Begagnat eller ej, den eviga frågan

#1 - 5 juli 2011 21:57
Ja, som ni troligtvis förstår, och vet, så är den eviga frågan..
Ska man köpa begagnat eller ej?
Jag har googlat lite o läst om att vissa tycker man ska köpa begagnat för att hitta billigt o komplett så man inte spenderar alldeles förmycket pengar på nått som kanske inte var så skoj egentligen..

Idag har jag ett akvarium på 54l som jag köpte nytt! Ett juwel, av nått slag..
I framtiden ska jag ha ett större, fundera först på runt 500l men jag tror jag ska försöka nöja mig med runt 300 istället o sen gå vidare..

Men jag kan inte bestämma mig, jag letar alltså inget nu utan jag bara kollar runt, skaffar uppfattningar o lite kunskap här o där.. Fördelen med beg. är ju såklart att de oftast är "komplett" för en billigare peng, men jag känner ju också att jag som är en rätt stor amatör av mig fortfarande förstår ju inte hur stor pump man ska ha, jag kan ju lätt bli lurad o tro allt är frid o fröjd med en pump avsedd för 50l som pumpar i ett 300...Och sen verkar de ju mycket vanligare med ett ytterfilter i de större dimensionerna, vilket jag är smått skeptisk till då jag är rädd för läckage - upp till vilken storlek kan man ha "vanliga" innerfilter? :)

Sen är de ju rampen som ligger ovanpå, finns de bra/dåliga ramper? Hur många rör bör man ha till hur stort akvarium? Doppvärmare? Behövs de fler till större eller kraftigare? Hur mycket kraftigare? Det är såna funderingar jag har när de gäller o köpa begagnat - Iallafall för tillfället..

Tror nog att om jag skulle tvunget skaffa mig ett större akvarium idag hade jag nog köpt sprillans nytt med möbel o allt, enbart för att då vet jag att sakerna som medföljer funkar tillsammans..
#2 - 5 juli 2011 22:18
Du behöver inte alls ha ytterfilter bara för att karet är modellen större, du behöver bara offra mer volym i karet. Kör med bakgrund som du fyller med filtermedium och driver med en pump (http://www.backtonature.se/sweden/tips_filter.html) så får du rejält med filterkapacitet. Dock så har jag hittills inte varit med om en läcka från ett ytterfilter, bara spill signerat en klantskalle ett antal gånger.

Vill du ha ett 500l hellre än ett 300l och kan lösa det hela rent praktiskt så skippa "uppstegningen", du kommer bara ångra dig att det blev extra krångel på vägen. ;)
#3 - 12 juli 2011 22:14
*bump*
För o försöka få fler åsikter [:o]
#4 - 13 juli 2011 03:54
Första frågan om begagnat eller nytt. Det finns många helt ok begagnade kar på blocket. Det jag tycker man ska akta sig för är att ta ett kar med " kalkrand" eftersom det ofta inte är kalk utan glaspest som inte går att få bort. Repor är med en sak att ha koll på, mycket lätt att missa vid köp men kan vara väl så retligt att titta på, alger gillar skarp att sätta sig där med så de syn ännu mer. När det gäller storleken på karet så handlar det också om vad du ska ha för fiskar och hur många. Min egen erfarenhet är att 240-300 liters kar är väldigt lagom. Jag har ett 540 kar och de 1,5 m är svårare att möblera med. Det drar fort iväg med pengar när man går upp i storlek, Tex mitt 540 drar el för 2000 om året och kräver mer jobb än 200 l karet.Satsa på innerfilter enligt bakgrundsmetoden, det behöver inte vara en heltäckande utan går med en större modul. Det finns två sorters ytterfilter, de som har läckt och de som kommer läcka...Innerfilter är mindre tidskrävande att sköta. Komplettera det biologiska bakgrundsfiltert med ett mekaniskt (petflaska med vadd och pumphuvud) som du gör rent varje vecka vid vattenbytet.
#5 - 13 juli 2011 05:12
Nja, säger jag. Jag köpte ett begagnat akvarium på blocket, ett Juwel Vision 180 liter. Det såg fint ut på bilderna och säljaren med antydan till rysk brytning intygade att karet var perfekt.

Vi träffades halvvägs, för hon bodde en bra bit bort i Sverige. En första inspektion såg det helt ok ut. Sen tände jag lampan...

Repor över hela framrutan. Det såg för j-ligt ut rent ut sagt. Blev något bättre med vatten i, men jag störde mig hela tiden på det där. Så jag sålde det (billigt obs) och köpte ett sprillans på Hornbach, vilket jag inte ångrat. Det enda jag ångrar var att jag inte var litet mer noggran i valet av bakgrund.

Mitt första kar var ett 52 liters. Köpte det av syrran för 500. Visade sig sen att det var 30 år gammalt. Tur nog började det aldrig läcka.

Så mitt råd är nytt. Då vet du vad du får och har garanti.
#6 - 13 juli 2011 05:57
Jag säger köp nytt. Du vet vad du får och det håller. Grejor runt om kan man köpa begagnat men akvariet nytt helt klart.

Sent from my X10i using Tapatalk
#7 - 13 juli 2011 07:06
Hornbach har bra priser!
#8 - 13 juli 2011 08:54
Jag tycker nytt iallafall om man ska ha större akvarium. Men det viktigaste när man köper begagnat det är att man får se akvariumet med vatten i så man vet att det är tätt. Är det redan tömt så kolla fogarna så dom inte är torra.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 13 juli 2011 09:08
Är det redan tömt så kolla fogarna så dom inte är torra.

Torra - om akvariet inte innehåller vatten så lär väl fogarna vara torra;)
Vad man kanske istället snarare skall kolla är att de inte har släppt någonstans. Normalt sett fungerar silikonen utan problem i 20-25 år även om akvariet står tomt en stor del av tiden.

Sedan är väl frågan om nytt eller begagnat en lite konstig fråga. Det är ju egentligen samma sak som att köpa en ny bil eller en begagnad.
En ny bil är sannolikt i bättre skick än en begagnad men garanterat dyrare. Ju sämre skick bilen är i och ju längre den har gått desto billigare är den.

Samma gäller för akvarier och skicket här handlar egentligen mest om repor på glaset. Repor är det på alla begagnade akvarier, men det kan vara mer eller mindre med repor och de kan sitta på mer eller mindre synliga ställen
#10 - 13 juli 2011 14:57
kan bara hålla med kjell..

vad gäller filtrering beror det ju helt på vad du ska stoppa i karet, inte hur många liter du har.. dessutom är det lättare att få balans i större kar.. alla verkar vara rädda för att deras ytterfilter ska läcka.. det finns ett antal sätt att se till att de inte läcker..
#11 - 13 juli 2011 17:56
kan bara hålla med kjell..

vad gäller filtrering beror det ju helt på vad du ska stoppa i karet, inte hur många liter du har.. dessutom är det lättare att få balans i större kar.. alla verkar vara rädda för att deras ytterfilter ska läcka.. det finns ett antal sätt att se till att de inte läcker..

Det sa japanerna om sina kärnkraftverk med... Teknik är teknik och ju fler komponenter som befinner sig utanför karet desto större risk att något läcker, visst kan man skapa "fördröjningmagasin"(läs, ha filtert i en plastlåda) osv men då är det ännu mer prylar som tar plats. Oavsett så är ytterfilter jobbigare att hantera än innerfilter. Men är man bara medveten om risken och tycker den är ok att ta så varför inte. Själv kommer jag på sikt att avveckla ytterfilter.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 13 juli 2011 18:05
flygrc skrev:
Det sa japanerna om sina kärnkraftverk med... Teknik är teknik och ju fler komponenter som befinner sig utanför karet desto större risk att något läcker, visst kan man skapa "fördröjningmagasin"(läs, ha filtert i en plastlåda) osv men då är det ännu mer prylar som tar plats. Oavsett så är ytterfilter jobbigare att hantera än innerfilter. Men är man bara medveten om risken och tycker den är ok att ta så varför inte. Själv kommer jag på sikt att avveckla ytterfilter.

Jag har faktiskt aldrig under mina 35 år (eller vad det nu är) som akvarist haft ett ytterfilter som läcker. Däremot har jag faktiskt några gånger råkat ut för att ett innerfilters sugproppar har släppt så att utblåset har riktats rakt uppåt och några hundra liter har hamnat vid sidan av akvariet;)

Oavsett vilka tekniska prylar man har så gäller det att underhålla dom - t.ex. om man köper ett begagnat filter så byt slangar, sugkoppar och packningar etc.
#13 - 13 juli 2011 22:15
Jag är med på mångas argument här =)

De som nämns oftast o verkar vara de som är mest känsligt är ju för de första att glasen i ett begagnat kan vara repiga - vilket jag absolut inte heller skulle vilja ha! Alltså ska jag ha min fina Led-arbetsficklampa som jag har i garaget med mig om jag ska köpa ett beg, o då ska jag leta noggrant efter repor!

Sen är det pump... Underhålla köper jag fullständigt, men hur mycket ska man ha?
Jag har läst folk som har pumpar som cirkulerar 600l i 200l akvarium, och jag har för mig jag hitta ett 300l på blocket förut med två pumpar - till vilken nytta?
Ska pumpen ha den dubbla kapaciteten kontra litern i akvariumet? finns de nån regel mellan tummen o pekfingret?
Om man har en för svag, hur dåligt är det? jag förstår ju att om de är för starka så blir de strömmar i vattnet vilket inte alla fiskar kanske tycker om, och de är inte så vackert o se växter i vågrätt tillstånd..
#14 - 13 juli 2011 22:45

Sedan är väl frågan om nytt eller begagnat en lite konstig fråga. Det är ju egentligen samma sak som att köpa en ny bil eller en begagnad.

En ny bil är sannolikt i bättre skick än en begagnad men garanterat dyrare. Ju sämre skick bilen är i och ju längre den har gått desto billigare är den.

Samma gäller för akvarier och skicket här handlar egentligen mest om repor på glaset. Repor är det på alla begagnade akvarier, men det kan vara mer eller mindre med repor och de kan sitta på mer eller mindre synliga ställen

Huvudet på spiken Kjell ;)

flygrc skrev:

Mjo givetvis är det en extra riskfaktor att leda vattnet utanför akvariet. Men monteras ytterfiltert rätt och undershålls ska det inte vara några problem. Sen kan man ha otur att det ändå händer, men det kan likaväl vara akvariet som springer läck eller diskmaskinen som pajjar. Det går alltid att göra ett säkerhetshål till ytterfilter genom att borra ett hål ett par cm under vattenytan vilket innebär att skulle akvariet börja läcka så suger pumpen luft istället för vatten. Filtert förstörs säkerligen men kan det rädda golvet och en renovering kan det vara värt det :P Att ett ytterfilter ska innebära mer jobb tvivlar jag dock på. Rengöra ett innerfilter 1 gång / månad eller ytterfilter 1 gång / år (knappt det ens) tycker jag är ett ganska enkelt val. Sen slipper man dessutom det fula innerfiltert om man har ett ytterfilter ;)

Men har man varit med om ett läckande ytterfilter så förstår jag om man inte vill att det ska hända igen.

Trelleborg skrev:
Jag är med på mångas argument här =)

Sen är det pump... Underhålla köper jag fullständigt, men hur mycket ska man ha?

Jag har läst folk som har pumpar som cirkulerar 600l i 200l akvarium, och jag har för mig jag hitta ett 300l på blocket förut med två pumpar - till vilken nytta?

Ska pumpen ha den dubbla kapaciteten kontra litern i akvariumet? finns de nån regel mellan tummen o pekfingret?

Om man har en för svag, hur dåligt är det? jag förstår ju att om de är för starka så blir de strömmar i vattnet vilket inte alla fiskar kanske tycker om, och de är inte så vackert o se växter i vågrätt tillstånd..

Det finns nog inget som är för mycket egentligen. I mitt 300 liters har jag inbyggda pumphuvud på 700 l/h och 1500l/h. Lägg där till ett ytterfilter på 1050 l/h. Så ja lite drygt 3000 liter i timmen, alltså 10 ggr volymen.
Men handlar helt om vilka fiskar man har. Nu har jag malawi, vilka gillar bra cirkulation. Sen som en liten parantes kan nämnas att filterna inte pumpar den kapacitet som står skrivit då de är fyllda med filtermaterial. Det som står angivit anger när det är fritt blås och inga motstånd.
#15 - 13 juli 2011 23:41
Köpte mitt 180liters med ramp och doppvärmare av en jag känner för en tusenlapp, inte en läcka, lite repigt i botten, men inget som är djupt. Bara ytligt. Har fungerat kanon, inga problem med det. Be att få titta på det med vatten i, och helst av någon du känner typ. Om du ändå bara ska ha runt 300liter nu, för att sedan byta upp dig, så kan du ju likagärna köra ett begagnat kar på 300l, sen köpa 500l helt nytt :D
#16 - 14 juli 2011 01:56
Har inte köpt ett enda nytt akvarium. (jo förresten det har jag, ett 35 liters i Tyskland - snorbilligt[;)])
Jag tycker det är onödigt att betala en massa pengar, ofta får man ju bara själva akvariet och inga tillbehör.
Köper man beg så får man akvarium, filter, belysning, osv.. för samma pris eller lägre.
visserligen kan sakerna vara i dåligt skick och måste fräschas upp, köpas nytt, limmas om,
men jag tycker ändå att man kommer undan billigare.

har köpt två 900 liters, det ena gick dock sönder när vi bar upp det i trapphuset, varför jag köpte det andra[:P]
Detta funkar utmärkt[:D]
ett 225 liters, JÄTTEMÅNGA år sedan funkar väl bra, men börjar bli slitet, både repor och dåligt sillikon.
160 liters, fin fint[:)]

Det man ska tänka på är att akvariet ska vara fyllt när man tittar på det.
Eller ha ett öga för fräsch sillikon[;)]
känn om sillikonet är mjukt, kolla om det finns alger i fogarna
(börjar sjunga på sista versen då) kolla om sillikonet sitter fast (pilla med nageln) och såna saker.
Det är viktigt att kolla all teknik vid ett akvarieköp, lysramper ska kollas,
att dom inte börjar glappa nånstans, blir skadade av eventuellt dunstvatten.
Doppvärmare är Extremt viktiga att kolla (så att dom inte hänger sej och värmer karet till 40C+)

Sen om glasen är så repiga att man inte ser in i karet, vem fan vill ha det då?[:P]
Men nån enstaka repa lite här och var behöver man inte bry sej om, jag gör inte det iaf[:P]

vad gäller filter...
Det är svårt att överdimensionera ett filter till ditt akvarium, men det är extremt lätt att underdimensionera.

shit vad långt det blev nu:confused:
lite hoppigt och luddigt som vanligt, hoppas du fattar iaf:)
#17 - 19 juli 2011 21:16
Ja du behöver HELT KLART läsa på... Tvivlar att du sökt info på nätet. För då skulle du inte skriva så som du gjorde...:p
#18 - 20 juli 2011 10:11
sandish skrev:
Ja du behöver HELT KLART läsa på... Tvivlar att du sökt info på nätet. För då skulle du inte skriva så som du gjorde...:p

hmm lite konstig kommentar tycker jag ??
jag har också läst jätte mycket nu under en månads tid och är inte 100% på något än.
det är jo lite som med bilar här också vissa fungera jätte bra och andra inte så bra så man kan jo säga att det finns många olika tips på samma saker.

well jag säger du ska köpa beg helt klart sen kan du jo alltid uppgradera det sen med ett nytt men pengar är pengar och vill du sen om ett ½ inte ha akvariet mera då förlora du jo mindre.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 20 juli 2011 10:18
sandish skrev:

Håller man en red tail och en paroonhaj i ett 500 liters akvarium så behöver man också helt klart läsa på - för annars så hade man inte haft ett så litet akvarium som du har till dom fiskarna :p

Som man bäddar får man ligga;)

Annons