Hejsan gott folk!
jag har en hel del frågor som jag vill ställa och jag hoppas på att ni kommer ha ork att läsa och försöka hjälpa mig så gott ni kan, hade uppskattat det riktigt mkt :)
Nu är de så här att jag har en 240 liters Juwel akvarium har har havt den i ca 1 år nu som jag kör med juwels egna bakrundsmoduler, vilket jag är grovt missnöjd med då dem har tappat "flagnat bort" all färg, och jag retar mig riktigt mkt på den mitten skarven, nu i veckan tänkte jag köpa ett nytt bakrund till karet, En BTN bakgrund (Mini amazonas) och i helgen riva allt och montera allt om från början, dvs starta om akvariet från början, jag vet att de kanske inte är bra för den bakteriella biten, men jag vill få de gjort ordentligt så sitter den där sen.
Jag ska fimpa original filtret som sitter i akvariet och ska köra med ett ytterfilter som jag köpte igår (Tetratec EX 1200) för att spara uttryme.
så nu till den stora frågan.
Hur tusan skall jag göra med den "mittenstaget" på toppen av akvariet om ni förstår vad jag menar, den plastpinnen som är ihopgjuten med den övre ramen? :) hur får jag ner bakrunden i karet när den är i vägen ? jag vill inte hålla på o såga (dela) bakrunden för att få ner den, dels för att jag inte litar på min kompetens och för att jag är livrädd att nånting ska bli fel och det ska bli fult när jag ska montera den, BTN bakgrunden är inte direkt billig så jag har ICKE råd med misstag. Är de riskabelt att "såga bort den övre ramen av akvariet? vad gör den för nytta ? är de som ngn sorts förstärkning ? kan man ens få bort den på ngt sätt utan att behöva såga? vill så sjukt gärna ha den här btn mini amazonas bakgrunden så jag har svårt med andra när man har sett denna :).
Hur gör jag med de yttre filtret? hur kan man bäst gömma "rören" bakom bakgrunden ? finns de ngn guide ngn stans ?
är tacksam om ni har tid o hjälpa mig med detta..
Jag ser mig själv som en nybörjare så jag hoppas att ni kommer ha förståelse då risken är hög att dessa frågorna är lite korkade i era ögon :)
Mvh
kotten