäller vanliga o gula fjärilsciklider ihopa så är det inga problem. Jag hade det tidigare och de höll sig för sig själva och "stimmade" inte ihopa. Bråkade lite ibland men det får man ta som ciklid ägare :)

Att se köns skillnaden är inte lätt nej, helt omöjligt på ung djur. Men förhoppningsvis så har du i alla fall ett par. Tror att det första du kan se på är bukfenornas längd. Sen Ryggfena och sisst färg på buken..
#21 - 30 oktober 2006 15:12
Ville bara visa mitt lekpar!

[ATTACH]4155[/ATTACH]

Titta noga på stenen så ser du romen! :)
#22 - 31 oktober 2006 07:04
Åh! Vad fina!!
Det är ju precis så jag vill att mina ska se ut... *drömmer mig bort*

Än så länge lever de tre gula jag har kvar, de åt lite mygglarver till igårkväll men är fortfarande rätt bleka och skygga i övrigt.
Åkte tillbaks till djuraffären med de två som kolat och skulle få två nya, men de gula var slut så det fick bli två små hannar av den "vanliga" modellen (som butiken envisas med att kalla blå). Egentligen hade jag velat ha ett par men honorna var verkligen pyttesmå och magra så det får bli ett senare projekt. De vanliga är ju betydligt lättare att få tag på härikring..

Men om du nån gång lyckas dra upp yngel från ditt kärlekskranka par så får du gärna höra av dig till mig om du vill bli av med dem, jag är mycket intresserad!

Mvh
Cinapuff
#23 - 1 november 2006 09:25
Uppdatering:

När jag kom hem igår så hade ytterligare en av de gula farit till de sälla jaktmarkerna.. Detta trots fin färg och stor matlust dagen innan.. :(

Nu kvarstår de två vanliga hannarna (som jag fick som kompensation för de första två gula som dog) och de två gula som överlevt.

Men det ser ut som om jag har ett helt harem av manliga fjärilar nu.. De två vanliga är definitivt hannar (långa strålar i ryggfenan, långa bukfenor, inga blå fläckar i den svarta fläcken) och de två gula verkar också vara hannar, de har liksom tagit var sin del av akvariet i besittning och jagar bort allt och alla som närmar sig.. Känns som ett rätt manligt fjärilsbeteende för mig.

Jag kanske helt enkelt ska ge upp tanken på gula fjärilar? Känns inte som om det var meningen att jag ska ha såna, hur söta de än må vara.. :(

Annons