Behöver akut hjälp med BTN bakgrund.

#1 - 21 januari 2008 13:07
Hejsan gott folk!

jag har en hel del frågor som jag vill ställa och jag hoppas på att ni kommer ha ork att läsa och försöka hjälpa mig så gott ni kan, hade uppskattat det riktigt mkt :)
Nu är de så här att jag har en 240 liters Juwel akvarium har har havt den i ca 1 år nu som jag kör med juwels egna bakrundsmoduler, vilket jag är grovt missnöjd med då dem har tappat "flagnat bort" all färg, och jag retar mig riktigt mkt på den mitten skarven, nu i veckan tänkte jag köpa ett nytt bakrund till karet, En BTN bakgrund (Mini amazonas) och i helgen riva allt och montera allt om från början, dvs starta om akvariet från början, jag vet att de kanske inte är bra för den bakteriella biten, men jag vill få de gjort ordentligt så sitter den där sen.
Jag ska fimpa original filtret som sitter i akvariet och ska köra med ett ytterfilter som jag köpte igår (Tetratec EX 1200) för att spara uttryme.
så nu till den stora frågan.
Hur tusan skall jag göra med den "mittenstaget" på toppen av akvariet om ni förstår vad jag menar, den plastpinnen som är ihopgjuten med den övre ramen? :) hur får jag ner bakrunden i karet när den är i vägen ? jag vill inte hålla på o såga (dela) bakrunden för att få ner den, dels för att jag inte litar på min kompetens och för att jag är livrädd att nånting ska bli fel och det ska bli fult när jag ska montera den, BTN bakgrunden är inte direkt billig så jag har ICKE råd med misstag. Är de riskabelt att "såga bort den övre ramen av akvariet? vad gör den för nytta ? är de som ngn sorts förstärkning ? kan man ens få bort den på ngt sätt utan att behöva såga? vill så sjukt gärna ha den här btn mini amazonas bakgrunden så jag har svårt med andra när man har sett denna :).

Hur gör jag med de yttre filtret? hur kan man bäst gömma "rören" bakom bakgrunden ? finns de ngn guide ngn stans ?

är tacksam om ni har tid o hjälpa mig med detta..
Jag ser mig själv som en nybörjare så jag hoppas att ni kommer ha förståelse då risken är hög att dessa frågorna är lite korkade i era ögon :)

Mvh
kotten
#2 - 21 januari 2008 14:09
Btn slimline gick ju att pula ned i mitt Juwelakvarium, men jag tror faktiskt att det är enklare att såga isär din makgrund än att röra staget. Det har nämligen en vital sammanhållande funktion för akvariet! Man kan säkert såga isär staget och sätta dit en ordentlig skarvbit föränkrad med rostfria stålbultar och silikon, men jag skulle vara för feg att göra detta. Jag har dock hört talas om folk som gjort det. (Kan nu inte minnas vart...) Kolla på Google. Såga av stag på akvarium eller liknande...
Om du sågar isär bakgrunden så kan du ju limma ihop den fint med silikon så att det nästan inte syns.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 21 januari 2008 14:21
Nu känner jag inte exakt till Juwels akvarier men jag har för mig att det inte går att ta bort mittstaget på deras akvarium och mittstaget måset bort för att man skall kunna få ner en Amazonas i en del.

Då är det bättre att i ett sådant akvarie antingen skaffa Slimline http://www.backtonature.se/sweden/slimline.html som är i sektioner
eller dessa 2 modeller (finns i flera storlekar) http://www.backtonature.se/sweden/100x42.html eftersom de är 2-delade.
#4 - 21 januari 2008 16:56
MattiasL skrev:
Btn slimline gick ju att pula ned i mitt Juwelakvarium, men jag tror faktiskt att det är enklare att såga isär din makgrund än att röra staget. Det har nämligen en vital sammanhållande funktion för akvariet! Man kan säkert såga isär staget och sätta dit en ordentlig skarvbit föränkrad med rostfria stålbultar och silikon, men jag skulle vara för feg att göra detta. Jag har dock hört talas om folk som gjort det. (Kan nu inte minnas vart...) Kolla på Google. Såga av stag på akvarium eller liknande...

Om du sågar isär bakgrunden så kan du ju limma ihop den fint med silikon så att det nästan inte syns.

hmm.. har också funderat på med att såga den på mitten, altså BTN bakgrunden, men den är så satans jävla dyr så man vill inte såga i den haha, försöker hitta en annan lösning hela tiden, men de är svårt med det staget i mitten :( :), tror jag gör så här, jag sågar av den staget sedan monterar/installerar jag bakrunden sen skarvar/skruvar jag ihopa staget med en rostfri plåt bit, eller :)? alla förslag är välkomna :)

Nu känner jag inte exakt till Juwels akvarier men jag har för mig att det inte går att ta bort mittstaget på deras akvarium och mittstaget måset bort för att man skall kunna få ner en Amazonas i en del.

Då är det bättre att i ett sådant akvarie antingen skaffa Slimline http://www.backtonature.se/sweden/slimline.html som är i sektioner

eller dessa 2 modeller (finns i flera storlekar) http://www.backtonature.se/sweden/100x42.html eftersom de är 2-delade.

tack för tipsen o länken kjelle :)

men jag har fastnat för amazonas bakgrunden och jag vill inte ha ngt annat än den, tycker den är överlägsen snygg på andra plats kommer Rocky Juwel men då för att den är lätt att monteras i mitt kar, men amazonas är så klart mi största favorit och jag är nästan beredd att såga av staget och ersätta den sen med en rostfri bit för att få ner den, men innan jag gör ngt sånt så måste jag veta på ett ungefär vilka följder de blir av de, man vill ju inte sabba karet :)

synd att de ska vara så omständigt.

har dock en fråga till som jag glömde ställa innan, sidorna på BTN bakgrunden har jag läst nånstans att de blir snyggast/finast resultat om dem målas svart, ok det har jag fattat :), men vilken typ av färg ska man använda ? vill ju inte förgifta nånting i karet sen :)

mvh
kotten
Olorin
#5 - 21 januari 2008 17:13
Målningen görs oftast på utsidan så då kvittar det vad man väljer för färg. Fast man köper ju helst miljövänlig vattenbaserad färg ändå.
#6 - 21 januari 2008 18:11
Svart silikon är det självklara valet!
Olorin
#7 - 21 januari 2008 18:20
Svart silikon på utsidan? Det är väl tokonödigt tjockt och kladdigt? Förövrig bör ju din metod att laga staget funka även om du typ bara limmar med expoxy, men en skruv skadar ju inte.
#8 - 21 januari 2008 22:57
hmm.. ngn av er som kan gissa vem som tillverkar den här bakgrunden? tyckte den var farligt snygg...

http://213.132.112.100/images/65/6558699057.jpg
#9 - 22 januari 2008 06:56
Absolut snyggast på sidorna är att köpa självhäftande svart plastfilm, gärna matt, på en hobbyaffär och sätta dit, enligt mitt tycke & smak!
#10 - 22 januari 2008 09:58
Primaten skrev:
Absolut snyggast på sidorna är att köpa självhäftande svart plastfilm, gärna matt, på en hobbyaffär och sätta dit, enligt mitt tycke & smak!

Kan man köra med vanlig toningsfilm till bil tro? :)
#11 - 22 januari 2008 10:05
Det funkar bra!

Sedan att såga sönder en BTN var någon som gjorde för ett tag sedan i en tråd här på Zoopet och han blev inte riktigt så nöjd efteråt;).
#12 - 22 januari 2008 19:17
ansjo skrev:
Det funkar bra!

Sedan att såga sönder en BTN var någon som gjorde för ett tag sedan i en tråd här på Zoopet och han blev inte riktigt så nöjd efteråt;).

hehe okej, nej ska inte såga i min BTN :) ALDRIG! tar inga risker :) .. men däremot för att få ner den i karet som måste jag såga av den "mittenstaget" för att få ner den annars går de inte.

Jag gör så här, jag sågar av de staget på ovansidan då, monterar/installerar bakgrunden, inreder akvariet, sedan innan jag fyller på vatten, monterar/nitar/skruvar jag ett nytt stag på ovansidan av rostfritt matriell, det borde väl funka eller ? ni får gärna komma med åsikter och ideér innan jag gör bort mig totalt haha :)

mvh
kotten
#13 - 22 januari 2008 19:55
Det är en idé, en annan är att du gör detta med glasskivor som på ett helglaskar, ett par glaslister utmed långsidorna som du sedan fäster ett glasstag tvärsöver karet.
#14 - 22 januari 2008 19:59
Spartak skrev:
hehe okej, nej ska inte såga i min BTN :) ALDRIG! tar inga risker :) .. men däremot för att få ner den i karet som måste jag såga av den "mittenstaget" för att få ner den annars går de inte.

Jag gör så här, jag sågar av de staget på ovansidan då, monterar/installerar bakgrunden, inreder akvariet, sedan innan jag fyller på vatten, monterar/nitar/skruvar jag ett nytt stag på ovansidan av rostfritt matriell, det borde väl funka eller ? ni får gärna komma med åsikter och ideér innan jag gör bort mig totalt haha :)

mvh

kotten

När jag köpte mitt rio 180 så var mittstaget avsågat för att få ner bakgrunden. Sen hade han satt en plåtbit och popnitat ihop och även silikon. Har hållt för både honom och mig! Borde nog funka för 240 me tycker jag.
Lycka till!!
#15 - 22 januari 2008 20:01
Annars kan du ju ta bort staget, sätt ner bakgrunden och sen sätt in ett nytt. Finns till 240 me.
http://www.pwss.se/product.php?productid=4793&cat=0&page=1
#16 - 22 januari 2008 22:06
Olorin skrev:
Svart silikon på utsidan? Det är väl tokonödigt tjockt och kladdigt? Förövrig bör ju din metod att laga staget funka även om du typ bara limmar med expoxy, men en skruv skadar ju inte.

Ok jag trodde du menade insidan! Ursäkta!:)
#17 - 23 januari 2008 10:07
Jag sågade av staget på mitt 375 liters när jag skulle ha i min BTN. Provade fylla på vatten efter det, men när halva akvariet var fyllt så började det knaka. Så maken var snabb att morra på mig och skruvade ditt ett nytt stag. Det har hållt bra i många år efter det.:)
#18 - 23 januari 2008 11:21
skära loss botten från silikonet och peta upp den det hållet istället och sedan slikona ihop botten igen men kräver ju att man slikonat några kar innan om man vill det ska bli bra
#19 - 23 januari 2008 12:10
Machnus skrev:
Annars kan du ju ta bort staget, sätt ner bakgrunden och sen sätt in ett nytt. Finns till 240 me.

http://www.pwss.se/product.php?productid=4793&cat=0&page=1

hmm ok ok ..vad jag vill minnas så har jag läst det här på zoopet nånstans minns inte vilken tråd de var, att ngn annan individ med en likadan 240 liters juwel kar, undrade om den gick att byta den övre stag, där han fick svar av ngn annan skribent att det skulle gå på dem gammla moddelerna av Juwel 240l men inte på dem nya och jag har den nya moddelen juwel 240l antar jag då, då staget är helt ihopajuten med den övre ramen, de är som en hel bit, det går inte att ta bort enbart staget, man måste ta bort hela övre ramen, och det tror jag inte är möjligt, lite svårt att förklara :) hoppas ni förstår mig ändon... så att såga av den är de enda alternativet för mig nu tyvärr..
mvh
kotten

Pooh skrev:
Jag sågade av staget på mitt 375 liters när jag skulle ha i min BTN. Provade fylla på vatten efter det, men när halva akvariet var fyllt så började det knaka. Så maken var snabb att morra på mig och skruvade ditt ett nytt stag. Det har hållt bra i många år efter det.

de lät obehagligt det där med knakandet, ganska läskigt :) men då undrar jag var de ett nytt original stag eller var de ngt hemmabygge som monterades efter?
mvh
kotten

skära loss botten från silikonet och peta upp den det hållet istället och sedan slikona ihop botten igen men kräver ju att man slikonat några kar innan om man vill det ska bli bra

hehe ursäkta min okunnighet, men jag är inte riktigt me nu, hur menar du? :)
mvh
kotten
#20 - 23 januari 2008 16:49
MattiasL skrev:
men jag tror faktiskt att det är enklare att såga isär din makgrund än att röra staget. Det har nämligen en vital sammanhållande funktion för akvariet! Man kan säkert såga isär staget och sätta dit en ordentlig skarvbit föränkrad med rostfria stålbultar och silikon, men jag skulle vara för feg att göra detta..

Ajdå, måste man verkligen ha det? har ett 240L 120x45x45 utan något stag? måste jag fixa det`?:confused: det satt ett ute i kanten förut men det gick tyvär av när jag la i sten, (gjort av plast). akvariet har varit igång ca 1½ månad och änn är det helt. Vad ska jag göra !!
#21 - 24 januari 2008 09:41
Spartak skrev:

de lät obehagligt det där med knakandet, ganska läskigt :) men då undrar jag var de ett nytt original stag eller var de ngt hemmabygge som monterades efter?

mvh

kotten

Vi monterade dit ett hemmabygge, ett aluminiumstag som sågats i lagom längd och skruvades dit.
#22 - 25 januari 2008 20:46
axeisi skrev:
Ajdå, måste man verkligen ha det? har ett 240L 120x45x45 utan något stag? måste jag fixa det`?:confused: det satt ett ute i kanten förut men det gick tyvär av när jag la i sten, (gjort av plast). akvariet har varit igång ca 1½ månad och änn är det helt. Vad ska jag göra !!

????!!
#23 - 26 januari 2008 00:16
axeisi skrev:
????!!

Har du En Juwel 240 liters Rio ? eller ngt annat 240 liters kar ?
#24 - 26 januari 2008 00:39
vet inte vad det heter med det är ett ramakvarium med plast kanter? ganska gammalt.
#25 - 26 januari 2008 07:20
Staget är ditsatt en gång av en anledning, och jag skulle personligen sätta dit ett igen om det satt där från början;).
#26 - 26 januari 2008 17:37
så här blev resultatet med staget iaf ...

hoppas skitet håller nu ..

#27 - 26 januari 2008 17:42
Det ser ut som ett Juwelkar, men jag tror risken att det nya staget går av på mitten är ganska stor....NOT:p!
#28 - 26 januari 2008 17:50
ansjo skrev:
Det ser ut som ett Juwelkar, men jag tror risken att det nya staget går av på mitten är ganska stor....NOT:p!

hehe :D

Annons