Behålla palettciklid?

#1 - 6 april 2005 06:28
Hej, jag har ett litet 60L kar med följande fiskar i
[list]
[*]6 palettciklider
[*]3 marmorgurami
[*]1 kulfisk
[*]2 praktbotia
[*]2 malar
[/list]Alla verkar trivas väldigt bra, paletterna har verkligen färgat ut och gruffar i sanden runt den nybyggda grottan. Problemet (?) nu är att jag har 2 könsmogna honor, och resten är hanar. 2 utav dom är stora (passar till honorna) och de andra två är mycket små och får mest hålla sig borta för honornas aggressioner.
Nu tänker jag om jag kanske ska göra mig av med alla utan det paret som är mest aggressiva. Vet att fisken i sig inte är aggressiv, utan att det bara handlar om konkurrens. Har hört att det är bra att ha 1 hane och 2 honor, men ser i min svärmors kar (som har så) att ena honan blir utstött och borjagad bakom pumpen nu när dom andra har lagt ägg. Hon har tappat all sin färg, och det verkar ju inte som om hon trivs då.
Är det för litet för att hålla två honor?
Har haft i ett större kar en hane och en hona, dom gick alltid ihop, fick yngel och lämnade aldrig varandras sida. När den ena dog, överlevde inte heller den andra.
Vad tycker ni jag ska göra?
Om någon vill ha några paletter som finns i mölndal så kan ni komma o hämta. Jag har ändå köpt dom för en struntsumma, så jag vill inte ha något för dom.. vill bara deras egna bästa.
Och .. om jag nu tar bort dom och de två resterande får yngel, tror ni att botiorna äter upp dom då? Dom älskar nämligen att vara nära mina paletter, och det är den enda fisk dom inte jagar bort.

Tacksam för svar!!

Paula
#2 - 6 april 2005 09:06
Av egen erfarenhet är det bäst att bara ha ett par.
#3 - 6 april 2005 15:56
Bara så att du vet, det är omöjligt att hålla 6 paletter i ett 60 liters.
#4 - 6 april 2005 21:04
Skaffa en hona till och gör dig av med två hanar. Titta ut så att du behåller den finast hanen. Det att man inte kan ha 6 paletter i ett 60 liters akvarie är kanske riktiget, skall man hårddra så är väl kravet på 100 liter, men det är bättre med tre par än två, för har du bara två par kommer de säkert att bråka en hel del, men är de tre måste de se till sina rivir innan de hinner att bråka. Så antingen gör du som jag skrev i inledningen eller behåller du det vackraste paret. Hoppas att det funkar.
#5 - 11 april 2005 06:44
Tror jag bestämt mig.

Jag vet att man inte kan hålla paletter i ett så litet kar, men dom är väldigt små än så länge.. 2 av hanarna är 3 cm, den andra är lite mer än 1 cm.
Min pojkväns moster hade köpt ett 110L (?) kar och har bara köpt EN palett, en liten hona. Så jag har erbjudit att hon kan få en hane av mig, jag tror faktiskt att hon kan ta en hona också, eftersom det är så stort.
Igår hittade jag 20-30 ägg som två av mina paletter har lagt, jag byggde en grotta till det andra paret eftersom dom blir nu ständigt bortjagade, och jag tror att dom har nåt på gång där inne också.
Hur tror ni att detta går när paletterna börjar valla sina yngel? Hur kommer de andra paletterna reagera?
Jag tänker inte försöka odla, eftersom paletter ändå är så lättlekta, men jag tänkte låta dom gå och se om dom överlever!

Jag har tittat närmare på mina minstingar denna helg och sett att det är 3 honor jag har, den minsta som jag trodde var en hane är en liten omogen flicka. Det är därför den största honan har böjt sig framför henne också.

Vad händer om jag flyttar den ena hanen och han kanske har lagt ägg i den nya grottan? Ger honan upp då eller kämpar hon vidare, vill inte lämna henne själv med ägg, men jag vet inte säkert om det är ägg där än, och ju längre jag väntar desto större risk/chans är det att dom parar sig..

Tips?

Tack på förhand!!

P&J
#6 - 11 april 2005 07:42
sen tycker jag du bör ha i åtanke att praktbotior blir otroligt stora! 15cm är nog inte ovanligt.
#7 - 12 april 2005 07:20
Oh nej, jag är väl medvedeten om det. Har en lösning på allt ;)
#8 - 7 november 2005 14:50
Jag tror ja är intresserad men om de e posetivt

Annons