Jag mitt dumma nöt!! (Varning, långt inlägg!)
Jag kunde ju inte hålla mig ifrån dem ändå.. Åkte dit efter jobbet i fredags (bara det var ju en rätt dum idé..), stod länge och väl och spanade på de små liven, och de flesta såg ju faktiskt rätt välmående ut. Pigga och glada, jagade varandra lite emellanåt, de flesta fint utfärgade.. Och de få kampfiskhonor som var kvar såg ju inte SÅ dåliga ut längre..
Och enligt butiken så hade fjärilarna gått i akvariet i 3 veckor, och det lät ju lite betryggande (har de klarat 3 veckor i det karet så ska de väl klara sig hemma hos mig tänkte jag..)
Så jag valde ut de 5 finaste/piggaste/kraftigaste som fick följa med mig hem.
Hem till ett litet (~50l) karantänakvarium som redan är ordentligt inkört med bra vattenvärden, pH ca 6,5-6,8 och en temperatur på 27 grader. Tog god tid på mig att koppa in dem (4-5 timmar) utan belysningen tänd, de fick gå i mörker hela lördagen också (ok, lite dagsljus sipprade såklart in).
Kollade till dem ca varannan timme, men i lördags kväll hade en liten söting gett upp. Fiskade upp den snabbt som attan för att inte sabba vattenkvaliteten och trodde att allt var frid och fröjd, men när jag tände lyset i går eftermiddag hade ytterligare en kastat in handduken.. =( Fiskade upp den också och lät de tre överlevarna vara ifred ett tag..
Lite senare på kvällen kunde jag inte låta dem vara längre, utan jag frestade dem med lite frysta röda mygglarver och det var mäkta populärt! De tre överlevarna for omkring som små torpeder på jakt efter mygglarverna.. =)
Hoppas nu bara att dessa små gull-ungar klarar sig!