Behandling vid fenröta

#1 - 23 oktober 2006 20:10
Jag funderar på om det trotts allt är fenröta mig Guppyhane har. (se tidigare tråd..) men i sådana fall har han dragits med det i veckor. Kan man behandla bara honom mot fenröta i ett karenskar? eller får han det igen i sådana fall när han släpps tillbaka till det stora? ingen annan fisk e ju drabbad. Om man behandlar honom i det stora karet, slår det då ut alla nyttiga bakterier?
Han har ju som sagt vita/silvriga "fläckar" precis bakom ryggfenan, någon som vet vad det kan vara?
Tacksam för alla svar!:p
#2 - 23 oktober 2006 20:26
Man ska behandla i ett sjukakvarium, undantaget är vitaprick där måste det behandla hela akvariet.
Är det ingen annan fisk som har skadat fenan Guppyn.
#3 - 23 oktober 2006 20:45
Fenröta får vissa arter av för dålig kvalite på vattnet, oftast får då fler eller alla detta eftersom det är väldigt smittsamt. Det är en bakteriell sjukdom som måste behandlas i ett separat kar med antibakteriell medicin. Under tiden kan det vara ide att se över vattenkvaliten i det kar det går i. Jag tror dock inte din guppy har fenröta utan nåt annat eftersom bara den varit dålig i ett par veckor.

Mvh Jari
#4 - 23 oktober 2006 21:56
Någon form av cancer kanske? Kan du ta en bra bild av "skadan"?
Om det inte sitter på fenorna så KAN det ju ändå vara en "kroppsröta" men då borde fisken ju redan vara död...

Annons