Hej, jag har ett litet 60L kar med följande fiskar i
[list]
[*]6 palettciklider
[*]3 marmorgurami
[*]1 kulfisk
[*]2 praktbotia
[*]2 malar
[/list]Alla verkar trivas väldigt bra, paletterna har verkligen färgat ut och gruffar i sanden runt den nybyggda grottan. Problemet (?) nu är att jag har 2 könsmogna honor, och resten är hanar. 2 utav dom är stora (passar till honorna) och de andra två är mycket små och får mest hålla sig borta för honornas aggressioner.
Nu tänker jag om jag kanske ska göra mig av med alla utan det paret som är mest aggressiva. Vet att fisken i sig inte är aggressiv, utan att det bara handlar om konkurrens. Har hört att det är bra att ha 1 hane och 2 honor, men ser i min svärmors kar (som har så) att ena honan blir utstött och borjagad bakom pumpen nu när dom andra har lagt ägg. Hon har tappat all sin färg, och det verkar ju inte som om hon trivs då.
Är det för litet för att hålla två honor?
Har haft i ett större kar en hane och en hona, dom gick alltid ihop, fick yngel och lämnade aldrig varandras sida. När den ena dog, överlevde inte heller den andra.
Vad tycker ni jag ska göra?
Om någon vill ha några paletter som finns i mölndal så kan ni komma o hämta. Jag har ändå köpt dom för en struntsumma, så jag vill inte ha något för dom.. vill bara deras egna bästa.
Och .. om jag nu tar bort dom och de två resterande får yngel, tror ni att botiorna äter upp dom då? Dom älskar nämligen att vara nära mina paletter, och det är den enda fisk dom inte jagar bort.
Tacksam för svar!!
Paula