Begränsar strilrör?

#1 - 20 januari 2015 11:57
Begränsar strilrör flödesmängden genom ett ytterfilter? Eller orkar de pumpa med samma flöde ändå? Beror ju givetvis på diameter samt antal hål på strilröret men t ex eheim original borde väl vara anpassat så det ej sänker flödesmängden?
#2 - 20 januari 2015 17:14
Live2Ride skrev:
Begränsar strilrör flödesmängden genom ett ytterfilter? Eller orkar de pumpa med samma flöde ändå? Beror ju givetvis på diameter samt antal hål på strilröret men t ex eheim original borde väl vara anpassat så det ej sänker flödesmängden?

orginal strilrör bör ju vara anpassat så det begränsar inte.
Sätter du själv på så kan det begränsa beroende på olika faktorer.
Oavsert reduceras strömmen i karet
#3 - 20 januari 2015 17:55
Ja att strömmen reduceras vet jag. Min tanke var bara att de små hålen i ett strilrör känns betydligt mindre tillsammans än vad själva rördimensionen på utblåssidan är. Varför jag började fundera är att jag upplever att det borde vara större sugkraft i insugen i karen.
#4 - 20 januari 2015 18:37
Jag tror att det begränsar över tid. Jag har aldrig haft ett strilrör där det inte kloggas igen något/några hål.
#5 - 20 januari 2015 20:13
Live2Ride skrev:
Ja att strömmen reduceras vet jag. Min tanke var bara att de små hålen i ett strilrör känns betydligt mindre tillsammans än vad själva rördimensionen på utblåssidan är. Varför jag började fundera är att jag upplever att det borde vara större sugkraft i insugen i karen.

Det är väl bara att göra en snabb mätning och räkning, och sedan ta fram de grundläggande matematikkunskaperna du fått lära dig i skolan.

Jämför arean på utloppet gentemot arean på ett hål i strilröret gånger antalet hål.

Du får en aning om i vilken riktning det pekar, nu kan flödet skilja lite mellan större och mindre hål etc men får du minst lika stor area med strilrröret så begränsar det väldigt lite.
#6 - 20 januari 2015 21:50
Det begränsar oavsett om du har "rätt" eller för många hål.
Vattnet ska byta riktning och du får ett stopp i änden av röret.
#7 - 20 januari 2015 22:18
Precis! Lyssna på hur pumpen låter så är det solklart, den blir inte tystare...
#8 - 21 januari 2015 06:48
Allt begränsar flödet, en rörkrök, lite längre slang, ett strilrör, nog påverkar det. Man kan räkna men det förutsätter en något masochistisk läggning skulle jag säga. Man börjar med Bernoullis ekvation -

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_ekvation

och så långt är det väl inte för illa men när man sen lägger till vad friktion och turbulens kan stöka till med, ett hål är inte längre lika med två hål med samma area, då blir det lite väl tillkrånglat för min smak. Men vill nån försöka så ha så kul...

Ett sätt att prova är att ha en burk med strilrör och en utan och se hur lång tid det tar och fylla den. Har man en pumpkurva så säger den en del också, vissa pumpar tröttnar vid minsta mottryck, andra jobbar på. Vad man i alla fall kan säga är att vill man få det som man får med strilröret, ett högre tryck som rör om på ett effektivare sätt, då kostar det flöde, ju mer man vinner på det ena, ju mer förlorar man på det andra.
Juwel350
#9 - 21 januari 2015 09:04
Det begränsar väl inte flödet mer än att man kan använda strilrör så det kan du lungt göra.

Annons