Ja, som ni troligtvis förstår, och vet, så är den eviga frågan..
Ska man köpa begagnat eller ej?
Jag har googlat lite o läst om att vissa tycker man ska köpa begagnat för att hitta billigt o komplett så man inte spenderar alldeles förmycket pengar på nått som kanske inte var så skoj egentligen..
Idag har jag ett akvarium på 54l som jag köpte nytt! Ett juwel, av nått slag..
I framtiden ska jag ha ett större, fundera först på runt 500l men jag tror jag ska försöka nöja mig med runt 300 istället o sen gå vidare..
Men jag kan inte bestämma mig, jag letar alltså inget nu utan jag bara kollar runt, skaffar uppfattningar o lite kunskap här o där.. Fördelen med beg. är ju såklart att de oftast är "komplett" för en billigare peng, men jag känner ju också att jag som är en rätt stor amatör av mig fortfarande förstår ju inte hur stor pump man ska ha, jag kan ju lätt bli lurad o tro allt är frid o fröjd med en pump avsedd för 50l som pumpar i ett 300...Och sen verkar de ju mycket vanligare med ett ytterfilter i de större dimensionerna, vilket jag är smått skeptisk till då jag är rädd för läckage - upp till vilken storlek kan man ha "vanliga" innerfilter? :)
Sen är de ju rampen som ligger ovanpå, finns de bra/dåliga ramper? Hur många rör bör man ha till hur stort akvarium? Doppvärmare? Behövs de fler till större eller kraftigare? Hur mycket kraftigare? Det är såna funderingar jag har när de gäller o köpa begagnat - Iallafall för tillfället..
Tror nog att om jag skulle tvunget skaffa mig ett större akvarium idag hade jag nog köpt sprillans nytt med möbel o allt, enbart för att då vet jag att sakerna som medföljer funkar tillsammans..